Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
3 päivää vielä Np ultraan.. En ole käynyt siis alkuraskauden ultrassa niin jännitys kova, luottavaisin mielin kuitenkin :)!

Mulla on eka lääkärineuvola 21.4 (neuvola nro 2) sillon viikkoja 13+5. Ekassa sok.rasituksessa kävin keskiviikkona nt-ultra oli samana päivänä ja rakenneultra varattiin 17.6.

Mulla on takana:
- 1. Neuvola - neuvolatäti
- Varhaisultra - neuvolalääkäri
- NT - ultra - kätilö

Ja keskiviikkona on nyt sitten neuvola nro 2.

Minkä mittaisia noin normaalit neuvolakäynnit on? Toki siellä on perus paino + virtsanäyte + mutta mitä muuta?:) joko vauvan sydänäänet kuunnellaan? Keskiviikkona 15 + 3.

Kyllä kaikilla neuvolakäynneillä kuunnellaan sydänäänet, kun viikkoja on kasassa tarpeeksi. Eka neuvolakerta on ainut, jolla ei välttämättä kuunnella. Näin ainakin meillä. Ja eka kerta on pisin käynti, sen jälkeen voi riippua omastakin aktiivisuudesta tai siitä, kuinka paljon on juteltavaa. Muistelisin, että 45min on varattu aika, mutta voi kyllä olla puolikin tuntia.

Tsekkasin vanhasta äitiysneuvolakortista, että mulla on tokasta neuvolasta (15+4) lähtien mitattu vauvan syke ja kolmannesta neuvolasta (24+4) lähtien kohdunpohjan korkeus. Meidän neuvolassa Helsingissä verenpaine, virtsatesti ja vaaka hoidetaan itse ennen neuvola-aikaa. Neuvolantäti laskee viikottaisen painonmuutoksen ja pariin kertaan on mitattu hemoglobiini. Loppuaika on sitten keskusteltu niin kauan kun juttua on riittänyt. Oliskohan noi käynnit ollu yleensä puolisen tuntia.

Ei ollut enää elämää mahassa. Pistää mielen matalaksi kun monen vuoden lapsettomuuden jälkeen kuvittelee saavansa lapsen.

Tääl alkaa jännitys nousemaan, ku seuraavaan neuvola käyntiin on vain n. 3 tuntia. Huh.

Tääl toinen neuvolakäynti ohi. Pikkuinen on edelleen menossa mukana. Ensin kuunneltiin vaan sydänääniä ja sieltähän ne löytyi. Tais pikkuisella olla jumppatuokio menneillään ku välillä katosi ja sit löytyi taas uudestaan. Th arvioi pulssiksi n. 150bpm. Ultrauksessa löytyi liikuskeleva pikkuinen joka ensin vissiin pyllisti ruudun suuntaan ja sit ku sain naurun puuskan helpotuksesta niin pikkuinen kääntyi kasvot ruudun suuntaan ja ihmetteli menoa. Mitattu ei mutta kaikki on kuiten kunnossa :)

Runsaasti voimia Mithralle! Olen todella pahoillani menetyksestänne. :(

Neuvolassa käyty heti aamutuimaan, ja sieltähän se laukkakomppi pärähti heti kuuluville kun anturin vatsalle laittoi, syke reilu 150. Helpottunut olo taas hetkeksi. Riskiluku oli 1/37000, eli ei sen kummempaa huolta. Sokerirasituksille joudun torstaiaamuna. Ja hämmentävää kun sai jo laput ja ajanvaraukset synnytysvalmennukseen. :D :O

15+5 tänään.

Muokattu viimeksi:
Lääkärineuvola takana. Pieni sydän jumputti 160x/ min. :) Kaikki ok ylipäänsä. Kohtu oli menossa hieman navan alapuolella (esikoisesta oli alempana tässä vaiheessa). Trisom 21 riskiluku 1:4100, trisom 18 1:100000.

Terveisiä ultrassa, kävin siellä eilen. Tickerinkin tein heti kun varmistui, että kaikki on kunnossa. Pieni eläväinen pallerohan se siellä oli. Nyt voi hieman huokaista helpotuksesta.

Liian paljon tällä palstalla oon joutunut lukemaan keskenmenoista, se surettaa. Voimia jokaiselle kenellä on näin käynyt. Itselläkin niin kävi esikoisesta, toivotaan että tämä vauveli pysyisi matkassa.

Takaisin