Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä neuvola taas takana ja uusi jo kahden viikon päästä. Sf-mitta pomppasi hiukan yläkäyrän yli, joten sen takia uusi aika näin nopeaan. Jos masu silloinkin kasvanut, niin sitten koko arvio ultraan. Rd ei voi terkan mukaan olla edes piilevänä, kun kaikki arvot olivat erinomaiset.

Muuten kaikki näyttäs olevan hyvin, sykekin 150 ja pää alaspäin ollaan. Tosin vielähän sitä hän halutessaan voi ympäri kääntyä. Muksukin on rh -, niinkuin äitinsä niin ei tarvinnu anti-d pistostakaan vielä antaa :) Jänskättää vaan että minkä kokonen kaveri tuolla sitten mahtaa olla, kun juuri sain tottua ajatukseen että voin synnyttää alateitse. Tietääkö kukaan mitenkä herkästi sektio tehdään jos vauva on isokokoinen? Jaiks.

Tttiuhti, meilläpäin vaikuttaa monet seikat tuohon sektioherkkyyteen.. Äidin motivaatio, syyt, lapsen kokoarvio, lantion koko jne jne...
Itse olin ensimmäisen kohdalla motivoitunut synnyttämään "normaalisti" lääkärin tarkkojen kuvausten ja mittauksien jälkeen, vaikka oli tiedossa että 4kg menee rikki ja ylikin. Vakuutettiin että mahtuu, ois varmaan mahtunutkin mutta koko yön ponnistamisen jälkeen aamuvuoroon tullut lääkäri totesi pojan olevan avotarjonnassa ja sykkeet romahti vauvalta joten olin sektiossa ennen kuin itse tajusinkaan... Loppu hyvin kaikki hyvin.
Toisen kohdallakin olin motivoitunut synnyttämään alateitse siihen asti kun poika oli kolmen kääntämisyrityksen jälkeen edelleen tulossa peffa edellä -> sektio :)

Neuvolakäynneistä, mulla on n. 3:n viikon välein ainakin tällä hetkellä mutta lääkärikäyntejä ollut useempi ylimääräinen.. Luulen et noikin menee yksilöllisesti siten miten kukainenkin tarvii.. Yleensä käyntejä on harvemmin kun lapsia on ennestään, mutta poikkeuksena taas tämä kun tarvii erikseen seurantaa johonkin :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

WilMi82, kiitos vastauksesta! Tosiaan jää nyt nähtäväksi sitten tarvitaanko vielä se ultra. Kovasti on kasvukäyrä ollut jyrkästi nousussa kokoajan, mutta sitähän ei tiedä miten maha laskeutuu vielä kun vaavi on kunnolla asemissaan. Vaikka pääalaspäin onkin, niin vähän vinosti vielä. En noin muuten pelkää synnytystä, mutta vauvan isokokoisuus kyllä vähän nostaa pelon päätä. Nyt ei auta kun jäitä hattuun ja antaa ajan näyttää. :) Nyt mieleen tulvii kauheasti kysymyksiä, pitää kysellä sitten ensi neuvolakäynnillä jos tarve vaatii. Kun kuulemma voidaan käynistelläkin jos näyttää siltä että la:han mennessä lapsi on kookas, näin kaverini sanoi kun asiasta hänen kanssaan juttelin?

Miulla on tuo mitta ollu ekasta mittauksesta asti käyrien yläpuolella reilustikkin, mutta mittaajat on vaan tyytyneet sanomaan että oho, onpas reilun kokoinen tai ohhoh, mitenkäs se noin iso on. Yksi neuvolatäti jopa kysäisi että olenko varma etten odota kaksosia. Mitään muuta kuin pientä ihmetystä ei kuitenkaan ole tullut, eikä kukaan ole ainakaan miulle sanonu että pitäisi huolestua tai tarkkailla enempi. Ite tietenkin heti mietin että pitääkö huolestua ja onko se minun vika tms.

Täällä on ollut minusta aika harvakseltaan neuvolakäyntejäkäyntejä. Perjantaina kävin lääkärissä neuvolassa 27+4 ja seuraav käynti TH:lle rv 32. Ensisynnyttäjilllä näyttäisi olevan käynnit 2 viikon välein rv 28 eteenpäin ja viikon välein rv 36 alkaen, muilla 4 viikon välein ja rv 36 alkaen 2 viikon välein . Lääkärikäynnillä tutkittiin ihmeen tarkkaan viikkoihin nähden se, missä asennossa vauva on - se kun ehtii tässä vielä monet kerrat kääntymään milloin mitenkin. Silloin se näytti oleva viistosti poikkittain siten, että pää oli alavasemmalla ja pylly ja jalat yläoikealla. Nyt tulee sellaista fudua virtsarakkoon, että on kaikesta päätellen tällä välin kääntynyt.

Kävin aamulla neuvolalääkärissä ja tiitiäinen on ainaki tällä hetkellä raivotarjonnassa. Täähän on ihan jännittävvää, jos saiskin synnyttää oikkein perin olevan vauvan. Kerkkeehän se tietty vielä käänttyy monneen otteesseen. Kohdunkaulan tilanne on hyvä, kiinni ja kaulaa reilusti jäljellä. Eli vaikka jonkin verran on napakampia supistuksia ollu, ei ne oo tehny mittään hallaa. Nyt voi taas hyvillä mielin jatkaa touhuumista. Muutenkin oli oikkein kiva käynti, kun nlalääkäri oli tosi mukava ja hellävaranen.

Eipä se näytä tämäkään vauva ainakaan pieneksi jäädä. Nyt arvio 2kg, taas yli neljäkiloinen. Jos ei 41+5 viikolle anneta mennä... Joo, jäi vähän paniikki että kai ne nyt alkaa käynnistelemään aikasemmin :( Sokereista ei sen enempää kun nyt on ollu taas ihan hyvät. Alkoi masentaa koska se vauvan koko pelottaa eniten...

Täällä oli tänään neuvolasta kotikäynti, on ilmeisesti otettu vastikään ohjelmaan käydä kotona jo ennen lapsen syntymää nimenomaan ensisynnyttäjillä..
Kävivät siis perhetyöntekijän kanssa kertomassa perhetyöstä ja mahdollisuuksista saada kotiapua ym..
Kahvipöydän olin kattanut jo aamulla valmiiksi, mutta eivätpä juoneetkaan kun kysyin, lähtiessään ainakin näkivät että pöytä oli valmiiksi katettu, oli aika hölmöä...
Doppler oli mukana ja meidän koira oli aika ihmeissään sydänäänien kuuntelusta, tuli tärisemään mun viereen ja pää pyöri ku häkkyrä.. Mitähän tuo tuumaa kun vauva saapuu!? :) Muutenkin siis ihan samoja asioita käytiin läpi ku nla:ssa, rr ym.. Viikkon oon nyt ollu flunssan vuoksi sairaslomalla ja helpottamaan päin onneksi on, perjantaina töihin ja kolme viimeistä viikkoa ennen äitiyslomaa alkais!! :) En oo nuin kippee ollukkaan flunssan takia varmaan ikinä, että olis päivätolkulla pitäny kotona levätä, mutta ehkä tää raskaus tekee osansa... Muutoin vointi onki ollu ihan tosi hyvä, itekki ihan yllättyny miten hyvävointinen oon ollu ja töissä jaksanu tosi hyvin, vaikka hoitoalalla työskentelenkin! Toki kumartelut on tosi hankalia eikä niitä voi välttää, mutta toistaiseksi olen vielä selvinnyt! :)

32+5 ja painoarvio sairaalassa. Tyttö ois nyt 2 kg ja jos menis vkolle 40 painos syntyessään reilu 4 kg. Noh, en usko että tää montaa viikkoa sisällä pysyy, kun on puhuttu että käynnistys olisi rv 35-36 :)

Kävin neuvolalääkärissä 31+6 ja kohdunsuu oli pehmentynyt ja lyhentynyt johonkin pariin senttiin.
Mutta lääkäri meinasi ettei olisi tästä "niin hirveän huolissaan" niinpä ei kirjoittanut saikkua ja töissä taplaan edelleen.

Tuo oli ylimääräinen käynti jonka olin varannut koska supistelee niin paljon. Eilen oli pitkästä aikaa rauhallisempi päivä suppareitten puolesta. Mutta vähän jäi kaivelemaan tuo...lääkäri ei edes kehoittanut ottaa rauhallisemmin eikä mitään :confused:

Mutta kaikki tuttavat tuumaa että se on "toisesta" tommosta että paikat kypsyy aiemmin. Näinköhän on.
Esikoiseni syntyi 38+3 varsin pienikokoisena ja toivoisin tämänkin pysyvän kyydissä ainakin sinne asti.
(Silloin ei edes ollut tuommoista supistelua eikä varhaista kypsymistä.)

Todella kummallinen neuvolalääkäri! Kyllä muakin huolestuttaisi jos paikat pehmenneet ja lääkäri ei kirjoita sairaslomaa!
Itse kävin neuvolalääkärillä viikolla 27 (nyt 30+4) kun oli tosi paljon harkkasupistuksia ja osa kivuliaitakin sekä kävellessä alavatsakipua.. Lääkäri tarkasti paikat ja kaikki oli kunnossa, kohdunkaulaa 3,5cm. Määräsi kuitenkin kaksi viikkoa sairaslomaa. Lääkäri painotti että lepo on tärkeää, vaikka kaikki oli kunnossa!

Mä kehoittaisin sua menemään toiselle lääkärille, joka kirjoittas sulle sairaslomaa.

Ehdottomasti jos yhtään tuntuu siltä ettei pysty töissä olemaan ja varsinkin kohdun suun tilanne on muuttunut, niin pyydät aikaa toiselle lääkärille! Niin jouduin itsekin tekemään ja se lääkäri olikin sitämieltä että minun työni oli nyt taputeltu.
Koska se että sinä stressaat vaikuttaa myös vaavin tilanteeseen. Mulla kivuliaat supistukset rauhoittu kun pääsin lepolomalle ja stressaaminen loppui :) Jaksamisia!

Ai niin, minun neuvolassa kehotettiin tekemään kävelylenkkejä ja kyseltiin olenko tehny vatsalihaksia nyt viime aikoina.... Mua supistelee sen streptokokin takia välillä ihan kunnolla ja varsinkin kävellessä ja lonkka kipeytyy helposti. Mutta ei kun vaan kävelylle, ettei aamusokerit nouse. On vaan vähän hankalaa ja kipeetä:(

Marieli jaksamisia sullekkin! Se että vaikka pienen lenkin käy kävelemässä luulis olevan hyvästä :) Mäkään en pysty pitkiä lenkkejä meidän koiran kanssa käymään ja ylämäkiä välttelen viimoseen sillä ne jos mitkä saa supistelemaan. :/ Vatsalihaksia en kyllä millään pysty tekemään, yritin kokeilla miehen ostamaa vatsalihasrullaa niin iha mieletön repäsevä kipu kävi :s Jäi kokeilut siihen. Youtubesta löysin ihan sikahyvän puolentunnin mammajooga videon ja sitä oon tehny parikertaa viikossa :)

tttiuhti, pistäppä linkki siihen mammajoogavideoon jooko? :) Mä kävin seasonal joogassa keväällä mutta nyt luulen että se voi olla jo liian rankkaa...

Noniin, olin tänä aamuna neuvolaan yhteydessää labratulosten tiimoilta. Sappi-arvot jonkin verran kohonneet mutta ei vielä huolestuttavasti (mulla siis raskaushepatoosi ollut kahdesti).
Parin viikon päähän seuraavalle neuvolareissulle varattiin uusi labra ja katotaan tilanne, sitten lopuksi täti kyseli vointeja ja miten olen jaksellut... Kerroin et ihan kohtalaisen hyvin tässä jaksaa porskuttaa vaikka väsymys meinaa ottaa vallan väkisin, väsyttää ympäri vuorokauden ihan hirveesti vaikka saan välillä nukkua päikkäritkin, eikä tarvi ihan joka aamu herätä lasten kans kun mies tekee vuorotöitä.
Arvatkaapa varsin mikä oli neuvolatätsyn vastaus??
"Joo-o, kyllähän se on KUN ALKAA TUOTA IKÄÄ OLEEN niin ei jaksa enää samalla tavalla..."
Voi että mulla alkaa jurppiin ihan tosissaan tämä, aina sama... Joka ikisellä neuvolareissulla hän muistuttaa mua että oon jo ilmeisesti toinen jalka haudassa (ja olen siis 31 ja saan kolmannen lapsen). ARRRGH :smiley-angry016

Että semmosta,, mukavaa viikonlopun alkua kaikille :thumleft

No onpas ikärasisti neukkutäti!! Ärsyttää tuommoinen. Mun täti ei ole onneksi kommentoinut ikääni vaikka täytin juuri 31 ja ensimmäistä vasta odottelen.

Takaisin