Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuota, noin yleensä ottaen, näytteet tutkitaan helsingissä, mikäli suomessa voidaan tutkia. Itsellä on sellainen geeni virhe että istukka/lapsivesinäyte (kumpi nyt saadaan otettua) lähetetään britteihin. Suomessa ei siis kaikkia saada tutkittua, ja yleenä ne mitä saadaan, tutkitaan helsingissä. Harvoissa sairaaloissa suomessa on tarpeeksi asiantuntevaa väkeä/ tiloja, ikävä kyllä.

Tokihan se tietysti voi olla, että jotain voidaan selvittää pelkästään äidin näytteestä, mutta kaikkia ei siitä selville saada. Valitettavasti. Muuten olisi meilläkin tämä paljon helpompi ja vaarattomampi näytteenotto.
Ai niin, meille ilmoitettiin riskin olevan 1% luokkaa, riski siihen että lapi on sairas ja kuolee on 25%. Siksi näyte otetaan, kun suhdeluvuissa on noin merkittävä ero.

Ja näähän on aina vapaaehtoisia, pakko ei ole muuta kuin synnyttää lapsi, sitte kun sen aika on :grin

Tosiaan, tuossa linkissä puhutaan siis 21-trisomiasta, mä en lukenu huolellisesti. Mä ajattelin taas liian laajasti, muitakin poikkeavuuksia :confused: Sorry!

En ole vielä neuvolassa käynyt, mutta ainakin Tampereella lähetetään niiden kaikkien esitietolomakkeiden lisäksi odottajille esite, jossa tuota lapsivesitutkimusta "mainostetaan", eli ymmärsin, että ainakin täällä sitä vielä harrastetaan.

Tänään eka ultra!

Te jotka olette saaneet esitietolomakkeet, niin missä vaiheessa mokomat ovat saapuneet kotiin? Viikkoa ennen neuvolaa? Aiemmin?
Mä en muista saaneeni moisia silloin kun esikoistakaan odotin...

Neuvola eilen, juttelua vaan ja hemoglobiinin ja verenpaineen mittailuja. Mukava ymmärtäväinen ihminen oli onneksi (Tammisaari). Nyt pitää mennä aika vauhdilla verikokeisiin, että menee oikeaan hetkeen raskautta, pe tai ma. Ja sokerirasitusta ehdotti viikolle 16.

Vähäisistä oireiluista huolimatta raskaus on jatkunut normaalisti. Tänään ultrassa näkyi viikkoja vastaava pieni ihmisen alku keikkumassa ja heiluttelemassa käsiään :happy: Nyt parisen viikkoa nt-ultraan. Verikokeet otettiin jo tänään.

Itse kävin eilen ensimmäistä kertaa neuvolassa ja jäi tosi hyvä mieli käynnistä, sillä neuvolatäti oli mukava ja sain häneltä paljon uutta tietoa. :) Sydänääniä ei kuunneltu, eikä siellä myöskään ultrattu, vaikka olisin toivonut, mutta enköhän mä jaksa odottaa tuonne varsinaiseen ultraan asti, joka on siis kahden/kolmen viikon päästä tai miten nyt saan ajan sieltä. Verenpaineet ja hemoglobiini oli hyvät ja paino oli kilon pudonnut, mikä on ihan ymmärrettävää, kun en oo pystynyt kunnolla syömään 2,5 viikkoon. Ja sokerirasitukseen joudun menemään toukokuun aikana, kun mummollani on 2 tyypin diabetes. Paljon sain lappusia ja kyllä mä niitä innolla luin, kun kaikki on vielä niin uutta ja jännää, kun esikoinen tulossa.

Tänään tupsahti postissa vihdoin aika nt-ultraan :happy: 4.5 ja silloin viikkoja 12+3. Just hyvin kerkiää sitten mummeille lähtemään äitienpäiväkortit ultrakuvan kanssa :Heartred Saavat siis silloin tietää tästä tulevasta pikkuisesta.

Niiskuneiti & Tuutunen ja Liliina onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. <3 Ihana kuulla hyviä uutisia, tulee itsellekin hyvä mieli kun lukee teidän onnen hetkistä. :)

Täällä myös yritetään sinnitellä nt-ultraan asti, ens maanantaina on eka neuvola ja toivottavasti kutsu ultraan tulee pian sen jälkeen. :)

Nyt neuvolakin käyty oli joku valmistuva terkka. Ei siis oma neuvola-täti.
No laskettu aika menee lasketun ajan mukaan. Eli nyt on siis 9+4.
Meillä muuttunu systeemit niin et neuvola laittaa synnärille lähetteen ja sieltä soitetaan aika mulle.
Toukokuun lopussa seuraava käynti neuvolassa.
Sokerirasitukseen joudun kun on aiemmin ollu raskausdiabeettes.. Yök...

Nyt vaan odotellaan sitä nt-ultraa ja sen jälkeen varmaan voisi jo vähän huokaista :)

Ääh, huominen neuvola siirty viikolla eteenpäin :shifty: Ens torstaina viikkoja 10+4, kerkeänköhän enää verikokeeseen? Eikös siinä katota se down-riski? Positiivista, et sydänääniä voi kuunnella vissii jo tuolla viikolla :) Ja saan ehkä esikoiselle vahdin ettei tarvi ottaa neuvolaan mukaan säätämään..

Mullakin tänään neuvola, ja taas tuntuu raskaus vähän todemmalta. Ihan mukava käynti, ja tosiaan labraan 10+0-10+6 aikana. Täälläkin seuraava neuvola toukokuun puolen välin jälkeen niin et on nt-ultra jo takana. Niin ja osallistun kans seuluntoihin.

Enkä mä saanut lähetettyä niitä esitietolomakkeita asiointipalvelun kautta(joku häikkä siel), vaan käytiin ne ihan suullisesti sit läpi tos ekan käynnin yhteydes :)

ihanaa kuulla hyvistä ultrakäynneistä mun täytyy käydä perjantaina labrassa ja sitten ultraan 20pv!

en malttais odottaa!!

Tänään varhaisultrassa käyty. Siellä pikkuinen olinihan oikeassa paikassa ja sydän löi vimmatusti. Ovuloinut oon 1.3 koska se on ainoa yhdyntäkerta ilman ehkäisyä ja oviksen+menkkojen mukaan viikot tänään 7+3 mutta alkio oli 6 päivää nuorempi eli sen mukaan viikot 6+4. Lääkäri sanoi ettei syytä huoleen ja että alussa voi koko heittää jonkun verran, mutta pitäuskö mun olla huolissaan? Alkion koko nyt siis 7mm

Jeflo mulla oli ekas ultras 6+1 tosi pieni sikiö, vaan 2,45mm ku olis pitäny olla melkee 5mm, mutta sydän löi. Sitte 7+4 ultras oli 1,34cm pitkä, vastas viikkoja täysin :)

Meidän kakkonen oli ihan liian pieni rv 6+5, mittaamaan ei pystytty ollenkaan, pelkkä syke näkyi ja sekin liian hitaana. Lääkäri sanoi, että on joko paljon nuorempi tai kuolemassa. Reilun viikon päästä ultrassa olikin ihan viikkoja vastaava tyyppi :) Ne kasvaa niin sykäyksittäin ja eri tahdeissa tässä alussa, että ei hirveesti voi luottaa noihin mittoihin..

Itse kävin viime viikolla ekassa neuvolassa ja neuvolatäti oli aivan ihana :love7 Kyseli kaikkee ja anto lippua ja lappua hirveästi, sykettä ei kuulunut silloin. Mieskin oli mukana ja lupasi lopettaa tupakan polton ja saa ensiviikolla lääkkeet lopetusta varten. Tänään sit kävin verikokeissa, tiedä sit mitä tuloksia tulee. Ja sykkeen toinen kuuntelu yritys oli tänään, niin kyllä siel vaan nopea syke kuului :Heartpink Meinasi itselle itku tulla siinä tilanteessa, nyt voi olla hieman rauhallisemmin mielin, että kyl siel vaan joku on :happy:

Takaisin