Neuvola- ja ultrakuulumiset

Täälläkään ei oteta sitä näytettä kun vasta synnyttämään mennessä. Esikoiselta kävin kolme kertaa synnärillä ennen kuin ottivat sisään synnyttämään ja se näyte otettiin vasta sillä viimeisellä kerralla. Tosin silloin kätilö sano että ois voinu kyllä se ensimmäinenkin kätilö sen jo ottaa. Mutta joka tapauksessa siis vasta synnyttämään mennessä täällä.
 
15-30% kantaa tätä streptokokki b:tä,mutta vain 1-3% tapauksista se siirtyy vauvaan eli kyse ei ole kovin isosta riskistä.
 
No eniten mua tässä ärsyttää tämä skenaario:
"Haloo synnärillä"
"No täällä Sanna Synnyttäjä, meni äsken vedet niin että loiskahti"
"Onko b-streptokokkia tutkittu?"
"Ei ole"
"No tules sitten tänne oitis"
Sitten menet sinne, otetaan näyte, oot käyrällä, jos näyte on neg voit mennä kotiin odottamaan synnytyksen alkua. Kiva jos on pitkä matka käydä vaan pumpulipuikkoa alapäässä pyöräyttämässä.... Sen sijaan että saisit rauhassa kotona odottaa sen perusvuorokauden supistusten alkua ilman turhaa hössötystä.
 
Meillä se otetaan sillä loppuraskauden lääkärikäynnillä. Olisko itsellä ollut 35+3 ja nega.
 
Eilen oli se synnäritutustuminen, sielä sanottiin et se voidaan ottaa sinne tullessa, mut koska sen valmistuminen kestää vuorokauden, siitä ei välttämättä oo mitään hyötyä. Ja korosti että se ei oo maailmanloppu jos sitä ei oteta. Meillä on neuvolan kautta viikoilla 35-37 näytteenotto, miä voin siis ens viikolla vissiin mennä
 
On kyllä aika erikoista meininkiä kun se antibiootti tarvii alottaa 4h ennen syntymää ettei tartu vauvaan ja jos se otetaan vasta sairaalaan tullessa niin ei enää välttämättä ehdi vaikuttaa. Toki noi vakavat infektiot on harvinaisia mut melko yleinen toi streptokokki on.
 
Täällä on ohjeet silti että jos vedet menee eikä oo säännöllisiä supistuksia niin voi odottaa 12 tuntia ennen kun menee, eikä tarvii ees soitella jos viikkoja 37+... Ja tosiaan se näyte otetaan vasta synnyttämään mennessä. Onpas kyllä aika erilaisia käytäntöjä. Mutta joo siis tuo on tyhmää että pitäis mennä käymään sit vaan sen näytteenoton takia jos muuten vois olla vielä rauhassa kotona. Tosin en sit tiiä onko tää meidänkään tapa hyvä sit jos sattuu se bakteeri olemaan...
 
Mokoma pöpö. Luulen kyllä että multa se otettiin samalla kun prom ja actim partus silloin ajat sitten ja en ainakaan muista että mikään muu olisi ollut pos. kuin actim partus. Ainakaan mistään antibiooteista ei ollut puhetta. Siitäkin on jo niin pitkään että onkohan sillä tuloksella väliä enää. Nojoo, ensi viikolla voin kysyä sekä neuvolasta että polilta. Pitää kohta tehdä lista mitä kaikkea pitää kysyä...
 
Onko teillä jo vauva laskeutunut?
Mulla nyt 3 päivää ollu tuskallinen olo kun painaa kovasti tuonne alas. Kävely on tuskaa. Pitkä on kyllä aika näillä tuntemuksia jos ei kohta puoliin jo ala syntymään. Ennemmin painais keuhkoja kun se ei tee kipeää, tää taas...
 
Mulla terveydenhoitaja arveli viime viikolla vauvan laskeutuneen ja pään kiinnittyneen.Ylhäällä mahassa tuntuu olevan paremmin tilaa,mutta alhaalla välillä tosi kova paineen tunne.Niin ja vessassa saa käydä jatkuvasti...
 
Paineet koholla ja proteiinit plussalla. Kyllä tässä raskaudessa saa nyt oikeesti kokea KAIKKI :mad:
 
Onko teillä jo vauva laskeutunut?
Mulla nyt 3 päivää ollu tuskallinen olo kun painaa kovasti tuonne alas. Kävely on tuskaa. Pitkä on kyllä aika näillä tuntemuksia jos ei kohta puoliin jo ala syntymään. Ennemmin painais keuhkoja kun se ei tee kipeää, tää taas...
Mä en tiedä. Yläosa on alhaalla ja olo on selvästi vähemmän ahdistunut, mutta alapäässä ei tunnu mitenkään erilaiselta. Varmaan ne vauvankankut ei samalla tavalla paina ku pää. Mut harmittaa kun ei itse osaa sanoa että onko laskeutunut, kiinnittynyt....
 
Laskeutunut on, kiinnittynyt ei. :)
Etenkin yöllä pissalla käydessä huomaa, ettei oo kiinnittynyt. Pissaaminen on helpompaa kuin päivällä kun vauva nousee väliaikaisesti ylemmäs. :P
 
Mulla tänään lääkäri totes et on laskeutunu ja kiinnittyny (rv 35+5). Ja huomaan sen ite siitä kun on toi häpyluun seutu kipetyny täs pari paivää sitte..muutenhan tää vauva on muutenkin oleillu alhaalla ettei oo päässy keuhkoja tai kylkiluita ahdistelee.
 
Tänään neuvolassa rv38+4 vika käynti ennen sektio päivää. RR edelleen koholla mut proteiinia eikä suurempia turvotuksia ole joten taitaa olla vaan ens viikon jännitystä :)

Sf mitta nyt 37cm hurja luku mut ei ollu kasvanu kun puoli senttiä kahdessa viikossa. Edellisessä raskaudessa oli 38,5cm viimeisellä neuvola käynnillä. Painoa tullut 500g/vk ja yhteensä siis 11kg.

Vauvan sykkeet hyvät, kohtu tosi herkästi alkaa supistaan. Pää alaspäin hän siellä majailee muttei oo vielä kiinnittyny. Rautaa ei oo onneks tarvinnu syödä ollenkaan tässä raskaudessa. Eka kotikäynti aikakin jo varattiin 10.6 mikäli vauva vaan pääsee siihen mennessä kotiin.
 
Mulla myös tänään neuvola 38+2. Harmittaa, kun omaa terkkaa en näe ennen kuin vasta jälkitarkastuksessa, kun jää just 8.6., kun mulla la niin kesälomalle. Mulle varattiin seuraava neuvola 9.6., jos vauva ei ole syntynyt siihen mennessä. Sit katsotaan, mikä tilanne.

Verenpaineet olivat hiukan taas nousseet 135/82, mutta pissa puhdas. Hb oli pysynyt 115 onneksi, vaikka olisi se enemmänkin voinut olla tällä lisäraudan tankkausmäärällä. Turvotusta on aika paljon ja se saattoi vaikuttaa tuohon hb:n tulokseen. Vauva edelleen rt ja jonkun verran jo laskeutunut, mutta matkaa vielä on alaspäin :) Tuskin enää paikkaansa siis vaihtaa. Sf-mitta 31,5 ja yhä käyrän alapuolella, pääasia, että nousee tasaisesti. Painoa mulla oli tullut onneksi vain 150g parissa viikossa.

Ja niin, streptokokki mulla oli kans positiivinen eli antibiootille sitten ennen synnytystä, pöh..
 
Tänään olisi lääkäri. Mulle on tullut raskauskiloja hirveästi. Sf mitta alakäyrällä, radi tuomio, mutta omat mittaukset muutamaa aamupaastoa lukuunottamatta ok. Sf mitta tipahti keskikäyrältä alakäyrälle juuri, kun oli remonttistressi ja norovirus, voikohan vaikuttaa? Mulle terkkari sanoi, että iso sf mitta voi johtua myös paljosta lapsiveden määrästä, mutta pienempi mitta, tokaisi vain, että sirompi vauva..verenpaineet mulla on aina 135-155/75-90, myös ilman raskautta joten oma TH:ni ei ole juurikaan niitä noteerannut, kun virtsakin on ollut puhdas. Vieraat lekurit sensijaan säikyttelevät mua tasaisesti kuralle joten saas nähdä miten tänään..
 
Takaisin
Top