Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sannnnna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nii tulipas mieleen, että viime käynnillä oman terkan sijainen sano että otetaan joku bakteeriviljely emättimestä ens kerralla ku tuun neuvolaan.... oma terkka ei ollu tämmösestäkään mitään puhunu:dontknow eikä mistään labroistakaan oo ollu enää puhetta...
Soitin neuvolaan eilen ja kysyin voinko mennä (rv 36) lääkärin naapuri kaupunkiin ( jossa myös synnytys tapahtuu) koska siellä saisin varmasti parempaa palvelua. Niin ei kuulemma saa, sinne tulee kuulemma ruuhka jos kaikki pääsis sinne(kertoo mielestäni paljon tämän kaupungin hoitolaadusta..). kerroin sitte että en todellakaan mene samalle ultraajalle, koska hän ei puhunut kunnolla suomea ja ei kertonut juuri mitään ultran aikana, kuvaki oli ihan suttunen. Rakenneuä käynti kesti 10min!:confused3
puhelimessa ollut neiti sitten sanoi että on tietenkin toinenkin ultraaja... ja pyydänkin sitten hänelle sen ajan, tuli ihan hirvee pettymys ja viha...kuinka tosiaan kaikki vaan huononee kun "säästetään":cussing

Mulle kans sanoi terkkari eilen neuvolassa tosta bakteeri jutusta oisko ollu streptokokki... Pitää käydä joskus rv 35-36+6 välillä labrassa.

streptokokki mittaillaan yleensä 35-36 viikoilla, joskus otetaan vasta pikatestinä synnärillä. Vähän on käytännön eroja paikkakunnittain siinä kauanko testin tulos on voimassa.

Mulla ei tuota streptoa otettu noiden kahden vanhemman aikana, mutta joulun seutuun testasivat nyt, kun oli niitä supisteluita. Olin siltä osin puhdas.

Meillä on nykyään kuukauden välein äitiyspolilla lääkärin ultraus sen laajentuneen munuaisaltaan takia. Edellisellä käynnillä ei ollut muutosta tapahtunut. Samalla myös seurataan sokereita (raja-arvoilla mennään...) ja vauvan kokoa. Neuvola myös kuukauden välein, joten käyntejä "jossakin" n. kahden viikon välein. Meillä on kyllä mukavasti nuo paikat, ku äitiyspolikäynnit Kysillä, jonne töistä kymppi minsan kävelymatka ja neuvolaan töistä kymppi minsan ajomatka :)

Eilen oli lääkärikäynti, jossa tarkistettiin munuaisaltaat. Vasen allas on edelleen laajentunut/turvonnut eli tukossa...

En oo jaksanut tähän mennessä asiasta sen enempää stressata, mut nyt lääkäri sanoi pyytävänsä seuraavalle kontrollikäynnille (2 viikon päästä) lasten neurologian lääkärin! Kuulemma juttelemaan meidän kanssa jatkosta... Himpun iski painetta rintaan. Eihän tämän pitänyt olla mitään vakavaa! Sitten kun lääkäri vielä mainitsi, että "ihminenhän pärjää yhdelläkin munuaisella", niin iski tajuntaan se, että meidän vauvalla ei siis ole kaikki kunnossa. Lääkäri puhui tähystysleikkauksista yms., mut siinä vaiheessa minä "suljin" korvani, etten ala tunteilemaan.

Yritän nyt asennoitua niin, että monella on asiat oikeasti vakavammin ja tämä on pientä. Ja onhan se totta, että ihminen pärjää sillä yhdelläkin munuaisella. Mies yritti jo takoa "järkeä" päähäni, etten nyt liikaa pyörittelis asioita, ennen kuin saadaan lisää infoo. Ja voihan se olla, että seuraavassa kontrollissa tukkeuma onkin hävinnyt...

Tämä ei ollut nyt mikään säälipiste-tilitys, sillä tajuan kyllä sen, että monella on asiat paljon huonommin. Jäi vaan mietityttämään :rolleyes:

Onko meillä sf-mitta jotenkin kauhean iso kun 29+1vk oli sf 29? Yläkäyrällähän se menee ja vaikkei radia ole niin joudun ylipainon vuoksi mittaamaan 2krt viikossa. No onpas hurja määrä :smiley-ashamed005.
Edellisellä kerralla sanoi neukkarin täti että vauva on tosi ylhäällä ja alavatsassa on ikään kuin "tyhjää" :bored:.
Oih kun olisi täälläkin enempi niitä ultria. Kaksi kuuluu normiin ja kolmas piti käydä kun ru:ssa ei näkynyt joitain haarasysteemejä sydämmessä -oli senverran huono laatu kuvissa muutenkin etten nyt enää edes ihmettele vaikka se silloin veti aika hiljaiseksi.
Kamala olla kun ei tiedä missä asennossa olisi kun jos istuu niin pitää nojata taaksepäin (työtuoli/tietokonetuoli) ettei ala massussa mukiointi ja kaamea olo ja kipu. Ja kun yrittää maata selällään tulee närästystä ymym muuta mukavaa, kyljellä olosta ei tule hevon piippiäkään kun sattuu joka paikkaan ja seisomaankaan ei voi kuin max 15min putkeen kun alkaa jo sattua ja tulee kipeitä suppareita. HUOH! Miten kestää vielä 10vk kun näiden vuoksi ei nukkumaankaan pysty kuin olkkarin sohvalla ja sitten on selkä kipiä! :confused::grumpy:

Mulla oli 30+2 viikolla tuo sama sf 29. Ei oo kyllä hajuakaan mikä sen pitäis olla, eikä neuvolatätskäkään oo koskaan sanonu mitään. Mulla on aika paljon ylipainoo, mut vauva menee kaikkien käyrien keskellä.

Mä pääsin oikealle käyrälle vasta viimeks neuvolassa, muuten sf-mitta huidellu ihan jossain omassa luokassa:p ei kuulemma kannata ottaa stressiä siitä jos menee yläkäyrällä...

Mulla oli sf-mitta 29 raskausviikoilla 28. normaalipainoinen olen ja keskikäyrällä mennään.

En muista nyt mittoja mutta tasan keskikäyrällä menee. Neuvolakortissahan se kaava on.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

Mulla oli ekassa mittauksessa yli keskikäyrän ja nyt vimeksi se oli tasan keskikäyrällä. Neuvolan täti vähän huolestu, mutta en minä vaan. Mittaajat oli eri tyypit ja vauva oli eri asennoissa. Se on myös yksilöllistä miten tuo masu siitä kasvaa. Joten jos kaikki muu on hyvin, niin ei sitä tarvitse kauheesti murehtia. :)

Mulla oli ekassa yläkäyrällä, tokassa keskikäyrällä. Eikä se täti mitään sanonu.
Oon ymmärtäny et monissa maissa tota mittaa ei edes oteta koska ei sillä loppujen lopuksi ole mitään merkitystä..

Mulla on sf-mitta mennyt koko ajan alakäyrän tuntumassa, mutta kuitenkin normaalilla alueella. Tärkeintä on, että tulokset on normaaleissa rajoissa ja seuraa sitä samaa käyrää. Jos yhtäkkiä käyrä nousee tai laskee niin se on merkki jostakin poikkeavasta. Näin se terkkari asian mulle selitti neuvolassa.

Tänään 30+6 ja neuvolassa kaikki ok :) Paino oli vähän pudonnut, nyt on 59.9kg. Vauva oli kuitenkin kasvanut oikein hienosti ja painoarvio oli 1,740kg, joten ei oltu huolissaan. SF-mitta oli 28. Vauva kasvoi hienosti keskikäyrällä :)
Maanantaina pääsee taas ihastelemaan pikkuista kun on se istukan kontrolli äippäpolilla. Jospa saisi paremman ultakuvankin mukaan :P

Minä kävin eilen äitipolilla kasvukontrollissa. Meidän piipero on pienempi kuin viikkojen mukaan, tosin kasvaa käyrien mukaan normaalialueen alaosalla tasaisesti koko ajan. Olen nyt kuitenkin kuukauden joutunut kulkemaan äitipolilla kasvuseurannassa. Ensi viikolla pitää mrnnä uudestaan kun joku virtaus oli vähän huonompi kuin muut. Eniwei, saatiin miehen kanssa katsella pikkuista 4d-kuvana ja saatiin isoveljille 4d kuva mukaan. Aika huisia.

By the way, pitäiskö näistä poikkeavuuksista, huolenaiheista tmv tehdä oma ketju tuonne salaisiin?

Täällä sf-mitta yläkäyrän yläpuolella, vauva taas ultrissa alakäyrillä, vastaa lähes 2vk pienempää kuin viikot. Hieman siis esikoista vielä pienempi.

Takaisin