Neuvola / ultra

Tsemppiä hurjasti MaMalle! Vähänkö jänskää teijän kaikkien muiden puolesta, ku itellä ei ole mitään oloja ni turha jänskätä omasta puolesta :D
 
VAU! Siis täällä alkaa olemaan menoa ja meininkiä yhdellä sun toisella...tämähän asettaa kauheat paineet itselle ja omalle vatsalle :) TULE SIIS ULOS JO :))))

Täällä takana yksi neuvolakäynti... 38 viikolla mennään hempat/verenpaineet kaikki kunnossa. Paino tippunut edellisestä kerrasta, mutta vaaka toki eri. SF-mitta 30, joten siroissa lukemissa mennään.

Kauheinta itselle oli henkisesti kun varattiin aikaa jo rv 40+0 sekä yliaikaisuustarkistukseen ja käynnistykseen...toivon niin, että sinne ei tartte mennä...
 
Tsempit mama, mulla alkaa toi rumba toiseen kertaan huomenna jos ei yöllä tuu jotain erikoista. Olen kotona ballongin kanssa (joka toi kipuja aluksi jonkun 1,5 tuntia, mutta siihen se jäi) ja aamulla takas osastolle napsiin Cytotecia.
 
Tsempit takaisin Lilliputtis. Mullakin yritettiin eka sitä ballonkia mutta se ei kestäny/menny oikein paikalleen. Ei nää 3x1/2 tabu oo saanu mulla mitään tuntemuksia aikaan, joten saas nähdä mitä lääkäri päättää huomenna kokeilla seuraavaks.
 
Mä lähen kohta sairaalalle taas takasin ja täällä tahti cytotecin kanssa on, että eka 1/4 se kolme päivässä, sit vasta 1/3 ja kolmantena päivänä 1/4 kohdunsuulle. Ei ole ballonki supistuksia saanut aikaan eli voisko siittä päätellä ettei mitään oo tapahtunu. Mul on kohdunsuu hankalassa paikassa ni kolmas ballonki meni paikalleen. Aiheutti aluks supistuksia mutta ihan rauhas täs nyt on sit taas sen jälkeen saanu olla. Hohhoi. No ei auta. Nyt sit taas takas taisteluihin..
 
Tänään oli rv 39+4 neuvola. Ei mitään uutta. Itse seuraillut verenpaineita kotona, ne ok. Kyllä oli turhauttavaa lyllertää neuvolaan, kun ei ollut mitään kysyttävää tai uutta oireita. Toivottavasti ei tartte viikon päästä enää neuvolaan mennä.
 
Lilliputtis, oon seuraillut täältä takavasemmalta sun synnytyksen pitkää ja pinnallista käynnistelyä. Mutta mulla on mennyt ohi miksi käynnistellään? Vauvan koko? Yliaikaisuus? Lapsivedet menneet?
Tsemppiä koitokseen, pakkohan sitä on pian alkaa tapahtumaan!
 
Neuvolassa jälleen käyty!
Terkkari oli sitä mieltä, että miun raskaus sujuu ylihienosti, joten varattiin vasta kahden viikon päähän seuravaa aika, jolloin on 40+1! Täällä siis yleensä viikon välein 37+ ->
Rv 38+2 tänään siis:
RR 118/69. hB 121 (rautalisää oon syönyt silloin tällöin). Pissa ok. Paino +1.6kg/2vkoa (vihdoinkin!!!) Ei turvotuksia. Painonnousu yhteensä nyt tasan 5kg ekasta neuvolasta ja tosiaan viime viikolla kävin painoarviossa ihan siksi, kun lääkäri veikkasi liian pientä vauvaa, eli tuolloin rv 37+1 painoarvio ä.polilla oli 2.7kg. Ei hän nyt niiiiin pieni olekaan :)
Raivotila nyt varma ja pää keskellä alhaalla ja niin edelleen. Sykkeet hieman matalammat, 150 -> 130.

Kysyin terkkarilta myös jatkuvista supistuksista, mitkä ei tee kipeää - voi kuulemma tiheät pitkään kestävät harkatkin tehdä tulosta kohdunsuulle. Mulla niitä tulee ~20/pvä ja kestää about 40s-70s.

Huomiselle varattiin ylimääräinen lääkäriaika, koska mulle tullut yksi aika ikävä vaiva tuonne alapäähän... Ajattelin samalla kysyä kokeilisiko kuhdunsuun/kaulan tilanteen!

Itse haluaisin toisaalta käydä nyt viikottain neuvolassa, mutta koska rauta-arvot nousseet ja verenpaineet sekä pissa aina hyvät, niin ei koettu tarpeelliseksi käydä niin usein. Jos menee yli lasketun ajan, niin sitten useammin ja lisäksi kontrollia ä.polilla. Sinnekin vasta 41+3 (toivotaan, ettei tarvitse!)

Ihana fiilis!! Kaikki hyvin, mutta kyllähän tämä loppuaika alkaa jo ahdistaa. Siltikin positiivisella mielellä, että korkeintaan noin 4 viikkoa joudutaan enään odottamaan rinssiä saapuvaksi :Heartred :)
 
Me käytiin neuvolassa aamulla ja laittoivat lähetteen kättärille kun paineet niin korkeat.. peruskäyrät, veret, kuset, ultrat, virtaukset yms seurannat takana ku epäilevät toksemiaa kun turvottaa ja ollu pään särkyä ja kerran tanssivat pallot silmäkulmassa. Mut ei kai löytyny ihmeempiä, kotiin seuraa vointia. Painoarvio kolme kiloo, pieni vauva vieläkin. Tänään laskettu päivä. Vauvan pää alhaalla lantiossa mutta kohdunkaula selkäänpäin vinossa, eli varmaan odottelua tiedossa kun istukka omi vielä ihan kuosissa. Phuuh.. no, ei auta! Ummettaa nki etten tiiä miten päi olis :P pakkasesta siis käätelöö ja peiton alle torkkumaan!
 
Meillä on käynyt oma terkka kotona viime perjantaina vauvaa moikkaamassa ja keskiviikkona mennään ekan kerran neuvolaan sitten koko perhe. Pyysin nyt miestäkin mukaan kun ei tarvi keskittyä siel nyt enää niin täysin näihin MUN vointeihin ja hyvä miehenkin neuvolan mestat tietää.

Ton viikon käynnistyksen, hurjan lopun ja koko tarinan nyt kokeneena oon kyl tosi ilonen että just toi neuvolatäti on se mun täti...
 
Lilliputtis, oon seuraillut täältä takavasemmalta sun synnytyksen pitkää ja pinnallista käynnistelyä. Mutta mulla on mennyt ohi miksi käynnistellään? Vauvan koko? Yliaikaisuus? Lapsivedet menneet?
Tsemppiä koitokseen, pakkohan sitä on pian alkaa tapahtumaan!

En ollu tota huomannu. Neuvolassa mun vauva arvioitiin tunnustelemalla 3,5 kiloiseksi korkeintaan, mutta äitiyspolilla ultraten - yli neljä kiloa. Ihmettelivät miks ihmeessä mua ei oltu laitettu synnytystapa-arvioon (rd ja verenpainetauti) ja totesin että neuvolasta sitä kolmesti pyysin mut aina ne taputteli mahaa ja totes et pieni vauva on. Eli suuri koko, plus se että käytiin jo yli lasketun ajan, menin suoraan osastolle siltä käynniltä. Pieni vauva syntyi kiireellisellä sektiolla, 4510 g.
 
Täällä oli tänään kontrollipainoarvio, kun minua huolestutti vauvan mahdollinen suurikokoisuus. Nyt rv39+3 painoa neidillä 3500 grammaa, lapsivettä normaali määrä ja sf-mitta "hurjat" 30 cm :p. Kohdunkaula oli hävinnyt ja suu sormelle auki, lähtö voi siis tulla milloin tahansa. Vauhdittamaan sain lääkärin määräyksen lenkkeilyyn ja leffaan :grin.
 
Tänään 41+1.. huoh no torstaille varattu yliaikaiskontrolli ja sanoivat neuvolassa että hyvin voivat käynnistää jo kun mulla nuo verenpaineet seilaa melkoisen korkealle.. ei onneks muita toksemian oireita hui saa nähdä kuinka käy, toivon kyllä ettei siltä seisomalta joutuis sairaalaan jäämään vaan pääsis vielä kotiin ☺ neuvolassa muuten kaikki ok, eikä seuraavaa aikaa enää toistaiseksi varattu ☺
 
Neuvola rv 40+1
Rr 126/70
Pissa ok
Paino laskenu 2 viikos 400g
Sf 34 (+1cm kahtee viikkoo)
Sykkeet ~130

Kaikki edelleen siis vallan mainiosti, paitsi miun säryt ja unettomuus. Seuraavaa neuvolaa ei enää varattu, loppuviikosta soittelen polilta aikaa ens viikolle ti-to välille (41+2-41+4) yliaikaiskontrolliin.
 
Takaisin
Top