Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sannnnna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ympärysmitta oli 90cm. Onko muilla mittailtu ympärysmittaa?

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

ympärys mittaa ei olla neukkarissa mitattu. mutta kotona.
Esikoisen aikan mittailtiin miehen kanssa aina yhessä,
tosin en saanut sitä ikinä kiinni masun ympäryksessä, tuskimpa siis nytkään. :D

Jokseenkin outoa kun mennään jo viimesellä kolmanneksella ja siltikin neukkareita niin harvoin.
Seuraavaksi olikohan se viikolla 36 taikka 37.
Sitä ennen neuvola lääkäri viikolla 33-34v ja synntyystapa arviointi.

Mä taas oon tyytyväinen, kun ei tarvi joka viikko neuvolassa juosta, musta se on ärsyttävää, mitä vähempi sen parempi... :oops:
Ainakin mun tapauksessa, kun ei mitään oireita ole, joita pitäisi erityisemmin tarkkailla. Meillä kun ei neuvolassa utrata tms. Ja tää laps ilmottelee kyllä itsestään sen verta paljon, etten kaipaa sydänäänten kuulemistakaan varmistuakseni lapsen hyvinvoinnista...

Mulla oli myös tänään neuvola 29+6 ja seuraavaksi pitäisi olla vko 37, mullakaan ei olisi edes lääkärikäyntiä kun menen synnytystapa-arvioon synnärille. Mutta neuvolan täti laittoi kuitenkin ajan neljän viikon päähän kun oli hänen mielestään kohtuuton aikaväli... Mullekin kyllä yhdentekevää siellä käydä, sokeriseuranta kättärillä ja neuvolassa ei mitään ihmeempiä ikinä tehdä!

Käytiin tänään ekaa kertaa uudella neuvolahoitajalla. (Meillehän tuli muuton jälkeen se epämielyttävä hoitaja, jonka kanssa ei oltu yhtään samalla aaltopituudella). Kyllä kannatti vaihtaa! Vähän jännitti, että tuleeko edellinen hoitaja vastaan käytävällä, mutta ei häntä näkynyt. Tämä uusi hoitaja oli paljon parempi, katsoi jopa silmiin, kun puhuin! :) Kiitos kaikille, jotka rohkaisivat vaihtamaan!

Tänään tais nyt olla neljäs ultra kättärillä. 30+2, kaikki hyvin, vauva kasvaa käyrien mukaan, nyt painoarvio 1700g. :)
Sairaslomalle pitäs jäädä ellen saa rutkasti vähennettyä töitä..
Seuraava ultra kolmen viikon päästä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Oho sullahan ultrataan monesti Möttönen :o saako kysyä tarkkaillaanko sulla vauvaa jostain erityisestä syystä vai kuuluuko teille noin monta ultraa? Meille ei kuulunut esikoisesta kuin alkuraskauden ultra ja tästä papusesta kuulu alkuraskauden- ja rakenneultra.. Keskenmenon takia ultrattiin ekalla neuvolakäynnilläkin ja varmistettiin laskettua aikaa mutta muuten täällä kuuluu noi kaks.

Onko sulla Möttönen arvot pysyneet kohdillaan? Mulla on paastoarvot ja muutkin menneet jatkuvasti yli, huolimatta siitä mitä syön. Vaikka painoa ei ole tullut hirveästi, aloitin pari viikkoa sitten tablettilääkityksen. Vauvakin kasvaa keskikäyrällä ultrien mukaan, toivotaan että lääkitys pitää arvot kurissa jatkossa.

Jenska, raskausdiabeteksen takia seurataan. Kaks ultraa kuuluu täälläkin.
Tökkönen, mulla on arvot ollu oikeastaan aika hyvät. Pari kertaa rajalla, mut yli ei oo paukkunu. Vähän hymyilytti kun lääkäri totes dieetin toimivan - niin minkä dieetin... Oon yrittäny syödä lounaan ja iltapalan, mitkä yleensä jää väliin, mutta en mä kyllä mitään ruokavaliota noudata.
Pitää kuitenkin lähettää taas viikon päästä mittaukset, toistaiseksi kuitenkaan ei ole tarvetta alottaa insuliinia :).

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Huomenna olisi äitiyspoliklinikalla käynti istukka kontrollissa. Kyllä jännittää onko se istukka yhtään siirtynyt pois kohdunsuulta.. Onneksi ei enää ole verisiä vuotoja tullut.

Meillä ei raskausdiabeteksenkään takia käydä sen kummemmin ultrassa. Se kokoarvio-ultra on sit sillon vähän ennen synnytystä eli siis tota kolmatta ultraa ei toista kertaa synnyttävillä olis muutoin. Täällä toisella kertaa kuuluu vain kaksi ultraa ellei lähetteellä laiteta jostain syystä. Eli tän radin "ansiosta" päästään näkemään meidän pikkunen ultraan vielä kerran ennen synnytystä :)

Minä käyn nyt 2 viikon välein äitipolilla ultrassa. Muksuvon noin viikon viikkotilannetta pienempi, kasvaa omalla käyrällään normaalialueen alalaitamilla, napavirtaukset taas normaalialueen yläpäässä mieluummin. Jos laskettua ei olisi kolmatta kertaa muutettu heitto olisi muutamia päiviä. Tympii ja stressaa tuo kulkeminen, se on käytännössä päivän reissu, ei ole bensa ilmaista, eikä polimaksutkaan halpoja ole jatkuvasti maksaa. Lapset joutuu polipäivinä olemaan pitkään yksin koulun jälkeen, kun mies haluaa kuitenkin tuonne mukaan lähteä. Lisäksi aikojen suhteen on tosi nuukaa, navetalla pitäisi saada tehtyä 3,5 tunnin työt parissa tunnissa, maitoauto käy sen verran tyhmään aikaan, että navettahommia ei pysty yhtään aikaistamaan. Ja polilla ajat aina enempi vähempi myöhässä. Viimeksi lääkäri käski seurata liikkeitä tarkkaan, liikepäiväkirjaa pitäisi pitää. Olin tulla jo hermoraunioksi, onneksi on ihania ystäviä joille puhua ja jotka palauttaa ns maan pinnalle. Onneksi nuita reissuja ei ehdi enää montaa olemaan. Kyllä ne sen verran naista syö.

Tänään käyty neuvolassa ja nyt olikin sitten tämän raskauden viimeinen lääkärineuvola mikäli ei tule mitään ongelmia. Nyt RV 30+3. Ensisynnyttäjillä on täällä RV36 vielä lääkärikäynti jossa synnytystapa-arvio mutta niillä jotka on synnyttänyt jo ennen niin tätä käyntiä ei tehdä. Verenpaineet oli hyvät, maksa-arvot oli kunnossa, SF-mitta oli 27cm ja papunen siirtynyt pää alaspäin :) Tästä täytyy kyllä olla iloinen! Muutenkin tästä käynnistä jäi positiivinen olo kun oli eri lääkäri kuin viimeksi ja tää oli tositosi mukava :) Kohdun suu oli alkanut hieman pehmenemään muta oli vielä sormelle kiinni ja kanavaa noin 3cm.

Tänään ollut muutenkin kyllä kiva päivä vaikka etukäteen stressasin, nimittäin anoppi tuli ensimmäistä kertaa käymään ja ilmeisesti oli innostunut ja tykkäsi myös meidän kodista yms :) Asuu siis toisella puolella suomea joten en ole häntä edes tavannut montaa kertaa. Toki parin päivän siivousrumba ja lumityöt tuntuu selässä ja supistuksina mutta nyt sohvalla löhötessä voi todeta että kyllä kannatti! :)

Mä käväsin kans neuvolassa tänään. Menin ylimääräselle käynnille niin mittasivat nyt ekaa kertaa sf mitan joka oli 29cm, viikkoja 28+2 :)

Tänään oli se istukka kontrolli. Siinähän se kohdunsuun päällä edelleen napotti. Rv 32+0 on seuraava kontrolli ja katsotaan onko se istukka siirtynyt. Jos ei niin rv 37 sovitaan sektio aika :( vähän veti mielen matalaksi. Ajatus sektiosta hirvittää. Lääkäri puhui että rv 34 voi jo joutua osastolle odottelemaan leikkausta. Ei ainakaan yhtään helpottanut asiasta stressaamista. Pidän peukut pystyssä sen puolesta että siirtyisi mutta lääkäri totesi että takaseinä istukka harvemmin nousee :( nyt vaan odotellaan seuraavaa ultraa ja toivotaan ettei mitään vuotoja tule...

Tänään oli neuvola ja vauva oli kerrankin kiltisti pää alas päin. Neuvolantäti sanoi, että jos nyt pysyisikin siellä. Heh heh. Pari tuntia ja veijari oli taas kääntynyt! Hb oli laskenut aika paljon, joten ihan rautatabletteja pitäs tässä alkaa ottamaan:/ Seuraavat ajat varattiin 2 viikon välein, että nyt alkoi sitten se useammin ravaaminen minulla. Rv 30+0

Mulla oli neuvola rv 30. Seuraava on sitten lääkärin treffaaminen rv 35. Tuossa välissä on ennen ollut yksi käynti terkan luona, mutta se poistunut. Antoi kyllä mahdollisuuden käynnille, mutta en kokenut tarvetta.

Mua ei haittaa tiheemmät käynnit, koska jään just mammalomalle ja neuvola on tollasen kilsan päässä, niin sinne on tosi helppo mennä. Eri asia sitten jos oli neuvola kauempana tai kävisin vielä töissä silloin.

Ei muakaan haittais. Teen sen mitä vaaditaan, mukisematta. :grin

Mulla on neuvola työpaikan yläkerrassa.

Meilläkin on neuvola jatkossa kahden viikon välein. Voisin hyvin käydä useamminkin, aina tuntuu olevan niin paljon juteltavaa ja kysyttävää, että aika loppuu kesken. Rv 35 on lääkäri, silloin katsotaan ultran avulla vauvan asento. Jeii, kiva nähdä vauva vielä ultrassa, tuli kivana yllätyksenä. :)

Takaisin