Neuvola kuulumisia

Tänään oltiin taas neuvolassa (rv 30+2) ja kaikki oli kunnossa. Hb oli vähän noussut, 108 -> 114, verenpaine ok 116/68. Sydänäänet kuuluivat hyvin, vaikka maha-asukki yritti välillä liikkua pois alta. Sf mitta oli kasvanut viime kerrasta vain 0.5cm (nyt 27,5cm), mutta siitä ei tarvitse terkkarin mukaan olla huolissaan. Viimeksi maha-asukki oli perätilassa ja nyt viistosti poikittain, joka kuulemma vaikuttaa mittaukseen.
Maha-asukki vaihtaa ahkerasti asentoa, eilen illalla oli aivan poikittain ja pari päivää sitten perätilassa. Terkkarin mukaan saatetaan ottaa myöhemmin ylimääräinen UÄ asennon varmistamiseksi, kun kyseessä on noin vilkkaasti liikkuva yksilö.
Maanantaina pitäisi mennä taas lääkärin luo hakemaan jatkoa sairaslomalle. Selkä ei enää kestä fyysisesti raskaassa työssä ja viimeiset 2.5 viikkoa olen ollut saikulla. Joten kuten selän kanssa pärjää normaalissa arkielämässä...
 
Tänään oli neuvola rv 29+6. Kätilöllä käynti kesti ehkä viisi minuuttia, joku harjottelija mittas vaan painon ja verenpaineen, molemmat oli ihan ok. Lääkäri tsekkas kohdunkaulan tilanteen ja kohdunsuu oli pehmentynyt, joten sain lähetteen äitiyspolille. Vauvan syke oli 150+ ja mun sf-mitta oli 30, eli edelleen yläkäyrällä mennään.
 
Mulla kanssa tänään oli neuvola.. vatsakivuille ei saatu selvyyttä joten lekurill pääsen sitten maanantaina  ja katotaan sit samalla se kohdun suun tilanne ku sitähän ei neuvolassa täällä muutenkaan tsekata.... Sf-mitta oli 31cm , syke vauvalla heitteli 129-157 ja pää alaspäin se siel kölli jo.. hemppa oli noussu 113 - 115... Viikkoja nytten 30+6
 
Mulla oli pari päivää sitten neuvola, sf taisi olla 27, syke 140 ja hemoglobiini 116. En oo niitä rautapastilleja oikein pystyny syömään vaikka pistäisi, kun tulee heti oksennus. Vissiin turhan tujua tavaraa. Pitäis merkkiä vaihtaa, mutta eihän tuota ikinä muista kun liikkeellä on.. Mulla noi arvot ilman raskauttakin alhaalla, jotain 120 luokkaa.

 Ihan normaaleissa mitoissa siis mennään, onneksi. Jännitti kovasti, että onko vauvalla kaikki hyvin, kun on maha jäänyt aika pieneksi. Ilmeisesti ihan normaalikokoinen otus siellä silti on :) 

Niin, ja itselle kertynyt mukavat 9 kiloa lisämassaa. Ilmankos tuo käveleminen on käynyt vähän epämukavaksi..
 
Mulle tota painoa on kertyny lähtöpainosta sen 2 kiloo ja niistä nyt kilo tippunu ku ollu vattataudissa.. mikään ei pysy sisällä.. ( mullahan alussa laski paino ja ne kilot tullu takas ne ei ole laskettu tuohon ylempään muuten kilot olis 5kg ja nytten se 4kg vatsataudin takia) ...

Se mikä mietityttää nytten kun on kipeenä ja kaikki tulee ulos saakohan tuo vauva ravintoo olleskaan ku kaikki menee läpi ku pikajuna?? pitääkö olla huolissaan vai sairastaa ihan rauhassa??
 
Eiköhän vauva ota omansa ellei tauti äidy kamalan pitkäksi. Kunhan muistat läpimenosta huolimatta juoda vaan kovasti ja yrittää kuitenkin syödäkin. Ettei liiallista nestehukkaa tulisi.
 
Tänään mulla oli sellanen "speedneuvola". Eli eilen mulle soitettiin, et sen päivän aika oli peruttu. Lupasivat soittaa myöhemmin päivällä tai viimestään tänään uutta aikaa. Tänään sain sit puhelun klo. 15.27 et eivät oo muistanu ennen ku vasta nyt ettei mulle oo varattu vielä uutta aikaa. No, se sano et jos pääset nyt heti tulemaan niin voidaan hoitaa neuvolakäynti heti. Onneks asun tk:n vieressä, joten homma onnistu.

Mun varsinainen neuvolatäti oli pois töistä, joten mulla oli tuuraaja (thank god. Sain kerrankin mukavan neuvolakäynnin). Hemppa 124 ja verenpainekin edelleen matalalla 108/62. Sintti on kuulemma kääntyny pää alaspäin... saattaahan se vielä muljahtaa moneen kertaan vaikka miten päin, mut mun mielestä se on ollu jo jonkin aikaa noin päin ja vähän vinottain.
 
Eilen oli kans mulla neuvolalääkäri käynti. (rv 28+3) Oli joku mukava harjottelija tyttönen joka mittasi hempan melko rajusti :D mulla pieni piikkikammo mut silti annoin sormen kiltisti niin se tökkäs sillä piikillä melkein kynnen alle, sormi turpos palloksi eikä meinannu veren vuoto tyrehtyä. harjottelija itekki ihmetteli ääneen että ohoh, tuleepas verta paljo, käyn kysymässä toiselta henkilöltä menikö tää nyt oikein :D syynä tais olla roimasti laskenu hemppa edellisestä käynnistä 124->103.
Painoa tullu koko raskauden aikana 3 kiloa vain. Alussa se laski 3 kiloa ja palasi hiljalleen alkupainoon. eli noh, plus miinus nolla..
sf-mitta 25 ja pikkusen syke oli 150 : ) potki menemään taas doppleriin.
Tuo neuvolalääkäri on saanu monelta huonoa palautetta pitkistä kynsistä. Tälläkin kertaa iski pitkät kynnet mitään ilmottamatta sisään. Kyllä sai taas oikein tosissaan keskittyä hengittämiseen ja rentona oloon.
Tänään sitten alotin rautatabletit : ) kuulemma pitäis ottaa ne tyhjään masuun mutta mun suu käy koko ajan emoticon jääkaappi on paraskaveri<3
Mietin että onkohan mulla jotai kalkin puutosta tms. kun herään öisin juomaan kokonaisen litran maitoa ja päivisin juon toisen litran ja syön paljon raejuustoa. mitään vatsa ongelmia ei ole toistaseksi tullu moisesta :)

 
mimmulimammuli, mulle neuvolantäti neuvo että jos herää öisin vessaan säännöllisesti, kannattaa ottaa se rautatabletti sillon tuoremehulasillisen kanssa. Vedenkin kanssa tietty voi mutta c-vitamiini edistää imeytymistä. Sillon et voi kyllä yöllä juoda maitoa koska se taas vähentää imeytymistä. Onhan sulla vitamiineissa tarpeeks kalsiumia? Voihan sitä ottaa lisänä, mun mielestä esim multi-tabseissa ei ollu tarpeeks mut multivitassa oli... vai muistankohan väärin, oliks siinä puhe d-vitamiinista kuitenkin... :D Joo aika turha kommentti siis... Mutta siis jos pystyt yöllä olee juomatta sitä maitoo niin se rauta kannattaa ottaa sillon koska imeytyy parhaiten ja massu on tyhjä :)
 
Täälä taas neuvolakäynti takana. Aivan ok oli kaikki arvot mutta tuo proteiini pissas aina vaan plussalla.. Tiedä sitte mikä sen nostaa.. No mutta RR kuitenkin normaali, ettei hätää. Tänään sais taas labravastauksiaki ku piti käydä verta antamas putkilo aamusta.. 

Mutta vauvalla kaikki kans ok. SF-mitta 30cm, viimekerrasta muka 5cm kasvanut.. Hmm.. :) Tais mittailla vähän hutiloiden sillon.  TH koitteli asentoa ja sanoi että pää alaspäin on mutta ei oo kiinnittyny vielä ja sydänäänetki oli 155+. Painoa viime käynniltä 29+3 tullut 1,4kg eli ihan passeli määrä :) 

Sain neuvolasta semmosen Pampersin näytepaketinki nyt mukaan missä oli kaks newborn vaippaa ja valkonen body ja jotain rasva/öljy/saippua? näytteitä :) Saa miehelle näyttää noita minivaippoja ja ihmetellä sen kans taas kuinka pieniä ne onkaa:) 

Seuraavaksi oliski sitte loppuajan lääkärintarkastus ja TH 3 viikon päästä :) Huh, sillon mennään jo 35viikolla! LOppu HÄÄMÖTTÄÄ!!! :D
 
Joval: Ihanaa että kaikki oli kunnossa ja mä mietin ihan samaa että kyllä tässä pitkällä jo ollaan... kun kaikki on mahdollista about tosta 35 viikosta eteenpäin ja muutenkin nää viikot vaan vierii. Kun ihan kaikilla toukokuisillakin on enää se maksimissaan n. 12vkoa LAhan jäljellä ja alkupään toukokuisilla enää n. 8vkoa max... IHANAA!!!
 
Kyllä se on vaan aika menny tosi nopeasti eteenpäin.. Tuntuu kun justiin vasta olisi testin tehnyt ja nyt ollaan jo tässä vaiheessa! Vauva olisi valmis syntymään jo 6vkon päästä! Huh, viikot tosiaan menee nopeeta eteenpäin.. Ei meinaa kissaa edes keretä sanomaan ku jo vaihtuu viikko.. :D 
 
Tänään myöskin neuvola takana rv 32 meneillään. Hemppa oli noussutu 107-133 eli hyvä homma (olin nimittäin oksennustaudissa juuri) RR hieman korkea kuten koko ajan ollut sf-mitta 32cm oli hieman tasaantunut kun 3 vko sitten oli 31cm :D Vaavi on jo aikatavalla alhaalla joka myöskin vaikuttanut tuohon mittaan. Saapi nähä syntyykö jo ensi kuussa :/ kahen viikon päähä seuraava neukku aika ja siitä sitten seuraava onkin vika neukkulääkäri josta lähete synnytystapa arviointiin. sitä ootellessa jotta näkee vielä vaavin ennen syntymää (toivon mukaan).
 
Kävin tänään siellä äitipolilla ja meiän vauva on n.2 viikkoa pienempi ku mitä viikot on ja kaiken lisäksi kyljellään tuol massussa.Lääkäri epäili et kerkeää viel kääntyä oikeaan asentoon ennen synnytystä mut jos ei leikkaus edessä.Ja laskeutunukki on jo lähtö kuoppiin.onneksi paikat kiinni.Vauva painoi n.1700g.Nyt seuraavan kerran viikolla 36+1 arvioon.

Niiva ja "Justiina" 32+1
 
Mäkin kävin tiistaina ä-polilla, rv 31+4 ja hyvin näytti asiat olevan,
paino-arvio oli 1700grammaa ja syntymäpainoks veikkas semmosta 3400grammaa :)
Menee just esikoisen ja kakkosen painojen väliin toi arvio, mutta saapas nähdä sitten et minkä kokonen on kun syntyy :)

Alko vaan mietityttään, et meillä ei Niiva oo kun muutama päivä heittoa lasketussa ajassa, niin minkähän mukaan noi viikkojen vastaavuudet eri paikoissa sitten otetaan, kun meillä tosissaan vastas viikkojansa, sano vaan että hoikka vauva tulossa..

 

Heissan kaikille, liityn taustalta mukaan. Olen 28 vuotias ja raskautta takana 32+5. Tiistaina (rv 32+3) oli neuvola siellä sf 29, rr 117/82, hb 125 ja painoa kertynyt raskauden alusta +8 kg. Tänään käytiin ultrassa, kun ti:na todettiin ,että kohdunsuu on pehmeä ja sormella ulkosuu auki. Ultrassa painoarvioksi saatiin 2,6kg ja syntymäpainoksi arvioitiin 3,2kg.

Taustastani sen verran, minulle on tehty laihdutusleikkaus 02/09 ja sen vuoksi raskauteni on neuvolassa ensimäinen vastaavanlainen tapaus. Kukaan ei oikein ole osannut sanoa miten sikiö tulee kehittymään, miten pitkään hän maha-asukkina tahtoo pysyä ja saako hän kaiken tarvittavan ravinnon, koska itse en pysty syömään, kuin 1dl kerrallaan. Hyvin on mennyt kaikista peloista huolimatta emoticon

 
Tervetuloa pipatzu,
kyllä mä uskoisin että vauva saa kaiken tarvittavan ravinnon, koska ainahan sitä
sanotaan, että kyllä se lapsi ottaa omansa, et rauhallisin mielin olisin :)
 
Eilen oli neuvolalääkäri ja kohdunsuulla ei tapahtumia supistuksista huolimatta. Sf 27 mihin lääkäri totesi ettei muuten kannata vertailla eri ihmisten tekemiä mittauksia, että sf -käyrä on luotettava vain yhden ihmisen tekemänä. Sitä vaan kun täälläkin on noista mitoista keskusteltu... Mä en ainakaan tiennyt että henkilöllä on niin suuri merkitys, kuulemma +/- 2cm voi heittää.
Mun paino nousee kuulemma kauniisti (miten hienosti sanottu) ja muutenkin siis kaikki hyvin. Syke vissiin jotain 130 tienoilla.
Seuraava neukku onkin jo kahden viikon päästä kun tämä lääkäri tuli tähän väliin hiukan ylimääräisenä.
 
Sofi: Juu, mullakin neuvolantäti vilkaisi viime raskauden aikaista sf-käyrää ja sitä, että se oli heitellyt jossain kohtaa. Heti ekana katsoi, oliko mittaaja ollut eri, just tuon takia, että se tosiaan vaikuttaa.
 
Täällä käyty tänään neuvolassa, viikkoja 30+2. Painoa tullut edellisestä kerrasta +329g, yhteensä koko aikana 7kg. Jännä juttu kun neuvolan vaaka näyttää aina kilon vähemmän kuin kotivaaka mut eipä haittaa yhtään :) Turvotusta ollu vähän, aina välillä tunnen kun sormet on suht jäykät, mut se usein kestää vaan muutaman tunnin. Jaloissa on ollu jo pitkään sukan rannut ja kaikki muutki jäljet housuista painautuu ihoa vasten. Paineet hyvät, hempparin se näköjää unohti ottaa, sf 27, menee kivasti keskikäyrän molemmin puolin. Sanoin neuvolatädille, et musta tuntuu et vauva on pääalaspäin tai ainakin potkuja satelee oik. kylkeen jatkuvasti ja hikka tuntuu alhaalla jossakin.. niin se kokeili sen ja aika tuhdistikin otti tuolta alhaalta häpyluun kohdalta kiinni ja sano et joo'o siellä se tuntus pääalaspäin olevan. ja tän oon huomannu myös siinä, et pystyn kyllä ihan hyvin syömään kunnon annoksia ruokaa, kunhan ei vaan mene heti vaakatasoon syönnin jälkeen.

kaks kertaa taitaa olla nyt vielä kahden viikon välein terkkarin luona ja sit vkolla 36 ois lääkäri. ja siitä käynnit jatkuu viikon välein terkkarin luona.
 
Takaisin
Top