Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen oli taas neuvola käynti, ja kaikki oli hyvin, neuvola täti sanoi että olisi pikkuinen jo kiinnittynyt ja siihen perään "älä nyt viellä kuitenkaan synnytä" Viikon päästä taas uudestaan neuvolaan, maha ei ollut kasvanut ollenkaan, mutta veikkasi että johtuu siitä että kun vauva jo kiinnittyny. En siis jaksa panikoida tuolla mahassa kuitenkin tuntuu taas mukavasti liikkeitä :)

Mulla on viikon päästä neuvolalääkäri, ja sen jälkeen neuvolakäynnit 2 vk välein. Tuntuu että vauva on edelleen pää alaspäin mutta ei varmaan vielä kiinnittynyt. Parilta taholta oon jo saanut kommenttia että mahani on hyvin alhaalla, mutta niin se on musta ollut koko raskauden ajan. En kyllä ole kärsinyt närästyksestä! :p

Mulla tuo neuvolalääkäri on kahden viikon päästä, siihen väliin varattiin tuollainen pika käynti neuvolassa. Mikä ei haittaa yhtään kun muutoin tulee oltua kotona vain niin pääsee hieman sitten taas liikkumaan :) Ja mukava on päästä juttelemaan ja tarkistamaan että kaikki on kunnossa. Mulla tuli vain tuossa noin kuukausi sitten kahvista närästystä muuten sitten ei ole sitäkään ollut, vaihdoin kahvin teehen :)

Täällä rv29+3 neuvolakäynti takana, eikä mitään ihmeellistä ilmennyt. Painoa tullut 1,9 kg / 8 vko, sf-mitta 25 cm ja vaavin sydänäänet vahvat, tasaiset 150 lyöntiä minuutissa :).

Hämmästyin tosin hoitajan suhtautumisesta huolestuneisuuteeni: kerroin, että töissä supistelee paljon, eilenkin parikymmentä kertaa kolmeen tuntiin, ja että kumartelu, mitä ei siivoustyössä voi millään välttää, provosoi supistuksia erityisesti. Hoitaja totesi vain tyyliin: "no joo, kuulostaahan tuo turhan paljolta, mutta jos sinä yrittäisit töissä kuitenkin olla siihen asti, että minä varaan lääkärille ajan kahden viikon päähän, kun ei oikeastaan tätä kautta ole mahdollista saada apua ennen sitä, eikä nuo kivuttomat supistukset kyllä yleensä mitään haittaa". Siis OIKEASTI, ahdistunut ensisynnyttäjä, joka on äärimmäisen huolissaan vauvasta, ei saa neuvolasta tuon parempaa neuvoa??? :eek: Kai se on parempi olla varmuuden vuoksi poissa työstä, joka suoraan aiheuttaa supistukset, kuin kärvistellä joka ilta niiden runsauden kanssa ja kärsiä töiden jälkeen menkkamaisista alaselkä- ja reisikivuista - ihan jo äidin oman mielenrauhan turvaamiseksi - sen aikaa, kun kohdunsuun tilanne on epäselvä?

Menin sitten käymään työterveyshuollossa ja siellä hoitaja oli oikein ymmärtäväinen, vaikka ei juuri kyseiseen vaivaan erikoistunut olekaan. Hänen mielestään oli parasta kirjoittaa sairaslomaa työterveyslääkärin vastaanottoon asti, jossa selviää, onko aiheellista olla pois töistä aina neuvolalääkärille saakka. Oli todella helpottavaa saada konkreettista apua, kun neuvolan jälkeen nieleskelin melkein itkua :rolleyes:.

Aika ihmeellistä neuvolasta jos on raskas työ ja subbareitakin tulee et silti käskee olla vielä töissä. Olen itse ollut 4 viikkoa nyt sairaslomalla supistuksien takia ja oon loppu raskauden.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

On kyllä outo suhtautuminen joillakin, mulla tuo lääkäri on aina ollut niiin ihana. Siis se oma lääkäri, oon aina ihan paniikissa jos joudun eri lääkärille. Mulla oli jo kesän alussa sillä linjalla et soittele loman lopulla niin katellaan sairaslomajuttuja sillon, tietää hyvin mun työn ja toimenkuvan..

Mut noista suppareista, mulla noi menkkamaiset kivut ja selkäkivut on aina vaikuttaneet alapäähän... Normiharkkasupparit on semmosta kivutonta kovottelua joka on kyllä todella epämukavaa ja välillä hyvinki voimakasta ja kivun rajoilla...

Mulla oli kahtena iltana supistuksia levossa, sellasia kuukautismaisia jotka säteili reisiin ja selkään. Pahaa oloa ja maha sekasin. Su yönä heräsin näihin kipuihin tuntuivat voimakkaimmilta, niin etten saanu nukuttua. Tämä kyllä pelästytti kun tuli tunne että nyt tämä syntyy. En uskaltanu ees mennä vessaan ettei ala lorahtelemaan jotain ( ihan niin kun se olis estäny mitään jos olis tosi kyseessä :P) Ma tutkittiin että kohdunsuu on kiinni ja kaulaakin on, en tosin tiedä paljonko. Sain antibioottikuurin streptokokkiin jos se rauhottaisi supistuksia. Kunhan ei ihan vielä syntyisi:/ viikkoja 33.

Neuvolassa käyty tänään! Viikkoja nyt 31+1. Kaikki oli kunnossa! Sykkeet samat kun ennen eli 145-150. pikkuinen oli selvästi raivotarjonnassa. Hemoglobiiniarvot ei otettu kun se oli viimeks niin hyvä. Verenpaine 119/65 ja painoa tullut 100g/vko eli 500g viime kertaan. Niin ja pissi puhdas :D

Yxvaan, hyvä että menit toiselle hoitajalle. En ymmärrä noin nuivaa suhtautumista toisen huoleen/kipuihin. Niiltä hoitajiltako se on jotenki pois, jos määrää saikkua toiselle?

Kuulostaa nyt monella olevan näitä voimakkaita ja kivuliaita supistuksia! Kyllähän ne vähän meinaa näillä viikoilla huolettaa.

Mä olen toistaiseks säästynyt kivuliailta supistuksilta. Ylipäänsä supistuksia on päivässä "vaan" 5-10 ja ne tulee usein jos touhuan liian innokkaasti esikoisen kanssa :)

Olin kyllä todella hämmästynyt suhtautumisesta, tällä kertaa kyseessä oli kolmas hoitaja raskauden aikana. Ensimmäinen jäi kokonaan pois, toinen oli sijainen ja tämänpäiväinen oli nyt ensimmäistä kertaa minulla..

Kipeitähän mulla ei tosiaan nuo supparit ole olleet, määrällisesti niitä tulee vain liikaa etenkin töissä, kun kumartelua ei voi välttää. En tiedä, mistä nuo "menkkakivut" johtuvat, tänäänkin niitä on tuntunut vaikka supistuksia on ollut koko päivänä vain reilu kymmenen tähän mennessä. Eivät siis tunnu pelkästään suppareiden aikana, eivätkä välittömästi niiden jälkeen, vaan jäävät ilmetessään ikäänkuin "päälle" - hyvin samalla tavalla, kuin kuukautisten alkaessa.

Jostain muistelen lukevani että menkkamainen jomotus kypsyttäis kohdunkaulaa ja pehmentäis paikkoja? Toki voi olla myös harmitonta!
Mutta mulle tänään neuvolatäti sanoi että jos sellaisia tulis monena päivänä niin pitäis käydä näytillä että paikat tsekattais...

Se kirja minkä saa neuvolasta, siinä oli ennenaikaisen synnytyksen kohdalla puhetta noista menkkamaisista kivuista. Että just voivat kai tehdä muutoksia jos oikein muistan. Ja varmaan sillon vakavampia jos tulee säännöllisesti tunnin ajan tai kauemmin...

Täällä myös kivuliaita, menkkamaisia supistuksia ollut silloin tällöin. Neuvolassa kerroin niistä, ja sanoi että yksittäisten supistusten ei pitäisi availla paikkoja, mutta heti jos muuttuu säännölliseksi/kestää useamman tunnin, pitää lähteä näytille. Mulla onneksi ollut vain muutamia/päivä ja nyt muutaman päivän ollut kokonaan ilman.

Uskomatonta kyllä, että jos kirjasessakin sanotaan noin (pitääkin lukasta sitä), niin täällä ei kukaan ole edelleenkään suostunut kurkkaamaan helman alle, vaikka pidempään kestäneitä menkkamaisia supistuksia 2 yönä. Ensimmäisenä yönä kestivät tosiaan sen 3h putkeen, jonka aikana kovempia kipuja aaltoilevasti aina 5-10 minuutin välein, muuten tasaista jomotusta koko 3h. Toisena yönä onneksi n. enää 1h samaa menoa. Tänää ottivat neuvolassa streptokokki-näytteen emättimestä (th), mutta samalla ei kuitenkaan voinut vilkaista kohdunsuun tilannetta lääkärissä.. siihen menisi kuitenkin max. 5 min. Huomenna pitää vielä toimittaa 4h rakossa ollut pissinäyte labraan, perjantaina pitäisi kuulla molempien tulokset. Mulle vaan toitotetaan, että herkästi sitten sinne synnärille. Kuulemma 2h on jo tosi pitkä aika.. Herää vaan kysymys, miksei sitä kohdunsuuta voi sitten tarkistaa, niin kaikki saisi mahdollisesti mielenrauhan? :grin

Hui, mulle tuli aika äippäpolille "synnytystapa-arvioon" lokakuun alkuun, vaikkakin se tarkoittaa mun kohdalla vain sektio ajan varausta kun sektio on päätetty jo silloin kun tulin raskaaksi.. Ens viikolla vielä verikokeita ja neuvola, verikokeiden tulokset sitten varmaan määrittää saanko leikkausajan heti viikkojen 37 jälkeen vai "vasta" laskettuna aikana..

Kyllä taas kärsivällisyyttä ja malttia koetellaan :D

Pariisitar, ihme etteivät voinut samalla katsoa kohdunsuun tilannetta jos näytekkin otettu. Luulisi olevan helppo siinä samalla... Vai jätetäänkö se alakerta rauhaan ettei ärsyynny...

Eilen käyty bolilla ja Paino arvion sain 1410g. Supistukset täs nyt kiusaa et ne on 26-43 käyrillä menee. Kohdun suu on yli sentin auki ja kanavaa jäljellä 2cm. Kyll on nii vaikia hengittää ja alaselkä paineet on ihan hirvittäviä. :(

Takaisin