yyh. mulla oli tänään kontrolli äitiyspolilla marginaalisen istukan vuoksi. Eli istukka alhaalla takaseinässä. Lääkäri oli eri, kuin viimeksi rv 22 jolloin sanottiin että synnytys alateitse ei onnistu jos istukka ei siirry. No istukka ei ollut liikkunut milliäkään. Vaan 3 millin päässä reunasta. Verenvuotoa ollut lähes joka päivä viikosta 13 (pientä rusehtavaa )
Kyseessä ei siis ole eteisistukka, mutta olen ymmärtänyt että sectio tehdään jos istukka on liian lähellä reunaa. Riskejä synnytyksessä on silloin: istukka repeää pahasti, istukka ei irtoa itsestään, istukka revetessään aiheuttaa repeämän kohdunsuulle, vauva ei laskeudu oikein eli synnytys ei etene ja avaudu normaalisti ja usein päädytään kiirreelliseen sectioon sen vuoksi.
Laittoi synnytystapa-arvioon vkolle 36, sanoi että istukka ok paikassa ei estä synntystä. Kysyin että miksi sitten arvio, jos kerran istukka ok paikassa. kun arviota ei tässä kunnassa tehdä automaattisesti (monelle edes omasta pyynnöstä), lääkäri sanoi että rutiini. Kysyin että miten niin, tiedän ettei ole. Ei osannut vastata! Oli tosi töykeä. Hyvä siis että on arvio, toivon että on toinen lääkäri joka ehkä asiasta on eri mieltä.
Lääkäri oli muutenkin hyvin töykeä. Perusteli että voi synnyttää vaikka lähellä reunaa, koska vauvan pää tamponoi verenvuodon. ÖÖ eihän se pää siinä kokoajan ole tamponoimassa sitä. Olen googlettanut asiaa, ja monet samassa tilassa olleet ovat menneet sectioon, mutta jotkut myös synnyttäneet ja jopa onnistuneet, toiset myös kokeneet pahoja komplikaatioita, verenhukkaa ym. Tässä näköjään on mielipide-eroja lääkärien välillä. Kai äidin mielipidekin jotain tällaisessa rajatapauksessa tulisi merkitä. Kun riskejä kuitenkin on!
Niin ja kuulin kun näytti kätilölle ultraa ja sanoi, että katso ompa todella lähellä reunaa, vain 3 milliä! Kätilö oli vain hiljaa.
Hyviä uutisia oli että vauva 1500g, eli vastaa täysin viikkoa 29+3.