Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tässä yksösten käyrä
8c529c4f285e132c7d15797870d7cad7

Ja tässä di-di kaksosten
ec6baca2568c2d8040aee15efb4527fc
 
Öööö, moneenko kertaan noi oikein tuli?! :-D
Näkyykö noi kuvat sulle oikein, tää kanittaa jotakin :-P
 
Oli virtaukset ym. kunnossa. Mutta tuon kaksostenkin käyrän mukaan A menee selkeästi alakäyrän alapuolella ja se on se mikä huolestuttaa. Onko kellään tietoa, mitä tehdään jos vauva ei enää ollenkaan kasva mahassa? Kuinka kauan asiaa seurataan ennen kun aletaan miettimään käynnistystä/ sektiota?
 
Tuon käyrän mukaan meidän vauveli menee reilusti tuolla yläkäyrällä. Huh. No ei se kyllä uutinen ollut mutta vähän hirvittää katsoa... *kädet silmille*

Mulle sanottiin lantion mitoista (magneetti) että ihanteellinen synnyttäjän lantio. Lääkäri povasi esikoisen aikaan että hienosti mahtuisi vaikka reilu 4kg ulos..
Onkohan tuohon uskomista.. Kai tää joku 3,8 kg olisi laskettuna vähintään.
Mun täytyy nyt neuvolassa ottaa kyllä puheeksi tuo vauvan iso koko, koska siitä tulee mulle sitten ongelma loppua kohden. Pelottaa hirveästi.

Kysyin viimeksi lääkäriltä asiasta kun lääkärikin ihmetteli tuota laskettua aikaa (mittojen perusteella) Ensimmäinen joka oikeasti tarttui asiaan. Sanoin hänellekin että onko mun tapauksessa vain voitu erehtyä lasketusta ajasta kun vauva on aina ja joka ultrassa ollut viikon edellä. Tää lääkäri tokaisi vain "Niin..." eikä uskaltanut kommentoida sen tarkemmin.
 
Mun ymmärtääkseni seurataan niin kauan kuin molemmat kuitenkin kasvaa edes vähän kunhan vauvojen vointi on hidasta kasvua lukuunottamatta hyvä.
Ja mitä mä yritin tota käyrää tsuumailla niin hiukan alle 1500g olis alakäyrällä rv 31+0 joten ei onneksi paljoa oo käyrän alapuolella ja kokoeron sallittuna rajana pidetään 25%. Toki tosi tärkeää että tiheästi seurataan ja toivotaan että kasvut tuosta vielä alkaisi tasoittua <3
Koko ajan toki mitä pidemmälle mennään niin aletaan myös laskea että milloin vauvojen on parempi jatkaa kasvua kohdun ulkopuolella, mutta kun vauvat voivat noin hyvin niin se ei ole vielä noilla viikoilla varmasti ajankohtaista <3 <3
Tsemppiä Hellu, kannattaa kysellä lääkäriltä vielä tarkemmin kun seuraavan kerran menet kontrolliin ja voi sinne halutessaan soittaa ja pyytää jotain kertomaan paremmin asioista :)
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos noista käyristä! Eilisen ultran perusteella meidän jäbä on on aika pikkuinen, painoarvio 1420 g. Kaikki virtaukset kuitenkin kunnossa jne. ja vauva virkeä ja kovin liikkuvainen. Tuossa keski- ja alakäyrän välissä näköjään mennään ihan tasaisesti. Kaveri on luultavasti vain sirorakenteinen, kuten vanhempansa. Ehkä munkaan ei tarvitse olla kauhean huolissani vauvan koosta.
 
Ei varmasti tarvitse Inkeri olla huolissaan <3
Sillähän ei oo mitään käytännön merkitystä että millä käyrällä teidän pikkuinen siellä kulkee kunhan kulkee suunnilleen tasaisesti sillä omallaan :-)
 
Mulla seuraava neuvolakäynti onkin lääkärikäynti, se olisi kahden viikon päästä eli 1.9. (Sillon 34+5) eli nyt tulee vain 2 viikkoa väliä, mutta kuulema viikosta 35 tihentyy neuvolakäynnit 3 viikkoon. Terkka laittoikin lääkärikäynnille huomautuksen että varmistetaan vauvan asento ultralla kun ei oikein varmuutta olla vieläkään saatu missä asennossa siellä majaillaan, nyt jo kaksi kokenutta terkkaa yrittänyt tunnustella, molempien mielestä siellä ehkä ollaan jo pää alas päin mutta kumpikaan ei varmoja olleet... Mutta kiva kun päästään vielä kerran kurkistamaan mitä pienelle kuuluu! :)
 
Mulla selvisi, että pissassa on valkuaiset kahdella plussalla. Nyt kerään vuorokausivirtsan ja se analysoidaan heti huomenna. Eli aika todennäköisesti raskausmyrkytys olisi tuloillaan. Nyt kuitenkin vielä odotellaan huomiseen, sitten selviää enemmän. Myrkytys kyllä voisi olla selittävä tekijä vauvojen kasvun hidastumiselle.
 
Toivottavasti Hellu selviäisit ilman myrkytystä!

Mulla taitaa loppua neuvolat lyhyeen, koska jouduin viime yönä lähteä verisen vuodon takia päivystykseen ja sain sektioajan ens viikon tiistaille. Nyt pitää vaan toivoa, ettei vuotoja tuu lisää, etten joudu osastolle tai että leikkaus pitäiskin hoitaa päivystyksessä. Huomenna meen varalta hakeen toisen kortisonipiikin, vaikka ens viikolla viikkoja onkin jo 35+4.
 
Tsemppiä Tenava, pian saat pienen tuhisijan syliin <3 Toivottavasti kaikki menee hyvin siihen asti. Selvisikö mitään syytä vuodolle? Varmasti säikäytti kyllä.
 
Ohhoh Tenava, varmasti säikäyttänyt. :sad001
Tosiaan, mikä oli vuodon syy? Miksi päätyivät tuohon sektioon?
Toivottavasti nyt mitään vuotoja ei tuu ja kaikki menisi hyvin sinne tiistaille, jolloin saat pienen syliisi. ♡
 
Toivottavasti Hellu selviäisit ilman myrkytystä!

Mulla taitaa loppua neuvolat lyhyeen, koska jouduin viime yönä lähteä verisen vuodon takia päivystykseen ja sain sektioajan ens viikon tiistaille. Nyt pitää vaan toivoa, ettei vuotoja tuu lisää, etten joudu osastolle tai että leikkaus pitäiskin hoitaa päivystyksessä. Huomenna meen varalta hakeen toisen kortisonipiikin, vaikka ens viikolla viikkoja onkin jo 35+4.

Toivottavasti kaikki menee hyvin, oivallisen päivän olet ainakin saanut, on meidän esikoisen syntymäpäivä.
 
Tsemppiä tenava toivottavasti viikko menis hyvin. Ja tiiätkö syytä Miks leikkaavat?

Ja Hellulle pidetään peukkuja ettei on myrkytystä.
 
Täällä tuli käytyä eilen neuvolassa. Kaikki muuten OK mutta radihan se napsahti niinkö itsekin aatelin. SF menee keskikäyrällä paino noussut vajaan kilon viime neuvolasta.vauvan sydänäänet +-130. Seuraava neuvola ois 19.9 ja en viikolla soittoaika.
 
Kutjalaura, en siis tykännyt radidiagnoosista, se on ikävä juttu :( Mutta muuten kuulumiset olivat ihan hyviä kuitenkin :)
 
Täällä ollut vointi koko elokuun ajan sen verran vaihtelevaa, etten ole paljoa juurikaan kirjoitellut. Sairaslomalla siis lähes koko elokuun (nyt virallisesti varhennetulla mammalomalla! ) .

Mulla alkoi elokuun alusta nousemaan valkuaisarvot virtsasta ja raskausmyrkytystä pukkaa. 2krt viikkoon käyn synnärillä tai äitiyspolilla tsekkauksissa. Nyt myös harjoitusupistuksia ollut tiheään eli niiden takia myös. Huomenna taas mennään. Positiivista tässä on se että vauvalla ollut joka kerta kaikki hyvin ja pääsee aina näkemään pikkuisen joka viikko oma olo vaan ihan maissa kun en ole tottunut lepäämään ja nyt on tietenkin alkaneet talousasiatkin stressaamaan.
Sellaista tänne
 
Takaisin
Top