Neuvola- ja ultrakuulumiset

Aaria, Tuo kuulostaa pätevältä! Eipä se arvio ainenkaan mulle mitään kertonut mistään. :D
 
Meillä neuvolalääkäri teki rv 37 sen sisätutkimuksen ja tunnusteli päältä, siinä totesi että mitään syytä tarkempaan synnytystapa-arvioon ei ole, pitäisi mahtua tulemaan normaalisti. Ultraa täälläkään ei ole. Tänään kävin normaalisti neuvolassa 38+4 ja mua alkoi tavattomasti vaivaamaan se, ettei mun normaali terkkari ole koskaan kysellyt mitään epätavallisista kutinoista. Koska tämä on nro 3 en tietenkään muista kaikkea mitä aiemmissa raskauksissa on sanottu, mutta tokkopa on ollut puhetta aiemminkaan. Nyt kuitenkin paikalla oli sijainen, joka kysyi asiasta ja olin aika ihmeissäni, että voiko kämmenten, jalkapohjien ja mahan kutina olla merkki jostain vakavammasta. Ilmeisesti raskaushepatoosi, vaikka harvinainen, saattaa olla kyseessä. On tuota kutinaa ollut jo useamman viikon mutten ole osannut epäillä mitään, kaikki menee jo "normaalin loppuraskauden" oireisiin mun kirjoissa. Kiva nyt ootella vkl yli maanantain verikokeita ja pari päivää tuloksia.. Kuulemma vaarana vauvan rytmihäiriöt ja silloin ei päästetä laskettuun saakka. Kiva kiva, onhan tässä reilu viikko siihen, ja tulokset saan aikaisintaan 39+2... Onko muilta kysynyt kukaan tästä? Mulla vaan raskausmyrkytyksen oireita lähinnä kyselty. En oo osannut tuota edes epäillä, että ois mitään kummaa!
 
Meillä on kysytty joka kerta neuvolassa tuosta kutinasta nimenomaan kämmenien ja jalkapohjien suhteen, ja muutenkin epätavallisista kutinoista liittyen just tuohon hepatoosiin. Toki myös ne päänsäryt, verenpaineiden kohoamiset, näköhäiriöt ym. raskausmyrkytykseen liittyvät oireet on kyselty joka kerta. Se hepatoosi on kuulemma viheliäinen vaiva :( Toivottavasti sulla tinkerbell ei nyt sitä sitten ole, kun noin myöhäiseksi menee tulosten saantikin :O
 
Mahan kutina nyt yleensä johtuu kyllä siitä että iho venyy, en olis siitä huolissani. Mutta harmi etteivät oo kyselleet! Onko kämmenien ja jalkapohjien kutina kuinka voimakasta?
 
Juu, mahanahka kutisee täälläkin vähän väliä, eikä siitä kannata olla kovin huolissaan.
 
Täälläkin on kyllä neuvolassa kyselty kutinoista, erityisesti kämmenten ja jalkapohjien osalta (voi tosiaan viitata raskaushepatoosiin). Täällä kutiaa lähinnä vatsan yläosa, Ceridalia olen hölvännyt ja se on auttanut suht hyvin. Hiukan oli tehdä ihottumaa, johon terkka totesi että ihan hyvin voi käyttää kortisonipohjaista voidetta vaikka viikon kuurina.
 
Oon ymmärtänyt, että raskaushepatoosissa se kutina voi olla aivan todella sietämätöntä niin, että päädytään käynnistykseen jo pelkästään sen takia, ettei äiti pysty olemaan.
 
Mulla on nyt kolmen-neljän viikon ajan seurailtu verikokeiden avulla niitä maksa- ja sappiarvoja säännöllisesti. Paristi myös ultrattu asian tiimoilta. Olen ravannut myös ylävatsan ultrassa, muissa verikokeissa ja antamassa pissanäytteitä.
Mulla siis alkoi kamala kutina nilkoissa, ranteissa, korvien takana, vatsassa, käsivarsissa, reisissä, ihan joka paikassa ja soitin päivystävälle kätilölle ja kysyin sopivaa antihistamiinia, koska oletin kutinan olevan allerginen reaktio johonkin.... Määräsivät varmuuden vuoksi verikokeisiin ja varasivat käynnin äitipolille. No, sappiarvot olivat normaalit (6,8 kun alle 10 pitää olla) mutta maksa-arvot huitelivat 113:sta, kun arvon pitäisi olla alle 35. Hoito-ohjeeksi allergialääke, kylmät suihkut ja kutisevan ihon rasvailu. Lisäksi viikon välein verikokeet ja vauvan tilaa seurataan säännöllisesti ultralla. Varsinaisesti hepatoosia minulla ei ole diagnosoitu vaikka itseni verille raavinkin, koska sappiarvot ovat normaalit. Maksasta ei muutenkaan löytynyt mitään normaalia poikkeavaa eikä laajoista verikokeistakaan, kaikki oli priimaa.
Neuvola ei edes tiedä vielä tilanteestani, en ole siellä käynyt pariin kuukauteen... Seuraava aika ensi viikolla eikä edes omalle terkalle vaan vieras terkkari+ lääkäriaika :D
Mutta kannattaa syy kutinalle selvittää! Siitä ei turhaan huolestuta.
 
Meilläkin on noista kutinoista kysytty. Masu kutisee täälläkin ja tissit toisinaan. On mulla kutinaa ollut myös kämmenissä ja jalkapohjissa satunnaisesti ja pienissä määrissä, mutta sellaista ollut ennen raskauttakin.
Ceridal toimii myös täällä! :)
 
Itsekin oon mahan kutinan laittanut pelkästään ihon venymisen piikkiin, noita kämmeniä jalkapohjia ja välillä lähes kokovartalokutinaa ihmetellyt, mutta kun ei aiheesta oo mainittu, että pitäisi huomioida niin en oo sitten välittänyt. Ei se mulla jatkuvaa ole, mutta varsinkin iltaisin kutisee ja sitten sellaista mihin ei se raaputus auta kun kutisee tavallaan syvällä nahan alla. Voihan se toki silti olla, että ei ne arvot silti oo kohonneet.. Toivoisin melkein niin, koska nyt vasta tuli ilmi tuo koko mahdollinen riski!
 
Mullakin mahaa kutittaa, mut oletan että vaan ihoa kiristelee. Neuvolassa joka kerta kysytty vaan turvotuksesta ja sitä kyllä on, terkan mielestä ei ole. Että juu, ei sitten...
 
Mullakin mahaa kutittaa, mut oletan että vaan ihoa kiristelee. Neuvolassa joka kerta kysytty vaan turvotuksesta ja sitä kyllä on, terkan mielestä ei ole. Että juu, ei sitten...
 
Mä kävin perjantaina ylimääräisessä neuvolassa, koska mun sf-mitta on yläkäyrän yli. Ei aihetta huoleen, kun eihän se tosiaan mitään vauvan koosta välttämättä kerro. Th kysyi sitten, haluanko lähetteen Jorviin ultraamaan pojan kokoa, ja mikäs siinä. Aika tulee postissa. Tänään hän sitten soitti, että aika menee ilmeisesti 39-40-viikoille. Noh, ei siinä mitään. Mulla on neuvolalääkäri 25. päivä, niin katsotaan mitä mieltä hän on. Th:n mielestä mahan päältä käsikopelolla vauva vaikuttaa normaalikokoiselta ja näin uskon itsekin.

Mä aion kyllä pyytää sitä Omepratzol-reseptiä tähän närästykseen, ei tästä tule mitään kun mistään ei ole apua, ja ois kiva nauttia viimeisistä viikoista.
 
Itse vain soitin neuvolantätille ja hän pisti pyynnön Omeprazolista lääkärille. Eli ei edes tarvinnut käydä paikan päällä näyttäytymässä, sähköinen respa vain ilmestyi suoraan :)
Kyllähän ne elämää helpottavia on, ainakin mulla :D
 
Itse vain soitin neuvolantätille ja hän pisti pyynnön Omeprazolista lääkärille. Eli ei edes tarvinnut käydä paikan päällä näyttäytymässä, sähköinen respa vain ilmestyi suoraan :)
Kyllähän ne elämää helpottavia on, ainakin mulla :D

Sama täällä, ei tarvinnu käydä lääkärillä asti :)
 
Ai hitto, eipä tullut tollanen mieleen. En nyt varmaan viitsi sen takia soittaa... jos tässä sinnittelisi tämän viikon.
 
Mä kävin perjantaina ylimääräisessä neuvolassa, koska mun sf-mitta on yläkäyrän yli. Ei aihetta huoleen, kun eihän se tosiaan mitään vauvan koosta välttämättä kerro. Th kysyi sitten, haluanko lähetteen Jorviin ultraamaan pojan kokoa, ja mikäs siinä. Aika tulee postissa. Tänään hän sitten soitti, että aika menee ilmeisesti 39-40-viikoille. Noh, ei siinä mitään. Mulla on neuvolalääkäri 25. päivä, niin katsotaan mitä mieltä hän on. Th:n mielestä mahan päältä käsikopelolla vauva vaikuttaa normaalikokoiselta ja näin uskon itsekin.

Mä aion kyllä pyytää sitä Omepratzol-reseptiä tähän närästykseen, ei tästä tule mitään kun mistään ei ole apua, ja ois kiva nauttia viimeisistä viikoista.

Kateeksi käy toi ultrausjuttu, meillä kun saa neuvolan kanssa taistella että pääsee ultraan käsikopelon lisäksi, vaikka edellinen synnytys oli komplisoitunut ja vauva isokokoinen + äidille tuli pahat repeämät.
 
Kateeksi käy toi ultrausjuttu, meillä kun saa neuvolan kanssa taistella että pääsee ultraan käsikopelon lisäksi, vaikka edellinen synnytys oli komplisoitunut ja vauva isokokoinen + äidille tuli pahat repeämät.

Joo, siis mä olin kans aika yllättynyt. Eikä kuulemma maksa kuin poliklinikkamaksun. Minusta asiat kannattaa ottaa mieluummin liian "vakavasti" kuin niin, että oletetaan vaan ettei mitään kumminkaan oo ja äiti saa sitten hirveesti stressailla.
 
Takaisin
Top