Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään menossa 31+1 ja aamun neuvolakäynti takana. Sf oli 26, samoin kuin viimekerralla, mutta sanoi, että vauva oli semmoisessa asennossa, että mitta jäi noin, ei huolta että pikkuinen olisi lopettanut kasvun. Mutta kun mietittiin vauvan asentoa niin ei neuvolatätikään tunnustelemalla päässyt selvyyteen, piti kurkata ultralla. Rt:ssä oli mutta vähän kuitenkin poikittain ja jalat vielä jotenkin koukussa sivulle, eikä vartalon jatkeena.

Muutamassa aamusokeriarvossa (paasto) oli heittoja, mutta mulla myös ollu häikkää mittareissa, joten vielä 2vko:a seurantaa ja sitten katsotaan tuleeko ylimääräinen polikäynti.

Isäntä oli myös mukana ja käytiin läpi kotona täytetty voimavaratesti, ei siinäkään mitään erikoista tai uutta noussut esiin. Synnytykseen liittyviä asioita aletaan kuulemma käymään läpi ja kertaamaan kunhan päästään viikoissa lähemmäs h-hetkeä.

Painoa oli taas mun mielestä tullut reilusti, mutta neuvolan täti ei ollu millensäkään eikä asiasta maininnut, eli taisi kuitenkin olla ihan ok.

Sykkeet on edelleen poikamaiset, mutta kaveri oli sen verran hullussa asennossa, ettei saanut tällä neuvolan kivikauden ultralla sitä isännälle varmistettua (minä en halua tietää sukupuolta).
Paineet ja hb hyvät.

Tästä taas hyvä jatkaa kasvatusta :) neuvolatätikin sanoi, että nyt on jotenkin vatsa noussut esiin ja näytänkin jo ihan raskaana olevalle :D

Lilliputtis toi on niiiin argh jos täti lässyttää ku lapselle!
Toinen tosi kiva vaihtoehto: mun neuvolatäti sanoo aina että "kun alkaa sulla kuitenkin ikää olla blaablaa...." "Tuossa iässä kuitenkin jo blaablaa..." Mun ikä on hänen mielestä jotenkin hirvittävän korkea, olen siis 31 ja saan kolmannen lapsen... Ikäkriisiä en ole vielä kokenut mutta tämä neuvolantäti on saanut kyllä mut muutaman kerran miettimään et onko oikeesti kolmekymppinen liian vanha tähän hommaan?!? Ihan aikuisten oikeesti?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meidän muuton takia miulla vaihtuu myös neuvolantäti. Pikkasen jännittää!! Eka tapaaminen vasta 3 vko päästä, en malttaisi millään odottaa. Taitaa olla tulossa joku hieman vanhempi täti, mutta ehkä siinä samalla sitten saa aimo annoksen kokemusta ja viisautta mukana. Toivottavasti vaihto sujuu hyvin. :)

Miulla on aivan huippu neuvolan terkka. Miulla mennee ylleensä tunti neuvolassa, kun katottaan kaikki jutut ja jutellaan paljon. Hänen kanssaa oon jo monta vuotta hoitanut kilpirauhaskontrollit (miulla on siis vajaatoiminta) eikä lääkärit oo nähny miun arvoja vuosiin. Mie osaan ite arvojen ja voinnin perusteella säättää annostuksen, enkä jaksa ruveta lääkäreijen kanssa vääntämmään kättä, kun käsikisivät miun vähenttää annostusta sillonkin kun ite tiiän tarvihtevani lissää (miulla saa tsh olla mittaamattoman pieni ja siitä lääkärit herkästi urputtaa, eivät yhttään peilaa t4v arvoon).

Eli miulta seurattaan arvoja noin kahen kuukauven välein raskausaikana. Normitilassa voinnin mukkaan.

Niin ja kävinhän mie neuvolassakin jo viikko sitten. Paino oli noussu nyt yhteesä 8kg (hyvä vaan, kun oon ollu tosi laiha) sf mitta oli 24. Kaikki näytteet puhtaita. Vauvan syke taas 140-150. Hirvveesti rupes viuhtommaan mahassa sydänääniä kuunnellessa ja terkka ihmetteli liikkeitten voimakkuutta. Tarkisti uuvesttaan asenttoo ja kyllä se vaan vaikuttaa perätilassa olevan, mutta pienellä on vahvat kädet. Mie luulen, että isttuu linkkuasennossa, kun liikkeitä tunttuu välillä vähän jokapuolella. Pää on ussein ihan ylhäällä ja kohtahan se aika alkkaakin, kun vauva tunkkee päätä kylkiluihin.

Mulla on semmonen vanhempi terkka, joka ei kuuntele yhtään mitä sanon sille. Ollut jo ensimmäisen lapsen kohdalla sama ja silloin jo kyllästyin tähän. Esimerkiksi jos hän kysyy; "mikä on ollut vointi?" Vastaan: "no selkä ollut kipeä ja supistelee." Hän ei välttämättä noteraa vastaustani millään tavalla ja vaihtaa jo puheenaiheen seuraavaan. Vähän ajan päästä saattaa todeta: "Hyvä ettei sulla oo enään niitä supistuksiakaan ollut." -juu eikö olekkin mukavaa..!! :mad:

Neuvolassa käyty. Sf - mitta 40!!!!!!! Verenpaineet 148/87!?! Nyt loppuilta meneekin paineita mittaillessa ja jos on parin tunnin päästä viel samat lukemat niin soittoa kätilöille että mitäs tehdään! :o ihan käy jo pelottaa....

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Voi apua Mammis89! Sanoiko ne yhtään mistä voisi johtua??

Mulla tarkkaillaan sairaalan puolesta raskausmyrkytyksen kehitystä ja nyt vähä pelotti ku oli paineet niin korkealla mutta just mittasin niin oli laskenut verenpaineet 129/84 :)

Hui, kuulosti hurjalta Mammis89! Onneksi paineet olivat laskeneet.

Mulla oli tänään 27+3 ensimmäinen neuvolalääkärikäynti. Sf 23, tyttö köllötteli poikittain ja potki kovasti anturia, kun lääkäri yritti kuunnella sydänääniä. Tasainen vahva 150 syke. Kohdunsuu kiinni ja kaulaa 3cm. Hb 113, mikä on ihan ok ottaen huomioon, että viimeksi arvo oli 97. Painoa tullut edellisestä kerrasta maltilliset 280g/vko, kaikkiaan 13kg.

Lääkäri oli oikein sympaattinen nuori mies, rauhallinen ja järjestelmällinen. Kuunteli vielä keuhkot, koska olin käynyt eilen päivystyksessä kivun takia (viiltävä kipu keuhkoissa ja rintalastan alla syvään hengittäessä/yksissä, todennäköisesti keuhkoputkentulehdus) ja kannusti lepäämään kun olin kahden vaiheilla lähteäkö töihin vai kotiin lepäämään. Nyt lepään sitten kotona.

Innostuin tuossa vertailemaan isompien lasten odotusaikojen äitiyskortteja nykyiseen, ja hämmästyttävän samoja lukemia ollut vastaavilla viikoilla kuin nytkin. Mm. painoni on ollut kg:n tarkkuudella sama näillä viikoilla, lähtöpaino on vain ollut reilusti enemmän esikoista odottaessa. Silloin paino nousi koko raskauden aikana 12kg, kun nyt on painon nousu ollut jo 13kg näille viikoille.

Mua häiritsee myös se, kun aikuiselle ihmiselle lässytetään. Oli jotenkin tosi ärsyttävää tyttären koulun vanhempainillassa, kn rehtori lässytti meille nukkumisen ja aamupalan tärkeydestä. Välillä tuntuu jäävän opettjillekin rooli päälle. Joskus saa purra hammasta, ettei muistuta, että hei, puhut nyt vanhemmille, et oppilaille!

Kuulostaa ihan mun paineilta ja on mulla normaalit...mut kai sekin on yksilöllistä..esikoisen kans mulla oli r-myrkytys. Verenpaineet silloin 200/100 max läääkityksestä huolimati...mut ei mulla ollut ns. Tuntemuksia asiasta huomattiin vain pissas kolme + protskui ja verenpaine

Mulla on verenpainetauti, ja alapaine ollut yli 90 tai enemmän. Kun sain tietää olevani raskaana, lopetin verenpainelääkkeen heti. Ja koko raskauden ajan oon mitannu niin hyviä verenpaineita ettei oo ollu kymmeneen vuoteen, eli luonnostaan laskenu. (Mittaan aina kotona ennen neuvolaan menoa, koska mulla on valkotakkikammo.) Oon kuullut että toiset on raskauden myötä verenpainetaudista päässeet kokonaan, tätä odotellessa.

Onhan noi hiukan yksilöllisiä noi paineet: "Raskaushypertensiosta puhutaan jos verenpaine on yli 140/90 mmHg tai se on kohonnut lähtötasostaan enemmän kuin 30/15 mmHg.

Pre-eklampsia (aiemmin toksemia, "raskausmyrkytys") tarkoittaa tilaa, jossa verenpaine nousee 20. raskausviikon jälkeen yli tason 140/90 mmHg ja siihen liittyy valkuaisen erittyminen virtsaan"

Mulla on protskua pissassa ja valkuaisaineita myös. Ja päänsärkyä kolmatta viikkoa ja turvotukset ja verenpainelääkettä oon syöny jo jokusen vuoden. Diabetes tekee tehtäväänsä ja se on ollu mulla 21 vuotta..

Wilmi82, täällä taas kolmevitonrn ENSIODOTTAJA joka ei neuvolan terkan mielestä ole vielä ollenkaan liian vanha. o_OEnemmän olen varmaan itse tuonut ikäasiaa esille neuvolassa kuin terkka ikinä. -Että ei oo käytännöt ja asenteet samat kaikkialla. :rolleyes:

Tänään rv 32 alkaa :wink menneellä viikolla oli neuvola ja kaikki kuulosti olevan hyvin :happy090 RR-arvot ovat nyt muutaman kuukauden olleet ihanteellista tasoa ja painon kehitys ollut laskusuuntainen, mikä on itseni ja raskausdiabeteksen kannalta hyvä juttu! Sf-mitta oli jotain 28-29cm ja sydänääneet vahvan ja tasaisen kuuloiset:) Seuraava käynti onkin sitten neuvolalääkäsi 1.10, jolloin ollaan jo äippälomalla :grin

joko kaikilla on kahden viikon välein neuvola? täällä nyt rv 32+2 ja tällä viikolla eka neuvola taas 5 viikkoon. Esitteissä kuitenkin sanotaan, että rv 28 jälkeen olis neuvola 2 viikon välein. Mietin, että ollaanko täällä Savossa vaan super säästödieetillä vai onko muuallakin niin, että opusten tiedot on päässy "vanhenemaan"? o_O

Mulla on vasta neljäs neuvola tässä kuussa, kesällä oli 8vko:a väliä. Nyt ensi viikolla kun on neuvola, niin väliä tulee reilu 4vko:a. Ei mitään käsitystä, tuleeko niitä nyt useammin ensi viikon neuvolan jälkeen?! Poikia odottaessa neuvolassa oli paljon enemmän käyntejä. Sekä joka kerta mitattiin Hb ja sun muut. Nyt ei, ja neukkatäti laski tarkkaan sokerimittariin tuleva liuskat, niitä ei saanut yhtään ylimääräisiä.

Täällä muistaakseni alkaa neuvolat 2 viikon välein vasta viimeisellä kuulla, eli rv. 36 eteenpäin. Jos nyt en aivan väärin muista.. :confused:

Mulla myös on neuvola kerran kuussa rv. 36 saakka, sen jälkeen kahden viikon välein. Ennen käyntejä on kuulemma ollut viimeisellä kympillä parin viikon välein ja ihan vikoilla viikoilla kerran viikossa, mutta uudet suositukset ovat kuulemma nämä, että lopussa vasta parin viikon välein.

Tänä vuonna otetaan käyttöön varmaan asteittain paikkakunnasta riippuen uusi neuvolakäyntisuunnitelma, jossa on vähemmän suunniteltuja käyntejä, lääkärille jo toisella käynnillä ja raskauden lopulla ns synnytystapa-arvioon. Näin mun terkkari selitti, kun huhtikuussa olin ekaa kertaa neuvolassa. Kuitenkin yksilöllisesti katsotaan, että tarvitaanko useampia käyntejä pienemmällä aikavälillä. Itsellä oli elokuussa kauheat turvotukset päällä helteistä johtuen, niin terkkari halusi, että tulen jo 2,5vk päästä uudelleen vo:lle. Kuten ollaan täällä foorumissa huomattu, niin joka paikassa mennään ihan eri ohjeistuksilla, toivottavasti kaikki saa tarvitsemansa neuvolasta kuitenkin.

Mulla kanssa vasta 3 vko päästä seuraava neuvola, joten väli on 5-6vko ja rv 30+6.
Tosta sokerimittariliuskojen tarkkaan laskemisesta en oo kyl missään muualla kuullu. Meillä ainakin kehottavat välillä ottamaan myös satunnaismittauksia esim. karkki- tai ravintola-annoksen jälkeen. Muuten rytmi on kaks mittausta viikossa 4 kertaa/päivä.

Takaisin