Neuvola juttuja

^ Sympatiaa niin hirveesti sinne. Olitko nyt ekaa kertaa rasituksessa vai ootko joutunut enemmän ravaamaan? Mulla oli sokerit hyvät kun keskiraskaudesta kävin, saa nähdä joudunko myös kertaalleen vielä menemään. Kerrohan kuulumiset sitten perjantailta. o/

Täältäkin löytyy selkeesti isäänsä tullut tomera kaveri, povaan tuosta tulevaa karatemestaria tai vastaavaa, ihme että kohdunseinämät kestää..
 
Tää oli eka rasitus. Mulla oli kerran (toisella kolmanneksella) pissatestissä sokerit koholla, terkka antoi liuskoja kotiin ja käski seurailla viikonlopun yli. Seurasin, eikä ne enää olleet koholla, joten ei laitettu sokerirasitukseen. Nyt toivon, että olis laitettu silloin.

Äitiyspolilta laittoivat sitten ekalla kontrollilla, kun painoa on tullut 20 kg ja vauvan kokoarvio ultrassa tuolloin (38+4) oli 3900 g (kuulemma normaalin rajoissa, mutta isohko). Sain ajan rasitukseen vasta tälle päivälle. Nyt sitten pelkään, että radi on ollut koko ajan ja että vauva on saanut siitä jotain vaurioita. Vaikka en tiedä, onko sellainen mahdollista ollenkaan, mistäs minä mitään tiedän.

EIhän nuo kokoarviot tietenkään paikkaansa aina pidä. Vauva voi olla myös pitkä, niin kuin isänsä. Tuntuu ikävältä olla huolissaan tässä vaiheessa.
 
Ei oo kyllä koskaan pitäny nuo koko arviot paikkaansa itellä eikä muidenkaan kohalla mitä oon kullu! Muutenkin oon sitä mieltä että näitä raskauksii ylipäätään vois seurailla tarkemmin kun uudesta pienestä ihmisen alusta on kuitenkin kyse. Tuntuu vaan vähentyneen kaikki tutkimukset :sad001 Sais rauhassa itekin oll kun tietäs enemmän, itekin viimeksi rakenneultrassa oon käyny ja nähnyt vauvan ruudulta. Aikasemmin oli vielä ennen synnytystä ultran vuoro. Nyt tietty huomenna pääsen kun on jo yliaikainen. Toivon mukaan meillä kaikilla menee kaikki hyvin ja lapset on terveitä :Heartred
 
Outoa että pistivät vasta näin lopussa rasitukseen. Eri neuvoloiden käytännöt näköjään heittelee huimasti, meillä Helsingissä huolestuvat ja pistävät lisätutkimuksiin pienimmästäkin asiasta, mikä rasitti alussa kun olo on ollut hyvä mutta ehkä ihan hyvä näin.

Käsittääkseni raskausdiabetes nostaa äidin sekä vauvan riskiä sairastua diabetekseen myöhemmin, että varmaan terveellä ruokavaliolla jne. pystyy ehkäisemään paljon. Mistään en ole lukenut että aiheuttaisi välitöntä vaaraa sikiölle raskauden aikana, joten koita olla huolehtimatta liikaa, mamma cantante. :cat:
 
Mulla huomenna neuvola kun paukkuu 40+0 ja pitää muistaa syödä ruokaa tuntia ennen neuvolaa et ottaa sokerit kun toissa kerralla oli sokeria pissassa (viime kerralla puhas) ja unohdin viimeksk syödä ennen neuvolaa. Painoa tullut se ~25kg eli ihan liikaa, saa kyllä alottaa vaunulenkit heti kun vaan pystyy synnytyksen jälkeen...
 
Jos radia epäillään vauvan koon takia ja jos sokrua pissassa ollut, niin rasitus tehdään kyllä vielä noinkin loppuvaiheessa. Ja hyvä niin. Koska raskaana aineenvaihdunta muuttuu loppua kohden vaan enemmän ja jos sokereiden kanssa yhtään ongelmaa, vaiva voi paheta loppuviikoilla.

Kannattaa se rasitus ajatella vauvan parhaaksi -vaikka koe on veemäinen, varsinkin isoilla viikoilla kun väsykin painaa. Jos sokrut nyt koholla, saattaa olla että vauva kasvaa vähän isommaksi ja kärsii sitten syntymän jälkeen vastavuoroisesti matalista sokruista.

Sokrut laskee sitten isolla vauvalla herkkään syntymän jälkeen, äidin maito ei ole kunnolla noussut, vauvan sokruja seurataan muutaman tunnin välein ja vauvaa pitää jopa herätellä syömään 2h välein. Vauva voi olla uneliaampi matalien sokrujen takia ja siksi alkuimetys voi olla haasteellista. Huom! Voi olla, ei ole välttämättä! Ihokontaktia ja runsasta alkupäivien imetystä vaan kehiin.

Eli ihan hyvä, että rasitus tehdään. Onpahan jotain ennakkotietoa sitten äidin sokeritasapainosta ennen vauvan syntymää ja osataan jo varautua mahd laskuihin vauvan sokruissa. Kyllähän radi on riski diabeteksen puhkeamiselle pidemmällä aikvälillä (siksi äidille suositellaan määräajoin uutta rasitusta ja toki elintapojen tarkistusta) mutta vauvan kannalta radi vaikuttaa lyhyellä aikavälillä kokoon raskauden aikana ja sitten sokrutasapainoon ekoina päivinä.
 
Jep, kyllähän minä tuon tiedän. Harmittaa vaan, kun ei aikaisemmin laitettu rasitukseen :sad010
 
Mulla taitaa sitten tosissaankin olla iso sf-mitta (36-37) mitä kätilö viime neuvolassa povailikin, minkä vuoksi maanantaina painokontrolli/ultraus Naistenklinikalla. Nyt rv 39+6, viime perjantaina kätilö sekä lääkäri mittasivat ja pistivät lähetettä, ja nyt sitten stressaillaan melkein viikko että mitenköhän käy... Olen itse kyllä yli 170 pitkä, niin se saattaa kans vaikuttaa tohon mittaan, vai oonko käsittänyt ihan väärin?

Kaduttaa pienesti kun tuli varsinkin alkuraskaus syötyä tosi epäterveellisesti kun teki mieli hirveesti kaikkea proteiinipitoista ja rasvaista ruokaa, onneksi nyt on tullut syötyä vähän vähemmän. Ennen raskautta olin hitusen normaalipainon alapuolella, ja raskauden aikana tullut huimat 32kg lisää, mutta sokeriarvot ollut ok.

Johtunee hormoneista kun näin paljon ahdistaa joku yks hiton painokontrolli...

Edit. Niin ja sykkeetkin oli kaverilla viimeksi 170-180 kun normaalisti olleet nätisti 140-150 tienoilla, lisää stressinaihetta siitä sitten.


Mähän kävin kokoarviossa ison sf-mitan vuoksi. Mulla oli siis rv 38 38cm, rv 40 40 cm ja rv 41 oli 41 cm. Mulla arvio tehtiin 39+4 ja oli 3900g. Ennuste oli, että jos 2 viikkoa menee lasketun yli, niin ois noin 4200g. Lopputulos oli 4500g rv42+0. Mulla vauva oli hirmu ylhäällä myttyrässä koko ajan ja se venytti mittaa osaltaan.
 
Puoliltapäivin pitäisi alkaa soittelemaan neuvolaan niitä sokerituloksia. Ahdistaa.
 
Mähän kävin kokoarviossa ison sf-mitan vuoksi. Mulla oli siis rv 38 38cm, rv 40 40 cm ja rv 41 oli 41 cm. Mulla arvio tehtiin 39+4 ja oli 3900g. Ennuste oli, että jos 2 viikkoa menee lasketun yli, niin ois noin 4200g. Lopputulos oli 4500g rv42+0. Mulla vauva oli hirmu ylhäällä myttyrässä koko ajan ja se venytti mittaa osaltaan.
Lohduttavaa kuulla. :B Mulla tosin vauva on jo tosi alhaalla ja kiinnittynyt lantioon. Lääkäri viimeksi tokaisi mitattuaan että "kyllä tää varmaan alle 5-kilosena pysyy kuitenkin" - yritti varmaan olla tsemppaava, mut jep...

Naistenklinikalla sanottiin että kokoarvio voi heittää jopa sen 500g, eli aikas pimennossa kuitenkin pysytään siihen asti kunnes poika päättää syntyä...
 
Joo nyrkkisääntönä on +-500g tuo heitto arviossa. Mulla tosin esikoisen kanssa heitti 800g, mikä on jo melkoisen paljon. Tällä kertaa heitto oli vaan 10g aamulla ennen synnytystä ultratun ja illalla vastasyntyneen punnituksen välillä. Osui tällä kertaa nappiin :)
 
Meillä meni esikoisen painoarvio (joka tehtiin 2 päivää ennen syntymää) metsään 900 g, pienemmäksi siis arvioitiin. Esikoinen syntyi käynnistettynä 40+6.Tällä kertaa ei mitään arviota edes tehdä, ehkä olisin sellaiseen päässyt jos olisin vaatimalla vaatinut. Huomenna on neuvola. Viime viikolla käydessä oli sf 36 ja terkkarin mukaan pää kiinnittynyt, vauvalla vielä tilaa ihan hyvin. Kyllä vaan alkaa jännittää minkäkokoinen poikanen tuolta lopulta maailmaan putkahtaa. Ja milloin..
 
Mulla oli eilen sama sf-mitta kuin viime viikolla eli bebes olis kai lisää laskeutunu ja kyllä noi nivuskivut vähän siihen kai viittaakin. Seuraava neuvola sitren 41+0 josta lähete ylisikaiskontrolliin. Muuten oli neuvolassa kaikki ok
 
Takaisin
Top