Neuvola- ja ultrakuulumiset

Eilisessä neuvolassa kaikki hyvin, sf-mitta 34 rv39. Oma paino + 117g/vk. Vauva on laskeutunut mutta ei vielä kiinnittynyt. Terkka arveli että normaalikokoinen vauva mutta lapsivettä tuntu olevan paljon. Ilmeisesti napanuoran virtaukset toimineet mulla hyvin siitä huolimatta että yksi suonista puuttuu. Neuvolassa oli vauvanukke ja terkka pyysi arvioimaan sen painoa, melkein oikein arvasin kun tarkka paino oli 3,2kg. Kyllähän taas ymmärtää paremmin miksi oma olo niin kömpelö ja raskas kun kantaa pientä sisällään.
 
Eilen neuvolakäynti, painoa ei onneksi ollut tullut lisää, hb laskenut ja nyt 115 ja tuli käsky aloittaa rautalisä. Verenpaine 133/88, sf 35 (rv 36). Vauva rt ja ei ihan vielä kiinnittynyt, mutta ei kuulemma sieltä enää käänny.
Ensi viikolla oliskin taas vuorossa kontrolliultra ja laittoi uuden neuvolankin... niin ja otettiin bakteerinäyte alapäästä, ja ensi viikolla pitää käydä labrassa ottamassa se toinen verikoe rh-negan takia...
 
Mulla on hb 106 mut sanoi terkkakin että ei tässä vaiheessa kannata enää aloittaa ku vatsa on kauhean kovalla muutenkin. No tänään onkin sitten päin vastoin, mutten silti uskalla syödä ku sekoittaa se muutenkin mahaa. Sanoin et antaa ne sit synnärillä vaikka pussista verta, ei tuo lisärauta kuitenkaan ehdi enää korjata tilannetta.
 
Jaahas..lääkärissä käyty. 2500g ja täysin valmis tulemaan. Syy alhaisen sf mitan, se on laskeutunut. Lapsivettä on melko vähän, siksi lisäultraan. Kohdunkaula täysin kypsä ja sormelle auki..enää ei saa pitkälle matkustella..viikot nyt 35 +5
 
Neuvolassa käyty tänään, RR mittaamista jatketaan kotona kun alapaine alkanu kohoamaan ja nestettä kertyny toooosi paljon myös kasvoihin. Ihanata... Neukkutäti tuumas että tuskin kovin paljon alle 4kg vauva syntyy, kun käsin kokeili ja arvioi... Noh, toivottavasti ei mene yliajalle, ettei tarvi kovin isoa mukulaa puskea ulos :D Vauvan päätä tunnusteli pariin kertaan ja sano että on kyllä tosi alhaalla. Ei auta ku ootella vielä lisää...
 
Täällä kanssa toivottavasti nyt oikeasti viimeinen neuvolakäynti takana (rv 39+2).Hb 124,rr 90/131,sf-mitta 34 cm,syke 140,pissa puhdas ja painoa ei ollut tullut yhtään reiluun viikkoon.Verenpainetta pitää seurata nyt kotona koska mulla on aina ollut ihan hyvät paineet.Epäili,että kroppa on vain niin kovilla tässä loppuvaiheessa kun minulla noita kipeitä supistuksia tullut jo monena iltana.Raskausmyrkytykseen ei onneksi kuitenkaan viitteitä.Sf-mitta pysynyt samana edellisestä kerrasta eli laskeutunut on ja pääkin kiinnittynyt.Arveli vauvan painon olevan jo yli 3,5 kg eli senkin puolesta saisi vaikka jo tulla!
 
Sopivasti edelliselle viestille jatkoa...eli jälleen toivon,että viimeinen neuvolakäynti takana (rv 39+6).Verenpaine oli nyt ihan ok ja ei tarvitse enää tsekkailla proteiineja kotona.Sf-mitta oli 35 cm,pissa puhdas,hb oli laskenut perjantain käynnistä 109 eli 15 tippunut neljässä vuorokaudessa.Olen parina iltana unohtanut rautalääkkeen kun olen supistelujen jälkeen sammunut sänkyyn niin nyt saa sitten loppuajan syödä tupla-annosta.Paino ei ollut noussut eli kaksi viikkoa pysynyt nyt samana ja jotenkin itsestä tuntuu,että vauva vie kaiken energian ja ravinnon kun syön kyllä ihan kunnolla!Vauvan syke vaihteli 130-150 välillä.Kaikki siis ok ja nyt vain odotellaan, että josko hän suvaitsisi kohta saapua maailmaan!
 
Neuvolan täti oli ihan ihmeissään kun tulin vielä mahan kanssa neuvolaan. Oli kuulemma ihan satavarma että oon jo synnyttänyt :grin Itkut tuli varmaan ekaa kertaa neuvolassa päästettyä kun sanoin että jos nyt tällä viikolla syntyy niin todennäköisesti joudun olemaan yksin siellä. Käytiin läpi ettei tosiaan varsinkaan myöhään illalla ja yöllä ja aamulla ole ketään, ja sanoin että olen sitä mieltä että haluan nämä viimeiset odotuksen hetket mielummin henkisesti valmistua synnyttämään yksin kuin keräämään varahoitajan varahoitajia listaksi joille sitten soittelen paniikissa keskellä yötä, että kuka tulisi esikoista hoitamaan, ja en silti ehkä saa ketään tähän.

Esikoinen on alkanut nukkua huonosti ja kiukutella paljon, terkka sanoi että hän aivan varmasti vaistoaa että tässä jotain nyt odotetaan jännittyneenä.
 
Rv 39+3
Sf 38.5. Pää on tuolla alhaalla, mutta terkkariin sano että liikkuu vähän vielä eli ei kiinnittynyt.
Terkka veikkasi vauvaa isommaksi kun kuopus (3600g oli syntyessä) ja tästä johtuen ens viikon neuvolassa vielä arvioi ja sit yrittää nopeuttaa yliaikais kontrollia sairaalassa, juurikin tuon koon vuoksi.
Mulla siis esikoisen synnytys sujui hyvin, kesto 8h, mut kuopus oli reilusti isompi ja koin synnytyksen kun paljon vaikeampaa kestikin 12h.
 
Meillä tänää kontrolliultra äippäpolilla. Radin takia halusivat taas kokoarvion, kun 40+4 jo kasassa eikä vieläkään tunnu eikä näy. Ei paljoo lohduttanut kuulla painoARVIOn olevan nyt jo 3,9kg, ja näähän yleensä on enemmin alakanttiin, ainakin kuullu aika hurjia tarinoita.. Että menee se neljäpuoli kiloo varmasti rikki, ihan kiva näin ekaks kerraks. Eivät edes ehdotellu mitää käynnistelyjä koska kaikki sydänkäyrät ja virtaukset oli tosi hyvät, ja mulla paineet ja pissa kunnossa, sokeritkin pysyny rajojen sisällä... nyt alko pelottaan. :arghh:
 
Eevei, mullakin vaikeuksia saada hoitajaa esikoiselle etenkin viikon päästä to-ti eli eiköhän just sillon synny :/ meillä sukulaiset asuu vähintään 150km päässä ja äiti, joka on luvannut olla lähtövalmiudessa, on tuolloin ulkomailla. miehen haluisin kuitenkin ehottomasti mukaan synnytykseen.
 
Mullakin siis eilen neuvola. 37+6, pissa puhdas, verenpaine ja hemoglobiini hyvät, vauvan syke 130, liikkeet ++, vauva vielä ylhäällä ja raivotarjonnassa yhä. Eipä siis mitään uutta. Terkan käsiin tuntui normaalin kokoiselta, ei ainakaan jättivauvalta. Sf-mitta oli 32 eli senkin mukaan olisi ainakin pienempi kuin esikoinen, jolla tässä vaiheessa tosiaan jo 37cm.
 
Neuvolassa käyty.. kaikki testit ok. Hb oli noussu 120, eikä siis tarvitse enää syödä rautalisää. Pieni oli pää alaspäin ja kiinnittynyt. Sf-mitta tippunut 31 eli kovin alhaalla vauva jo on. Paino oli pudonnut n. 400g, mikä johtuu hävinneestä turvotuksesta.. Kovasti neuvolassa epäiltiin, että synnytän ennen seuraavaa käyntiä.. Itsestä taas tuntuu, että komeesti mennään yli lasketunajan.:rolleyes:
 
Joo mun neuvolan täti oli jo viimeeksi että vieläkö sä tuut yhtenä, tänään kolmelta taas aika ja ei mitään.
 
Mä kävin kaikesta huolimatta siel kokoarviossa. 3.5 kiloseks veikkas eli ei pitäs mitään hätää olla? 2.5cm kaulaa edelleen niinku 4vkoo sittenki oli ja sormelle auki. Kätilö ronkki kovaa jos sais aikaan jotain mut en usko.. käynnistyksessä ollaan sit juhannuksena! Jee...
 
Crysade, mullaki taitaa olla käynnistys kättärillä juhannuksena :P. En usko,että itsekseen lähtee synnytys käyntiin,ku ei ole oireen oiretta ja mikään raskaampi tekeminenkään ei tunnu missään.. Nyt siis menossa 40+1.
 
Crysade, mulla oli kokoultra 4 viikkoa sitten ja Papun painoarvio oli jo sillon 3000g.
 
Mäkin oon varmaan juhannuksena kättärillä :D laskettuaika ens maanantaina!
 
Kävin vielä tänäänkin rv 39+3 ultrassa kokoarviossa. Arvioksi saatiin 3500g eli ei ehkä päästä sinne neljään kiloon mitä aiemmin pelottelivat. Lapsiveden määrä oli vähentynyt, joten sain ajan maanantaille synnytyssairaalan lääkärille mahdolliseen käynnistykseen. Sanoivat, että todennäköisesti käynnistävät silloin, koska matka synnytyssairaalaan on niin pitkä ( ei tarvi ajella edestakaisin tuota väliä ) ja maanantaina on myös virallinen laskettuaika. Nyt vaan toivon, että saisin kokea synnytyksen käynnistymisen itsestään ennen maanantaita!!
 
Takaisin
Top