Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikös se vaan oo sen takia, että tiedetään sitte ultrissa ja synnytyksessä toimia sen mukaan?

Mulle neuvola sanoi et ihan vaan just sen takia et osaavat sit varautua synnytyksessä siihen! Mut ilmeisesti vaikka sitä kantaiski ni vaaraton vauvalle..?

Mulla labra on mun ja varhaisultran mielestä 10+3 ja neuvolan mielestä 10+0, mutta sillä viikolla kuitenkin. Siihen ultraan, jossa niskapoimua mittaillaan, en ole saanut vielä aikaa - se tulee postitse suoraan sairaalasta.

Neuvola sanoi mulle, että pitää käydä ajoissa ennen ultraa niissä verikokeissa (oli vielä tietyt viikot millä käytävä), että tulokset ehtii valmistua ennen ultraa. Niitä verikokeiden tuloksia sitten vertaillaan jotenkin siihen ultrassa nähtävään.

Seuloista en tiedä vielä haluanko niitä lopulta itseäni huolestuttamaan, käyn ne verikokeet kyllä samalla kuin muitakin verikokeita otetaan, mutta en ole osannut päättää annanko sitten ultrassa mittailla sen tarkemmin. Senhän saa siten vielä "perua" sen osallistumisensa jos haluaa.

On herttaista ajatella, että osallistuu seulontaan jotta saa sitten mielenrauhan/varmistuksen että kaikki on ok. Entä jos ei saakaan, entä jos sielä onkin vähän jotain hälytysmerkkejä? Mitä jos jokin luku on vain hiukan pielessä? Entä jos niitä hälytysmerkkejä on niin vähän, ettei ole mitään varmuutta siitä että lopulta mitään olisi pielessä? Sitten vain hermoilisi lopun raskautta sillä, onko siellä ny asiat hyvin vai ei.

Ja neuvola sanoi minusta ihan fiksusti siitä, että kyllähän lääkäri joka tapauksessa kertoo, jos sikiössä on jotain todella poikkeavaa. Että kyllä sen kuuluu kertoa jos se ihan paljaalla silmällä näkee, että joku on pielessä. Siihen ei mitään seulaa tarvita.

Veriseula+niskapoimu voivat yhdessä antaa aihetta tarkempiin tutkimuksiin, esim. lapsivesipunktioon jossa sitten kromosomit ja niissä mahdollisesti olevat häiriöt selviävät tarkasti. Lapsivesipunktiohan nostaa tietysti myös keskenmenoriskiä hieman.
Siinä vaiheessa jos riski todetaan kohonneeksi ja lapsivesipunktiota suositellaan voi jokainen vielä miettiä tarkasti haluaako siihen mennä vai ei. Me menisimme.

Ja minä ainakin hermoilen ihan koko raskauden ajan sitä, onko kaikki kunnossa. Oli sitten tehty tutkimuksia tai ei. Eikä se hermoilu lopu synntykseen -se ei lopu koskaan :wink

Varhaisultran erikoislääkäri (Helsingissä) kertoi, ettei lapsivesipunktiota enää tehdä vaan lapsen mahdolliset kromosomipoikkeamat todetaan ÄIDIN verinäytteestä. Äidin verestä pystytään nykyään eristämään lapsen perimä. Uuden testin nimi on NIPS (Non-Invasive Prenatal Screening).

Hei, missä mä voin täyttää esitietolomakkeet verkossa? En siis löytänyt äitiysneuvolan sivuilt ku tulostettavat versiot... oma hoitaja pyysi siis ihan netissä täyttämään, ja siis huomen ois eka käynti :D onko sinne käynti kanta.fi:n kautta vaiko...? Helsingissä ollaan.

Tosin eipä kuulemma maailmaa kaada, vaikken etukäteen täyttäiskään, mut nopeuttaispa sitä paperien pläräystä.

Mikä ihmeen esitietolomake O_o Tässäkin ilmeisesti kuntakohtaisia eroja. Mulle vaan annetti aika ja käskettiin tulla paikalle...

Meil oli viime viikol tämmönen tyyppi matkassa. :3 Kävin tänään ekassa neuvolassa ja oon kasvanut 2 senttiä vuodessa! :D Samon hemoglobiini oli hyvä, kun se on melkeinpä koko aikuisiän ollut siinä rajoilla, viime alkuraskaudessa oli 110.

Lueskelin jotain todennäköisyysprosentteja keskenmenolle sen jälkeen kun syke on todettu ym. ja yritän nyt olla rauhallisin mielin (ja oksennella).

Liitteet

• 11096818_10152817397626375_1507043063_n.jpg
    11096818_10152817397626375_1507043063_n.jpg
    99 KB · Katsottu: 49
Ihanaa mai. Ei tosin se oksentelu. Mutta pikkutyyppi matkassa. Itse varmaan hermoilen AINAKIN siihen asti, että syke on kuultu.

• Tykkään
Reaktiot: mai
On se oksentelukin ihanaa! :D En oo keskenmenneissä raskauksissa oksentanut juuri ollenkaan, ni tänäänki huuto-oksentaminen aamulla toi lähinnä mieleen sen, että raskaus jatkuu normaalisti, koska hcg on korkeimmillaan just näillä main.

Laitampa tännekki puolella saman minä salaselle.

Neuvolassa käyty. Mukava täti on, tiesin kyllä kuka kun pieni paikka ja monesti vieraillu mun työpaikalla (kaupassa) :)
Eipä siellä mitää ihmeempiä ollu, kyseli kaikkee. Paino, verenpaine ja hb katottii. Painoa oli paljo, siihen saa siis kiinnittää huomioo minkä tiesinki. Verenpaine oli ok, sitä toki seurata kotonaki ja hb hyvä. Labra ja nla lääkäri varattii, labra 22.4 ja lääkäri 5.5. Ultrat varata ite Terveystalolle. Ja seuraavaa neuvolaa kuulema isäki ois sit tervetullut, neuvolat suunnillee kk välein kuulema. :)

Itsellä on oireet sellaiset etten juur jaksa kuin maata. Ruokaa saa väkisin syödä. Pelottaa kuinka jaksan olla töissä.

Lisäksi mua harmittaa kyllä, että ultra menee niin pitkälle, sinne viikolle 13+ ja koska neuvolaakaan ei ole, niin ei sykettäkään pääse kuulemaan. Mulla on pitkä aika vielä, että saan varmuuden siihen, että kulkeeko matkassa ketään.

Oon tosi ilonen teiän puolesta, ketkä ootte nähneet pienrn tai kuulleet sykkeen <3

Varhaisultran erikoislääkäri (Helsingissä) kertoi, ettei lapsivesipunktiota enää tehdä vaan lapsen mahdolliset kromosomipoikkeamat todetaan ÄIDIN verinäytteestä. Äidin verestä pystytään nykyään eristämään lapsen perimä. Uuden testin nimi on NIPS (Non-Invasive Prenatal Screening).
No tosi hyvä juttu! Mietinkin, että haluaako sitä edes prosentin keskenmeno-todennäköisyyttä riskeerata, mutta verikoehan on sitten ihan paras vaihtoehto, jos seula antaa aihetta johonkin lisätutkimukseen.

Hommahan menee niin, että äidin verinäytteestä selviää vain se, onko äidillä joku kromosomihäiriö.jos näin on, ja lapsella todetaan jotain poikkeavaa, voidaan se varmistaa ottamalla joko istukka- tai lapsivesinäyte. Tämän tiedän siksi koska itselläni on poikkeava geeni, joka periytyessään sekä äidiltä että isältä yhtäaikaa, aiheuttaa lapselle sairauden, joka johtaa kuolemaan. Siksi minulta on otettu aiemmin jo verikoe, jolla todettiin että kannan kyseistä geeniä. Nyt otetaan istukkanäyte, ja jos sitä ei saada otettua, otetaan lapsivesinäyte, josta voidaan tutkia kantaako lapsikin tätä geenivirhettä.
Summasummaarum, kokeita siis otetaan, mutta VAIN jos n todettu että lapsella voi olla jokin hätänä. Nämä ovat vähän vaikeita juttuja selittää, ja jokainen tapaushan on omanlaisensa, ei pidä yleistää :happy:

Eli tuosta ymmärtäisin, että sikiönkin DNA:ta on sen verran äidin veressä, ettei enää tarvitsisi lapsivesi/istukkanäytettä neulalla ottaa, jos haluaisi tutkimuksia poikkeavan seulatuloksen jatkoksi. En tiedä, onnistuuko tuo veritesti vielä kaikkialla Suomessa. Neuvolassa vain sanottiin, että veritestikin nykyään mahdollinen, muttei osannut sanoa, kuinka laajalti se on tarjolla.

Niin, ja sitten voiko kromosomipoikkeavuuksia todeta veritestillä yhtä laajalla skaalalla, siitä en myöskään tiedä tarkemmin. Katsotaan mitkä vaihtoehdot siinä vaiheessa, jos tulee ajankohtaiseksi.

Takaisin