Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tässä yhteydessä kannattaa muistaa, että seula paljastaa lähinnä käsittääkseni vain down syndrooma-riskin. Muut rakennepoikkeamat ilmenevät sitten muissa tutkimuksissa :)

Samaa mieltä testarossan kanssa.
ekan ja tokan kanssa ei oltu missään seuloissa, oltiin valmiit ottamaan vastaan mitä tulee, kolmannen kohdalla oltiin seuloissa, juurikin siksi, kun on niitä lapsia ennestään, niin oma ja muun perheen jaksaminen on hyvin oleellinen asia elämää ja jos sattuisi ilmi joku monivamma, niin se olisi asia kun pitäisi miettiä tosi tarkkaan. Siksi myös tän neljännenkohdalla seulotaan.

En osallistu. Eka ja tokan aikana ei muistaakseni ollut edes kyseistä seulaa ja ei sitten tullut mentyä kolmosen tai nelosenkaan aikana. Ja tyytyväinen olen etten mennyt. Nelonen alkoi 1v iässä oirehtia ja tutkimuksissa selvisi että hänellä on tuberoosiskleroosi niminen sairaus. Meidän tapauksessa ei ole kyse periytyvästä sortista vaan ihan hänelle sattuneesta geenimutaatiosta. Mutta siis joka tapauksessa tuo kyseinen geeni olisi löytynyt seuloissa. Ja kun olin aiemmin kannalla etten pärjää kehitysvammaisen lapsen kanssa niin hyvin todennäköisesti olisin keskeyttänyt :(
Oli meillä nelosen kanssa erittäin rankkaa n. puoli vuotta sairauden selvittyä, mutta tällä hetkellä hän on kuin kuka tahansa 4,5v :)

Me varmaan osallistutaan seuloihin, lähinnä mielenrauhan vuoksi, että tietää sitten, ettei mitään hätää ole. Johtuu varmaan siitä, että meille on esikko tulossa, mutta mä en pysty kuvittelemaan, että keskeyttäisin mistään muusta kuin ehkä kattjuskan mainitsemasta syystä. Jos tietäisin, että lapsi joutuu kärsimään ja elää vain hetken, suostuisin ehkä ns. armokeskeytykseen, mutta jos seulasta paljastuisikin jotain "vikaa", mutta kaikella todennäköisyydellä sekä minä että lapsi selvittäisiin synnytyksestä hengissä, me otettaisiin mitä on tullakseen.

Sinänsä hassua, että ennen raskautta sanoin aina, että kehitysvammaisen lapsen saaminen olisi pahin painajaiseni. Vaikka rakastaisin lasta, olisin silti katkera siitä, että vuosien akateeminen opiskelu ja uratoiveet vaihtuisivat omaishoitajan vähemmän hohdokkaaseen hommaan. Jotenkin nuo ajatukset ovat kuitenkin tässä raskauden aikana karisseet. Nyt toivon vain saavani pikkuisen hengissä syliin.

Osallistun seuloihin ja olisin valmis keskeyttämään. Down syndrooma ei ole vielä niin vakava että sen keskeyttäisin. En vain kestäisi jos lapsi tulisi elämään vain hetken tai elämään vaikean elämän. Tämä näkemys on valitettavasti tullut työn kauttani. Muutenkin seulat on hyviä jotta voi varautua tulevaan.

Olet oikeassa emmu_ma. rakenneultrassa sitten selviää jos on muita ongelmia kuten raajoissa tai elimistössä. Eikä siinäkään aina kaikki selviä. Mutta kokemuksesta haluan tietää että osaa varautua ja pystyy miettimään lapsen kannalta parhaan ratkaisun. Down syndroomasta en osaa sanoa miten tekisin, riippunee vähän kuinka vaikea asteinen on. Mutta siihenkin haluaisin osata varautua. Jostenkin mulle sen asian käsittely ois siten helpompaa.

Minä annoin miehen päättää ja hän halusi että osallistutaan.
Verikokeisiin 10+0 ja ultraan 13+0

Ja tietysti on tärkeää muistaa se, että vaikka kävisi läpi kaikki mahdolliset seulat, niin yllätyksen mahdollisuus on aina olemassa.
Millään tutkimuksella kun ei voi tervettä lasta taata, mutta eipä tietysti voi sitäkään etteikö jo olemassa oleville lapsille voi tapahtua mitä tahansa pahaa milloin tahansa. Nämä on näitä vanhemmuuden "iloja", huoli ei lopu koskaan.

Hyvä pointti testarossa, yllärin mahdollisuus tosiaan on aina :) me osallistuttiin seulontaan esikoisen kohdalla sen kummemmin miettimättä asiaa pidemmälle. seulonnasta mentiin kirkkaasti läpi ja meille syntyi maailman ihanin poika, jolla yllärinä downin syndrooma. Olihan se silloin aikamoinen järkytys, mutta nyt voin sanoa, että ONNEKSI seulat ei hälyttäneet. Tällä kertaa ei aiota ottaa veriseulaa eikä varmaan anneta mitata niskapoimuakaan, vaikka me kai pääsisimme suoraan ihan lv-punktioonkin. Se vaan tuntuu jotenkin... no, turhalta.

Me osallistutaan myös seulaan ja samoilla linjoilla olen Testarossan ja monen muunkin kanssa. Vähän tässä alkaa jo tämän iänkin (36v) vaikutusta pelkäämään suurentuneeseen riskiin.

Miks mulle sanottiin neuvolas että verikokeet vasta ultran jälkeen ja muilla on ennen? Edellises raskaudes kyllä kävin ennen ultraa verikokeis. Mutta nyt en pääse 10 viikolla verikokeisiin kun oon töis..

Elize selvisikö teillä heti synnytyksen jälkeen vai menikö hetki aikaa ennen kuin löyty? Minkä ikäinen teidän esikko on nyt? :)

Lähipiirissä on down lapsi ja voin sanoa et on aivan ihana lapsonen. ❤
Tämänkään lapsen kohdalla ei seulat tms antanu merkkiä vaan selvisi joku viikko syntymän jälkeen.

Mullekki sanottiin et ultran kans samana päivänä vaan labraan ja sinne viet tämän lapun. Ja sit koska mut on leikattu Tampereella 2011 joudun myös sairaalabakteerikokeisiin, ei niin kiva.. Mut nyt mua epäilyttää et oonko mä kumminka ymmärtänyt oikein ja et koska mitäkin pitäis olla..!

Meille asia selvisi heti syntymän jälkeen ja poika joutui hakemaan vauhtia teholta pari ekaa viikkoa. Mutta nyt meillä on kaikki hyvin ja olen pelkästään tyytyväinen ettemme joutuneet silloin raskausaikana järkyttyneenä ja puutteellisin tiedoin tekemään valintoja suuntaan tai toiseen. Parempi näin. :) Niin ja esikoinen on nyt 2v 3 kk.

Mulla eka neuvola 13.4 eli silloin on 9+2, sieltä vasta saan lähetteen nt-utraan ja labraan...en tiedä kuinka pian pääsen, mutta siis kyllä ehdottomasti haluan tietää jos noissa näkyy jotain poikkeavaa. Oman iänkin puolesta riskit on jo suuremmat... Ja aika samoilla linjoilla ollaan monen muun kanssa, että haluan etukäteen varautua, jos kerran se mahdollisuus on suotu. Ja tiedän, että ei kaikki poikkeamat tule esiin nt- tai rakenne-ultrissa. Vaikean kehitysvamman kohdalla uskoisin, että päädymme raskauden keskeytykseen...vaan eihän sitä koskaan tiedä.

Ballogala itse vaadin sairaalabakteeri(MRSA) kokeisiin, kiska olen mrsa vuodeosastolla töissä. Neuvolan täti sanoi että se kuuluukin sillon minulle.

Multa ei oo noita koskaan otettu, vaikka oon kahdessa eri työssä työskennellyt MRSA-potilaiden kanssa... :O

Mie kysyin suoraan et saanko sen kokeen. Neuvolassa sano vaan et siihen on joku aika et miten pitkään on pitänyt työskennellä.

Mullakin töissä mrsa-asukkaita, onko jotain haittaa sikiölle jos äidillä mrsa? Osalla haavoissa, mutta on ihollakin.. En ole hoitaja, mutta esim syön ja käyn heidän luonaan jne..

En tiiä onko siitä mitä haittaa jos on. Itekkin unohin sen neuvolassa kysyä. Ainakaan en usko et sitä pois hoidetaan raskauden tai imetyksen aikana koska siinä on semmonen hevoskuuri antibiootteja että huh huh.

Takaisin