Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on lääkärineuvola huomenna. Mitä siellä tapahtuu? Otanko miehen mukaan? Meillä ei ole lainkaan sitä toista neuvolaa mitä muilla on 12v paikkeilla.

^ Meillä ainakin terkka ottaa vastaan ensin ja ottaa perusmittaukset (verenpaine, paino yms). Sitten lääkärissä sisätutkimus ja dopplerilla sydänäänten kuuntelu. Itse samalla tarkistutin allergialääkityksen sopivuuden raskauden ajaksi (en kyllä esikoisenkaan aikaan tarvinnu, kun raskaus häivytti siitepölyallergian).

Huomenna saan minäkin vihdoin ja viimein kertoa ultrakuulumiset :) Voi olla levoton yö edessä...

Täällä saatiin edelleen hyviä uutisia ultrasta jaettavaksi! Pieni oli kasvanut hienosti edellisestä kerrasta ja bailasi muutamaa lepotaukoa lukuunottamatta koko ultran ajan. Kromosomiseulojenkin tulos oli tullut, ja saatiin hyvät lukemat sieltä: normaali tulos eikä lisääntynyttä riskiä ole. Riskisuhde oli 1:100 000 ja niskaturvotus pidettiin siinä perjantaina saadussa 1,2mm.

Oli kyllä niin henkeäsalpaavan ihana Kung Fu -mestari siellä ojentelemassa jalkojaan, etten olisi malttanut lähteä pois ollenkaan :grin Kätilöäkin nauratti miten pikkuinen ottaa kyllä kaiken tilan käyttöönsä tuolla masussa. Kysyin muuten täältä palstalta oppineena, että voisinko saada kuvia mukaan niin paljon kun kätilöö vaan kehtaa antaa, ja sainkin kuusi :)

Seuraavaksi olisi sokerirasitus viikon päästä ja sen jälkeen toinen neuvola ens kuun alussa.

Liitteet

• 2015-04-15 11.57.55-1.jpg
    2015-04-15 11.57.55-1.jpg
    74.3 KB · Katsottu: 54
Muokattu viimeksi:
Meilläkin oli nt-ultra, itseasiassa jo viime viikolla. Kaikki oli hyvin. Masu mulla pullahti esiin melkein heti ultran jälkeen. Jotenkin ihan koomista kun viikkoja on vielä niin vähän, mutta mahaa senkin edestä. Neljättä kun oottaa niin kyllä mä vähän arvelinkin, että masu tulee ajoissa esiin. Ei sillä, että se kohtu nyt niin iso olis, vaan lähinnä noi mun vatsalihakset ei oo kovin timmit noiden edellisten raskauksien jälkeen

Minua on alkanu vaivaamaan se, että kun kaikki täällä kertoo näitä riskisuhdelukja, niin meille ei niitä ole kuitenkaan kerrottu, vaikka nt-ultrasta on jo kolme viikkoa. Neuvolassa sanottiin vaan että: ai, ei tätä oo laskettukaan. Kaipa ne olis kertonu jos ois jotai mistä pitäis olla huolissaan... mutta silti vähä hämmentävää. Toki kätilö sanoi ettei ne ennen tehny sitä laskutoimitusta kaksosista, mutta nykyään ne kuulemma tekee. Eli miksi ei sitten meidän kaksosista. Niskaturvotukset oli siis 1,1 ja 1,2 eli niissä ei ollut mitään hälyyttävää. Kai sitä, pitäis olla vaa onnellinen että mitää ei oo kuulunu, mutta silti vähä häiritsee o_O

Ei meilläkään (Espoo) saa suhdelukuja. Kuitenkin ilmoituksen, että ei kasvanutta riskiä. Sait vissiin tän kuitenkin neuvolasta.

No se täti vaa sano että, ei näitä oo laskettu, mutta ei kai niissä mitää ollu. Vähä sillai epämäärästä. Eli ei ees sanonu suoraan ettei oo kohonnutta riskiä. Mutta se on varmaa siis hyvä juttu ettei oo soittanu sairaalasta mitää. Minä oon vähä tämmöne hätääntyjä ja mo-di kaksosraskaus ei oo tehny tästä rouvasta yhtään rauhallisempaa ja levollisempaa...

Mun ei tarttenut ootella kirjettä, kun tänään oli "ylimääräinen käynti" neuvolassa ja vastaukset nt-ultrasta oli tullut. Ei mitään lukuja jäänyt mieleen, kun oli siinä muuta ja itse en lukuja nähnyt, mutta mulle riitti että tarkaksi osoittautunut terkkari totesi, ettei syytä huoleen. Mut on ultrattu jo kaksi kertaa aiemmmin (kun oli kierukkaraskaus), mutta oli se nyt ihan eri juttu, kun mm. kasvonpiirteitä oli näkyvissä ja liikettäkin. Ultra käyttäytymisen perusteella miehen mielestä sieltä on tulossa sopivan laiska kaveri, mun mielestä taas jääräpää. Kaveri pui nyrkkiä ihan kunnolla, aina kun yritettiin saada vaihtamaan asentoa.

Meillekin oli tänään tullut kirje labratuloksista, joissa ilmoitettiin vain ettei kohonnutta riskiä ole. Ultrassa taasen kätilö kertoi nämä riskiluvutkin. :)

Me saatiin eilen, 2 päivää ultran jälkeen, postissa tieto normaalista tuloksesta, mutta ei siinä mitään suhdelukuja ollut. Toisaalta ihan kivakin, ettei sitten tarvitse ajatella muuta kuin että hyvä oli.

Huolehdinkohan ihan turhasta... Kertokaapa kokeneemmat!

Oon käyny nyt viidessä ultrassa, joista kahdessa viimeisimmässä vauva "nukkui" eli ei liikkunut. Liikettä tuli kyllä, kun ultraaja pikkuisen töniskeli. Molemmat nukkumisultrat tehty klo 10-11.00 aikaan, viimeisin vk 13+3.

Esikoista oottaessani totuin siihen, että sikiö liikkuu tosi vinhasti aina ultratessa ja pakenee anturia.

Syke on aina helposti näkynyt ja kuulunut. Umm. Ihmetyttää.

Meiän sintti on vedellyt sikeitä molemmissa ultrissa. Nt-ultrassa sitten vähän liikuskelikin jossain vaiheessa. Ihan normaalia, että vauva siellä nukkuu. Meillä ei kukaan noista aiemmistakaan oo mitään älyttömiä jytääjiä mahassa ollut.

Meillä ei tuu minkäänlaista ilmoitusta noista veriseuloista, jos kaikki on hyvin. Ottavat yhteyttä vain jos niissä on jotain poikkeavaa. Ei oo onneks soittoa tullut.

Meillä sai kyllä Tampereella heti tietää riskiluvut neuvolassa.. Mikä minusta oli ihanaa niin sai heti huokaista helpotuksesta.
Tosta vauvan liikkumattomuudesta, meillä kanssa pieni nukkui kunnes kätilö alkoi tömistellä, tämän jälkeen ei sitten lakannutkaan liikkumasta. :)
Mutta normaaliahan se on että vauva sielä nukkuu eikä herää pieneen tömistelyyn.

Mekin päästiin vihdoinkin eilen ekaan ultraan ja kaikki näytti olevan mainiosti! :) yllättävän luottavaisin ja rauhallisin mielin olin itse ollutkin viime viikot, mutta oli se iso helpotus nähdä että sikiö on sen kokoinen ja näköinen kun viikkojen mukaan kuuluukin ja sydän lyö vinhasti. LA pysyy siis paikallaan 26.10. Esikoista odottaessa vaan vaikee ymmärtää että kuvissa vilkuttava pikkuinen on meidän ihan oma. Yllätykseks saatiin jopa nähdä vähän 3d:nä ja kotiinkin saatiin pari 3d-kuvaa. Hihihi mulla on masussa ihan oikea vauva!

Eilen oli 2. Neuvola. Kuulin ensi kertaa sydänäänet <3 oli kyllä upeaa.:)
Muutenkin oli ihan mukava käynti. Paino on tippunu ekasta neuvolasta 1.6 kg, mikä ei haittaa yhtää koska painoo on ennestää jo.
Seuraava nla on kesäkuun alussa. Ennen sitä n. 1kk päästä on rakenneultra.

Takaisin