Neuvola kuulumisia

Tämän päivän neuvolakuulumiste: Painonlisäys +747g/vko, turvotusta (toi painonlisäys tullu ihan parissa päivässä kun oon syöny mm eilen hirveet määrät mustikkapiirakkaa niin on nestettä kertyny kehoon), verenpaine 122/81, proteiini  pissassa yhdellä plussalla, SF 32 (menee omaa käyräänsä vaikka iso onkin) ja sit tää onneton poitsu on mennyt kääntymään perätilaan. No kerkeehän sitä vielä kääntyä takaisin mutku lähes kuukauden oli jo RT niin pikkusen harmitti kun tää selvis, en oo käännöstä ite tuntenu emoticon
 
Ai niin... kokonaispaino on edelleen vajaan kilon miinuksella eli mulla ei lähdöstä oo tullu yhtään kun tossa välissä paino vähän putos, on kahden kilon välillä mennyt koko ajan tasasesti ylös alas.
 
Neuvola kuulumisia rv 33

Kaikki arvot paitsi hemppa hyvä.Hemppa oli tippunut 107 eli rautatabut taas kuvioihin.sf 29cm ja painoa tullut 506g viikkoa nähden.Eli alusta tullut tasan 7kiloa.vauvan syke 145.seuraava käynti tasan 2 viikon päästä...
 
Neuvollassa käyty tänään takana viikkoja nyt 34+2. Painoa ei ollut tullu 2 viikon aikana 700g. Sf oli noussu 2 viikossa 29cm --> 32 cm ja RR 129/78. Vauvan syke oli 165 ja supistuksia tulee tasaisesti päivän aikana. Neuvolantäti käski olla vielä viikkoon synnyttämättä ja sitten kuulemma saan jo synnyttää, saas nähdä koska asukki haluaa päivänvaloon emoticon
 
Tuoreita neuvola kuulumisia täältäkin suunnalta..
Kaikki oli muuten ihan normaalisti, mutta meillä menee sf-mitta käyrien alla (nyt oli 25,5cm, viikoja se 30+4), joten lähete ultraan ja labraan varmistamaan tilanne.
Mahassa oli kaikki ihan hyvin kyllä. Siellä on jatkuvaa liikettä ja syke on 140- 150 väillä, joten ihan hyvin voi ainakin näillä näkymin. Mutte tosiaan ultraan varmistamaan miten siellä oikeasti voidaan.
 
Täälläkin oltu tänään neuvolassa (rv 33+1). Paineet oli edelleen hyvät ja paino jatkaa tasaisen varmaa nousuaan... Plaah. Hb oli taas laskenut (114 ->110), vaikka oon syöny rautaa jo vaikka kuinka kauan. Sf mitta on asettunut keskikäyrälle, tänään 30cm. Vauvan sykkeet oli aluksi 160, mutta kun vähän rauhoittui, niin laski 145. Tällä kertaa oltiin raivotarjonnassa, onneksi. Tossa yks ilta nimittäin oli taas kääntynyt perätilaan, kun niin napakat potkut tuli vasempaan nivuseen. Ensi viikon lopulla on taas uusi neuvola ja sillon katotaan ultralla ja varmistetaan, että tuo elohiiri on siten päin kuin kuuluukin.Ihana tunne neuvlan jälkeen, kun kaikki on kunnossa, aina sitä pelkää, että jokin on pielessä. 
 
Eilen oli 32+4 ja paino oli laskenut yli 2kg! Sf oli sama kuin viime mittauksella. Minä tietysti kehittelen tässä nyt vaikka mitä ongelmia mutta kaipa siel olis sanottu jos on syytä huoleen... Ehkä mulla oli viimekerralla vaan turvotusta tai jotain :/ Sykkeet 120-145 välillä ja pää alaspäin köllöttelee.
 
Täällä tänään neuvola rv 31+3. Verenpaineet hyvät ja hemppa jatkanut nousuaan, nyt 127. Paino oli taas mulle henk.koht. suuri pettymys, se oli sama kun kuukausi sittenemoticon . Tietty tähän väliin sattui muutto ja rempat ja siinä samassa mun ruokarytmitkin meni vähän sekaisin..Liian pitkiä välejä aterioiden välillä, eikä oo ees kerenny niin ajatella syömistä kun on koko ajan ollut tekemistä ihan liikaakin. Nyt on onneksi jo päässyt enempi normaalirytmiin kiinni, joten josko se painokin taas lähtisi nousuun. Sf-mitta oli 26cm, eli alakäyrällä, mutta koska pari viikkoa sitten kontrolliultrassa vauvan todettiin kasvavan ihan normaalisti, niin ei ole syytä huoleen. Kuulemma todennäköisesti siro vauva tulossa, kuten olen itsekin koko ajan olettanut. Pikkuinen oli siellä jo sen verran tiukasti pää alaspäin, että tuskin enää kääntyy. Sykkeet heitteli 150-160 välillä ja potkua tuli taas suoraan anturiinemoticon Tästä eteenpäin sitten neuvola kahden viikon välein.
 
Täällä myös neuvola eilen rv 34+2. RR ok, painoa tullut 200gviime kerrasta, HB ei mitattu ja vaavin syke ok. Vaavi on jo tosi alhaalla ollut jo pitkään ja nyt vain laskeutunut alemmas ja hieman jo päässyt kiinnittymään. Olen joutunut tukivyötä käyttämään jo 2kk koska painaa lonkkiin jo niin paljon ettei meinaa paikat kestää. Ensi viikolla viiminen neukkulääkäri ja siitä seuraavaksi keskussairaalaan synnytysarvioon/painoarvioon. Nyt on muutamat yöt ollut niin levottomia ettei millään ole saanut unta. Olen kuin aropupu keskellä yötä eikä edes väsytä ja selkä jonkin verran liekeissä/poltteissa öisin. Päivisin tulee heti kun yrittää kävellä/tehdä jotain ns. raskaampaa (nostella esikoista esim.) Supistuksia. eivät nyt kuitenkaan mitään kuolettavan kipeitä, mutta kipeitä kumminkin.
 
Täällä mennään nyt rv 32 alussa ja neuvolasta on jo kaksi viikkoa. Tuolloin oli siis rv 30 alussa jolloin sf-mitta huiteli 33 cm saas nähdä mitä se sitten on viikon päästä. Lääkäri kyllä sanoi että siellä voi olla vain nestettä enemmän. Mutta kerrompa Teille sitten viikon päästä miten on käynyt. emoticon

Sitä ihmettelen että neuvolakäynnit on rv 30 yli 3 viikon välein, miten teillä muilla oli tai on?
 
Mäkin olin tänään neuvolassa. Vauva on raivotarjonnassa, ja selkä mun selkää päin. Löytyipähän selitys sille, miten se voi potkia yhtä aikaa ylävatsaan ja nyrkkeillä alavatsaan. Hemoglobiini mitattiin (viimeksi mitattu ekalla neuvolakäynnillä...) ja oli 115, joten tarttis mennä rautaa ostamaan. Sf-mitta 31 cm, eli ihan yläkäyrillä mennään.

Täällä on neuvolakäynnit 1kk välein n. viikolle 32 asti, sitten kahden viikon välein ja vk36 eteenpäin viikon välein. No, mulla tosin tulee nyt 3 viikon väli, kun ei oikein sopinut muuten mun ja neuvolan aikataulut yksiin. Täti vaan totes, että kun kaikki menee niin hyvin, niin eiköhän se riitä.

Niin joo, ne oli ostaneet meidänkin neuvolaan viime vuoden puolella ultralaitteen, joten katseltiin sillä. Vanhahan se oli ja kuvat epäselviä, mutta kuitenkin. Täti vaan totesi, että ihan yhtä paljon hän saa selville käsikopelolla (tehnyt varmaan aika kauan jo hommia, hiukka vanhempi täti, mut tosi mukava)...

Onko kaikkialla muualla erillinen synnytystapa-arvio? Täällä ainakin viimeksi oli vain tuo perusneuvolalääkäri ja siinä oli se synnytystapa-arvio.
 
Me oltiin tiistaina neuvolassa (minä ja vauva siis, alkaa näköjään selkiytyä että enpä olekaan yksin :D), ja kaikki ok mun painoa lukuunottamatta. Sintura, ne sun kilot tulee tänne, voitko lakata lähettämästä? emoticon  Täti ei tosin ollut huolissaan koska kokonaisnousu on "vasta" 11kg. Ja sanoin tietäväni mistä johtuu, sillä mun aktiivisuus on just sen viimeisen kolmisen viikkoa (kk sisään tullut neljä kiloa) ollut hyvin alhainen ja samalla oon ollut paikassa missä on pullaa joka päivä ja mitä ei ihan joka päivä ole kyennyt vastustamaan. Joten nyt skarppaan niin eiköhän se tästä tasoitu. Kohtu kasvaa keskikäyrällä, sf oli nyt rv 31+5 kasvanut 28cm:iin.
Syke oli 120-131 ja kuulemma vahva. Äänitin sitä puhelimella jotta mieskin saa reissussa kuulla mitä mahassa tapahtuu. Vinkkinä muillekin, on kiva muisto!
Mä "pääsen" vk 36 ylimääräiseen ultraan ton diabetestuomion takia, mutta KaiKo ymmärsin että sillon 36 tienoilla olis joka tapauksessa vielä synnytystapa-arvio? Siis täällä kanssas samoilla seuduilla. Luulis siis että sullakin olis? Vai onko ensisynnyttäjillä eri juttu...? En kyllä tajua miks olis, onhan lapsi aina eri. :)
Seuraava neuvola kahden viikon päästä. Kivasti rytmittää tätä odotusta nämä neuvolat.
 
Täällä päin on kaikilla ensisynnyttäjillä synnytystapa-arvio sekä niillä joilla ollut esim. ekassa synnytyksessä jotain vaikeuksia yms. Itselläni oli vaikea pitkittynyt imukuppisynnytys, jonka takia joudun vielä erilliseen synnytystapa-arvioon.
 
Täällä oli kanssa neuvola tiistaina, eli rv 33+4

Oli sitten harjottelija joka ei meinannu saada sydänääniä kiinni, kun tämä tyyppi paineli karkuun minkä kerkes, hirvee muiluna vaan kävi kun pyöri ku väkkärä :D
Lopulta siis makasin selälläni about 15minuuttia kunnes syke löyty ja sehän lähti kohoomaan taivaisiin, ei muuta kun oikeelle kyljelle sit muutaman kirosanan kanssa ja uudelleen niitä ääniä etsiin.
Lopuks vielä selälleen että sai mitattua sf-mitan. Kyllä teki mieli huutaa hallelujaa kun viimein nousin ylös, meinas lähtee taju ja samaan syssyyn jalat alta ja vieläkin on selkä kipeä vaikka päiviä on jo muutama tässä mennyt =/

No mut kaikki muuten mallillaan, painoa tullut noin 600g/vko, kokonaisuudessaan noin 14kg ja tällä hetkellä painan enemmän kuin koskaan ennen..
Mutta nooh.. lätöpainokin oli sen muutaman kilon enemmän kun aiemmin, että ei paniikkia sen suhteen.
Hb oli lähteny nousuun vaikken rautaa popsikkaan, sen sijaan oon vedelly pinaattilättyä, paprikaa jne..
Niin ja tämä oi nyt sit ensimmäinen joka viitsi jotain tehdä kun sanoin että närästys on yhtä helvettiä, lääkäri nimittäin kirjotti mulle sitten reseptillä happopumpun salpaajaa ja näin ollen mä olen NUKKUNU kaks viime yötä! :D
Isäntä tosin kiroo että nyt sitten kuorsaankin ihan kunnolla *heh*
 
Se olis viimeinen neuvolalääkäri takana. Oli kyllä ihana lääkäri, kerrankin! Ehkä siksi osasi paremmin asettua potilaan asemaan sillä itse oli kans samassa "tilassa" :) 

Pari viikkoa sitten kun oli se ylimääräinen neuvolalääkäri otettiin streptokokkinäyte mutta se oli puhdas :) Onneksi! 

Nyt olikin sitten leukkarit kahdella plussalla pissanäytteessä, onneksi kuitenkin tänään kävin viemässä tk:n putkilot että tutkiivat tarkemmin. Trombosyytit senkun nousevat nousemistaan, 538 oli eilisien verikokeiden mukaan.. Ei kuulemma hälyttävää, saattaa Hb:stä johtua tuokin ja joillai se vain nousee..

SF-mitta olikin sitten hieman kasvanut emoticon 35cm sai lääkäri mitaksi :D Elikkä tosi yläkäyrillä mennään! Sanoinkin läääkärille kuinka musta tuntuu että mä oon vaan ihan pelkkää vauvaa täynnä. Sanoi että nyt neuvolakäynneillä mittailla tuota tulosta ja jos se vielä nousee tuosta, laittaa polille lähetettä että pääsisi kokoarvioon. Sitä ihmettelenki, että miten muuten ei voi olla kokoarvioita jo koska tuo on selvästi yläkäyrillä jo ja minä itse 154cm pitkä ihminen! Nooh, josko ens viikolla neuvolassa sitten laitettais lähetettä ettei tarvi yksityiselle maksaa sen takia että itseä mietityttää tuo vauvan koko. 

Kyselin tuosta synnytystavastakin samalla, kuulemma lantio tuntui hyvän kokoiselta että saisin punnattua vauvan ulos, mutta sen ihmeempää synnytystapa-arviota ei annettu ollenkaan. Eikä edes painoarvioita tai mitään... Turhauttaaaaa...!

Paikat pehmeinä edelleen mutta kiinni, kaulaa jäljellä sama n 2cm. Lääkäri sanoi että ainaki tuntuisi että kiinni on vielä..
 
Neuvolassa tänään hemppa 138, paineet ok, pissa puhdas, painoa +1kg eli olen nyt lähtötilanteessa plus miinus nolla.

Ja katottiin sitten oikein ultralla kun en meinaa siihen perätilaan uskoa mistä on puhuttu jo kuukausi neuvolassa niin onhan se siellä linkkuveitsiperätilassa. Jos vielä kahden viikon päästä neuvolassa tilanne on sama niin sit mennään lekurille.
 
Neuvola kuulumiset rv 35
paino : +300g/vko = alusta +7kg
paineet: 113/68
pissa: -
hemppa: 126
sf: 30,5 cm
rt ja pää jo aivan alhaalla ja terkkari sanoi et jos vauva  päättää syntyä ni antaa syntyä.
Ja käsi kopelolla tehty paino arvio n. 2100g

 
Meillä on vasta perjantaina neuvola, mutta eilen oli kättärillä ultra aika. Molemmat muksut on kasvanu loistavasti ja voivat hyvin. Mulla taasen on sappiarvot hiukka koholla ja verenpaine myös. Virtsassa oli proteiinia toistamiseen ja nyt joudunkin sitten torstaina ottamaan vuorokausivirtsan. Maanantaina uudestaan kättärille. Nyt vaan jännittelen kokoajan sitä että jos mulla on raskaumyrkytys niin ottaako ne sitten mut jo sairaalaan sisään?? Päänsäryt on lisääntyny pikkusen ja turvotustahan jaloissa ja käsissä on ollu jo hyyvän aikaa.
Pääasia on se että muksuilla on kaikki hyvin ja ne on hyvin kasvanu.
 
Ai niin,unohtu sanoo että mulla on SF ton perätilan vuoksi jo 35!

Ja kolmatta kertaa proteiini pissassa yhdellä plussalla mutku kaikki muu on kunnossa niin ei johda mihinkään. Sanoin tossa aiemmin että pissa puhdas kun sanoivat että mitään ei oo mut kotona kortista huomasin ton yhden plussan.
 
Takaisin
Top