Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aikamoisia eroja kyllä. Mulle tosin tuli viime yönä lisäoireena ihan hullu pääkipu, sen takia itse marssin tänne polille ja sillä reissulla oon. Tsemppiä Pimmi! Ota vaan rohkeasti yhteyttä sairaalaan jos huolestuttaa.

Voithan sä Pimmi mennä käymään synnärillä tai soittaa sinne, jos yhtään siltä tuntuu?

Eilen oli neuvola. Viikkoja silloin kasassa 35+4. Aikalailla rutiinilla nää käynnit menee. Painoa oli tullut 400g/vko tarkoittaen, että lähtöpainoon on nyt tullut 3kg lisää. Alkuraskaudessahan mulla paino tippu muutamia kiloja. Paineet olivat ihan normaalit, pissa puhdas, sydänäänet tais mennä siellä 140 tuntumassa. Ultrallakin kurkattiin vauvaa, kun neuvolassa sellainen on. Kuulemma näkyi sukupuoli, mutta onneksi ei siitä mitään maininnut, me kun tahdomme pitää sen yllätyksenä! Vauveli on kuulemma jo melko alas painunut, mutta mä en halua synnyttää vielä hetkeen. Pitäis varmaan harkita jossain vaiheessa sitä sairaalakassin pakkausta. Tajuttoman nopeesti on mennyt aika tällä kertaa.. Jotenkin tuntuu et hetki sitten hengailin vessassa tekemässä raskaustestiä :D

Äsken käyty neuvolassa ja nlalääkärillä. Paino ei ole kahteen viikkoon noussut niin sain kehuja että jotain tehnyt oikein ruokavalion suhteen. Verenpaine ok. Ensi viikolla viimeinen veriryhmänvasta-aineiden testi. Lääkäri Otti streptokokki näytteen, vastaus ensi neuvolassa.
Vauva pudonnut pää alaspäin paikoilleen, mutta heiluu vielä. Paikat ei ole alapäässä lyhentyneet ja on ihan kiinni vielä (pehmeä ja 3cm). Raivotarjonnassa. Kohdunpohjan korkeus 35, epäili ilmeisesti että on isokokoinen joten laittoi lähetteen äitiyspolille ultraan, eli näen vaavin ruudulta parin viikon sisällä :)
Lääkäri olisi veikannut että on taas poika koska kuulemma tyttöjen odottajilla enemmän näkyvää turvotusta kuin minulla :bored: ja tyttö mulle siis ultrassa luvattu. Saavat kyllä sen vehkeet tarkistaa siellä ultrassa.

Minkki anteeksi että huutelen tuolta marraskuisten puolelta!
Huomasin vaan tuon sun huolen turvotuksesta ja vaikutuksesta lääkärin mukaan sukupuoleen. Esikoisesta mulle tuli viimesen kk aikana turvotusta 8 kiloa ja ihan poikaa odotin. Ja oli kyllä niin näkyvää kun vaan pysty olemaan ku kasvot pöhöttyny, jalat oli ku norsulla ja varpaat ei taittunu ja ihan kotona kävellessä sormet turpos kunnon nakkimakkaroiks. Nyt kanssa poika ois tulossa ja turvotus alkanu taas nostaa päätään kun sukista kunnon rannut nilkoissa ja sormet pienenki kävelylenkin seurauksena ihan tumput.

Joten en ehken kuitenkaan pitäis sitä niin varmana, että tyttöjen kohdalla näkyvää turvotusta pelkästään enemmän:) ja mun terkka taas sanonu, että yleensä taas turvotuskin tulee niille helposti ja paljon joilla siihen taipumusta:wink että jos ekassa raskaudessa ollu ni toisessa luultavasti vielä aiemmin ja jopa enemmän:banghead:

Täällä neuvolassa ultrataan ja katotaan vauvan painoa joka kerta, ihan kiva ku viikon välein neuvoloitaki on :) viime pe vauva paino 3200g, viikkoja on ny 38+4. Pe taas neuvola, et saa nähä paljoko on kasvanu :) tosi hurjaa aina kuulla ku lähtee sieltä, että "nähään ens viikolla, ellet oo jo synnyttänyt!" . Onko se oikeesti näin lähellä jo, mihin tää aika meni?!

38+1 tänään, SF-mitta 32 cm, mutta vauvan pää syvällä lantiossa ja kokenut th arveli lasketun ajan painoksi 4 kg. Alkoi vähän ahdistaa mahdollinen yliaikaisuus ja lapsen koko, esikoista odotan. Arvioitahan nuo toki aina ovat.

4kg on vielä aivan normaali, joten älä sitä ainakaan murehdi! :) Vaikka toki se ajatus hirvittää, jos menee lisäksi sen kaks viikkoa yli, itsekin esikoista odotan ja samat asiat pyörii mielessä.

Muoks. Lähti liian ajoissa.

4kg tulee ihan hyvin ulos! :wink Esikoinen oli 4100g, ja mulla vähemmän kipeet paikat kuin 3-kiloisen synnyttäneellä ystävällä. Tähän vaikuttanut ilmeisesti kohdunsuun kypsyys...

Tänään rv 37+3 taas yksi neuvolakäynti takana. Kaikki hyvin, eipä siellä nykyään mitään jännittävää tai uutta tapahdu. Painoa tullut nyt kilo viimeisen viikon aikana, mutta johtuu kyllä turvotuksesta jota on viimeisen parin vk ajan ruvennu tulemaan. Kengät kiristää ja sormukset ei mahdu enää sormeen. Mut en piittaa, esikoisesta oli niinhirveät turvotukset ettei tää oo kyllä mitään siihen verrattuna. Eikä tässä nyt kulukaan kuin muutamia viikkoja enää niin ihan sama. Mulla on ensi viikolla äitipolikäynti, niin sovittiin seuraava neuvola "vasta" 39+3. Kalinkan tavoin hätkähdin kun terkka sanoi että "silloin sit nähdään, ellet ole jo synnyttänyt". :nailbiting:

Neuvolassa täälläkin kaikki hyvin, tänään 38+3. Vika neuvola ennen LA. Sf mitta lipoo alinta käyrää edelleen, 31cm mutta eipä sillä nyt enää kummemmin väliä kun tyttö kasvanut muutoin omalla käyrällään sirona. Nyt vaan sitten ootellaan maailmaan. Välillä runsaasti alapää (emätin) kipuja etenkin öisin, välillä enemmän ja vähemmän valkovuotoa. Viime viikolla jo kans ajattelin lapsivesien tihkuvan. Mutta se rauhoittui sitten parin päivän jälkeen. Kroppa ja pää ihmeen väsyneitä, pitänee nyt vaan lepäillä aina kun siltä tuntuu. Niin ja samat ne sanat oli meillekin, seur neuvola olisi 40+3 että nähdään sitten joko ilman vauvaa tai vauvan kanssa seuraavan kerran :)

Niin ja täällä ei ole ollut koko raskauden aikana mitään turvotuksia kertaakaan, vaikka tyttöä odotellaan. Eiköhän enemmän ole yksilöllistä kuin sukupuoleen viittaavaa :D

Olipas neuvola reissu! Läksin onneks aamusta liikkeelle olevinaan hyvissä ajoin. Nakkasin pojan normisti taakse turvaistuimeen ja eikun autoa starttaamaan. Eipäs lähtenytkään! Eilinen pojan autossa (maalla, omassa pihassa ja itkuhälytin kainalossa) nukkuminen pelkästään ilmastointi päällä oli ilmeisesti tyhjentänyt akun! todi! Eikun puhelua isännälle että mitäs nyt?! Onneks hää heti arvas mistä kyse :love017 ja neuvo mistä tarvittavat tavarat löytyy ja mitä pitää tehdä, ummikko kun olen. Pienen ylinopeuden saattelemana ja sähköt pois päältä ajaen ehdin kuin ehdinkin neuvolaan ajoissa! :grin
Neuvolassa tuli juteltua ummet ja lammet pojan säätöä ja härväystä seuraten. Sf oli 33cm ja vauva hyvin laskeutunut mutta ei kiinnittynyt kokonaan. Painoakin tullu mulle se 600g/vko suoraan sanoen kun nuo herkut maistuis. Sitten ihan kesken kaiken pojalta lirahtaa pissat housuun ja eikun niitä sit putsaamaan ja eihän mulla nyt tietenkään ollu vaihto housuja mukana!:facepalm:
Tän pikasession jälkeen mitattiin heti sit verenpaineet ja ne oli 111/67 eli aivan normaalit:happy:
pojalle kehitettiin sit hurstia päälle ja eikun uudestaan jännäämään lähteekö auto vielä käyntiin ja lähtihän se! itse en voi muuta ku nauraa tälle aamulle..:wacky:

Noniin, olipahan painoarvio. Lääkäri tutki ja ultratessa totesi, että peppu edellä on kaveri. Ei muuta kuin sydänkäyrään, jonka jälkeen kääntöyritys, joka.... ONNISTUI! Vauva siis melko iisisti pyörähti ympäri ja vaikkakin piti käännön jälkeen sydänkäyrän aikana ihan mahdottoman myllerryksen, pysyi kuitenkin raivotarjonnassa! Ensi viikolla taas katsotaan mikä tilanne.

Ennen tuota koko lääkärin vastaanottoa mulla mitattiin verenpaineet, jotka oli 128/98, joten seurantaan meni nekin. Noh kääntämisen yms. jälkeen paineet oli 155/99, joten lääkäri lähetti vielä verikokeisiin, joissa ei ilmeisesti ollut mitään huolestuttavaa (sanoivat että soittavat jos jotain on).

Lapsivettä oli runsaasti ja vauvakin jo vähän reilu 3kg arvion mukaan. Korkea sf-luku siis näistä kiinni. Mutta kohdunkaulaa vielä 2cm jäljellä, paikat vähän pehmenneet. Joten alles gut!! Vauva saa syntyä!

Mikä rv sulla on, Triina? Mietin vaan, että millon vielä toi kääntäminen voi onnistua. Hienoa, että onnistui vielä varmaan aika myöhään, jos kokoarvio yli 3 kg. :)

Takaisin