Neuvola juttuja

ainiin, täytyy soitella neuvolaan tänään (vielä kun muistais) ja kysyä et mitäs tehdään maanantain neuvolan kanssa et perutaanko vai haluaako se nähdä mut vielä ennen käynnistystä joka on sit ens tiistaina.. siis niinku viikon päästä, voi herranjumala kun tää ei vieläkään mee mun päähän sitten millään! :eek:
 
Nenna: Mulla olisi myös huomenna ollut neuvola ja peruin sen :D Tuntu oudolta, kun terkka pyysi soittelemaan kunhan ollaan kotiuduttu... Hui :eek: Mäkään en pysty vielä sisäistämään tätä, että perjantaina se sitten vihdoin tapahtuu :p
 
Neuvolassa tänään käyty taas. Paineet ja pissa ok, painoa sen sijaan tullut viikossa kilo, onneks ei enää montaa viikkoo aikaa kerryttää näitä kiloja... Huhhuh. Vaikka hoikasta varresta lähdetty niin silti hirvittää, mut ei vaan enää pysty liikkuun juurikaan kun vauva painaa niin kauheesti tonne alas että ekan kilometrin aikana tuntuu että pissat on housussa. Ruokakin maistuu että koita tässä pitää kilot kurissa!! Ens viikolla kokoarvioon äippäpolille kun niin alakäyrillä kasvettu koko ajan ja yksi väli ettei 4 viikkoon sf-mitta noussut ollenkaan ja nyt viikkoon ei taas ollut mitään tapahtunu. Jännittää kyllä ihan hirveesti se, en tiedä miks. Kammoksun sairaaloita ja sit viel lääkäri ultraa eikä kätilö niin ehkä pelottaa et se syyttää mua et meen ihan turhaan sinne jos se onkin ihan hyvän kokonen :| Mut ihanaa kuulla minkä kokonen tyyppi sieltä tulee. Meijän neuvolassa kun ei lääkärikään minkäänlaista arvioo anna.
 
Hyvä juttu nennaemilia et oli sulla ultra vielä :) Ois ollu kiva ylläri :D Jännä ettei ne jotkut terkat tosiaan osaa varmaks sanoo kummin päin on tai ylipäätään veikkaavat väärin. No kaikki järjestyy viimestään kun H-hetki koittaa :wink Tää vauva potkii koko ajan vasemmalle, taitaa olla kippurainenkin asento kun tuntuu millo missäkin nuo potkut :) Nyt on parina päivänä ollu löysähkö vatsa ja outo tunne alamasulla..tiedä vaikka kohta olis valmista :D vaikkakin kaks muuta menneet yli reilusti, saas nähä kuinka tää. Jännäääää
 
Tänään oli kyssin äippäpolilla kokoarvio ja synnytystapa-arvio, vauvan paino oli 3337g. Keskikäyrällä kasvaa. :) Ja lähdettään kokeilee alatie synnytystä, pitäs mahtua tulemaan. Jos ei ennen 41+5 oo syntynyt nii kyssiin käynnistykseen. Toivottavasti syntyy ennen sitä :)
 
Mulla oli myös tänään neuvola, rv 39+2. Sf-mitta oli vähentynyt sentin (nyt 34 cm) ja tunnustellen vauva oli jo paremmin laskeutunut alaspäin, mutta ei ollut ihan tiukasti vielä kiinnittynyt. Painoa ei edellisestä neuvolasta ollut tullut yhtään, kokonaisuudessaan on tullut +12 kg eli ihan sopivasti. Pissa puhdas ja verenpaineet entiseen tapaan hyvät eikä turvotuksia ole yhtään. Käsikopelolla arvioituna terkkari sanoi vauvan olevan nyt noin 3,2 kg kokoinen. Kaikki on niin hyvin, että saisi jo synnytyskin alkaa pikkuhiljaa. :grin
 
On tää kans. Soitin neuvolaan. No ensinnäkin mun oma terkkari on TAAS koulutuksessa ja siel oli joku sijainen joka ei tietenkää tienny yhtään mistään mitään. Kerroin et oli maanantaina synnytystapa-arvio ja vauva on perätilassa ja ens tiistaille sovittu tyksissä sektio. Maanantaille mulla on kuitenkin ollut varattuna neuvola, että onko tarpeen tulla sinne vai ei. Ni tää oli nyt sitä mieltä et pidetään se aika varattuna ja hän laittaa mun omalle terkkarille viestiä että soittaa jos on sitä mieltä ettei tarvitse tulla. Perusteluna oli siis se, et kun joudun kuitenkin tuleen tk:lle verikokeisiin ni menee sit samalla kertaa. Muuten hyvä, mut ei se pässi tajunnu et ne verikokeet tarttee käydä ottaas aamusta kun tulokset lähetetään tyksiin 11 aikaan ja mulla on neuvola klo.15. Eli joudun sinne menee kuitenkin kaks kertaa. Lisäks mies oli sössinyt aikaa varatessa työvuoronsa niin et se luuli olevansa aamussa, mut sil onkin iltaviikko ens viikolla joten ei pääsekään klo.15 viemään mua neuvolaan. Tää on niin arsesta. Toivon vaan et oma terkkari soittaa ja sanoo ettei tartte tulla.

"NIi, mut voihan se vauva kääntyä vielä ennen tiistaita" totes terkkari. Kerroin et koitettiin jo kääntää lasta oikein urakalla ja sama juttu oli esikoisestakin ettei se kääntynyt. Teki mieli todeta lisäksi et milläs te sen siellä osaatte sit muka kertoa et onko se kääntynyt vai ei, kun tähänkin asti ootte olleet kaikki sitä mieltä et se on rt eikä pt ja tilanne nyt kuitenkin on et vauva on pt. Idiootit.
 
No, mut eihän odottava äiti itsekään aina osaa tulkita miten perin vauva kohdussa on, vaikka miten potkuja tai hikkoja tutkailisi. Armoa neukkutädeillekin. ❤️
 
No eiköhän se neuvolaterkka soittele ja peru tuon ajan.. En oikein ymmärrä, että mikä järki sun olis enää sille köpötellä... :facepalm:
Mä oon kyl sitä mieltä, ettei se sun vauva kyllä varmaan itsekseen enää sielä kääntyile. Tarkotan, että sillä on jo suhteellisen ahdasta kääntyä ja lisäksi, kun sitä on jo yritetty kääntää.. eikä se halua kääntyä :p Se tykkää nököttää sielä istuvalteen :wink
 
No ärsyttää vaan tommonen asenne ja kun on vieras terkkari ni en tykkää selittää kaikkia asioita. Vaikken mä aina oman terkkarinikaan kanssa ole samalla aaltopituudella niin se sentään tietää mistä on kyse. Tää ei meinaa kysyny ees mun hetua et pääsis katsomaan et mikä tyyppi tää on jne. Sil oli vaa kauhee kiire päästä pois puhelimesta. Tympee eukko. Ja pakkohan mun oli mun kiukkuni purkaa johonkin niin purkaan sen tänne enkä suoraan sille tympeelle neukkulatädille.

Mä en kans ihan hirveesti usko et tää vauva mihinkään kääntyy. Ja sen huomaa ihan varmasti jos se kääntyy, on se tyyppi sen verran kookas, et vaik painoo oli 3600g arviolta, mut lääkäri veikkas et pitkä lapsi on tulossa ihan reisiluun mitan perusteellakin jo. Jos ihan perus myllääminen tuntuu välillä jo epämukavalle niin voin kuvitella vaan miltä tuntuu jos se päättää heittää yllättäen pään alaspäin.
 
Neuvolakäynti sai aamulla uuden juonenkäänteen, kun viimeisenä otettu vauvan syke kuului jotenkin omituisena. Itse tunnistin kammiolisälyöntejä (jotka ovat vaarattomia) ja neuvolatäti halusi, että lähdemme sairaalaan sydänkäyrille. Käytiin kotoa nappaamassa sairaalakassi ja kamalassa kaatosateessa sitten suhailtiin 20min sairaalaan.
Meidät otti vastaan ihana kätilö, joka laittoi laitteet paikoilleen ja selitti mitä tapahtuu. Onneksi oli mies mukana, koska itse olin aika sekavassa mielentilassa. Hetki istuskeltiin ja painelin nappulasta aina, kun liikkeitä tuntui. Myös hienosti näkyi pienet supistukset, joita tuli. Kätilö tuli irrottamaan laitteita ja sanoi kaiken olevan aivan normaalia. Ihanaa! :)
Lääkäri katsoi vielä ultraäänellä. Kaikki näytti normaalilta, kasvanut, rakenteet normaalit, lapsivettä oli hyvin ja istukka toimii. Kokoarviossa 3,3kg. Lääkäri sanoi näkevänsä näitä harmittomia lisälyöntejä, jotka loppuvat yleensä syntymään.
Tuli niin suuri helpotus, että oli hyvä etten alkanut kyynelehtimään. Oli kyllä elämäni pisimmät 2h, vaikka tiesin kaiken olevan hyvin.
Laskettu aika huomenna.. Nyt odotellaan pienokaisen saapumista.
 
Mulla oli viime ja tällä viikolla kans eri terkka. Ärsyttävää vaikka tää täti ihan mukavaa onki. Ens viikolla mulla äitiyspolikäynti eli seki neuvola sitte peruttiin... En varmaan nää omaa terkkaa ennen synnytystä. On meillä varattuna vielä rv40 yks käynti mutta veikkaan ettei sinne asti päästä... Ja toivon :grin ei jaksais oottaa sinne asti.
 
Meilläkin oma terkkari ollut lomalla ja saikkarilla ja ties millä jo pitkään. Kerran oli eri sijainen ja viimisen 2 kertaa ollut sama sijainen. Nyt kun seuraavaksi menen on sijainen onneksi sama. Eka kerralla ajattelin, että on kovin nuori ja tuskin mistään mitään tietää, mutta kummasti muuttui käsitys kun sivulauseessa selvisi hänelläkin olevan lapsia. Tosi mukava. En meidän omasta terkasta oikein välitä, enkä ole koskaan välittänyt. Olen joka kerta kysynyt, onko seuraavalla kerralla oma terkka paikalla ja viimeksi oli pakko todetakin sijaiselle, että on tosi kiva, kun nimenomaan hän on seuraavallakin käynnillä.
 
Neuvola takana, kaikki hyvin :Heartred Tosin paino oli edelleen noussut. Mutta turvotusta nyt on kuitenkin jonkin verran, ei voi mitään. Sf-mitta 34,5 cm eli ihan ok, paineet erinomaiset. Ja pikkuisella hyvät sykkeet ja kuulemma tuntuu oikein normaalikokoiselta mieheltä ikäisekseen :grin Pää oli jo varsin alhaalla ja liikkui vain vähän. Muu osa vauvaa melskasikin sitten oikein mukavasti. Hih..!
 
Ä-neuvolan kotikäynti takana, sain sektiohaavasta tikit pois. Ihanaa, että käyvät kotona, ei tarvitse lähteä ehdoin tahdoin terkkarin aulasta pöpöjä hakemaan. Vauvan kasvu ok ja sain imetystukea samalla.

Jälkitarkastusaikakin on sovittuna ja vauvan eka lääkärintarkastus. Jännä miten paljon viikossa on elämä muuttunut, nyt jo varaillaan äidille ja tyttärelle omia lääkäriaikoja omille spesialisteille.

Myös eka vauvan lastenneuvola tulee kotiin. Todella hienoa! Mukava tutustua uuteen neuvolantätiinkin omassa kotona ja samalla hän tutustuu meidän perheeseen.
 
Näillä näkymin vika äitiysneuvola takana. Nyt rv 38+2 ja käynnistys näillä näkymin keskiviikkona 13.5 kunhan synnärillä ei ole ruuhkaa. Ihan julmettu turvotus jaloissa ja sormissa erityisesti ja sen takia painokin noussut.
 
Noh, terkka soitti vielä ja sanoi laittavansa mun mitat äitiyspolille. Että jos siellä ovat sitä mieltä, että pitää tsekata vauvan koko, niin kutsuvat. Se sf-mitta oli kyllä käsittääkseni ihan ok, mutta... no ihan sama. Mennään jos kutsutaan.
 
Takaisin
Top