Neuvola kuulumisia

Mulla oli viime to neuvola. Sain paperit menemään kelallle, mut yks ongelma on kyllä. Neuvolantäti sanoi, et mulla olis seuraavana neuvolalääkäri. Se ei kuitenkaan olevinaan pystyny antamaan mulle aikaa sinne, koska kuulemma nyt alkuvuodesta ne on järjestyny tosi huonosti. Vain yks tai kaks on toteutunu tänä vuonna... sano soittavansa ennen tämän viikon perjantaita saisko sitten sen ajan, mut saapa nähä. Melkein nauratti, mut oikeestaan ei.
 
KaiKo, no kiva! Mitä kaikkea tää keho tekeekään sellasta mitä en tajua. :D Mutta, parempi pissi kuin lapsivesi... Kyllä sitä tuntee ittensä niin tyhmäksi tuijotellessaan kunkin tuotoksen väriä ja rakennetta pöntössä, paperissa ja pikkushousunsuojassa ja nuuskutellessaan että miltäs tämä nyt sitten haisee tänään vai tuoksuuko miltään mut minkäs teet. En ole vielä ruvennut pitämään vuotopäiväkirjaa, vaikka sekin on kyllä käynyt mielessä.
 
Perhana kun tää systeemi tökkii, kirjotin tossa aiemmin jo pitkät pätkät ja kaikki hävis..

Mutta siis tänään neuvolassa kaikki muuten hyvin mutta joudun aloittamaan lisäraudan kun hemppa on laskenu (alussa 147) nyt 111:sta. Paino +-0 eli edelleen miinuksella lähtötasosta. Ainoo miinus on että kaveri on ja istuu perätilassa aika visusti, ei oo siitä kääntyny mun mielestä sen jälkeen kun liikkeet alko tuntua niin oikeestaan ollenkaan. Tonne nivusiin potkii. Ja siksi pallopää kun on tossa kylkiluiden välissä niin toi funduskin oli hurjat 30. Siksi mun mahakin näyttää suuremmalta kuin keskimäärin tässä vaiheessa. On toi pää tossa tosi korkeella.

Kelan paperit sain ja ohjeet miten täytetään esitiedot synnäriä varten netissä. Huomenna on sokerirasitus jonka tulokset saa torstaina ja kolmen viikon päästä on lääkärintarkastus jossa myöskin ultrataan. sitä edeltävänä päivänä meillä on 4D ultra.
 
Mä olin eilen sokerirasituksessa (rv 26+2), eikä ollut mun mielestä niin paha, mitä oli varoteltu. Mulla oli ainakin heti aamusta niin hirveä jano ja nälkä, että vadelmasokerilitku maistui oikeastaan ihan hyvälle. Tänään sain tulokset ja arvot oli reilusti alle maksimin, joten ei huolta sen kanssa. Eilen oli hiljainen päivä maha-asukilla ja mä väänsin jo itkua kotona, että nyt se on kuollu. Tänään on taas ollu sellainen meno päällä, että eilisenkin edestä on potikittu. On tää vaan niin stressaavaa aikaa välillä...
 
Soittelin kans neuvolaan tänään sokerirasituksen tuloksia ja kaikki normaalisti.. Ny sitte taas odotella seuraavaa kertaa, parin viikon päästä neuvola taas. Tylsää ku mitää ei tapahdu tällä hetkellä :D
 

Kiitos paljon sofi selvityksestä! 

Tänään muksu onkin ollut taas vähän aktiivisempi, mutta helpottavaa tietää, että olisi mahdollisuus päästä tutkittavaksi jos huolia lisää tulee. Vaikka eihän siitä tietysti tiedä, onko täällä päin samat toimintaperiaatteet, mutta kuitenkin. Vajaan kuukauden päästä on kyllä taas aika tuonne polille, et katsotaan jos jaksan sinne asti sinnitellä. Kasvua siis edelleen seurataan, vaikka viime kontrollissa pikkuinen viikkojaan vastasikin. Tosin ilmeisesti seurataan myös istukkaa, kun näytti hieman alhaalla olevan.

Niin ja ensi tiistaina sokerirasitus täälläkin(iän puolesta joudun). Suorastaan kauhulla odotan, kun nytkin saan lähes joka yö käydä jotain syömässä tai juomassa mehua tms. nälän ja pahan olon takia. Ja siis syön kuitenkin aina juuri ennen nukkumaan menoa iltapalaa, mutta mitens ihmeessä siitä 12h syömättä ja juomatta selviän. Ja vielä niin, että se sokerilitku pysyy sisällä sen 2h. Voi apua, toivottavasti turhaan panikoin:).

 
Pitkästä aikaa kuulumisia.
Vauvalla kaikki hyvin, kasvaa hyvin ja liikkuu säännöllisesti ja niin että jytinä käy. Käyrillä mennään tasaisesti.

Mulla sokerirasituksessa paastoarvoa lukuunottamatta arvot ihan pyllyllään =( diagnoosi raskausdiabetes, nyt sit mittaillaan sokereita ja kokeillaan jos ruokavaliolla pysyis kurissa. Äippäpolille tehtiin lähetettä. Tylsää!

Nivuset on äly kipeät ja liikkuminen hankalaa. Nukkuminen on kovin vaivalloista kun kolottaa ja sattuu kaikki liikahdukset. 

Vielä jonkin aikaa tarvii koittaa kestää. Onneksi tämä on ohimenevää.
 
No joo, neuvolasta sitte soiteltiin tuos äsken kun olin viime pe antamassa labraan taas verta. B-PVK:n ja virtsaäytteen ottivat. Nooh, tuloksia sain nyt vihdoinki sitte ja trombosyytit koholla hieman ja samoin oli joku muukin, mutta en muista mikä se oli.. Ja virtsassa joku oli kahdella plussalla mutta tulehdusta ei kuitenkaan ollut.. Nyt saa taas kahden viikon päästä mennä uudestaan antamaan putkilo verta ja pissaa.. :( Onneksi, TH konsultoi lääkäriä asiasta ja lääkäri kysyy vielä toisen lääkärin mielipidettä näistä tuloksista.. TH kuitenkin meinasi että kuiva saatan olla ja koska Hb:kin oli vain 114 voi siitäkin johtua huimaukset ja päänsäryt.. Parin viikon päästä onkin neuvola sitte taas ja jos sitä silloin olisi vähän viisaampi taas.. Inhottavaa kyllä tällänen kun ei tiedä mistä johtuu ja mikä on.. Pääasia kuitenkin että vauva voi hyvin ja liikkuu paljon. 

Niin joo, pari viikkoa sitten Äpolilla otettiin muuten maksa-arvoja ja PVK:ta ja joku muukin näyte, sielä lääkäri sanoi että kaikki ihan normaalia.. Onkohan nuo arvot voinu noin viikossa nousta? 
 
Tänään 27+2. Kävin eilen sokerirasituksessa ja tänään neuvolassa ja diabetesdiagnoosihan sieltä napsahti... Toistan nyt itseäni kun selitin jo tuonne diabetesketjuun, että paastoarvo oli ainoa mikä oli yli rajan (norm. 5,2, mulla 5,3 eli alin millä tämän diagnoosin ylipäätään saa), muut normaalit. Tosi hassua, eikä terkkakaan osannut selittää, vissiin vois vaikuttaa että söin viikonloppuna suklaata melko reilusti vaikka sunnuntaina yritin himmata. Nyt sitten mittaillaan ja vähennetään namia, mikä on ihan mielenkiintoista ja hyväksi, koska olen kyllä syönyt liikaa pahoja vaikka perusruokavalio onkin kunnossa, et sinänsä mitään ruokaremonttia ei tarvi tehdä. Suolisto ja hiivaa vastaan taistelevat bakteerit kiittävät myös kun sokerimäärät laskevat.
Muuten oli kaikki ihan hyvin, pississä ei mitään, sydänäänet hyvät, syke siinä 130 ympärillä (rauhoittui taas kuuntelun ajaksi, muuten on tänään kyllä jumpattu) ja sf 25 joka on kuulemma normaali ja näkyykin olevan ihan siinä keskikäyrän tuntumassa ja mikä tärkeintä samassa suhteessa ekaan mittaukseen. Painolukema oli kamala mutta syytän useamman päivän ummetusta ja vedenjuonninlisäämistä.
Kysyin runsaista harjoitussupistuksista, ja terkka oli onneksi sitä mieltä että voidaan tsekata kohdunsuu vielä ennen vk 36 synnytystapa-arviolääkäriä, ettei nämä vaan pehmitä paikkoja. Tuosta diabeteksesta muuten nettosin yhden ylimääräisen ultran just tonne wk 36:lle että nähdään vauvan koko paremmin ja vältetään yllätykset, joten ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. :) Ja nyt se vasta paljasti että heillä on joku vanha ultralaite tuolla neuvolassa! Katsoo sillä kuulemma 34-35 myös itse miten päin vauva on ettei tule yllätysperätiloja. On se kettu, jos heti alussa kertoisi sinnehän tunkisi kaikki varmuudeksi katsastamaan vauvan tilannetta. :D
Ihan hyvä mieli jäi tuosta sokeriasiasta huolimatta... Ei muuta kuin rei'ittämään.
 
Tänään itsekin olin neuvolassa. Kaikki kunnossa. Vähän valittelin työkuvioita ja stressiä, mutten sitten kuitenkaan kehdannut pyytää saikkua. Kun ei oikeesti oo mitään syytä. Työmotivaatio on pakkasen puolella, muttei se taida olla kuitenkaan syy jäädä saikulle =)

Lähinnä oli kiva tietää, että kohdunsuu ei oo avautunut tai pehmennyt tai kanava lyhentynyt, vaikka harjoitussuppareita on ollutkin. Seuraava käynti taas kuukauden päästä.

Painoa on tullut jo kymmenisen kiloa. Jos samaa tahtia jatkuu kuin viimeksi, niin kertyy kokonaisuudessaan parikymmentä kiloa... vähempikin kyllä mun puolesta riittäisi.
 
Meillä oli eilen se kauan odotettu 4D ultra. Ja voi kuinka suloinen poika sieltä onkaan tulossa. Oli tosiaan nätit kasvonpiirteet (varmaan kyllä kaikki äidit on lapsistaan samaa mieltä :-)) enkä malttais enää millään odottaa että tavataan täällä mahan ulkopuolella. Muutoinkin kaikki oli kuin suoraan oppikirjasta lääkärin mukaan, hienosti toimii napanuora ja poika kasvaa hyvin. Painoarvio oli 1080g ja pituus 36cm. Viikot mittaushetkellä menkkojen mukaan 26+6 ja ultran mukaan 27+3 eli muutaman päivän oli lapsukainen taas edellä aikaansa kuten aiemminkin (mulla ne lyhyet kierrot). Käynti kesti 1h20min ja oli minusta joka euron arvoinen vaikka kuvasaalis jäikin sinällään laihaksi että lapsi piti käsiä lähes koko ajan jotenkin kasvojen päällä, samoin napanuora häiritsi enemmän ja vähemmän koko ajan. Kiveksetkin oli jo laskeutuneet joka sopii tähän ajankohtaan.

Tänään oli sitten lääkärintarkastus omassa neuvolassa ja kohdunsuu oli pehmentynyt mutta kiinni. Eli saan jatkaa rakasta kuntosaliharrastustani edelleen :)

Ei vois siis asiat hienommin olla. Mulla toi oma paino on edelleen laskenut eli olen n. 3kg alle lähtöpainon mutta lääkäri sanoi että kun lähdössä oli niin paljon niin tilanne on kaikenkaikkiaan ideaalinen. Eli syytä huoleen ei ole kun lapsi kasvaa ja kehittyy täysin normaalisti. Huh kuinka helpottavaa. Nyt kun vaan malttaisi enää loput jäljellä olevat viikot emoticon

 
Tatjuska onpa se jo iso! Siis ei niinkun viikkoihinsa nähden vaan jotenkin yllätyin kun samoilla viikoilla ollaan ja itse olin ilmeisesti jämähtänyt siihen edelliseen ultraan missä painoarvio oli 700g mikä SEKIN yllätti kun sinne mennessä olin vissiin taas jumissa rakenneultran lukemassa 365g... Onpa yllättävää että lapsi kasvaa! :D Mut hitsi nehän on jo ihan ihmisiä.  emoticon
Ensisynnyttäjälle tämä on vaan niin ihmeellistä... Tai on kai se joka kerta. Mullakin vaikeuksia malttaa odottaa ja KaiKo, ymmärrän tuon työmotivaatiojutun... Vaikka koulussa onkin kivaa silti ahistaa että on koko kevätlukukausi vielä edessä ennen laskettua! Mulla ei ole edes äitiyslomaa mikä on kyllä oma vika kun haluan tämän kevään suorittaa loppuun (opetus loppuu 20.5., la 19.5.).
 
Joo kyllä mä suorastaan hämmästyin kanssa tuosta koosta vaikka kiloa arvelinkin mutta että toi pituus, kääks, siis tosi pitkä on lapsi jo. Ei oo siis ihme että potkut tuntuu kun aika käppyrällä se tuolla on jo. Että usko vaan, iso se on sinunkin vauvasi jo Sofi ja pahin on ohitettu. Tänään just sanottiin että hyvin todennäköisesti lapsi selviää jo hengissä jos syntyisi. No onneks sellasta pelkoa ei näytä olevan mutta on se kiva tietää että tärkein rajapyykki on ohitettu. Itelläkin kun on jos jonkinnäköistä pelkoa ollut kun kaksi edellistä meni kesken. Nyt tää tuntuu niin ihmeelliseltä ja ihanalta ja edellisestä raskaudesta on jo aikaa emoticon
 

Meillä oli tänään lääkärineuvola ja siellä saatiin painoarvioksi 1000g(käsikopelolla tosin), eli aika samoissa mennään Tatjuskan kanssa:) Ensi viikolla on vielä kontrolliultra, niin siellähän saadaan sitten taas tarkempaa arviota..Itekin haaveilen edelleen tosta 4D:stä, mutta kun kuulin ettei viikon 24 jälkeen enää saa kelakorvauksia, niin on ollut pakko haudata ajatus. Kustantaa kuitenkin yli 200€ täällä päin:S

Nyt olen vihdoin ja viimein saanut painon nousemaan, jei! Viime neuvolan jälkeen siis n. kuukausi sitten aloitin lihotuskuurin ja siitä tuloksena 4kg! Raskauden alusta painoa tullut yhteensä 6kg. Olen kyllä tyytyväinen ja täytyy jatkaa vaan samalla mallilla:)

Hemppakin oli noussut 108-->122, eli kannattaa näköjään öisin sen tabun nappailu. Kaikki oli muutenkin hyvin:) Lapsivettä ei kuulemma hirveäsi ole(normaalisti kuitenkin), mikä selittää mahan pienen koon. Lääkärin sanojen mukaan "maha täynnä vauvaa" <3

 
Mä olin Hämeenlinnassa Hämeen lääkärikulmassa Henrik Rosendahlilla ultrassa ja ne vähentää siellä kelakorvauksen vielä viikon 24 jälkeenkin ja kuulemma aina on läpi mennyt. Tosin omavastuu oli silti 202euroa eli tutkimus oli n. 320eur kaikkiaan.
 
Meillä oli eilen taas neuvola. Painoa mulla tullu raskauden alusta nyt 9kg ja sain siitä kovasti kehuja :) Hyvä mieli tuli kyllä itellekin kun nyt on oikein panostanut siihen että syön terveellisesti enkä herkuttele ja huomaa että se on tuottanut tulosta. Pissat oli puhtaat ja sf-mitta 28, yläkäyrällä siis mutta loivasti alkoi lähestyä keskikäyrää. Paineet oli hyvät ja hempatkin sain Obsidanilla nousemaan kuukaudessa 118->131! Tunnustellessa poika oli poikittain mahassa ja sen oon kyllä huomannutkin, maha on ihan neliö :D Onneks on hyvin aikaa vielä heitellä kuperkeikkoja siellä! Tästä eteenpäin neuvolakäyntejä onkin sitten kahden viikon välein :)
Aiotteko muut osallistua perhevalmennuksiin? Meille tuli ne ajat nyt, neljä kertaa tais olla ja sit tutustuminen sairaalaan. Luulen ettei ihan kaikkiin mennä, yks oli kerennyt jo mennä ohikin, mutta jos nyt suurimpaan osaan menis niin olis sit ainakin saanut kaiken tiedon mitä annetaan :)
 
Ai niin, unohtui sanoa, että lääkäri totesi, että ollaan jo miltei lähtökuopissa. Eli vauva oli jo pää alaspäin suht tiukasti. Muttei kuulemma vielä 'liian alhaalla', eli ei riskiä ennenaikaisesta synnytyksestä. Niinhän tuo esikoinenkin oli vaikka kuinka kauan valmiina pää alaspäin, ja silti syntyi 41+1. Toisaalta oli niin alhaalla, että pää toimi tulppana, joten en tajunnut edes, että lapsivedet menivät (sitä tuli max. ruokalusikallinen). Eli potkut tuntuu ylhäällä, onneksi ei vielä ylety kylkiluihin. Virtsarakkoa tungetaan sitten kai päällä ja/tai hakataan käsin.
 
Täällä käyty tänään neuvolalääkärin luona.. kovasti odotin ultrausta kun terkkari mainitsi viime kerralla et siellä on ultralaite mut ei se lääkäri ultrannu :( no mut onneks muuten kaikki hyvin.. pissat puhtaat, sf 27, verenpaineet normaalia, painoa tullu 6,5kg yhteensä ja vauvan sykkeet 140 <3 se sai kuulumaan sykkeet tosta vas. kyljestä et siitä päätellen vauva on siellä poikittain..
Jännitin vähän tota kohdunsuun tilannetta kun mulla päivittäin supistelee noita harkkasupistuksia ja toissailtana työpäivän jälkeen ihan aaltoilevaa menkkakipua muutaman tunnin ajan. mut onneks kohdunsuu napakka ja kiinni, eikä oo tullu muutoksia. olisin saanut saikkua noiden supistusten takia kun oon sairaanhoitajana vanhainkodissa ja lääkäri sanokin että jos on supistusherkkä kohtu niin ei ne supistukset enää mihinkään häviä.. täytyy vaan oma tahti sopeuttaa niiden mukaan. meen vkolopuks töihin et käyn kuitenkin vielä kokeilee.. lääkäri lupas et jos tarviin sairaslomaa niin pitää soittaa terkkarille niin lääkäri kirjottaa ilman et tarvii varata aikaa sen kummemmin. et tällästä täällä :)
 
Mulla oli tänään neuvola ja siellä oli sijainen. Oli laittaa mut funduksesta äitiyspolille mutta sain selitettyä ettei mitään syytä kun viime viikolla on ultrattu ja ollut koko ajan yli käyrän. Olen valmiiksi isomahainen ja aina ollu yli käyrien ja silti normikokoisia vauvoja ja tämäkin menee ihan keskikäyrällä, veden määrä normaali eikä sokeriongelmia ole. Fundus siis tänään sama kuin viimeks oli (perätilassa viimeksi, nyt rt) 30cm.

Verenpaine 124/86 (aina ne saa neuvolassa ton mun alapaineen korkeeks, kotona samalla laitteella se on 70 pinnassa), syke oli hurjat 104 mulla painetta mitattaessa ja se kertoo sen että olen kovassa flunssassa ollut perjantaista asti, nyt taitaa taas olla kuumettakin, hirvee nuha ja keuhkot vähän ahtaan oloiset. Torstaina kuulemma viimistään lääkäriin sitten jos ei helpota ja heti jos vähänkin pahenee.

Paino mulla oli taas laskenut, nyt -2,1kg lähtöpainosta eli kahden kilon sisällä mennyt koko ajan ja nyt alin koko aikana eli mulle ei oo vauvasta tullu mitään, oon laihtunu melkoisesti tässä raskauden aikana, mutta kun lähtöpainoa oli 100kg niin lääkärin mukaan tilanne on loistava mun kannalta kun vauva kasvaa ja  kehittyy kuitenkin normaalisti.

Pissa puhdas ja hb oli noussut hienosti rautalisällä, viimeksi 111 ja nyt 141. Tiputan lisäraudan kahdesta yhteen kapseliin päivässä. Mulla oli tuo melkein 8v poikani ensimmäistä kertaa mukana ja sai siis kuulla sydänäänet. Ja hauskaa oli!

Kaikki on siis tätä pirun flunssaa lukuunottamatta oikein hienosti.
 
Takaisin
Top