Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sannnnna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolalääkärillä käyty. Teki ihmeen nopeasti ja kivuttomasti sisätutkimuksen. Kohdun suu alkanut hieman antamaan periksi ja pehmentynyt, ei kuitenkaan hälyttävästi. Nyt helmikuun alkuun saikkua ja sit uus arvio tilanteesta. Pitää ottaa kuulemma rennosti ja kuunnella kehoa esim. kävellessä.

27+2 neuvolassa käyty
Paino noussu 9kg, sano et se on ihan ok, kaikilla nousee eri tahtiin, että turha vertailla. (Ihana neuvolatäti mulla :) )
Vauvan sydän hakkas 140-150 ktr/min. Itellä paineet ok, hb ei ees mitattu ku viimeksi oli 122.
Eli kaikki kunnossa :)

Hb:sta tuli mieleen. Minulta mitattiin 31.12 hb joka oli 129, mitäkyllä vahvasti ihmettelen, että olis itsestään noussut 115 pinnasta. Nyt tiistaina kävin neuvolassa uudestaan ja katottiin hb 110. Eli se viime vuoden viimenen ei pitäny paikkaansa. Miten lie mitannu se sijainen.

HB voi olla korkeampi jos elimistö on kuiva. siksi voi myös vaihdella tulos, kannattaa ottaa hb aina samaan aikaan päivästä ja normaalisti nesteytettynä :D

Kyllä minä tuon hemoglobiinista hoitajana tiedän. Ja tiedän senkin, että kuivuudesta en ole silloin kärsinyt. Ei ollut muita kuivumisen merkkejä ja kun tiedän minkä verran juon.

29+3 Neukkari takana eilen.
Neuvolassa odotti oman neukkari tädin lisäksi joku kätilö opsikelija, niinko sattuukaan niin ainahan ne opiskelijat on mun kanssani, no oonpa tottunut hoitojen aikana ronkkimiseen niin mikäs siinä.
Tutkikoon kun ei neuvolassa sisätutkimuksiin kuitenkaan mennä!

Koitteli vauvan asentoa ja ilmeisemmin tää uus poikakin on erittäin hassu, tai sitten ne on vaan ne mun muodot ettei meinaa saada selvää miten päin vauva masussa on. :D
No neukkari täti sitte ehdotti ultraamista viereisssä huoneessa, joten käytiin taas moikkailemassa ultran kautta.
Siellä se köllötteli onneksemme pääalaspäin.

Painoa oli tälle mamamlle tullut nyt se liki 10 kiloa ensimmäisestä neukkarista, Eli painan 62 kiloa.
Painoahdistus jo päällänsä. Turvotusta alkanut kertymään, mut juurikaan normaalista poikkeavasti en ole raskaus aikana syönyt, mutta siltikin jo näin paljon painoa!! KÄÄK! YÖK!
Tavotteena oli ottaa koko raskaus aikana 10 kiloa..

Tää kätilö harjottelija kysykin, että syötkös paljon makeaa.
Vastasin että välillä menee karkkia, viime päivinä olen taas syönyt. Josta alkoikin sokeri ja herkku valistus.
Nyt lopetat kaiken herkuttelun, ettet ala lihomaan liikaa.. Jäkä jäkä jäkä.

Mein mies katto ihmeissään mun vieressä, ja kun neuvolan jälkeen purin häneen pahaa oloani niin mies käski unohtaa noiden opiskelijoiden pölinät. Mutta kun mä en voi itse sille mitään että painoa kertyy.
Ennen raskautta ja normisti oon hoikka likka 52 kg/ 168 cm.
Ymmärrän että raskaus kerryttää painoa ja minuun on tullut turvotusta,
mutta että joku täysin tuntematon alkaa vielä paasaamaan siitä ja valistamaan ruokavaliosta.. Huoh..

Sitten hän käski mua liikkumaan enemmän ja lenkkeilemään..
Johon vaan tokasin että oon vähän väliä ollut kovassa flunssassa, niinko taas yskinyt yöt ja limaa irtoo koko aika.
Koulussa ja perus arjessa 5v pojan kanssa on mulle jo näillä viikoilla tarpeeksi hommaa.
Mun selkä ei kestä enempää, muuten särkee niin perkeleesti ettei pääse kävelemään..

Mein oma neukkari tätsy siis puuhaili siinä ajan aikana muissakin huonessa omia juttujaan ja ei ollut paikalla. mutta seuraava aika kun on niin täytyy hänelle kertoa näistä harjoittelijan sanomisista ja mun mielen pahottamisesta.

Sain itteni tuneen kunnon paska läski kasaksi.
Sain myös kuulla kuinka sikiöön vaikuttaa äidin ruokavalio ja että lapsi oppii syömään monipuolisesti kun äitikin raskaus aikana syö kunnolla. Näytteli myös lihapiirakoiden kuvia ja kertoi paljon sellaiset sisältää kaloreita ja rasvaa..
Muistutteli ettei tarvitse syödä niin paljoa, eikä kahden edestä..

Itse olen ollut kasvissyöjä kohta 15v. nykyisin syön myös kalaa.
Tuoretta paljon ruokavaliossa, juustot on herkkua, jugurtit itsetehdyn siemenmyslin kanssa, hunaja makeutuksena, rehtiä kotiruokaa toki kasvis kala versiona. Samalla ruokaavaliolla menee meijän 5v poika. joten uskon tietäväni aikalailla ruokavaliostani.. valkoista vehnää erittäin harvoin.
Ruokavalio ei siis raskaus aikana ole muuttunut, mutta niin minkäs sille kropalleen voi..

Tutut ihmettelee minne se paino on minuun tullut, mutta niin..
Kyllä itsekkin ylimääräisen huomaan, mutta hitto... :/
Pahamieli...

No onpa ollut törppö opiskelija. Kyllä sun terkkarin olisi pitänyt olla paikalla eikä hämmentää muita juttuja. Pitäähän hänen ohjaanana tietää mitä se opiskelija touhuaa tms. Tosin on hän.voinut kuunnellakin niin sanotusti nurkan takana ja antaa palautetta, mutta toivottavasti opiskelijallekin menee tieto, ettei sovi miten sattuu puhua. Olisihan hän voinut kysyä jonkun päivän ruokailut malliksi ja kommentoida sitä, eikä vetää mitään lihapiirakkaolettamuksia.

Meillä neuvolassa kysyttiin, onko ok että th-opiskelija on yksin mun kanssa, ja lopuksi tulee sitten oma th katsomaan että kaikki on ok ja jos mulla jotain kysyttävää. Mulle se olo ok.
Mulle tosin pitäiski paasata vaikka ja mistä, mutta olen sen kieltänyt heti ensi kättelyssä mm neuvolalääkäriltä.

Mulla ois jaica avatunu mun sanallinen aarrearkku jos mulle puhuttas noin! Meillä oli eka neuvolakäynnillä opiskelija joka alko hirveesti paasaamaan liikunnasta ja säännöllisesti syömisestä nii kysyin että tuleeko se meille nukuttaan esikoisen että mää voisin lähteä tunnin lenkille kun oon päässy töistä... Työaika meillä siis 9.30-19.15 jolloin likka oli hoidossa 9-19:45. Kotona ollaan 20:15 ja tyttö nukumassa viimestään 21... Miehen kans ollaan molemmat samassa työssä. Sen jälkeen oli hyvin hiljasta opiskelijaa eikä liikkumisesta oo paasattu sen enempää. Tiiän että pitäs liikkua enemmän mutta työpäivinä ei yksinkertasesti jaksa. Vapaalla sitte liikutaanki kokonperhe, mutta selän sanottua yhteistyösopimuksen irti on kävelyllä käynti jääny..

Jaica, melkonen törppö sattunut teille kohdalle! Mä olisin kyllä jo sanonut takaisin. Sähän oot ollut todella hoikka ennen raskautta, ja normaalipainoinenhan sä oot vieläkin! Itse oon 154cm ja painan tällä hetkellä 59kg, ja tunnen itteni aivan järkyttäväksi norsuksi. Mulle eilen th sanoi kun kävin neuvolalla akupunktiossa, että eihän mulle oo tullu vielä paljoakaan kiloja, ja että reilusti sais vaikka vielä noustakin paino kun olen niin pieni :eek: No ei omasta mielestä tartte tulla, polvet ei kestäis... mutta siis, sähän oot suhteessa hoikemmassa kunnossa kun meikäläinen ja meidän th suhtautui noin. Että jätä sen törpön opiskelijan puheet omaan arvoonsa, ei tollasesta kannata välittää. Itehän sä tiedät miten syöt! Ai että alko ärsyttää sun puolesta... mä olisin varmaa työntäny sen lihapiirakan kuvan sinne, missä aurinko ei paista.

yyh. mulla oli tänään kontrolli äitiyspolilla marginaalisen istukan vuoksi. Eli istukka alhaalla takaseinässä. Lääkäri oli eri, kuin viimeksi rv 22 jolloin sanottiin että synnytys alateitse ei onnistu jos istukka ei siirry. No istukka ei ollut liikkunut milliäkään. Vaan 3 millin päässä reunasta. Verenvuotoa ollut lähes joka päivä viikosta 13 (pientä rusehtavaa )

Kyseessä ei siis ole eteisistukka, mutta olen ymmärtänyt että sectio tehdään jos istukka on liian lähellä reunaa. Riskejä synnytyksessä on silloin: istukka repeää pahasti, istukka ei irtoa itsestään, istukka revetessään aiheuttaa repeämän kohdunsuulle, vauva ei laskeudu oikein eli synnytys ei etene ja avaudu normaalisti ja usein päädytään kiirreelliseen sectioon sen vuoksi.
Laittoi synnytystapa-arvioon vkolle 36, sanoi että istukka ok paikassa ei estä synntystä. Kysyin että miksi sitten arvio, jos kerran istukka ok paikassa. kun arviota ei tässä kunnassa tehdä automaattisesti (monelle edes omasta pyynnöstä), lääkäri sanoi että rutiini. Kysyin että miten niin, tiedän ettei ole. Ei osannut vastata! Oli tosi töykeä. Hyvä siis että on arvio, toivon että on toinen lääkäri joka ehkä asiasta on eri mieltä.
Lääkäri oli muutenkin hyvin töykeä. Perusteli että voi synnyttää vaikka lähellä reunaa, koska vauvan pää tamponoi verenvuodon. ÖÖ eihän se pää siinä kokoajan ole tamponoimassa sitä. Olen googlettanut asiaa, ja monet samassa tilassa olleet ovat menneet sectioon, mutta jotkut myös synnyttäneet ja jopa onnistuneet, toiset myös kokeneet pahoja komplikaatioita, verenhukkaa ym. Tässä näköjään on mielipide-eroja lääkärien välillä. Kai äidin mielipidekin jotain tällaisessa rajatapauksessa tulisi merkitä. Kun riskejä kuitenkin on!

Niin ja kuulin kun näytti kätilölle ultraa ja sanoi, että katso ompa todella lähellä reunaa, vain 3 milliä! Kätilö oli vain hiljaa. :meh:

Hyviä uutisia oli että vauva 1500g, eli vastaa täysin viikkoa 29+3.

LA7.4.15, on kyllä tylyä toimintaa lääkäriltä. Ainahan välillä nuo lääkärit ehdottelee äidille, että jos ''kokeiltais'' tota perätilasynnyttämistä... Kyllähän jotkut siinä onnistuu, mutta monet ei ja riskit on kumminkin suuret. Varmasti sua kuunnellaan. Muistat vaan lyödä nyrkkiä pöytään, että sä et tasan rupee mitään ''kokeilemaan''! Jos on liian kiltti lääkäreille, niin ne keksii kaikkea tyhmää!

Jaica, typerää käytöstä siltä harjoittelijalta. Itse ainakin välillä suoraan valehtelen terkkarille kun en jaksa kuunnella jäkätystä. Joo, syön ihan hitsin terveelliseti ja joo, muista ottaa vitamiinit joka ikinen päivä. Tiedän kumminkin miten tulisi tehdä ja jos olisin täydellinen ihminen niin niin myös tekisin. Täytyy myös antaa itselleen anteeksi sen, että muiden tavoin ei ole täydellinen ihminen. Tärkeintä on, että yrittää elää terveellisesti ja jos ei siihen pysty niin muistaa että äidit saa myös kehitysmaissa terveitä lapsia, joten miksi me ei saatais. Ja selvästi syöt terveellisesti, etkä ole mitenkään läski, joten teet kaiken ihan oikein.

Myös minulle paasataan liikkumisesta, mutta en työpäivän jälkeen vain jaksa! Vapaa päivinä liikun sen verran kun muilta menoilta kerkeän ja kroppani kestää ilman kipuilua. Uiminen on ihanaa kun olo on niin ihanan kevyt ja siellä voi polskutella juuri sitä tahtia kun jaksaa tai haluaa, kunnon mukaan.

No onpa LA7.4. Sattunu kans typerä lääkäri!

Ystävä muuten synnytti esikoisensa perätilassa. Ei komplikaatioita, ei ongelmia. Hyvä fiilis jäi. Vaikka huone oli ollut täynnä väkeä, kun harvoin noita kai tapahtuu. Oli kätilöä, opiskelijoita, synnytyslääkäriä, lastenlääkäriä , sitä ja tätä jatuota hoitajaa ja tyyppiä.

Niitä perätilasynnytyksiä on sen verran harvoin ja niissä pitää olla kokenutta ja ammattitaitosta väkeä mukana, niin kaikki sellaiset synnytykset otetaan oivana koulutusmahdollisuutena. Ainakin itse mielummin synnyttäisin niin, että lääkäri on edes kerran ollut perätilasynnytyksessä mukana, kuin että on vain lukenut siitä:D Perätilassa on ihan mahdollista synnyttää aivan onnistuneesti ilman mitään ongelmia ja monet näin tekevätkin. Perätilasynnytyksestä on kumminkin vuosien ja vuosien kokemusta. Monesti myös aloitetaan aliteitse, mutta jos vauva vaikuttaa vähänkin kärsivän kiidätetään sektioon. Siinä voi myös käydä niin huonosti, että vauva juuttuu synnytyskanavaan päästään ja silloin ei leikkaaminen auta kun jalat on jo ulkona. Napanuora voi jäädä puristuksiin ja vauva voi kärsiä hapenpuutteesta. Ei näin aina tapahdu, mutta riskit ovat normaalia synnytystä kovemmat, joten monesti päädytään sektioon, jos vauvaa ei saada käännetyä.

Mutta jokainen äiti, jolla on vaikeampi tapaus, pääsee synnytystapa-arviossa kuulemaan plussat ja miinukset eri tavoista ja yhdessä lääkärin kanssa miettimässä parasta tapaa tähän synnytykseen.

Kiitos mammat tsempistä! :)
Juu nyt alkaa oleen jo olo rauhottunut tuosta akkelista. :D :D

Perätila synnytyksessä on aina riskinsä, ja siksi neukkari haluskin nyt varmistaan et miten päin tää pikkujätkä on.
Raivotarjonnassahan se onneksi oli, mutta sitte viikoilla 36 mennään sinne synnytystapa arviointiin kuitenkin.
Ite en tiiä lähtisinkö yritttään perätila synnytystä.
Sektio oli ihan kaamee, ja oon tyytyväinen kuitenkin että esikoisen kanssa valitsin sen.
Ei olisi ollut aikaa enää kuvata että mahtuuko vauva varmasti ulos.

LA7.4.15
Sit ko sulla on se synntys tapa arviointi niin kannattaaa kysellä paljon,
ja jos oot muodostanut jo oman mielipiteen, ja haluut sektioon, koska koet synnytyksen liian vaarallisena niin sit se pitää vaan tehdä selväksi. Kaikki on lääkäri kohtasta, ja yleensä lekurit kannustaa vaan synnyttämään, koska sikiölle kuulemma aina parempi.

Ite oon tästä taas eri mieltä, Poika on ollut perus terve vaikka onkin sektiolla syntynyt.
ja suurempi riski mielestäni olisi ollut perätila synnytys kuin sektio.
on erillaisia tapauksia missä päädytään sektioon. Meillä oli sovittu sektio aika, mutta synntys käynnyistyikin liki pari viikkoa aikaisemmin. Olin jo 4,5 cm auki kun vihdoin pääsin lääkärin ja silloin alkoi olemaan jo kiire kun synnytys oli mennyt niin vauhdilla eteenpäin, joten aikaa ei ollut enää lähettää minua kuvauksii, jota samassa talossa ei ollut.

Mulla oli eilen lääkärineuvola rv 27+4, muutoin kaikki oli ok. ei mitään moitittavaa missään arvoissa tai muussakaan, painokin noussut tähän mennessä vain 6 kiloa. Mut silti lääkäri alko vauhkoon tosta radista, kun sf-mitta (joka otettiin vasta viime viikolla eka kertaa) oli yläkäyrällä, niin sehän tarkotti lekurin mielestä heti sitä, että oon mässäilly kauheesti ja on tulossa iso vauva, jos en vähennä sokerin syömistä. Ei auttanu, vaikka hän itse katsoi sieltä koneelta, että edellinen lapsi on ollu syntyessään 3,5 kilonen, vaikka siinäkin raskaudessa oli radi, jonka kanssa ei silloinkaan ollut mitään ongelmia ja kotimittaukset oli ihan normaaleja.

Totuushan on se, että en ole mitenkään makeanperso, enkä siis syö yleensä karkkia tai muutakaan makeaa, itse asiassa noudatan vähähiilarista ruokavaliota. Minusta oli jotenkin tosi törkeää, että lääkäri teki tällaisen oletuksen pelkän sf-mitan, radin ja ulkoisen olemukseni (myönnän olevani ylipainoinen) peruusteella, sen suuremmin mitään kysymättä. Kehotti siis vähentämään makean syömistä, minä siihen vastasin sitten, että "onneksi en ole makeanperso, että eipä tule muutenkaan syötyä mitään sellaista mikä tieten tahtoen sokeriarvoja nostaisi tai vauvaa sitä kautta kasvattaisi". Neuvolan täti itse sanoi viime viikolla, kun mittasi eka kertaa sf:n, että tässä vaiheessa se voi vielä olla yläkäyrällä, kun vauvakin on vielä niin korkealla, mutta eipä ollut lääkäri samaa mieltä.

Siis tyhmäähän se on, mut ekaa kertaa tän raskauden aikana tuli jonkun kommenteista pahamieli, vaikkakin aivan turhaan. En ole kyllä mitenkään huolissani vielä tässä vaiheessa, katsellaanpa sitten seuraavalla neuvola kerralla millä käyrillä mennään...

Tosi ikävää käyttäytymistä! Ärsyttävää tuollaiset lääkärit, jotka eivät kysele asioista ennen kuin tekevät johtopäätöksiä. Minulla on ollut sf-mitta joka kerta yläkäyrällä, eikä kukaan ole sanonut mitään.

Mulla oli esikoisesta sf-mitta käyrien yläpuolella alusta saakka.
Tyttö oli syntyessä 38+3 49cm ja 3130g.
Ei siis mulla viitannut isoon lapseen.

Tää toinen menee samalla kaavalla, iso sf-mitta, mutta ultrissa vastannut pienempää.

Joo toi sf-mitathan ei kerro mitään vauvan koosta. Sitä seurataan, että nähdään kehittyykö vauva samaa tahtia eli jos vatsa kasvaa koko ajan samaa käyrää niin tosi hyvä. Itselläni toi sf-mitta on 26,5 (rv 32), samalla käyrällä edennyt koko raskauden ajan. Muutenkin kaikki mittaustulokset olivat taas hyvät, rauhallisin mielin jatkuu odotus.

Neuvolassa käyty :) tänään rv. 31+0 sf mitta keskikäyrällä ja tasasesti samaa viivaa noussut. :)

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

Takaisin