Neuvola kuulumisia

Meillä on huomenna rakenneultra, kun viikkoja on kasassa 20+1. Jännittää ihan hirveästi, että onko kaikki pikkuisella hyvin. Meillä mä haluan tietää, että onko tulossa tyttö vai poika, mutta mies ei. Pikkuista kutsutaan työnimellä rauni, joka on sukupuolineutraalinimi, joten siinä yhteydessä ei tuu sukupuolta toiselle paljastettua. Jossakin muussa yhteydessä niin voi tietysti käydä...
 
Nonii, rakenneultras käyty ja kaikki hyvin :) Ei nähty kumpi tulossa ku jalat oli sen verran koukus mutta mikä parasta, kaikki hyvin <3
 
Mekään ei saatu tietää, et kumpi tulee. Oikeastaan oon ihan tyytyväinen, ettei selvinnyt, sillä sit se on mukava yllätys kun syntyy. Ollaan hankittu tähänkin asti kaikki neutraaleilla väreillä, et jatketaan samalla tavalla loppuun asti. Kumpikin ollaan veikattu tyttöä, mut saa nähdä.

Ultrassa oli kaikki hyvin. Nyt on taas mukava jatkaa odotusta.
 
Rekenne ultrassa on käyty ja vauvalla kaikki hyvin. Koko vastasi viikkoja. pääperämitta 18,45cm ja painoarvio 385g. Sukupuolta ei edes kysytty. varpaat saatiin laskea...emoticon kyl on onnellinen ja helpottunut olo. Jotenkin sitä vaan niin jännitti et jos sieltä löytyy jotain ikavää.

 Saikkua kirjottivat taas, ku ei tuo pahoinvointi näytä helpottuvan...en usko enään et helpottus ennen synnytystä. Oon ollu saikulla syyskuusta alkaen. Aika käy pitkäksi ku joutuu oleen vaan kotona, ku hajut aiheuttaa pahoinvointia...aika moneen paikkaan en edes mene enään ku ei jaksa aina vaan oksentaa. Lääkäri lohdutti et istukka pelaa hyvin ku äiti voi pahoin...ei lohduttanut...emoticon Mut onneksi on nuita ystäviä jotka ottaa huomioon mun haju ongelman niin niillä voi käydä kylässä.  

Seuraava neuvola olis sit 3.1 ja sillon laitetaan kelalle laput niin saa äitiyspakkauksen...emoticon   sitä ootellessa.
 

Täällä oli tänään neuvola ja kaikki hyvin hemppaa luukuun ottamatta. Hemppa oli laskenut 122-->112 kuukaudessa, joten ei ihme kun on tuntunut olo normaalia väsyneemmältä..Lisärautaa siispä. Paino oli noussut n. 1,5 kg, mikä kuulemma on oikein hyvä. Sf-mitta oli 16 ja viikkoja nyt siis 18+1. Mahahan onkin vielä aika pieni, mutta kuulemma tuo ihan normaali luku näille viikoille kuitenkin on. 

Vauvan syke, 150, saatiin kuuluviin saman tien, vaikka siellä kovat potkutreenit olikin meneillään:).

Pari viikkoa vielä rakenneultraan ja sit saa taas nähdä pikkuisen! 

 
Eilen oli neuvola rv 19+1, asiat mallillaan. Hb luonnollisesti laskussa, tällä hetkellä 122 (en muuten luota ihan kympillä siihen sormenpäämittariin, mutta kyllähän se suunnan näyttää..)
Sf-mitta oli 17, kuulemma näin alussa se menee "kaikilla" vähän yläkäyrillä?
Painon nousu oli ollut ihan "reipasta" viime käyntiin nähden, mutta koska paino oli pudonnut viime käynnillä, niin alkutilanteeseen kiloja ei ole tullut kuin 1,3.
Nyt sitten odotellaan pari viikkoa, että päästään rakenneultraan :)
 
Hyvää huomenta kaikille!!!

Ultrassa selvisi että istukka tosi alhaalla ja takaseinässä joten nytten tiedetään syy mun alkuraskauden verenvuodoille.. Tänään oli taas neuvola.. vauvan sydänäänet oli 150 molemmin puolin eli sama kuin viimeeksikkin.. Hemppa oli noussut 109 - 114... Ja yllätys yllätys virtsassa taas verta... Eli sinne meni nyt viljely ja odotetaan sitten tuloksia.. Sain kuulla et joudun kans ens kuun loppupuolella sokerirasitustestiin koska niin monella on diabetes meidän suvus.. Ite ainakin tietääkseni oon siit selvinny... Muuten kaikki hyvin... Pikkunen on kunnon potkija taitaa tulla joku karate kid sieltä massusta emoticon ... Viime yönä heräsin kiddin potkuihin ja ekaa kertaa sain laskea käden vatsalle ja tuntea ne kädessäni.. Aikaisemmin potkiminen on heti loppunut kun käsi laskeutunu vatsalle ... Aivan ihanaa kaikista vaikeuksista huolimatta...

Painoa oli tullut lisää 200 g eli nytten lihonnut yhteensä 400g .. Sf mitta 20,5
 
Neuvolassa käynti takana taas :) Vauvan sydän +150 hakkaa menemään :) SF-mitta oli 21cm. Hb ja muut arvot ihan ok mutta pissassa vähän sokeria.... Tosin tiedä sitte kuinka vaikuttaa kun olin justi ennen neuvolaa syöny aamupalan ja juonu pari lasia tuoremehuaki.. No mutta kuitenki, sokerirasitukseen joudun jokatapauksessa.. Sekin olis sitte tammikuun lopussa kun tulee se 26vkoa. Että saa nähdä minkä tuomion sieltä saan sitte, vaikka vs mittarilla mitatessa sokeri on ollu 4-5 luokkaa mutta luin nyt netistä että se liuskakoe näyttää 5-10mmol/l arvon. Pitääpä mittailla töissä sitä sitte nii osaa vähä varautua :)
 
Vuoden eka neuvola takana, tänään rv22+3

Painonmuutos on vajaat 600g/viikko, kyllä on joulu tainnu osansa tostakin tehdä :D

Verenpaineet oli matalat kuten normaalistikkin, 105/58,
hemppa tipahtanu viime käynnistä (15+5) aika reippaasti, viimeks 128, nyt 114..
Ei muuta kun rautaa popsimaan..
Sf-mitta menee vähän keskikäyrän yläpuolella, 19cm ja sykkeet ~152, tyyppi potki vaan anturia ja livahti karkuun, mutta saatiin ne sieltä sitten kuulumaan <3
Seuraava käynti kuun viimenen päivä.
 
Tänään oli neuvolakäynti, ja kaikki oli kunnossa. Tai no hemppa oli laskenut, se oli 112. Rautaa pitänee alkaa popsimaan.
Painoa oli tullut noin 300g/viikko.

Sf-mitta meni nätisti keskikäyrällä, 19cm.
Tänään kuulin ekaa kertaa vauvan sydänäänet emoticon
ja syke oli noin 130.

Varattiin samalla lääkäriaika kuukauden päähän ja sitten maaliskuulle seuraava neuvola. Lääkärikäynnillä onkin sitten ylimääräinen ultra, kun kyseinen lääkäri aina kuulemma myös tekee sen samalla :)
 
Tänään oli taas neuvola.. Painoo oli tullu 3 kiloo Eli mun ensimmäiset kilot.. Mut vattakin veny yhtäkkii vauhdilla niin et tulipa sitte repeämät molempiin kylkiin... Muuten kaikki oli ok mut mun oma syke oli 115.. Nyt sitä sitten tarkkaillaan mistä voipi johtua.. Ku ei se laskenu olleskaan vaikka kui siel makoilin rauhassa.. toiste päi se vaan nous.. Tänään ollu hieman vaikee hengittää ja ollu raskas olla tuon sykkeen takia.. sillä en tänään tee yhtään mitään.. Otan vaan iisisti et sydän parka saa levätä... Hemppa oli ihan hyvä eli 113 ja sf mitta 26cm... Huoh mikä nousu 3 viikos, ku viimeeks oli 20.5cm...
 

Neuvolakäynti takana ja kaikki aika lailla hyvin. Hemppa oli edelleen laskenut pikkuisen 112->109, vaikka rautaa olen kiltisti popsinut. Nyt pitäisi vaan löytää joku korvaava rautavalmiste Obsidanin tilalle, koska siitä on tullut välillä koviakin vatsakipuja. Pitää kysellä apteekista mitä suosittelevat. 

Vauvalla oli taas potkutreenit ja koko anturi heilahti kun pikkuinen monotti suoraan siihen:D. Vauvalla siis ainakin kaikki hyvin! Kohtukin oli kuulemma kauniisti pyöristynyt ja sf-mitta oli 19, eli tasan keskikäyrällä.

Ainut huolenaihe tässä on mun painonnousu, tai siis se kun se ei nouse:/. Raskauden alusta tullut siis vaan yhteensä 2,2kg ja nyt oli painonnousu ollutkin vain 140g viikko. Ei ehkä muuten olisi niin paha, mutta kun tosiaan hyvin hoikka olen ja paino ennen raskautta ollut hiukan alipainon puolella. Terkka ei sitä pitänyt mitenkään huolestuttavana, sanoi että parempi näin päin ja käski vain lisätä vielä välipaloja...Mutta itseäni harmittaa! Nytkin tuntuu jo, että syön koko ajan, mutta silti ei vaan nouse.emoticon Tärkeintä tietty, että vauvalla tuntuu energiaa riittävän, mutta kun tahtoisin reilusti niitä kiloja!

 
Sintura: Ei minullekkaan ole tullut kuin 3 kiloa silti ultrassa tenava oli pitkä ja pulska iäkseen... Itellä kanssa ollut vaikeuksia molempien raskausaikoina tuon hempan kans.. Sain sillon obsidania joka sai vattan vääntymään nurinpäin ja tulin niistä tosi kipiäksi.. Sillä kävin luontaistuotekaupasta hakemassa nestemäistä rautavalmistetta joka oli hellä vatsalle ja tosiaan autto vaikka maku ei niinkään hyvä ollut.. Sen valmisteen nimi oli krävterbluesaft + nytten olen syönnyt paljon punaista paprikaa, persiljaa ja mandariinejä ku niist saa paljon rautaa.. Ja energiaa.. Viikossa jo huomaa eron.. Itselleni tämä autto ja nyt hemppa pysyny suht koht hyvänä...
 
Meilläkin oli tiistaina neuvola (rv 24+2 tuolloin) ja kaikki oli hyvin. Hb oli laskenut  131 -> 116 ja nyt käskettiin syömään rautaa. Verenpaineet oli edelleen matalat, hyvä niin. Sf mitta oli alarajalla, 19.5cm, mutta terkkari ei pitäny sitä mitenkään huolestuttavana. Ollaan miehen kanssa molemmat pieniä (mä 158cm ja mies 173cm), joten tuskin tuosta maha-asukistakaan mikään jättiläinen tulee.
Eilen kävin vielä labrassa virtsa- ja hiivanäytteillä, kun on ollu pientä kirvelyä. Kaikki oli kuitenkin hyvin, eikä tartte mitään lääkkeitä syödä. Kovasti potki, kun näytteitä kaivettiin. Oli vissiin sitä mieltä, ettei tartte tulla millään tikuilla päiväunia häiritsemään. emoticon
 
Kiitos mom83 rautavinkistä! Kerkesin jo apteekista ostamaan Retafer nimistä valmistetta kun sitä suosittelivat. Jos siitäkin tulee ongelmia, niin siirrynpä sitten tuohon suosittelemaasi:). Kaikista paras kyllä olisi, jos hemppa vaan kiltisti nousisi ja pääsisi eroon tuosta raudansyönnistä..En tykkää yhtään!
 
Mä taas en varmaan ostaisi luontaistuotekaupasta kovin helpolla. Muistelen lukeneeni, että luontaistuotteita ei kantsis syödä - ne kun ei oo niin hyvin tutkittuja. Retaferiä mä söin viime raskaudessa, nyt toistaiseksi pärjätty ilman rautalisää.
 
No mulle neuvolasta tuota ehdottelivat.. Enkä usko et ne sitä ehdottelis jos se ei olis turvallinen.. Ja ihan terve tyttö synty.. Tän tokan kanssa on riittänyt ihan vain mandariini, paprika ja persilja nostattamaan tota hemppaa..
 
mom83: Joo, sitten voi olla eri asia. Mulla vaan tuo anoppi yrittää aina tunkea ties mitä luontaistuotteita - nyt on hyvä syy kieltäytyä =)
 
KaiKo enhän minäkään yleensä mitään luontaistuotekaupan juttuja osta tai ylipäätänsäkään en käytä yleensä mitään lääkevalmisteita.. :) Paitti migreenilääkkeet sillo ennen raskautta ku nyt niitä ei saa käyttää raskausaikana.. Samoiten olen käyttänyt zon kipuvoidetta ku mikään muu ei auta nivelkipuihin mut sitäkään en nyt saa käyttää eli nyt mennään naturellena :D .. Kovasti vaan jalkoja ja käsiä särkee ku molemmissa polvissa alkava luurikko... käsissä yliliikkuvat nivelet.. Sellasta se on urheilijan elämä.. nyt ei pysty harrastamaan juuri mitään raskasta ku tulee niin kipiäks ettei pahimpina päivinä pääse edes sängystä mutta onneksi tämä piina palkitaan maailman ihannimmalla lahjalla <3
 
Mullakin oli hempat laskenu 144-133-117, mutta oon yrittäny nyt syödä vaan rautapitosemmin kun mulla on toi pakki ihan jumissa vähän väliä muutenkin ja rautalääkkeet on mulla yleensä pistäny mahan ihan sekasin. Obsidan on semmonen mikä aika monelle sopii, Retafer taas pistää aika monella mahan sekasin että kannattaa kokeilla paria ennenku luovuttaa. Tuota nestemäistä oon joskus maistanu mut se oli ihan järkyn pahaa mun mielestä niin en sitä kyllä alkais joka päivä ottaa :D Nyt oon vetäny mustaamakkaraa, leseitä, paprikaa, kuituja muutenkin ja sit c-vitamiinia hedelminä ja kasviksina reippaasti. Jospa se näillä pysyis, jos ei niin pitää sit kokeilla jotain lisää.
 
Takaisin
Top