Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heips kaikille! Olenkin ollut poissa linjoilta reilun kuukauden, kun ei salasanat ym toimineet ja aika meni sitten jossain.
Meikästä on tehty labra-rotta. On sokerimittausta, pissatikut, verenpainetarkkailut ja ylimääräiset ultrat. Viimeksi neuvolassa oli lääkäri ja kolme kandia kopeloimassa. Kokemus sinänsä. :)

Ultrien mukaan vauva kasvaa yläkäyrällä, lääkärin käsikopelon mukaan myös kookas poikanen tulossa. Parin viikon kuluttua (rv37) ultra kokoon liittyen. Ihan pikkusen ahdistaa onko sieltä tulossa joku 7 kg mötkäle. Apua!

Aika vähän tänne on ehtinyt mitään kirjoittelemaan, mutta jos nyt taas vähän muutaman kuukauden jälkeen.
Erikoista ettei ihan kaikilta ole syynätty vauvan kokoarviota kovin tarkasti. Itseltäni lääkäri arvioi käsikopelolla ja ultralla ja aika isokokoinen vauva ilmeisesti tulossa, kun oli jo runsas kaksi viikkoa sitten (vk. 36) painoa arviolta 3,2 kg. Lisäksi ultrassa selvisi, että vauva on perätilassa ja on siinä nyt visusti pysynyt. Sektioaika on nyt varattu ja on aika jännät fiilikset tietää etukäteen lapsen tuleva syntymäpäivä.
Onko täällä muita keiden vauva on todettu olevan perätilassa? MInkälaisen päätöksen olette tehneet synnytystavan suhteen? Olen kyllä lukenut paljon positiivisia tarinoita perätilan alatiesynnytyksestä, joten varmasti sekin on joissain tapauksissa oikein toimiva vaihtoehto. :)

Meidän masuasukki on edelleen perätilassa (rv 34+2 nyt). Kahden viikon päästä olisi synnytystapa-arviointi. Toivon että vauva kääntyisi pää alas päin, mutta epäilen. Alkaa tila käymään ahtaaksi.

Jännittää aikalailla näin ensisynnyttäjänä, alkavatko patistamaan alatiesynnytykseen perätilasta huolimatta :o paljon on kysymyksiä, mitkä meinasin kirjoittaa itselleni ylös mukaan tuohon arvioon.

Kaipasin kanssa vastauksia itseäni askarruttaviin kysymyksiin. Toki netistä löytyy hirveästi vaikka ja mitä, mutta itse luotan enemmän tieteellisempiin lähteisiin. Tässä on liitteenä yksi Lääkärilehden artikkeli, josta on toivottavasti Tiuku sullekin tarjolla lisätietoa. :) Ainakin tämän perusteella äidin sektiotoivetta ei ole syytä kyseenalaistaa, mutta myös alatiesynytykset ovat mahdollisia, jos synnyttäjä on motivoitunut.

Liitteet

Teinkin jo jokin aika sitten perätila-topicin, mutta kukaan ei ole vastaillut, niin ajattelin olevani ainoa. Täällä nyt 36+1 ja vielä perätilassa. Seuraava neuvola 37+2 ja eiköhän sitten sieltä laiteta lähetettä eteenpäin ja mietitä tilannetta.

Vickan; teitkö tähän lokakuusten ryhmään sen topicin? Mulla on menny ihan ohi.
JAM; kiitos linkistä! Pitää lukea se kunnolla, kunhan ehtii :)

Ah, teinkin sen tonne salaiselle puolelle, sori sekoilin. Luin just äsken myös tän artikkelin ja vähän ihmetytti, kun sen mukaan ulkokäännös olisi pitänyt mulle melkeinpä tehdä jo. Täällä Englannissa sanoivat kuitenkin, että vasta 37+ viikoilla lääkärille asian takia. Nojoo, tulen nyt Suomeen 6 päivän päästä sitten synnytysreissulle (ellei nyt synny tässä alle viikon sisällä), katsotaan, mitä siellä sanotaan.

Ja tuohon synnytystapaan vielä: ollaan aika lailla päätetty, että perätilavauva saapuu maailmaan suunnitellulla sektiolla. Vaikka todella alatiesynnytysmyönteinen olenkin, niin näin ensisynnyttäjänä ei ainakaan huvita näillä geeneillä lähteä perätilavauvaa alateitse puskemaan (sekä puolisoni, että oma veljeni reilusti yli 4kg vauvoja..). Ne kokoarviotkin tuntuvat välillä heittävänsä aika tavalla. Mitä muut ajattelette synnytystavasta, jos ei vauvat nyt yhtäkkiä käänny?

Kyllä minuakin näin ensisynnyttäjänä suoraan sanottuna pelottaa alkaa edes kokeilemaan perätilasynnytystä alateitse :/ tuohon vielä se, etten varmaan pysty synnyttään selällään välilevyongelmien takia. Olen miettinyt synnytyspenkkiä. Pitää muistaa arviossa kysyä, miten synnytysasento vaikuttaa siihen perätilasynnytykseen.
Lisäksi minua jännittää myös se, että miten täällä meillä on mahdollisuuksia synnyttää muuten, kuin maaten pöydällä.

Onko teistä moni käynyt itse maksettavassa ultrassa vielä näin viimeisinä viikkoina?

Minä kävin!!!
Viime viikolla kävin (37+3) yksityisellä periaatteessa uudestaan synnytystapa-arviossa oman mielenrauhan vuoksi. Kunnallisella toimenpide oli noin parissaminuutissa ohi, ja kun kerran "ennustettu" hieman isompaa lasta, halusin toisen mielipiteen.
Nyt alkaa vauva olemaan sen kokoinen, ettei vauva mahdu enää kuvaruutuun ;)

Jouduin neuvolasta äippäpolille korkean verenpaineen takia. Otettiin verikokeet ja ultrattiin. Mulla ultrattu viimeksi viikolla 20 (nyt 38+3) joten ylimääräinen ultra oli aika kiva :) Vaikka toki ne paineet vois olla alemmat. Mut vauvalla kaikki hyvin, painoarvio nyt 2,9 kg. Mittailen itse nyt päivittäin paineita ja jos nousee, äippäpolille. Joka tapauksessa viikon päästä menen uusiksi tarkastukseen.

Koko raskausaikana ei mitään ihmeellistä ollut, nyt sitten loppumetreille vähän jotain vaivaa. Pitää malttaa levätä, olo on vaan ollut niin hyvä et olen tukka putkella painanu menemään :) Nyt sitten lääkärin määräyksestä soffalle ja suklaata käden ulottuville (no ton suklaajutun kyllä määräsin itse) ;)

Neuvolakäynti takana (rv 38+1). Pissa puhdas, painoa oli tullut n.377g/vk eli ei paha. Vauvan päätä ei saatu liikumaan joten tää on nyt niin lähtökuopissa ku voi olla. Ainoa jota osasinkin pelätä, oli "ei niin hyvin": verenpaine. 151/102. Eivät kuitenkaan lähettäneet äippäpolille, ku muita oireita ei ole. (olisin sinne voinu kylläki mennä käymään). Pissatikkuja en saanut mukaan, koska th ei kokenut sitä tarpeelliseksi.
Pitää vaan ottaa iisisti, ja pari-kolme kertaa viikossa vaan mitata verenpaine jotta mahdollinen mittausjännitys ei näkyisi lukemissa. Ja korosti että jos tulee muita oireita niin heti yhteys synnärille.
Mutta muuten, pikkuisella on lupa syntyä :)

Neuvolakuulumisia rv35+1: paino pompsahtanut ja hiukan tänään ekaa kertaa turvottanutkin(+700g/vko :( ) , nyt n. 11 kg raskauden alusta. Verenpaineet matalat kuten aina. Sokereissa hiukan ylityksiä, ei pahoja kuitenkaan. Niistä kontrolli ensi viikolla äitiyspoliklinikalle. Terkkari meinas, että tyttömaha kun taas kaveri sanoi olevan täysin erilainen kuin aiempi ja terveydenhoitajaystävä sanoi selväksi poikamahaksi - ota niistä nyt sitten selvää :grin Sairaalakassia olen pakannut valmiiksi ja myös vauvan vaatteita laittanut valmiiksi, kunhan vaan kokoan ne. Selkäkipua ja katkonaisia unia on, mutta muutoin ihan jees vointi :joyful:

Pimmi, meillä samoja painelukemia siis ja mut ottivat jo aamulla osastolle, yöksi joudun myös jäämään :o Mulla kans vauva jo tosi alhaalla lähtökuopissa.

Mietin täs ett oiskohan pitäny ns pakottaa ne laittamaan mut synnäri käynnille ku toi verenpaine on noin korkea. Pitää toivoa ett täs loppuajan odottamisessa ei mennä yliajalle, että loppuis tää jännittäminen (hyi minä ku en osaa olla jännittämättä). Huomenna ois tarkotus mitata paineet kotona, saa nähä mitä näyttää.

Täällä Oulussa ainakin tuollaisista paineista lähetetään samantien synnärille. Hurjia eroja kyllä käytännöissä.

Takaisin