Neuvola- ja ultrakuulumiset

Kohdunmittahan ei välttämättä kerro vauvan koosta.


Ku nyt tartuit tähän niin lisätään vielä että tämä mitta ja minun tuntemukset ja edellinen raskaus ja sama homma sai epäilemään vauvan kokoa.
ja välillä kipeät liikkeet ku muljahtelee.

En siis ollut käynyt ultrassa sen rv 24 jälkeen jolloin vastas jo viikkoa isompaa. Asusteli silloin myös poikkitilassa. Viime nla oli perätilassa. Epäien kovin et tämä ei suosiolla käännykään niinku pitäs :(

Kaikki muut mitat oli keskikäyrän tuntumassa mut vartalo mitta meni 3 vko edellä viitaten sokeri vauvaan mut mulla ne oli kunnossa.
 
Täällä rv34+4 ja ollaan saamassa kortisonia kankkuun kun kohdunkaula laskenu 19mm. Onneksi ultrassa vauva arviolta 2500g.
 
ninski, Paljon tsemppiä! <3 Vauva on kyllä jo todella hyvän kokoinen noille viikoille ja onneksi olet ehtinyt saamaan keuhkoja kypsyttävää. Toivotaan että selviäisit vain säikähdyksellä ja pieni saisi kuitenkin vielä kasvaa joitain viikkoja. :)

Mulla oli vastaava tilanne rv 31 ja olinkin vuodelevossa. Kohdunkanavaa oli enää 1,5 ja sain myös noita kortisoneja vauvan keuhkoja kypsyttämään. Vuodelepo kuitenkin teki tehtävänsä ja kohdunkanava palautui hiljalleen 2,5 cm. :)
 
Pari viikkoa sitten oli kaula 2,8cm, nyt levosta huolimatta laskenut noin paljon. Toki ihan täydellistä lepoa en oo pitäny, oon käyny kaupassa ja muuta pientä. Täytyy parantaa tapansa jos huomenna kotiin pääsee huilimaan. Supistuksia en oo tuntenu kuitenkaan sen jälkeen kun töistä jäin pois silloin pari viikkoa sitten.

Mulle on tehty joskus solumuutosten takia kohdunkaulalle toimenpide joka ilmeisesti nyt kuitenkin vaikuttaa asiaan. Sillon asiasta ei kuitenkaan sanallakaan mainittu, eikä neuvolassa seurattu sen kummemmin.
 
Mullakaan ei nuo supistukset oo töitä tehneet vaan oon yhdistänyt vihlaisut/sukkapuikkokivut nimenomaan kanavan lyhenemiseen ja avautumiseen.
Sitten vaan pelkkää pötköttelyä jos kotiin päästävät!

Onpa kurjaa ettei tuon toimenpiteen riskeistä/mahdollisista haittavaikutuksista oo sitten infottu tai reagoitukaan niihin. :/
Täytyisihän tuollaista seurata!
 
Neuvolassa käyty. Esikoiselle piti pyytää mummo hoitajaksi kun tuli kipeeksi :sad001 johan se viime yönä kerkes niin monta kertaa aivastaa kohti että ihme on jos en itse sairastu :banghead: En haluis yhtään nyt mitään tautia tähän.

Mut siis neuvolassa kaikki hyvin, tuntui oudolta olla liikenteessä ilman esikoista ja keskittyä itseen :grin

hemppa oli noussut 130 ja paino noussut 133 g/vk. Aattelin näiden viimeaikaisten syömisten perusteella että oltaisiin näiltä osin ihan retuperällä. Kurkattiin pikaisesti myös ultralla, ei ole vielä laskeutunut, mutta pää alaspäin edelleen kuten on ollut jo piiiitkään. Sf 33.

Verenpaineet oli edelleen kohtuulliset, joten ei vielä tarvetta tarkemmalla seuraamiselle sen suhteen, kotona mittailen. Esikoisestahan ne pompsahti just näihin aikoihin, joten saa nähdä. Viikkoja nyt 36+0, että vähiin käy :happy: kevyesti alkaa jänskättää

Parin vkn päästä seuraava neuvola.
 
Nyt on synnytystapa-arviossa käyty ja sektiopäiväksi sovittiin 3.10 <3 Eli tasan 3vkon päästä. Aika hurja fiilis. Nyt vaan viime hankinnat vielä tehtävä ennen vauvan tuloa :)

Millä raskausviikolla sulla tuo sektio on? :) mulle on alustavasti kaavailtu 19.10 (rv 39) mut toivoisin että saisin sen vähän edes aikaisemmaksi.
 
Millä raskausviikolla sulla tuo sektio on? :) mulle on alustavasti kaavailtu 19.10 (rv 39) mut toivoisin että saisin sen vähän edes aikaisemmaksi.

Sektio on 39+1. Mäkin olisin toivonut aikaisemmin mutta lekuri perusteli sektioajan sillä, että nyt kun supistuksia ei tule ollenkaan, vauva ei tiedä että on syntymässä ja tällöin voi käydä niin että ei ole ihan täysin valmis ulkoelämään jolloin voi joutua viettämään jonkin aikaa happikaapissa. Mitä pidemmillä vkoilla sektio tehdään sen parempi.
Olisin kyllä ollut jo valmis vaikka heti leikkaukseen :D
 
No ei sitten alettu edes yrittää kun vauva olikin jo laskeutunut niin alas ja lapsivettä ei olisi ollut tarpeeksi. Vielä 1,5 vk sitten neuvolalääkärin ultratessa oltiin tarpeeksi ylhäällä ja kohdunkaulakin vielä 3 sentissä. Toisaalta ihan helpotus, ei se väkisin kääntäminen oikein tuntunut hyvältä ajatukselta... Huomenna sitten magneettiin selvittämään mahtuuko vauva syntymään perätilassa, vaikutti kyllä ainakin nyrkkikopelolla hyvältä ja sellainen käsitys mulla on omasta lantiosta että sen pitäisi olla siihen tarpeeksi tilava, mut huomenna sen näkee. Toiveena siis olisi alatiesynnytys, Tampereella onneksi sitä suositaan jos se vaan on mahdollista, mutta siihen vaikuttaa myös synnytyksen sutjakka eteneminen yms...
Myös kohdunkaula oli käytännössä jo hävinnyt joten periaatteessa tuo tyyppi saattaa tulla ulos millon vain! :eek:
 
Mitenkäs teidän neuvoloissa on (käytännössä) tehty vauvan paino/synnytystapa-arvio? Ultralla vai ilman?

Itse täällä Turun seudulla ihmettelen, kun saman kaupungin neuvoloissakin on aika paljon eroja. Toisissa on ultralaitteet ja toisissa ei, eli pitäisi ihan vaan lääkärin käsikopelolla arvioida.
Itse en tiedä vielä pääsenkö ultraan, vaikka ensimmäinen synnytys oli varsin haastava ja sain 3. asteen repeämän. Lisäksi vauva oli isokokoinen.
Yksityiselle on varmaan pakko mennä, jos kunnallisella pitäisi luottaa vaan käsiarvioon...
 
Täällä ei ole ultraa myöskään (vain yksi neuvola tässä kunnassa), eikä kukaan ole maininnut, että olisi jonkinlainen synnytystapa-arvio edes tulossa. Sf-mittakin on otettu kaksi kertaa, ja toinen niistä on edes merkattuna mihinkään, vaikka se nyt ei olekaan sinänsä mikään kovin tärkeä tieto, lähinnä suuntaa-antava ja aika laaja käsite. En ole saanut minkäänlaista kokoarviota vauvasta kuin viimeksi rakenneultrassa, joten aika sokkona tässä sitten toistaiseksi mennään. Ilmeisesti radi-diagnoosikaan ei mun tapauksessa tuo ylimääräistä tutkimusta, koska arvot ovat pysyneet mittauksissa alle rajojen. Ehkä sitten vasta vähän tutkaillaan tarkemmin, kun synnytys oikeasti on alkanut :confused:
 
Mitenkäs teidän neuvoloissa on (käytännössä) tehty vauvan paino/synnytystapa-arvio? Ultralla vai ilman?

Itse täällä Turun seudulla ihmettelen, kun saman kaupungin neuvoloissakin on aika paljon eroja. Toisissa on ultralaitteet ja toisissa ei, eli pitäisi ihan vaan lääkärin käsikopelolla arvioida.
Itse en tiedä vielä pääsenkö ultraan, vaikka ensimmäinen synnytys oli varsin haastava ja sain 3. asteen repeämän. Lisäksi vauva oli isokokoinen.
Yksityiselle on varmaan pakko mennä, jos kunnallisella pitäisi luottaa vaan käsiarvioon...

Minulla painoarviot tehty aina ultralla mittaamalla (mun lääkityksen takia 3.n viikon välein vauvan painon seuranta) ja kerran taisi kätilö käsin kokeilla vatsan päältä -arvio osui samoihin ultrien kanssa.

Synnytystapa-arvio tehtiin eilen, kun jouduin sairaalaan yöksi - sisätutkimuksessa ultralla lantion koko ja käsin tutkimus. Aiemmin ei mitään puhetta/suunnitelmaa ollut arvioin tekemisestä, et en tiiä olisivatko ilman tätä reissua tehty.
 
Mä odotan siis nyt neljättä lasta, enkä ole koskaan ollut sellasessa tutkimuksessa tai tilanteessa, että olisin ymmärtänyt sen olevan synnytystapaa arvioiva. En muista mitään sellaista keskustelua käyneeni missä joku olisi todennut, että kyllä tämä alakautta tulee ja lantio näyttää/tuntuu sopivalta. Kesällä oli neuvolassa sijainen ja se sanoi, että kun seuraavan kerran käyn äitiyspolilla, niin mun pitää kysyä tekeekö ne siellä synnytystapa-arvion vai varataanko neuvolaan lääkäriaika. En muistanut kylläkään kysyä mitään asiasta.
Meillä ei ole neuvolassa ultraa terkkareilla, lääkäristä en nyt tiedä kun olen käynyt niin usein äpolilla lääkärissä, ettei sitä normaalia neuvolalääkäriä tarvi.
 
Tänään neuvolassa sanottiin että pää on kiinnittynyt ja sf käyrässä oli kunnon laskunotkahdus. Sen mukaiset on toki oireetkin. Onkohan se kuitenkaan mikään tae, vaikka kuinka kiinnittynyt, että tulis piakkoin?
 
Meillä ultralla tsekattiin sekä käsin. Kai se jonkunlainen synnytystapa arvio oli. :D
Ainenkin siltä osin ettei mikään aivan järjettömän kokoinen pitäisi olla ja alakautta mahtua tulemaan.
 
Meillä ei täällä mitään arvioita tehdä ellei ole jotain syytä miksi tarkkaillaan tai jos nyt muuten satutaan ultraamaan. Lääkärillä käydään sen kerran silloin n 26 vkolla muistaakseni.

Ed neuvolassa sattui ultralaite olemaan vapaa joten kurkkasi just sen verran että tuosss on pää ja tuossa lantio, ei ole laskeutunut/kiinnittynyt. Terkka sanoi heti että hän ei muuta tässä osaakaan katsoa tai sanoa. Kokoa on tunnustelut vain vatsan päältä ja ollut sitä mieltä että ei ole mikään jättivauvan tuntuinen.

Esikoisesta käytiin parissa ekstraultrassa verenpaineiden takia, siellä tekivät kokoarvion joka oli suurinpiirtein sinne päin.

Tietysti itseä kiinnostaisi mutta elän toivossa että olisi siro niinkuin siskonsa.
 
Thl:n äitiysneuvolaoppaassa sanotaan ettei yleisesti ottaen synnytystapa-arvioimnista ole hyötyä, koska asiaan vaikuttaa eniten vauvan laskeutuminen, tarjonta ja kiertyminen synnytyskanavassa sekä äidin pehmmytkudosten ominaisuudet eikä näitä voi arvioida ennen synnytystapahtuman alkua.

Ainoastaan jos neuvolakäyntien yhteydessä herää jostain syystä epäilys poikkeuksellisen ahtaasta luisesta lantiosta, suuresta vauvasta tai esim perätilasta tms niin tulis lähettää erilliseen arvioon, mikä sitten tehdään polilla asiaankuuluvin välinein.
 
Takaisin
Top