Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
nt-ultraan oottelemassa.. viikkoja 10+2 laskujen mukaan. Saas nähhä kui käy. Jännittää, ahistaa, pelottaa ja kaik kuviteltavissa olevat tunteet päälle. Esikoista ootan ja kaik ihan uutta..

Hienoja ultrakuulumisia tullut tänään, jee! :hello2 Täällä alkaa vähän jännitys hiipiä pintaan, kun meillä on nt-ultra huomenna aamulla. Pelokas, mutta samaan aikaan malttamaton olo. Töiden teko menee vähän sinne päin, kun ajatukset harhailee ihan muualla.

Täälläkin jännittää ihan hirmusen paljon! Huomenna aamulla olis seulonnan ultra ☺ jännää, että kun tuli lappu kotiin niin luki ajan olevan varattuna alkuraskauden ultraan... onko tämä seulonta nyt sama kuin tuo nt-ultra? Ensimmäistä tässä odottelen niin täytyy vähän kysellä ☺

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app

Minäkin lueskelin ett jopas on paljon hyviä neuvola ja ultra kuulumisia. Mulla tulevana maanantaina seuraava neuvola ja ekaa kertaa jopa mies pääsee mukaan. Toivottavasti ultrataan nii näkisi mies ekan kerran ruudulta pikkuisen liikkeet :) Mut sitä ennen mie hemoilen tääl, ainainen hermoilija/jännittäjä ku olen. Varmaan synytykseen asti.

Täälläkin jännittää ihan hirmusen paljon! Huomenna aamulla olis seulonnan ultra ☺ jännää, että kun tuli lappu kotiin niin luki ajan olevan varattuna alkuraskauden ultraan... onko tämä seulonta nyt sama kuin tuo nt-ultra? Ensimmäistä tässä odottelen niin täytyy vähän kysellä ☺

Kyllä, nt-ultra on varhaisultra seulonnassa

Mekin käytiin eilen nt-ultrassa ja kaikki oli hyvin, huh! :)
Pikkuinen oli 5,3cm pitkä ja turvotusta oli 0.9 mm.
Mitäs tuumaatte voiko olla mahdollista että nyt jo näkyy sukupuoli?
Kätilö näytti meille 4D-kuvaa ja tulosti kuviakin mukaan ja mies tokaisi heti että jos nuo ei oo kivekset niin mikkä ne sitten on :D
Aika selkeesti näkyy kuvassa, mutta itse en uskalla uskoo et voisko sen nyt jo saada selville?

Voi ilmeisesti nähdä sukupuolen jo, mutta ilmeisesti näyttäytyy vielä eri tavalla kuin selkeesti tulkittavissa kivekset /ei kiveksiä. Muistaakseni sikiön kivekset laskeutuvat vatsaontelosta vasta raskauden puolessa välissä. Rakenneultrassakin tulkinnassa virheen mahdollisuus perustuu siihen tulkitaanko turvonneet häpyhuulet kiveksiksi.

Meillä kätilö sanoi, että kaikilla sikiöillä on vielä tässä vaiheessa "häntä" joka saattaa hämätä kokemattoman silmää. Meillä siis nt viikoilla 12+3 ja ihmeteltiin haarovälissä näyttäytyvää lisäkettä(?). :D Kätilö meille joutui siinä selventämään, ettei vielä pysty kertomaan sukupuolta, vaikka siellä miehen mielestä jotain vilahti. :D

Täällä huolet ja ahdistus oireettomuudesta osottautu turhiksi. Pikku vipeltäjä oli hyvässä kunnossa ja vastasi viikkoja hyvin (neuvolan mukaan 12+2, vastasi tänään 12+1). Pituutta 5,5cm ja painoa 54g, kaikki elimet löytyi. ja niskaturvotus 1,2mm. Vieläkin sanattoman onnellinen olo... :) Mieskin oli niin liikuttunut ja hämmentynyt ultrassa ja kotimatkalla kun pyysin oikaisemaan toista ajoreittiä, mies sanoi että ei käy, kun nyt on baby on board, me mennään vaan selkeitä, varmoja ja turvallisia reittejä :hilarious:

Eipä ole kuulunu mitään seulontojen tuloksista eli ne on siis kunnossa. :) Olisi tullut suora yhteydenotto viikkoa myöhemmin nt-ultrasta, jos riski olisi kohonnut. Ensi viikolla saan tarkat lukemat neuvolassa.

Tänään oli aamulla nt-ultra ☺ oli aktiivinen jumppatuokio menossa ☺ vaikeaa oli saada sellaseen asentoon että saadaan turvotus mitattua ☺ onneksi siinä onnistuttiin ja niskaturvotusta oli 0.8 mm ☺ verikokeet jouduttiin ottamaan uudestaan kun laskettu aika muuttui 27.10 eli viikon päästä sieltä soitellaan jos jotain poikkeavaa luvuissa on ☺

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app

Mulla oli viime tiistaina ensimmäinen neuvolalääkäri ja yllättäen hän sanoi että voi ultrata! Olin ihan yllättynyt kun olin varautunut että torstaina on ensimmäinen varhaisultra sairaalalla. Mulla nyt siis 11+6. Lääkäri tunnusteli kohtua ja teki ultran! Kaikki vauvelilla hyvin. <3 Lääkäri vaan sanoi että kohdun ja vauvan koosta päätellen olisin 8 päivää edempänä raskaudessa mitä olin luullut! Kuitenkin lääkäri oli sitä mieltä että varhaisultrassa tekevät päätöksen aikaistetaanko laskettua aikaa.

No torstaina kun minulla oli varhaisultra, niin hoitaja sanoi että heidän laitteensa mukaan olen 3 päivää edempänä, joten laskettuun aikaan ei tarvitse tehdä muutoksia, kun kyse on näin vähästä. Tiedä nyt sitten mitä uskoa.. Eikai sillä tarkalla lasketulla ajalla niin väliä, kunhan vauva tulee ulos ja kaikki menee hyvin.. :)

Hauskaa myös oli se että lääkäri sanoi että "varmaan jo housut alkaneet kiristää" - viitaten kohdun kasvuun. Sitten varhaisultrassa hoitaja hieman naureskeli, kun sanoin että housut alkaneet kiristämään. Vähän niinkun että ei se nyt näillä viikoilla ole mahdollista... Toivon tosiaan ettei tää oo vaan ylimääräistä läskiä mitä tohon alavatsalle on kerääntynyt xD

Kyllä noilla 11+ viikoilla kiristää melkein kaikilla jo housut. Yhtään tuttua ei taida olla joka ei jo ennen 12.viikon ultraa ole valittanut tästä.. Oli sit turvotusta tai kohdun työntämää niin eipä tuota ihmetellä tarttis.

Mut ultrattiin ekalla kaynnilla viikolla 10 ja ihan helposti saivat sydamensykkeen kuuluviin mahan paalta ultraamalla. Kun olen lukenut sikion varhaisesta kehityksesta, niin sydamen sahkoinentoiminta (=syke) alkaa jo todella varhain, olisko ollut vkolla 5-6, jos oikein muistan. Ja sukupuolen voi myos tunnistaa hyvin aikaisessa vaiheessa (en nyt sitakaan tarkasti muista, mutta olisikohan ollut vk:n 10 tienoilla). Sukupuoli erottuu ultrassa siita etta pojalla on kivekset ja tytolla munasarjat, mutta helppoahan tuota ei varmaan ole erottaa varsinkaan 2D ultralla.

Itse olen ulkomailla ja kayn yksityisella ja on mielenkiintoista etta Minulle laakari sanoi heti etta LA ei sitten muuteta, vaikka joka ultrassa saattaa tulla eri paiva.. LA laskettiin viimeisten kk:n perusteella. Laakari sanoi taman olevan erittain tarkeaa sitten loppuvaiheessa, kun ollaan lahella synnytysta. Han on nuorehko nainen, joka on saanut laakarioppinsa Englannissa. Suomessa nayttaa olevan kaytanto, etta mennaan ultran koneellisesti laskettujen LA:n mukaan. Mielenkiintoista nahda kuinka lahelle LA:ta syntyma lopulta osuu.

Niin, ja sitten viela siita miesten mukana olosta neuvolaassa tai ultrissa, kun siitakin oli juttua aiemmin. Mun mieheni haluaa tulla jokaikiselle vastaanotolle (ensimmainen vasta takana), ja pyyteli anteeksi kun verikokeeseen ei voi millaan tulla labran aukioloaikojen ja hanen tyonsa aikataulun takia ;)
Mutta ihan hyva olikin kun paasi heti alussa mukaan, kun kyseli kaikki askarruttavat kysymykset. Nyt mun ei ainakaan tarvi kiistella miehen kanssa siita onko liikunta hyvaksi (lahinna juoksu ja aerobic tms), kun sai vastauksen suoraan laakarilta.

Huihui, huomenna nt-ultra viimeinkin! Saa stopin tälle oireettomuudesta stressaamiselle tavalla tai toisella. Olen huomioinut, että monella on neuvolalääkäri jo melko aikaisessa vaiheessa. Itselläni se on vasta viikolla 15+

Ihania uutisia täällä taas saatu! :Heartpink
Mulla ei ole edes varattuna neuvolalääkäriä. Seuraava neuvola parin viikon päästä eli vko 15+ ja rakenneultra varattiin nt-ultran yhteydessä viikolle 20. Ehkäpä siellä sitten tuo varaillaan. Myös sokerirasituksesta terkka ekassa neuvolassa kertoi, mutta siihenkään ei vielä aikaa ole. Aika paljon näköjään vaihtelee kunnittain miten ja missä järjestyksessä noi käynit menee.

Takaisin