Neuvola kuulumisia

Saako mustaamakkaraa syödä jos on raskaana?? Ku eiks siinäkin ole jotai veritouhuja ja verilettuja kait ei sais syödä , sellasen käsityksen oon saanu vai oonko ihan ojassa fillarilla :D ???
 
mom83, verivalmisteita saa kyllä syödä, tämän vahvistivat vielä neuvolastakin kun kysyin eli verilettuja naamaan vaan :) Ne on kypsennettyjä niin ei oo mitään huolta. Ja juu mustamakkara on vereen tehty :)
 
Sehän on hyvä tietää... Veriletut on meinaa aivan yli hyviii... Nam nam
 
Neuvolassa oli kaikki hyvin, syke siinä 140 tienoilla ja iskua tuli anturiin. Kelat käytiin läpi ja sf oli muistaakseni 20cm, keskikäyrällä. Alkuviikon oudosta vuodosta huolimatta pississä ei ollut mitään ylimääräistä (ja vuotokin jo loppunut). Painohan oli pompsahtanut yli 70kg, aargh... Mutta painonnousu ihan sopivaa, tuo vaan on semmonen psykologinen raja. :)
Seuraavaksi ohjelmassa sokerirasitus vk 8 (suositellaan yli 25v:lle) ja samalla viikolla lääkäri. Eipä tässä sitten muuta kun jatketaan odottamista... :D
 
Täälä kans neuvola takana, nyt ei ollut sokeria pissassa ollenkaan, mitä viimeksi oli mutta proteiinit yhdellä plussalla... :/ Ei onneksi mitään sen ihmeempiä oireita ole ollut mihinkään raskausmyrkytykseen suuntaavaa ja paineetki oli hyvät. Itse mietin että voisiko pissatulehdus olla päällä kun saa ravata ainaki 30 kertaa päiväs vessassa ja meinaa tuo alakerta olla vähä herkillä että voisko hiivaki olla.. Niitä se neuvolas kyseli mutta ku pissatulehduskaa ei oo ollu ku 4v sitte viimeksi ja hiivaa koskaa nii vaikee sanoa ainakaa onko oireita juuri hiivaan xD Nooh, mutta eikö huomenna selviä vähä jotain jo kun tekee viljelyn näytteestä. 

Sydänääniä kuunneltiin, 130-140 neidillä iskuja. taisi nukkua kun vasta kuuntelun jälkeen alkoi melske :) 

Sf-mitta oli 24cm, vähän yläkäyrillä mennään siis :)
 
Meillä oli eilen eka ja vika neuvolalääkäri rv 26+5. Ekana oltiin ihan oman neuvolantädin kanssa ja se mittas paineet ja hempat. Paineet oli hyvät ja hemppoja sain nostettua kamalalla mustanmakkaran ja pinaattikeitonsyönnillä 117-118 :D Eli obsidanit aloitin sit kans eilen kun väsymys on niin jäätävää. Noista se täti sano aika hyvän vinkin että kun pitäis olla syömättä ennen ja jälkeen sen raudan oton kaks tuntia että voi koittaa ottaa aina yöllä sen sillon kun herää pissalle. Mää heräänki joka yö niin luulen että onnistuu hyvinkin noin :)
Paino on noussu kohta 10kg lähtöpainoon mut yritän olla ajattelematta sitä, täti kuitenki sano että painonnousu on ollu normaalia. Enkä mää kyllä huomaakaan muualla sitä painoo kun tässä masussa.

Sit se lääkäri teki sisätutkimuksen ja ronkki että kohdunsuu on kiinni ja olihan se ja sit ultras vielä ja katto painoarvion joka oli 990g eli oikein sopivankokonen jööti :) Kehu vielä että hyvin ootte lapsenne kasvattanu :D Hehe no ton se sanoo varmaan kaikille mut sai se mut silti hymyilemään. Sf-mitta oli 26 eli tasasesti yläkäyrällä mennään. Lapsivettä normaalisti. Eipä siinä sit muuta, kolmen viikon päästä on seuraava neuvola, katotaan siellä sit onks rautakuuri auttanu.
 
Simppu tosta painosta, ei sulla tosiaan ainakaan kuvista päätellen ole mihinkään muualle kuin mahanseudulle tullut, joten nou hätä. :) Eikö hoikille muutenkin ole ok tulla enempi.
 
Ja se kaikista kauhein takana nyt. Sokerirasitus nimittäin. Ei voi sanoa että hyvää juomaa oli.. Vadelman makusta jotain uutta kuulemma mitä olivat viime viikolla saanu sinne.. Huhhuh. Tulipa testattua sairaalan petiäki siinä samalla ja voin todeta että nukutuksi sai :D Nyt vaan odottamaan neuvolasta puhelua jos sokeria liikaa... Vaikka omalla mittarilla mittasin justii ku tulin kotia 5.3mmol/l eli ei taida pelkoa olla taudista:)
 
joval: mulla olis huomenissa tuo testi ja ei oikiasti nappaa mennä juomaan jotain makeeta litkuu ku en muutenkaan oikee diggaa... saas nähä laattaanko ne litkut pihalle
 
Onneksi ei ollu paljon mitä piti juoda, 300ml vaan ja täälä se oli vielä semmosta uutta jotain vadelman makusta tosiaan.. Mutta en voi kehua että hyvää olis ollu:D sen juomisen jälkeen tuli vähä semmonen höntti olo ku oli ensi kauhee nälkä ja sitte piti jotai sokeria juoda.. Hyi.. No mutta onneksi se on takanapäin. Että tsemppiä huomiselle mom83 :) 
 
Mä kävin tänään äitiyspolilla tsekkaamassa että kaikki on ok kun on ollut sitä veristä vuotoa ja vetistä vuotoa ja supistuksia jne jne. Kaikki näytti olevan hyvin, vuoto ilmeisesti limakalvoperäistä ja toukka on tuplannut painonsa sitten rakenneultran, nyt arvio jo 700g! :) Ihan mahotonta, kohta on jo kilon.
Mom83, mulla oli kanssa tänään aamulla semmosta ihan vetistä vuotoa mutta ei lekurin mielestä ollut lapsivettä kun kohdunkaula on *suora lainaus* pitkä kuin nälkävuosi ja emätin kuiva. Mitään sen ihmeempää testiä asiasta ei tehty, mutta luotan häneen. Vihjailivat että voisi olla virtsankarkailua... Jotenkin vaikea uskoa etten tietäisi koska pissin?
 
Mulla on neuvola huomenna ja sokerirasitus keskiviikkona. Mä pelkään kans että meinaa tulla ylös kun ei oo syöny mitään ja pitää makeeta sit heti ekana tyhjään mahaan juoda. No eiköhän se luonnistu... Mulla on sokerimittari kotona ja oon kerran pari tehny tsekkimittausta eikä oo yhtään ollu sokerit koholla eli ei oikeastaan pelota että mitään olis. Iän ja painon takia sinne jouduin ihan suorilla vaikka taitaa olla nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus että about kaikki testataan. Huomenissa sitten niitä neuvolakuulumisia. Kiva kun saa kelan paprut vihdoin!
 
Mulla on neuvola huomenna ja sokerirasitus keskiviikkona. Mä pelkään kans että meinaa tulla ylös kun ei oo syöny mitään ja pitää makeeta sit heti ekana tyhjään mahaan juoda. No eiköhän se luonnistu... Mulla on sokerimittari kotona ja oon kerran pari tehny tsekkimittausta eikä oo yhtään ollu sokerit koholla eli ei oikeastaan pelota että mitään olis. Iän ja painon takia sinne jouduin ihan suorilla vaikka taitaa olla nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus että about kaikki testataan. Huomenissa sitten niitä neuvolakuulumisia. Kiva kun saa kelan paprut vihdoin!
 
Mulla on neuvola huomenna ja sokerirasitus keskiviikkona. Mä pelkään kans että meinaa tulla ylös kun ei oo syöny mitään ja pitää makeeta sit heti ekana tyhjään mahaan juoda. No eiköhän se luonnistu... Mulla on sokerimittari kotona ja oon kerran pari tehny tsekkimittausta eikä oo yhtään ollu sokerit koholla eli ei oikeastaan pelota että mitään olis. Iän ja painon takia sinne jouduin ihan suorilla vaikka taitaa olla nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus että about kaikki testataan. Huomenissa sitten niitä neuvolakuulumisia. Kiva kun saa kelan paprut vihdoin!
 
Mulla on neuvola huomenna ja sokerirasitus keskiviikkona. Mä pelkään kans että meinaa tulla ylös kun ei oo syöny mitään ja pitää makeeta sit heti ekana tyhjään mahaan juoda. No eiköhän se luonnistu... Mulla on sokerimittari kotona ja oon kerran pari tehny tsekkimittausta eikä oo yhtään ollu sokerit koholla eli ei oikeastaan pelota että mitään olis. Iän ja painon takia sinne jouduin ihan suorilla vaikka taitaa olla nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus että about kaikki testataan. Huomenissa sitten niitä neuvolakuulumisia. Kiva kun saa kelan paprut vihdoin!
 
Mulla on neuvola huomenna ja sokerirasitus keskiviikkona. Mä pelkään kans että meinaa tulla ylös kun ei oo syöny mitään ja pitää makeeta sit heti ekana tyhjään mahaan juoda. No eiköhän se luonnistu... Mulla on sokerimittari kotona ja oon kerran pari tehny tsekkimittausta eikä oo yhtään ollu sokerit koholla eli ei oikeastaan pelota että mitään olis. Iän ja painon takia sinne jouduin ihan suorilla vaikka taitaa olla nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus että about kaikki testataan. Huomenissa sitten niitä neuvolakuulumisia. Kiva kun saa kelan paprut vihdoin!
 
Mulla on neuvola huomenna ja sokerirasitus keskiviikkona. Mä pelkään kans että meinaa tulla ylös kun ei oo syöny mitään ja pitää makeeta sit heti ekana tyhjään mahaan juoda. No eiköhän se luonnistu... Mulla on sokerimittari kotona ja oon kerran pari tehny tsekkimittausta eikä oo yhtään ollu sokerit koholla eli ei oikeastaan pelota että mitään olis. Iän ja painon takia sinne jouduin ihan suorilla vaikka taitaa olla nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus että about kaikki testataan. Huomenissa sitten niitä neuvolakuulumisia. Kiva kun saa kelan paprut vihdoin!
 
Sofi, nyt on pakko kysyä, saitko neuvolan kautta lähetteen äitiyspolille, vai soititko itse sinne suoraan? Mullakin kuitenkin välistä tuota oman oletukseni mukaan valkovuotoa tulee aika runsaasti ja on tosi vetistä. Välillä taas huolettaa jos vauva on pitkiä aikoja ihan hiljaa...Eli siis jos haluaisin tarkistettavaksi päästä, niin miten siis pitäisi toimia? 
 
Mä soitin ensin neuvolaan, josta sain lääkäriajan perjantaiksi. No, äitini sitten määrätietoisena naisena sanoi että nythän on niin, että ei sitä aleta stressaamaan koko viikkoa kun en edellisyönäkään saanut nukuttua, vaan soitat äitiyspäivystykseen - senhän asiakkaaksi siirrytään kun tulee 22vk täyteen. Minähän käskystä soitin (on mulla omatkin mielipiteet, ja tuntui hyvältä ajatukselta :D) ja ottivat heti mun huolen tosissaan ja sanoivat että tule heti käymään kun kuvailin oireet. Sen verran "valehtelin" että neuvolasta ja saamastani ajasta en sanonut mitään, mutta muuten olin rehellinen ja sanoin että vuoto on vähentymään päin eikä supistuksetkaan mun mielestä ole kivuliaita, mutta olen huolissani kun niitä on ollut niin paljon ja vuotoakin jo kahteen otteeseen ja sitten vielä se eilisaamuinen vetinen kirkas hulahdus. Menin sinne, ottivat tiedot ja pääsin pissanäytteen kautta lääkäriin. Se oli hyvä reissu, kyllä taas nousi julkisen terveydenhuollon pisteet.
Sitten kun mitään ei löytynyt, olin siinä vähän että no sori nyt kun tultiin turhaan ja äitikin (oli mukana) sanoi että hän oli vähän mua painostanut, niin kätilö ja lääkäri sanoivat että ei mitään hätää, tottakai kannattaa tulla tarkistuttamaan! Eli ei missään vaiheessa mitään ensisynnyttäjätonjusttollasiahullujapanikoijia -asennetta vaan että jos tulevaisuudessakin on huolta niin sinne vaan. Ei tosin samasta asiasta, nyt tiedän että siitä ei tarvi stressata. :)
Jos huolettaa, soita ihmeessä! Näissä voi toki olla eroja eri kaupungeissa. Mä en edes tiennyt että tonne voi päästä noin vaan, olin valmistanutunut odottamaan tunteja tai et seuraavana päivänä pääsen vasta. Mut ei, lähdin siltä istumalta!
Neuvolassa siis ei vielä tiedetä että kävin tuolla, ajattelin pari päivää seurata tätä värkin tilaa, jos tulehdusoireet ei vähene, menen silti perjantaina sinne lekuriin vaikka tuo kohdunsuun, beibin ja emättimen tilanne tsekattiinkin jo.
Öh tulipa pitkä tarina mutta toiv auttaa. :)
 
Sofi: Mulla on vähäsen virtsankarkailua. Ja mä luulin pitkään, että nuo pienet 'holahtelut' on valkovuotoa. Kunnes kerran holahti vähän enemmän ja totesin, että tais olla sittenkin virtsankarkailua. Eli en mä tajunnut, että pissin. =)
 
Takaisin
Top