Neuvola- ja ultrakuulumiset

Ultra tänään 38+3 ja paino-arvio melkein 4 kg. Lääkäri mittaili kauan koska näkyvyys huono istukan takia. Tällä kertaa lääkäri pelotteli käynnistyksestä ja sen vaaroista kun viimeksi lääkäri sanoi että käynnistys olisi helppoa eikä puhunut mitään negatiivista. Sain taas uuden ajan lasketulle ajalle mutta läkäri ei voinut luvata että käynnistettäisiin, mutta pyysi tuomaan sairaalakassin mukaan silloin. Se yritti vielä venytellä paikkoja jos vaikka käynnistyisi itsestään. Nyt on taas vähän epävarma olo.
 
Mikä aika nyt tuli Lulu sitten lasketulle? Ja mitä ihmeen pelottelua hän teki/ antoi aihetta sille? Siis kyllähän synnytyksiä käynnistetään monilla, esim kaverillani kaikki kolme käynnistetty vain siksi että ovat paistuneet yli 42 + ja kaikki ovat syntyneet terveinä ja olleet erilaisia kokemuksia keskenään. Ärsyttää jos jää pelokas olo lääkärin puheen vuoksi, ihan kuin muutenkaan ei jännittäisi riittävästi koko synnytys!!
 
Unipupu, nyt on rv 36+5 ja lääkärit totesivat että viime hetket koko yritykselle. Mutta runsas lapsiveden määrä oli tässä tilanteessa hyvä juttu :) Auttoi vauvaa kääntymään.
 
Ei ollenkaan! Ja koko ajan lääkärit painottivat että jos tuntuu kipua, toimenpide lopetetaan siihen. Käännöksessä oli siis mukana kaksi lääkäriä ja kätilöopiskelija. Kääntö oli ikäänkuin voimakas vatsahieronta :D Ehkä jossakin vaiheessa tuntui vähän epämiellyttävältä, mutta oli hyvin nopeasti koko homma ohi ja koko ajan olo turvallinen.

Ennen ja jälkeen toimenpiteen vauvalta otettiin pitkä pätkä sydänkäyrää.
 
Mikä aika nyt tuli Lulu sitten lasketulle? Ja mitä ihmeen pelottelua hän teki/ antoi aihetta sille? Siis kyllähän synnytyksiä käynnistetään monilla, esim kaverillani kaikki kolme käynnistetty vain siksi että ovat paistuneet yli 42 + ja kaikki ovat syntyneet terveinä ja olleet erilaisia kokemuksia keskenään. Ärsyttää jos jää pelokas olo lääkärin puheen vuoksi, ihan kuin muutenkaan ei jännittäisi riittävästi koko synnytys!!

Olin kuvitellut viime käynnin jälkeen että käynnistäminen olisi helppoa koska kohdunsuu auki 2 cm, mutta tämä lääkäri sanoi että kun puhkaisee kalvot on infektion riski olemassa ja myös helpommin päätyy sektioon. Mulla on LA 5.10 ja silloin "ehkä" käynnistetään jos ei vauva tule sitä ennen. Jäi vähän vaivaamaan toi epätietoisuus että käynnistetäänkö vai ei. Lääkäri en voinut luvata mitään. !!!!???!!! Eikö sittenkään vauvan suureneminen ole isompi riski kun käynnistäminen. En tiedä mistään mitään! Toivotaan että superkuun vetovoima käynnistäisi luonnollisesti synnytyksen niin ei tarvitse stressata.
 
HUh. Itse olin 1cm auki kun sain käynnistys tabletin juurikin tulehdusriskin vuoksi. Olinkin siis ollut auki jo 4,5vrk:tta. Aiemminhan kätilöt olivat arvioineet minun makoilevan sairaalassa vielä kahdenkin viikon päästä..auts. :/
 
Mutta eikös kalvoja nyt muutenkin puhkota, esim. jos lapsivesi menee, muttei synnytys siitä etene? Ja täällä ainakin oli puhe, että käynnistysapukeinoja on monia, on se tabletti ja joku "pallonki" jne.

Toivotaan, että synnytys alkaisi luomuna ja/tai että painoarvio heittää yläkanttiin!
 
Mun ymmärtääkseni käynnistyskeinot riippuu kohdunsuun tilanteesta. Ensin pitää kohdunsuun olla riittävän kypsä ennenku kalvot puhkaistaan. Olisko juuri siitä syystä, ettei tulis sitä pattitilannetta, että vedet menee mutta synnytys ei käynnistykään...? Vaikka niin voi käydä ihan itsestäänkin.
 
Olen ymmärtänyt samoin kuin pauveli. Ystäväni oli 3cm auki mennessään yliaikaiskontrolliin, ottivat sisään ja yrittivät vielä saada käynnistymään ballongerilla mutta ei lähtenyt. Antoivat sitten muutamien tuntien päästä supistuksia edistävät lääkkeet ja kalvot puhkaistiin siitä muutaman tunnin sisään. Puhkaisun jälkeen 3h ja vauva tuli maailmaan. :)
 
Olin kuvitellut viime käynnin jälkeen että käynnistäminen olisi helppoa koska kohdunsuu auki 2 cm, mutta tämä lääkäri sanoi että kun puhkaisee kalvot on infektion riski olemassa ja myös helpommin päätyy sektioon. Mulla on LA 5.10 ja silloin "ehkä" käynnistetään jos ei vauva tule sitä ennen.

Onko tuo nyt sitten pelottelua, että kerrotaan toimenpiteeseen liittyvistä riskeistä? Kuuluuhan sitä kertoa sekä riskit että hyvät puolet. Sellaista punnitsemistahan se on se hoitopäätöksen tekeminen, että missä on pienimmät riskit ja suurimmat hyödyt.

Käynnistystapa tosiaan riippuu ihan kohdunsuun tilanteesta, jos on esim. ihan kiinni niin ei pysty edes puhkaisemaan kalvoja, vaan pitää ensin kypsytellä kohdunsuuta esim. cytoteceillä tai ballongilla.

Toivotaan Lulu nyt sitten spontaania synnytystä ennen laskettua aikaa :wink, tiedän että on stressaavaa tää epätietoisuus, mullakin seurataan ja mietitään tarviiko käynnistää vai ei ja jos, niin koska.
 
Voi hööööh! Tunnin yöunien jälkeen puolimatkassa kävellessä kahdeksan aikaan soitti neuvolantäti ja arvasinhan sen jo kun näin numeron: lääkäriaika siirtyi. Oon oottanu niin paljon tätä päivää kun on monen monta vaivaa ja kysymystä kertynyt. Ja oisin kyllä mieluusti jääny nukkumaan... onneks jo maanantaille sain ajan eli aamulla neuvolalääkäri ja päivällä äitipoli. Tuhti tutkimus- ja tietopaketti kerralla. Hyvähyvä! Sappihappojen kontrolliarvot kysäisin terkalta ja yhden yksikön oli nousseet muutamassa päivässä, eli nyt 11. Eipä suuremmin huolestuta siis mutta suunta on väärä joten hyvä että tutkitaan. Eniten olis kiinnostanu tietää kohdunsuun tilanne kun viikon ajan on ollu jatkuvasti kaikenlaisia viheliäisiä kipuja ja tuntemuksia sillä suunnalla, välillä kipeitä supistuksiakin. Harmi kyllä sitä ei voinu puhelimessa selvittää.
 
Neuvolakäynti takana ja nyt on kaveri kiinnittynyt! Kaikki oli ok ja painoa noussut sellaset 1,5 kiloa viikossa. Turvotus on kyllä selkeesti lisääntynyt et selittyis sillä.. Terkka oli sitä mieltä että lisääntyneet kivut ja kiinnittyminen vois olla merkkejä että ei ainakaan yli mentäisiin, mutta samaan hengen vetoon naurettiin molemmat että ei siitä silti tiedä :D Aika tuskaista odotella 4 viikkoa että koska alkaa tapahtua!
 
Äitiyspolikäynti tänään. Vauvalla kaikki oikein hyvin. Painoarvio säilyi ennallaan, eli 3800g laskettuun mennessä. Sama arvio oli myös esikoisesta eli silloin arvio jäi 300g vajaaksi. Paikat edelleen kiinni, eli ei kyllä avaavia nämä jatkuvat ärsyttävät supistelut. Sain kuulla, että ikäni vuoksi ei anneta mielellään raskauden mennä yli ajalle, joten kolmen vk päähän uusi aika jolloin tilanne tarkistetaan ja mietitään käynnistäminen. Luulen kyllä, että synnytys käynnistyy ennen sitä. Tai toivon!

Oli muuten mahtava lääkäri! Hellävarainen käsistään (synnärillä oli kyllä melko kovakourainen synnytyslääkäri, unohti vissiin etten ollut puudutettuna synnyttämässä :inpain:...). Mutta ennenkaikkea hällä oli aikaa ja kyky keskustella. Kiva kokemus :happy:.
 
Eilen oli pojun ja mun neuvola kotona. Poju punnittiin ja painoi 30g enemmän kuin tiistaina. Silti menee edelleen alle syntymäpainon. Poju oli hyvässä kunnossa. Mun kohtu oli kadonnut jo jonnekin ja verenpaine oli mainio. Puhuttiin sitten saoraalakokemuksesta, imettämisen ymmärtämiseen sain myös apua. Vauva syö minkä syö ja koska haluaa syödä, jos tuputtaa yli tulee (se on kerran koettu).
D-vitamiinit saatiin mutta suositteli aloittamaan sellaisella missä on maitohappobakteerit mukana. En malta odottaa kun tuntuu että pojalla on jo mahanpuruja. Iho on paikoin kuiva mutta täti sano että älä rasvaa käytä ennen 3kk:n ikää. Öljyä olen hieronut sitten paikallisesti ja tietty öljyä voi käyttää myös kylvyssä.
 
Just tulin viimeiseltä neuvolalääkärikäynniltä. Verenpaineet ja pulssi koholla, rytmihäiriöitä, kuumia aaltoja, alhainen hb, jne jne...huoh! No kokoarvio oli 3300g et samankokoinen pikkutypy tulossa kuin aikaisemmatkin. Sf unohdettiin mitata, taas. Paikatkin oli jo pehmenneet. Olotila on aika "kypsä" :P
 
Hei onko tuo verenpaineen nousu tavallista loppuraskaudessa?

Oon lähdössä parin tunnin kuluttua neuvolaan tarkistamaan pissan ja muut systeemit ylimääräiselle käynnille. Tuli niin huono olo ja kun mittasin paineita tulee aina vaan korkeita lukemia, 155-160/89-96... Neuvolan lukemat on seilanneet 113-124/52-70. Nyt myös syke mulla 90 tuntumassa. Johtuuko verenopaineesta vai toisinpäin?
 
Neuvolassa käyty ja kaikki jälleen kerran oikein hyvin. Painoa oli tullut taas kilo viikkoon, tosin turvotustakin on todella paljon. Vauva oli nyt vihdoinkin kiinnittynyt.
Perjantaina äitipolilla lääkäri ja kokoarviointi, eli saattoi hyvinkin olla viimeinen neuvolakäynti. :)
 
Nyt on jännät hetket, ehkei niin hyvässä mielessä. Itsemittauksessa verenpaineet taas noususuhdanteessa. Ekalla mittauksella 145/105, tokalla 129/93 (joka ihan ok) ja kolmannella 144/92. Keskiarvoksi tulee 139/96.
Soitin neuvolaan ja kävin jättämässä pissanäytteen ja terkka aikoi soittaa tulokset ennen neljää. Mä en enää kestä tätä verenpaineen heittelyä, ku aiheuttaa hermostumista ja huolestumista. Sais jo vauva syntyä.
 
Kia, en tiedä onko normaalia, että nousee, mutta noilla lukemilla on kyllä hyvä tarkastuttaa jo.
Verenpaine olis ihanteellisin mitata niin, että edellisestä syömis/juomis kerrasta on noin 30min(pois lukien veden juonti) ja että olisi vartin verran istunut/maannut paikoillaan mahdollisimman rauhassa.

Muoks. Mulla verenpaine hieman noussut loppuaikana, noin kymmenen yksikköä. Pulssilla en ole huomannut vaikutusta, muun muassa kerran mitatessa pulssi 93 ja paineet kuten normaalisti 110/78.
 
Takaisin
Top