Neuvola - ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anskunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! <3

Täällä vielä neljä päivää piinailua jäljellä.. Tajusin tänään että viimeks oli just samana päivänä kehitys loppunut, nyt mulla on jotenkin semmonen olo että vielä ainakin kaikki on hyvin. Toivotaan että loppuun asti :)

6+0

Toki toiki näkyminen on varmaan hyvin paljon laitteistaki kiinni. Jospa meille sinne vielä pieni tupsahtas näkyviin parin viikon päästä olevassa ultrassa :)

Hei te jotka ootte käyny PerheArtessa Lahdessa! Mitä siellä tehtiin.. pelkkä ultra vaan vai höpötelläänkö siellä neuvolatyyliin jotain? Millä viikoilla kävitte? Mulla varattuna aika kun pitäis olla 6+5 +/- pari päivää. Pitäisköhän siirtää pidemmälle. Keskustan neuvolassa kerran kävin ja niillä oli niin surkeat laitteet että edellistä raskautta ei saaneet näkymään...

Nyt erittäin varovainen eikä optimistina uskalla iloita uudesta tulokkaasta, edellisessä raskaudessa veristä vuotoa istukan reunasta, tänään uudessa raskaudessa samaan pieneen verivuotoon tuli törmättyä ja raskaus suht alulla..pitänee mennä selvittelemään onko raskaus yhä vai kävikö kuinka pelännyt että keskenmeno..:/

Ninnu85, olen menossa tuonne perhe-arteen vasta 18.5. (rv 8+5). Haluan pelata "varman päälle", että tuolloin pitäis ainakin näkyä. Luulen, että tuohon kätilön ultraääneen ei paljon muuta kuulu, kun sille on varattu aikaakin vain puolituntia. Kottarainen ehkä osaa kertoa lisää, sillä hällä on perhe-artesta jo kokemusta. Kehui ainakin tätä kätilöä!

Eilen oli eka neuvola ja nt-ultraan sain ajan 12.5 :) Vähän turhanpäiväinen se eka neuvolakäynti oli, mut kiva hoitaja kuitenkin:)

Jepulis, en oo tainnut muistaa tänne rustailla :grin

Mutta torstaina oli siis ultra ja siellä pieni sydän sykki vimmatusti :Heartred kahden viikon päästä ultrataan lapsettomuuspolilla uudestaan, haluavat varmistua että raskaus etenee normaalisti :) saa vähän stressiä lievennettyä kun tietää että pääsee välillä kurkkimaan että kaikki ok! Niin ja vastasi silloin viikkoja ultran mukaan 8+4 eli nyt olisi siis 8+6!

Anskunen ihanaa että sieltäkin löytyi pikkuinen ja syke!! :)

Sulla melkein samat viikot kun mulla, mulla tänään rv 9+0 :)

Vielä 1,5 viikkoo ekaan neuvolaan, sillon viikkoja 9+1.. Nt-ultra vasta 27.5, kyllä menee aika hitaasti :( ekassa ultrassa viikkoja tasan 12.
Alkuraskaus menee aina niin hitaasti, ja loput meneekin yhdessä hujauksessa.

Mun pitäis soittaa neuvolaan et saisin sieltä alkuraskauden ultraan ajan. Pitkän kierron takia ainaki viimeraskaudessa pääsin. Mut luultavasti menee jonneki toukokuun loppupuolelle sekin..

Mulla ei on seuraava ultra rv 8+3 eli tasan kahen viikon päästä. Onneks mieskin pääsee sinne mukaan ja toivottavasti silloin jo näkyy pieni sydämmensyke. Lääkärit sanoikin, että sillon pitää jo näkyä jos ei näy niin se on kerralla selvä sitten. Eitartte juosta monessa kontrolliultrassa niinkuin viimeks..

Neuvolaa ei oo varattu vielä kun käyn eka tuossa ultrassa eikä nt ultraakaa oo vielä.
Toivottavasti päästään niin pitkälle. :)

Lääkärikeskus Aavan sivulla sanotaan alkuraskauden ultraäänitutkimuksesta ja sen ajankohdasta seuraavaa:

Ensimmäiseen raskaudenajan ultraäänitutkimukseen kannattaa yleensä hakeutua vasta kun kuukautiset ovat vähintään kaksi tai kolme viikkoa myöhässä, tai kun raskaustestin muuttumisesta positiiviseksi on kulunut vähintään kaksi viikkoa. Sikiön elonmerkit (sydämen syke) nähdään normaalissa raskaudessa melko usein jo raskausviikolla 6 (kuukautiset 2 viikkoa myöhässä), mutta viimeistään raskausviikolla 7-8 (kuukautisten ollessa 3-4 viikkoa myöhässä). Ultraan hakeutumista kannattaa tästä syystä usein siirtää hiukan eteenpäin, kovin aikaisin tehty ultra voi aiheuttaa turhaa huolta.

Ultraäänitutkimuksella voidaan varhaisraskaudessa varmistaa raskauden sijainti ja sikiöiden lukumäärä. Ultraäänitutkimuksella varmistetaan myös raskaudenkesto, joskin aivan alkuraskaudessa (sikiön pituuden vastatessa selkeästi alle 8 viikkoa) liittyy mittaamiseen epävarmuustekijöitä ja siksi aivan alkuraskaudessa lasketun ajan muuttamiseen suhtaudutaan suurella varovaisuudella.
Epänormaalit raskaudet voidaan ultraäänellä tunnistaa. Tuulimunaraskaudessa ("ovum abortivum") alkionkehitys on pysähtynyt niin varhain että ultraäänellä ei alkiota pystytä lainkaan erottamaan, raskauspussi on tyhjä tai sisältää pelkän rengasmaisen ruskuaispussin. Alkion kehitys voi myös pysähtyä myöhemmin ja tällöin löydös on raskausviikkoja pienempi alkio, jossa elonmerkkejä ei enää nähdä ("missed abortion", "abortus inhibitus").
Jos ultraäänessä ei löydetä sydämensykettä, voidaan tilanne tarkistaa uudestaan 1–2 viikon kuluttua. Gynekologisi osaa arvioida seurannan ja toimenpiteiden tarpeen kussakin tilanteessa. Mitä myöhemmin varhaisraskauden ultraääneen hakeutuu, sitä suuremmalla todennäköisyydellä voidaan raskauden normaalius varmistaa yhdellä tutkimuksella. Jos ennen I-seulaa (H11-13) halutaan tehdä yksi ultraääni, on suositeltavin ajankohta kuukautisten ollessa 4 viikkoa myöhässä (H8).

Nyt eka neuvola takana, joskin aika turhahan se oli. Hemppa oli sentään yllättäen kunnossa ja painokin palautunut lähtöpainoon. Nt ultra 20.5. joten sitä odotellessa. Siltä kannalta rauhallinen olo että jos nyt sattuiskin jokin olemaan vialla nt ultrassa niin matkaan olis vielä pari viikkoa sen jälkeen. Viikoiksi laskivat 9+0, omien laskujen mukaan olis menossa 8+5 ja ero johtuu vaan siitä että neuvolassa lasketaan 28 päivän kierrolla ja ite laskin 33 päivän kierrolla.

Ihana kuulla anskumama että kaikki hyvin :)

TSC, mä oon miettinyt että voisiko sen ekan käynnin skipata kokonaan. Ihan turhahan se on. Ainoo tietysti että kattoo just painon, hempan yms. Mutta muu on niin turhaa..

Mulla olis huomenna eka neuvolakäynti. Haluaisin sen vaan äkkiä alta pois :grin

Takaisin