Neuvola - ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anskunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en oo aiemmin osallistunut mutta nyt osallistun ku enään ei tartte mennä lapsivesipunktioon jos se seula hälyttää kun on tullu uus tekniikka jolla asia tarkentuu vain ottamalla äidiltä verikoe. Ja siis oon kuullu et seulat hälyttää herkästi väärin ja en oo aiemmin halunnu ottaa sitä lapsivesipunktion aiheuttamaa keskenmenoriskiä ni oon luottanut pelkkään niskaturvotuksen mittaamiseen..

Siis mulle puhuttiin sikiöseulonnasta, että jos siihen menee mukaan niin saa sen nt-ultran viikolla 12, muuten ei saisi. Ja verikokeita. En mä mihinkää lapsivesipunktioon mene:eek:

Ei siinä perus verikoe seulonnassa oo keskenmeno riskiä. Jos seulasta löytyy jotain ja joutuu lapsivesipunktioon niin silloin on keskenmenoriski.

Ei se punktio siis automaattisesti tule. Tohon yhteis seulaan kuuluu verikoe ja se ultra ja jos ne hälyttää niin sitten ohjataan lapsivesipunktioon jotta saadaan varmuus onko lapsella kromosomihäiriö.

Ja siis tuosta verikokeesta voi kieltäytyä, se on se joka saattaa aiheuttaa turhaa stressiä ja hälyyttää väärin jollon siihen punktioon joutus (toki siitäkin saa kieltäytyä). Mutta kyllä mä haluun ottaa nyt varman päälle ja meen siihen yhteis seulaan.

Joo siis jäi tarkentamatta ettei se lapsivesipunktiokaan ole pakollinen vaikka jotain hälyyttävää löytyskin verikokeista. Vanhemmat saa itse päättää otetaanko punktoita vai

Sama juttu CiCaDo, että oon kuullut seuloista tulleen vääriä hälytyksiä. Tietenkin hyvä jos hälyttää jos hälytettävää on. Myös sitten hälytyksen jälkeen on pelottanut tuo punktio. Uudesta tekniikasta en ole kuullutkaan :wideyed:

Siihen lapsivesipunktioon en menis, koska äitini sanoi ettei kannata. Hän sai keskenmenon viikolla 22 vain päri päivää lapsivesipunktion jälkeen. (11 vuotta sitten) :(
Siis äitini epäilee, että se johtui siitä.

minäkin aion osallistua niihin seuloihin ja ensimmäinen verikoe taitaakin olla heti heuvolan jälkeen 9+ viikolla :)

Kiitti linkistä :) ainoa harmi vaan, että ymmärsin sitä tehtävän vaan hussissa :/

Kunnallisista se on tällä hetkellä ainut mut googlaamalla "Nipt" löytyy ainakin joitain yksityisiä jotka tekis sitä kans

Googlasin ja ei yksityisetkään täällä sitä tee. Pitää siis toivoa ettei ole sellaiselle tarvetta edes :)

Takaisin