Neuvola kuulumisia

Ballo

Satasella mukana keskusteluissa
Päätin aloittaa uuden aiheen ja kysellä/kertoa joulukuun kuulumisista. Neuvola oli tällä viikolla 19+2 ja kaikki ok. sf-mitta mitatiin ekaa kertaa ja näytti 20. Painoa on tullut 500g tähän mennessä ja hyvä niin :) RR oli ok ja nyt odotan Uä:tä loppu kuusta. Nappula liikkuu tuntuvasti päivittäin ja saa omia sekareitaan, mutta liikkuu kyllä huomattavasti vähemmän mitä esikoinen jo tässä vaiheessa. Muutenkin on koko raskaus ollut ihan erilainen kuin eka tulisikohan tyttö?? :) Mites te muut?
 
Mulla oli neuvola torstaina ja tutkitut asiat ihan ok. Sydänäänet kuului hyvin ja syke oli 135. Kuulemma haitari on 120-160, riippuu siitä mitä tyyppi touhuaa.

Tammikuun alussa vasta rakenneultra. Jännittää!

 
Tänään oli ehdottomasti mukavin neuvolakäynti tähän mennessä. Oli eri ihminen kun aikaisemmin, ja tultiin paljon paremmin juttuun, se aikaisempi vanhempi rouvasihminen on jotenkin tosi ärsyttävä hössöttäjä. Nyt oli suunnilleen oman ikäiseni ja varsin rauhallinen ja miellyttävä persoona. Voi kun pääsisi samalle aina jatkossakin :)

Pikkuhepun sydän löi 150 ja sf-mitta 17. Viikkoja nyt 18+5.
Labranäytteetkin kaikin puolin kunnossa. Joten nyt vaan rakenneultraa odotellessa joulun yli ja uutta vuotta kohti...
 
Vihdoinkin mäkin pääsin takas kirjoitteleen, oli ainakin viikon tossa niin että en saanu salasanaani auki enkä viitsinyt luoda uutta tunnaria.

Mutta neuvolassa kävin tänään. Viikkoja siis 16+6, hemppa oli laskenu huimasti, joten se selittänee pääsäryt ja väsymyksen, viimeks oli 147 ja nyt 126. Tabuja ei vielä määrätty mutta meinaan kyllä nyt paremmin muistaa ottaa lady vita mamat ja kävin heti ostaan mustaa makkaraa ja pitää syödä rautapitosempia ruokia niin kyllä se siitä taas tasaantuu. Oon ehkä syöny vähän huonosti kun paino oli taas -400g. Eli laskenu on koko ajan, mut mulla otsiaan lähtöpainoa niin paljon ettei haittaa vaikkei tulisi lisää painoa yhtään. Verenpaine ja pissa ok ja vauva on kasvanu hienosti, sf mitta oli yli käyrän 16cm. Sykekin saatiin ekaa kertaa normilaitteella ihanasti kuuluviin ollen n. 140. Eikös toi vähän poikaan viittaa noin matala syke? ;-)

Hienot oli siis kuulumiset ja varsinkin noi sydänäänet sai mut melkein itkemään. Ihana fiilis :)
 
Milloin teillä muilla on rakenneultrat? Aika monella ilmeisesti ennen joulua? Minä joudun odottelemaan tammikuun alkuun, mutta minkäs teet kun viikkoja on vielä liian vähän. :)

No, mä odottelen niitä selviä liikkeitä sitten tällä välillä, ne on vähän niinkun pikkujoululahja. :D

Semmosta piti vielä kysymäni, että saako verimakkaraa syödä? Mites A-vitamiini siinä? Eipä niistä ole tainnut kyllä olla kieltoja missään... Tuli vaan mieleen, t. nimim. syöminen on vaikeaa. :D
 
Kyllä mä eilen ainakin söin. Kai se määrä siinä on olennainen kun ei sitä ihan koko aikaa syö. Maksasta mun mielestä enempi varotellaan.

Ja mulla on kyllä rakenneultra kanssa vasta 12.1.
 
meillä maanantaina rakenneultra :) aika menee hitaasti ku odottaa sitä..

mutta tulipa täs ylimääränen neuvolakäyntiki tehtyä, pyörryttäny lauantaista asti hyvä ku pystys välillä pysyny ja tänään otin ja soitin neuvolaan että josko vois mitata tuota hbtä.. no sieltähän se vastaus tuli, 102 hb ja ny tuplamäärää rautaa.. laskenu viime käynnistä jonku verran 118 oli vajaa 3vkoa sitte... että ei ku rautaa syömään enemmän..
 
Tänään oli neuvola ja kaikki hyvin :D

Jotenkin alkoi aamulla arveluttamaan, koska olo on ollut viimeaikoina lähestulkoon normaali, mitä nyt väsyttää. Olo ei vaan ole ollut kovin "raskaana". Ajattelinkin, että on varmaan hempat laskenu, mutta päinvastoin oli noussut ja roimasti! Viime neuvolakäynnin jälkeen aloinkin syömään Multivita raskaus+imetys- tabuja, joten ne on auttaneet.

Kaikki muutkin näytteet normaaleja, mutta painoa sais kertyä vähän nopeemmin. (ennen raskautta 58kg, nyt 64kg)

Sydänääniä ei meinannut oikein aluksi kuulua, kun istukka on ihan tuossa edessä. Sitten kun saatiin pikkuinen linjoille, niin alkoi potkimaan niin mahottoman paljon, että kuului vaan rätinää. No kyllä se sitten hetkeksi rauhoittui ja syke oli 143.

Sf-mitta 16cm, raskausviikkoja 17+1.

Rakenneultra olis sitten 7.1.2011 ja seuraava neuvola 20.1.2011. Siellä sitten aletaan täyttää niitä Kelan lappuja.

Hyvillä mielin siis kohti Joulua!

 
mulla oli eilen rakenneultra(20+2) ja siellä sitten veikattiin poikaa, vaikkei kyllä voinu ihan täysin varma olla kun ei suostunu esittelee selvästi.
kaikki oli kunnossa ja painoa oli 370g. kasvon piirteet oli kuulema hyvin kauniit.
oli kyllä niin hieno seurata puol h pikku kaverin touhuja, kovasti esitteli aivoja ja habaa, sitten imi peukkua <:
nyt heti tammikuun alussa olis neuvolakäynti ja sitten täytelläänkin kelan lappusia.
 
Laskettu aika on 2.5.2011 ja ensi viikolla olisi rakenne-ultra .. Viikkoja tällä hetkellä 20+2.. Toivottavasti pikkunen vilauttelisi jalkoväliään,että sais sukupuolen selville.
Ensimmäisen kerran kuulin murun sykkeet 1.11.10,oli silloin 140+..Toisella kerralla 18.11.10 150+..Kolmannella kerralla 130-140+ ja liikkeistä tuli ensimmäinen plussa korttiin..Kaikki mennyt hyvin tähän asti..Rakenne-ultraa odotellessa :)
 
Meillä rakenneultra 29.12. jolloin viikkoja 20+6, eli 2 viikkoa pitäis vielä kärvistellä :>
28.pv on muutto joten eiköhän se aika toisaalta tässä kulu...

Ihan unohdin neuvolasta kysyä kun jostain muistaisin kuulleeni ettei raskaana saisi kantaa painavia, koskeeko se koko aikaa vai vaan loppua?
 
Meillä ruä on 28.12 ja toivoisin myöskin että kaveri oisi haarat auki :D Niin ei tarvis mennä yksityiselle enään. Itse haluan tästä tietää kumpi on jo ennen syntymää, vaikka sillä nyt niinkään merkitystä on.
 
Mustakomutsi, kyllä minusta voi kantaa semmosia normaaleja kuormia mitä normaalistikin kantaisi, kannattaa vaan varoa välilevyjen limpsahduksia kun nivelet on löystyneet = nostaa oikein eikä selällä ja pitää vatsa piukkana (t. nimim. kokemusta on). Tietty jos on jo vatsaa, en ehkä siihen nojaisi isoja laatikoita. Mutta kyllä mun kaverit on käyneet esim. bodypumpissa ihan viimeiseen saakka. Sykettä pitäis kuulemma kans vähän kattella, ettei pitkäkestoisesti ole yli sen 150. Mut tuskin sä nyt yksinäs koko kuormaa kannat. :)

Mut jos mietityttää kysy neuvolasta! Muuten, kuulostele oloasi ja tee mikä hyvältä tuntuu.
 
Mulla on huomenna rakenne kun viikkoja on 20 tasan ja tosiaan odotan että näkisin kumpi on... Seuraava neuvola olisi sitten joulun ja uuden vuoden välillä.. Pitäis muistaa kysellä et millos niit kelan lappuja oikee saapi
 
Saatiin eilen varaslähtö rakenneultraan :) Mutta ei niin kivalla tavalla.. Nimittäin kun lauantaista asti ollu aivan älytöntä huimausta paheni se eilen ja lähdettiin käymään päivystykses lopuksi, mistä laitettiin äitipolille päivystykseen ja sielä mittailtiin ja kuunneltiin ja otettiin kokeita. Mitään selitystä ei löytyny huimaukselle ja samalla ultrattiin vauva, n 300g painoa pienellä ja vastaa viikkoja niinku pitääki. Kätilö vain sanoi että on niin kova vipeltäjä tämä kaveri että mikähän mahtaa olla syntymän jälkeen, saako laittaa jo laitoksella valjaat  :) Ei meinannut saada sydänääniä millään kuulumaan kun kaveri oli niin villinä ja karkaili koko ajan <3 äitiinsä tullu ;) Mutta kummallista oli kyllä kuinka neuvolantäti sai päivällä hb:n 102 ja polin verikokeis 122! Ainoa että verenpaine oli matala mikä voi vähän selittää oloa. Mutta mikä parasta, vauvalla kaikki hyvin kuitenki.
 
Joval, hyvä että kaikki hyvin! Ottiko täti veren sormenpäästä? Kylmistä sormista otettu hemoglobiini on alhaisempi kuin "huoneenlämpöisistä". Mulla on verenluovutuksessa pari kertaa odoteltu hetki ja otettu uudestaan kun näpit lämmenneet että on saatu oikea arvo. Taipeesta otettu normi verinäyte näyttää tietty oikean arvon.
 
Täällä oli neuvola tiistaina. Hemppa oli laskenut pikkasen 123 ->117, joten neuvolan jälkeen apteekkiin Obsidania ostamaan.
Painoa tullut lisää alkupainosta 1kg. Sf-mittaa ei otettu jostain syystä, tai sitten vain unohtui. Sydänääniä oli vaikea löytää, kun kohtu on taaksepäin kallellaan ja kaveri piiloutui. :o)
Ensi viikolla on vihdoin rakenneultra, silloin kasassa 20+1. Jospa se sukupuolikin näkyisi...? (Ja tietysti että kaikki on kunnossa!)

Tilasin netistä tukisukat neuvolalääkärin kehoituksesta, kun aivan ihana vaiva tullut tässä raskaudesa, nimittäin suonikohjut jalkoväliin! En suosittele kenellekään, ovat nimittäin kipeät aina kun nousee ylös tai joutuu seisomaan. Ja kuulemma pahenevat sitten loppua kohti...
Sellaista tällä rintamalla.

Hyvää joulunodotusta kaikille!

Palikka
19+4
 
mom83: Neuvolasta saa Kelan lappuja sitten kun on 22 viikkoa täynnä. Sen takia mulla on seuraava neuvola 'vasta' 19.1., kun 22 viikkoa tulee täyteen just sitä ennen. Ultra sentään sitä ennen.

Viimeksi neuvolassa unohdin valittaa väsymystä (kun jouduin tosiaan yhtäkkiä vatsakivun takia käymään), eikä hemoglobiiniakaan mitattu. Kävin eilen työterveydessä mittauttamassa sen varmuuden vuoksi, 130 oli, eli ei sen puolesta mitään hätää. Kai tää väsymys on ihan normaalia, osittain stressistä johtuvaa. Töissä kun on yt-neuvottelut menossa ja vaikka itsellä on paikka jo varmistettuna, muutama työkaveri joutuu ehkä lähtemään. Nyt jo olisin ihan valmis menemään nukkumaan, oonhan mä ollut jo melkein 4h hereillä 8 tunnin hyvien yöunien jälkeen.

 
Neuvolakuulumisia tältä suunnalta rv 19+5:
Hemoglobiini laskenut 143:sta 113:ta. Sain määräyksen aloittaa rautatabletit sen lisäksi että syön jo raskausmonivitamiinivalmisteita. Aika radikaali lasku.. Toivottavasti ei tuosta enää tipu. Verenpaineet 108/58 eli aikasta alhaiset. Painoa tullut alusta +3 kg. Kuulemma ei ole paljon, mutta eipä sanottu että pitäis ruveta lihottamaankaan itseään :). Ultrassa oli kaikki kunnossa ja poika tulossa (ei epäilystäkään). Laskettuaika varmistui 8.5. 
Vessattaa nyt useammin ja vähemmän kerralla.. johtunee tästä raskaudesta sillä mitään tulehdusta ei ollut virtsanäytteen mukaan.
Täällä ollaan onnellisia että kaikki on hyvin. Seuraava neuvolakerta onkin 14.1. Sitten käydään ne Kelan paperit läpi ja jotain synnytysvalmennuksestakin mainitsi.
Hyviä vointeja muillekin! 
 
Takaisin
Top