Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Päivittelen tännekin :)

Tänään oli meilläkin neuvola ja vauva kääntynyt vihdoin raivotarjontaan :Heartred Verenpaineet yhä hyvät 126/78 ja pissa puhdas. Samperin hb oli taas laskenut ja nyt 107, alhaisin, mitä on ollut eli edelleen jatkan raudan syöntiä. Viimeksi se oli jo 119, mutta kun maha on ni kovalla ni en ole joka päivä ottanut lääkettä. Oma paino noussut +600g/vko eikä se kokonaisnousu nyt ookaan kuin n.10kg, mikä ihan jees :) Sf-mitta on 29 ja nyt viikkoja 34+2 eli ei jättiläisvauvaa vielä ainakaan tulossa. Onneksi toikin mitta kumminkin tasaisesti kasvaa!
Lääkärineuvola on jo 11.5. ja silloin tarkistellaan alapäätä jne. Ehkä saadaan vauvan koostakin jotakin arviota :) :Heartpink

Eilen taas neuvola, vähän positiivisempi käynti kun edellinen kerta.
Pissa oli onneks puhdas, vaikka sokerimittailuissa olikin ylitysarvoja, joten sain ajan äippäpolille sinne synnytystapa-arvioon. Neuvolassa ei riitä ammattitaito moisille ongelmaodottajille :D
Vähän pelottelivat raskausmyrkytyksellä, kun sanoin et on valonarat silmät ( aurallinen migreeni todettu ikuisuus sitten ja vaivaa edelleen) ja välillä näkyy sellasia lenteleviä tähtiä. Hyvin harvoin siis, mutta kumminkin. Ite ajattelin et johtuu tosi jumissa olevista niskoista, mutta tottakai ne heti sano et raskausmyrkytystä. Sitten verenpaineetkin oli 118/85, eli alapaine liian korkee? Kuulemma pitäs mittailla kotona, mutta en omista mittaria.
Sf mittakin vähä liikaa, kun oli n 36cm ? harkkarin mittaamana. Ei musta kumminkaan tunnu et se olis mitenkää iso, tosin selinmakuulla se leviää nii hassusti, pystyasenossa tuntuu ihan mukavalle ja "helpolle" raahata mukana. Lapsivettä on kuulemma ihan hirveesti vielä, ehkä se sitte kasvattaa sitä mittaa, eikönii :oops:
Noh, en vielä menetä yöuniani, koska olo on kumminkin itellä hyvä ja vauva liikkuu ja sydänäänet oli ok ja kohtahan sit ollaan jo turvallisilla vesillä.
Vähän kyllä jännittää se synnytystapa-arvio, kun on vasta 18.5. sillon viikkoja jo 38+0 :confused:

Hyvä Suskero, että pääset synnytystapa-arvioon :) Kannattaa seurailla paineita :) mut ei kannata liikaa stressatakaan myrkytysepäilyllä. Mulla alapaine 92-105 ollut pitkään, kovat turvotukset ja mustia pisteitä menee usein näkökentässä, pissa on ollut koko ajan puhdas, toki sitä seurataan tiivisti myrkytys epäilyn takia. Tsemppiä loppu rutistukseen :)

Ei oo vielä liian korkee alapaine ;) Ja lapsivesi ei nosta sitä sf-mittaa, kysyin asiasta kun mullakin on iso ja mulla on paljon vettä. Se on vauvan asennosta se kiinni.

oih, hyvä kiva kiitos ! :)
vertasivat sitä alapainetta vaan alotuslukuunn joka oli 69, kun siihen nähden noussu kovasti.. onneks alkaa pikkusen tiiviimmin nuo neuvolakäynnit olemaan, ei tarvi stressata pitkiä aikoja yksinään!

Onhan se korkeempi tietysti, mutta mullakin kun seurataan sitä painetta eri silmällä niin eivät oo huolissaan vaikka alapaine olis 90. Sillon se on aina ollut koholla mut ei liian korkee. Myrkytyksessä se saattaa hurahtaa 100, mulla oli ekassa raskaudessa pahimmillaan 120. Mutta onneksi olet loppusuoralla :)
Mulla on vauva vielä niin ylhäällä ja ihan kummallisessa asennossa (rt kuitenkin) että se sf-mitta on iso. On ollu koko ajan. Tasaisesti käyrien ulkopuolella :D

Ja niistä pisteistä vielä sen verran että niitä musti kun näkee niin ne liittyy vaikka mihin muuhun, esim niskoihin, mut myrkytyksen näköhäiriöt on sit ihan semmosia valopalloja ja sahalaitaa ja sen semmosta. Näin siis sano esikoisen aikaan. Mä kun nään niitä mustia pisteitä ilman raskauttakin :)

Noniin, ultra takana. Kohdun tilanne ennallaan, eli ei ole lähtenyt aukeaman enempiä ja kaulaa hyvin jäljellä. Tämä lääkäri oli nyt sitä mieltä, että sisäsuu olisi edelleen kiinni. Vauvat olivat aktiivisia ja kumpikin kovin treenasi hengitystä. :)

Käyrillä kaikki ok. Vauvat ensin nukkuivat, mutta kätilö kävi tönimässä hereille. Tuntuivat kovin suuttuvan siitä.. :D Painoa kummallakin nyt 2,3kg ja menevät ihan samoilla käyrillä ja kaikki mitat ovat keskikäyrällä. Parin viikon päästä kontrolli, jos sinne asti päästään vielä. :)

Mukava yllätys oli, kun lääkäri otti B:stä pari kuvaa. :) A on jo niin syvällä, että hänestä kuvien ottaminen ei onnistunut enää.

Liitteet

• 1430391698615.jpg
    1430391698615.jpg
    17.9 KB · Katsottu: 66
  • 1430391706731.jpg
    1430391706731.jpg
    13 KB · Katsottu: 66
Ihana kuulla Jetsoni että vauvat voi hyvin ja kohdunsuun tilanne ei ole edennyt. Jospa ne pysyykin siellä 38 viikolle asti vaikka vähän käyny sua säikäyttelemässä ennenaikasella synnytyksellä :/

Jetsonin vauvat eivät varmaan enää halua mahassa pysyä.. ;) :D

Lääkäri oli sitä mieltä, että puolet syntyvät nippa nappa ennen rv37, mutta ei voi mitenkään ennustaa, miten nämä pysyvät mukana. 38 käynnistellään joka tapauksessa. :)

Ihanat kuvat elaffylla! :)

Täällä tänään oli neuvola joka nyt ei mennyt niinkuin piti.. Sairasloman jälkeen kaksi työpäivää eivät olleetkaan hyväksi joten jouduin taas saikulle. Pissa oli puhdas mutta verenpaineet huiteli 153/75, painoa tullut nyt viikon sisällä 1050g.. Jouduin sitten siitä vielä lääkärille joka tutki kohdunsuun tilanteen joka oli muuten kiinni mutta pehmennyt on. Nyt sitten pitää ottaa kaksi viikkoa ainakin rauhaksiin ja maks. 3kg saa nostella. Lääkäri kielsi pitkän matkustelun ja sanoi että "pysy lähi ympäristössä".. Sf-mitta 31.5. Nyt pitää sitten ruveta paineita mittailee kahdesti päivässä ja tarkkailla päänsärkyä tai näköhäiriöitä. Vielä eivät onneksi todenneet että olisi raskausmyrkytystä ja toivottavasti ei tulekkaan. :)

Kiva, että joillekin annetaan ohjeita ihan tarkkaan, että mitä saa tehdä ja mitä ei. Minulla kohdun suu auki ja kaksosraskaus ja lääkäri sanoi vain, että saa tehdä ja mennä, jos ei supista. Eikä mitään lepokäskyjä ole annettu missään vaiheessa. Tietysti raskaudet ovat yksilöllisiä ja tilanteet erilaisia, mutta lääkäreissä on näköjään aika paljonkin eroa. :)

Ois luullu elaffy että sinulle lääkäri olisi kanssa määrännyt jotain lepoja kun kohdunsuukin auennut? Ja kuitenkin kaksosraskaus. Mutta niin kuin sanoit niin niitä lääkäreitä on kyllä moneen lähtöön.

Oli yhdellä toisella foorumilla juttua miten erilaisia mielipiteitä lääkäreillä on komplikoituneen raskauden hoidossa. Toiset ottaa osastolle makaamaan pienestäkin merkistä ja toiset sanoo et ei oo mitään merkitystä millään, tuu sit jos alat synnyttää tai kouristella tai muuta.

Täällä sitten taas pe-ke välisenä aikana painoa tullut 0,9 kg ja turvottelua. Alapaine 97 ja päänsärkyjä. Proteiinia ei kuitenkaan ollut virtsassa.

Neuvolasta käskivät seurata päänsärkyä ja jos tulee enempi niin "voi sitten ottaa yhteyttä synnärille".

Mitään ei mulle varsinaisesta raskausmyrkytyksestä puhuttu, mutta otin sitten hiukan itse selvää että osaa niitä muitakin oireita seurailla.

No eihän Nakarollakaan oo paineet korkeet?? Timantin alapaine on jo myrkytykselle ominaisempi.. :o

Ihana kuulla Jetsoni että vauvat voi hyvin ja kohdunsuun tilanne ei ole edennyt. Jospa ne pysyykin siellä 38 viikolle asti vaikka vähän käyny sua säikäyttelemässä ennenaikasella synnytyksellä :/
Tytöt ei kyllä ihan pysyneet sinne 38 viikolle. ;P

Meillä oli eilen neuvola, kaikki hyvin. Hb jo oli yli 130 vaikka en ole muistanut edes rautaa enää oikein syödä. Mulla normaali hb n.145 j yks tuttu kätilö totesi että synnytys vie taas osan rautavarastoista että ei haittaa syödä lisärautaa vaikka lukemat jo ihan hyviä. Neuvolasta ei annettu ohjetta jatkosta ja itse unohdin kysyä. Painoa tullut 350g/vk, paineet korkeat mut mulle normaalit. Vauva aika alhaalla jo mut ei kiinnittynyt. Sf 31 rv 35+1. Terkan mielestä kohtu tuntui hyvälle ja vettä olis normaalisti kun siinä mun mahaa paineli. Eilisen päivän ja illan maha tuntuikin sit oudolle ja ehkä vähän kipeällekin. Vessassa käydessä huomas että lantion lihakset tms tuntu olevan ihan jumissa.. Tosi outoa, nyt aamulla olo kuitenkin ihan normaali. Onko muilla tullut jotain outoja tuntemuksia mahan painelun jälkeen?

Takaisin