Neuvola- ja ultrakuulumiset

Voimia karkki! Kyllä varmasti vetää fiiliksiä alemmas kun tulee tuommoista vastaan, toivottavasti kuitenkin kaikki sujuu hyvin!
 
Onpa ikävää karkki ja varmasti raskasta. :sad001
Tsemppiä hirmuisesti! Onneksi kuitenkin olet jatkuvassa seurannassa niin voivat äkkiä toimia mikäli tilanne menisi huonompaan.
Ja tosiaan, positiivinen puoli että näet pienokaistasi usein. :happy:
 
Mulla on siis etinen istukka eli osin kohdunsuun päällä ja siitä syystä olis tullut sektio joka tapauksessa. Alunperin sen piti olla n. rv 37, mutta tuon vuodon takia aikaistui. Ja vuodon syy ei varsinaisesti selvinnyt, istukasta toki siis kyse, mutta sitä ei tiedä miksi vuotaa, kun ei oo ollut mitään rasitusta tai yhdyntöjä. Ehdin jo olla toistamiseen to-pe välisen yön sairaalassa ja kätilö oli melko varma, etten enää pääse kotiin, mutta pääsin nyt kuitenkin :) Tänään on juhlittu esikoisen 3-vee synttärit, joten nyt jos pitää taas lähteä, niin kaikki tärkeät asiat on hoidettu <3 Mutta toivon kyllä, että saisin nyt olla kotona tiistaihin saakka. Istukan läpi leikkaaminen on oma operaationsa sekin, joten mieluummin tehtäisiin suunnitellusti eikä päivystyksessä.

Hellulle kovasti tsemppiä, toisesta ketjusta luinkin, että se myrkytys nyt vaan puskee päälle. Sattuu olemaan siitä kokemusta, joten en voi kuin toivoa, että et joutuisi kauaa kärvistelemään sen kanssa! <3
 
mulla oli keskiviikkona neuvola, painoa tullu ny koko raskauden aikana 10kg [emoji85] maha kyl sen verra iso jo etten ees omia varpaitani nää, istuminen on hankalaa ja varsinki sängystä nouseminen. Vessassa saa rampata ainaki sen 100krt/pv :D Poika oli perätilassa, möyryää kyl sen verra varsinki iltaisin tuol mahas et en koskaa oikeesti tiiä miten päin sitä siellä ollaan. Seuraava neuvola vasta syyskuun lopussa, sillon saan ekat äippärahat ja siitä onkin sitten enää 4vk laskettuun :o :o jännittävää

Sf-mitta oli 27,5cm, sykkeet 152 [emoji173]️ ja liikkeistä tuli taas ++ (meijän raasu kun ei tykkää yhtään sydänäänten kuuntelusta nii aina sillon alkaa hirvee hilluminen ja monotus :D)

Supistuksia tulee päivittäin, harkkareita suurimmaks osaks eikä tunnu muualla ku päässä ärsytyksenä ku kaikessa tekemisessä (ja tekemättömyydessä, lue levossa) maha pamahtaa kivikovaks ja sit pitääki mennä jo vessaa vaikka ei hirvee hätä oliskaan.

Tässä sitä jännätään pysyykö poika masussa vielä kuukauden päivät, vai kyllästyykö yksiössä majailuun [emoji85] tänään vaihtu myös rv 31 [emoji173]️ tj9vk
 
Nlassa käyty, nyt ruennu paino nousee: 3,8kg nyt tullu ekasta nlasta. Ja seki tullu edellisen käynnin jälkeen. Nyt ku hillitsee herkuttelua ni eiköhän se pysy aisoissa loppuun asti :) oon aika tyytyväinen, tota massaa ku ennestään oli nii turkasen paljo.
Kaikki oli taas todella hyvin, melkee ihmetteli et ku on nii hyvät arvot jne. Toisen Sokerirasitustestin tuloksetki oli paremmat ku ekan. Seuraavaksi nlalääkäri 27.9.
 
Just tulin polilta. Kohdunsuu auki ja pehmeä, kanavaa alle 2cm. Supistuksista siis apua ollut näköjään. Pää tiukasti kiinni. Poika ottan massaa reilusti nyt 8 viikon aikana.. painoarvio oli nyt 3185g Käynnistetään nyt sitte 18.9. RV 38+1 jos ei siis ennen sitä tuu itekseen, suuri mahdollisuus kuulemma siihen olemassa.
 
Meillä synnytystapa-arvio ensi viikolla 12.9 jolloin laitetaan lukkoon sektiopäivä. En millään enää jaksaisi odottaa. Nyt kun tulee suunnitellusti sektiolla niin millähän vkoilla sektio tehdään... Vissiin katsovat tapauskohtaisesti. Toivon että jo vkolla 38.
 
Neuvolalääkärissä ja neuvolantädinkin juttusilla käyty. Hemppa oli taas yli 140. Muutenkin kaikki tuntui olevan kunnossa, kanava n. 3cm, pehmeä, mutta kiinni, tämä siis käsikopelolla lääkärin mielipide. Lääkäri oli sitä mieltä, että vauva olisi pää alas päin, mutta ei lähelläkään kiinnittymistä vielä. Seuraava neuvola parin viikon päästä. Ei tarvetta lisätutkimuksille tai synnytystapa-arvioille ainakaan tässä vaiheessa, ellei nyt sitten tule jotain "omituisia" oireita, jotka vaatisivat esim. TAYS:ssa jotain erityiskäyntiä. Näillä sitä sitten taas mennään eteen päin, synnytystä odotellen :)
 
Mulla oli tänään neuvola, vaavilla kaikki kunnossa. Sykkeitä (140) mitattaessa kiemurteli anturia karkuun ja monotteli näyttävästi terkkarille. Sf-mitta on keskikäyrällä ja pikkuinen edelleen pää alaspäin rt:ssä.
Hb oli alakanttinen, 112 ja verenpaineet hienoisessa nousussa, virtsassakin proteiinit +. Sain neuvon seurata verenpaineita kotona, kyseessä ehkä alkava/lievä pre-eklampsia. Kuluneella viikolla olen nähnyt muutaman kerran tähtiä/liikkuvia valopalloja, mutta ei ole turvotuksia ja painokin nousee maltilliseen tahtiin, 280 g/viikko.
Onko muilla ollut vastaavantyylistä?
 
Mulla taisi olla verenpaine jotain 140/87 luokkaa viimeksi kun kävin mutta ei se neuvolatäti kyllä sanonu siitä mitään? Pissa testi oli kyllä ihan ok, eikä turvotusta ole ollut koko raskauden aikana vielä ollenkaan. Parina päivänä oon kyllä parin sekunnin ajan nähny näkökentässä sellasia valopisteitä mutta en ole tiennyt että ne voisivat olla oire jostakin?
 
Juu, kyllä erilaiset näköhäiriöt voi olla oire raskausmyrkytyksestä, mutta jos se on aivan satunnaista, niin en tiedä sitten, onko syytä huoleen. Kyllä mullakin joskus "näkyy tähtiä", jos ponnistelen fyysisesti liikaa tms. Kyllä kysyvät lääkärissä/neuvolassa tarkasti, onko ollut turvotusta, verenpaineet korkealla, päänsärkyjä ja näköhäiriöitä. En sitten tiedä, pitääkö olla noita kaikkia, että tutkitaan mahdollinen raskausmyrkytys, vai riittääkö, että on osa oireista. Turvotusta mulla on nyt ollut jaloissa jo jonkin aikaa, eikä laannu edes yöllä kunnolla. Verenpaineet on pääsääntöisesti kyllä ok kotonakin mitattuna, mittaan vaan joskus liian äkkiä sen jälkeen, kun olen ährännyt sen mansetin käteen, niin silloin on vähän korkealla, mutta laantuu sitten kun pari kertaa mittaa.

Mulla taisi olla proteiinit +- tällä kertaa, jos nyt oikein kuulin/ymmärsin. Painokaan ei ollut ihan hirveästi enää noussut, olisko ollut alle 200g/viikko. Se jopa laski tuossa välissä, kun kotona kävin vaa'alla.
 
Ryntäsin lounastauolla terveyskeskuksen aulan itsemittauspisteelle tarkistamaan tuota verenpainetta ja oli 134/74 ja se on kai ihan ok? Onneksi tk ja neuvola on tuossa viereisessä talossa :)
 
37+1 nla+lääkäri takana. Poitsu ylösalaisin eikä mikään viitannut, että ois sen kummemmalle synnytystapa-arviolle tarvetta lääkärin käsikopelon lisäksi :) kanava kiinteä 3cm ja ulkosuu sormelle auki, ts. uudelleensynnyttäjälle ei ole tapahtunut sillä osastolla mitään ronskeistakaan harkkasuppareista huolimatta. Eipä sillä, koko ajan oon sillä ajatuksella mennyt, että kyllä tässä eräpäivä nähdään asukki mahassa vielä. Silti sitä aina vähän toivoo ennakkoa :D Toki näissä asioissa mikä vaan voi muuttua vaikka päivässä, mutta näillä mennään! :)
 
Laitan vielä tännekkin puolelle että tänään neukkulääkärissä käyty ja kaikki fine! :)
Siellä vauveli köllötteli pää alas päin, tiukasti lantiossa.
Rv 35+5 ja painoa 2709g.
Kohdunkanavasta enää reunat jäljellä ja auki + pehmeä. Mulla nuo sukkapuikko supistukset ovat siis nähtävästi olleet se merkitsevä tekijä ja niitä avaavia. :)

Mulla oli myös tänään verenpaine poikkeuksellisesti 130/79 mutta kuulemma hyvä! :) Normaalisti 109/60.
 
Kävin eilen sairaalassa tarkastaa vauvan voinnin ku naapurin saksanpaimen koira pääs töytäisemään mahaan. No kaikki oli kunnossa mut vauva oli jo 3020g ja menossa rv 34. Lisäksi kaveri on poikittain. Ens viikolla nla nii selvinnee lisää

Ja nla oli sitä mieltä et normaali kokoinen vaikka koko ajan on kohdun mitta ollu yläkäyrällä..
 
Vipe, Onneksi ei töytäisystä mitään aiheutunut ja kaikki hyvin! :) Parempi tietysti aina tarkistaa.

Hän varmasti siellä yläkäyrällä kasvaa mutta jos kasvaa tasaseen omalla käyrällä. :happy:
Onko hän ollut jo pidemmän aikaa poikkitilassa? Millaisia tuntemuksia sulla on ollut?
 
Kohdunmittahan ei välttämättä kerro vauvan koosta.

Juurikin näin. Itsellä esikoisen kohdalla kohdun mitta oli keskikäyrällä tai vähän yli, ja silti syntyi 37+6 painaen melkein 4300g.

Jännityksellä odotetaan minkä kokoinen tulokas mahtaa olla, kun samoilla käyrillä mennään kuin esikoisen kanssa....
 
Mulla kans kokemusta siitä, että käyrä ja vauvelin koko ei menny yks yhteen. Edellisessä raskaudessa kohdunpohjan korkeus syöksyi rv 34-35 yläkäyrille paukkumaan, maha oli iso ja kuulemma käsikopelollakin jo yli 3kg. Niinpä siitä lähetettä äitipolille, että tulee iso vauva, ei voi odottaa kauaa. Ultralla kävin pari kertaa ja jo rv 38 painoarvio oli jotain 4200-4300g, joten käynnistys sovittiin 39+4, että mahtuu alakautta ulos, itse kun olen suht. pienikokoinen. Neiti syntyi sitten käynnistyspäivänä 3640g, eli ihan normaalikokoisena :) Tällä vauvalla samaista "käyräsyöksyä" ylös ei ole kuitenkaan ollut, keskikäyrän huiteilla on menty. Jännä sinänsä, kun ajattelee, että tämä poika voisi olla mahdollisesti siskoaan isompi kokoinen, kun usein (vaikkei toki aina) pojat ovat :) Ultra-arviota en ole nyt tässä raskaudessa rv 28 jälkeen saanut, silloin oli 1400g, ilmeisesti ihan reipas mitta niillä viikoilla. Lienee silti tästäkin tulossa ihan normi, toivottavasti :D Lääkärineuvolassa tällä viikolla (37) kysyi vaan, että tuntuuko minusta että maha olisi yhtä iso kuin viimeksi, mitään käsikopeloarviota koosta ei sen kummemmin tullut :D
 
Takaisin
Top