Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuopus, mulle sanottiin viime raskaudessa samoin istukasta, että on osittain kohdunsuulla. Kyselin nyt tämän raskauden ultrassa asiasta ja kätilö sanoi, että kun kohtu on vielä tässä alussa niin pieni, niin istukka usein peittää vielä kohdun suun tai on ainakin lähellä sitä. Mutta kohdun kasvaessa istukka nousee ja tilanne katsotaan sitten rakenneultrassa uudestaan. Ja olihan se mulla ainakin noussut. Näin meillä päin :)

Kävin nt-ultrassa Tampereella suomenterveystalolla ja kätilö oli kyllä mukava, mutta minulla ei katsottu edes istukan paikkaa, hän sanoi että se katsotaan sitten rakene ultrassa! Huomenna on neuvola-lääkäri, tulipahan hyvään saumaan, koska tänään tullut ihan vähän rusehtavaa vuotoa....muutenkin ollut kummallista vuotoa (väritöntä) joten luulen että olen saanut taas ikäväkseni hiiva tulehduksen! :/

Nyt on nt-ultra takana ja siellä se meidän pikkutyyppi huiteli menemään, sydän pampaten! Yllättävän paljon siellä tapahtuu masussa, eikä sitä itse tunne vielä lainkaan. Kaikki raajat oli paikoillaan ja kädet ja jalat viuhu menemään ja kallo oli oikein kauniin muotoinen. Viikkoja ultran mukaan 12+3 kuten kuuluukin, mutta kokonaismitta vastasi jo viikkoja 13+4...ollaan molemmat miehen kanssa pitkiä ja hoikkia, eli sieltä on tulossa hujoppi, mikä nyt ei tietenkään mikään suuri yllätys ole.
Nt oli täysin normaalin rajoissa, mutta tarkempi tulos tulee kai sitten kirjeitse kun tekevät ne laskelmat trisomia-seulan pohjalta.
Jotenkin se vaan aina konkretisoituu tämä raskaus, kun käy ultrassa. Että ei sitä olekaan vaan mystisesti lihonut :D!!!

Mulla oli viime perjantaina lääkärineuvola, ja jäi siitä jäi nyt eka kertaa jotenkin kurja fiilis. Ensimmäinen neuvola ja molemmat ultrat oli tosi positiivisia kokemuksia. Tällä kertaa ensin neuvolan tätä ensin kutsui mut sisään ja siirsi mun seuraavaa aikaa viikolla eteenpäin ja lähetti sitten lääkärille. Siellä tehtiin se gynegologinen tutkimus ja kuunneltiin hetki sydänääniä (mikä oli kyllä ihanaa <3). Mutta sitten vaan käskettiin laittaa vaatteet päälle ja lääkäri kysyi onko mulla kysymyksiä. Kyselin vähän mun selästä, kun sen kanssa on aiemmin ollut ongelmia, että pitäisikö mun jotenkin varautua. Lääkäri käski jatkaa liikunnan harrastamista ja palata asiaan, jos ongelmia alkaa ilmetä.

Ja se oli sitten siinä. Aikaa meni kaikkineen max. 15 minuuttia, eikä mua edes punnittu eikä mitattu verenpainetta tai hemoglobiinia. En tiedä, ehkä niitä ei ole tarkotuskaan sitten seurata tässä alussa vielä niin tarkasti, mutta jotenkin olisin odottanut että ne kuitenkin otetaan kun edellinen neuvola oli joulukuun alussa ja seuraava sitten vasta maaliskuun alussa. Neuvolatäti (eri kuin ekassa neuvolassa) ja lääkäri olivat kyllä molemmat ihan mukavia, mutta jotenkin jäi sellainen fiilisi, että mut vaan kiirellä lykättiin ulos sieltä.

Jäi harmittamaan etten tajunnut itse kysyä edes siitä hemoglobiinin mittaamisesta, kun sen mahdollinen lasku on vaivannut mun mieltä kun tää väsymys ei ota hellittääkseen. Noh, ei auta varmaan kun odottaa seuraavaa neuvolaa tai käydä työterveydessä mittauttamassa se...

Eka ultra vihdoin takana ja siellä se kultiainen hyppi ja pomppi niin paljon että hyvä saatiin sydänääniä ja pituutta otettua! :) Kaikki oli niin kun pitääkin :) Voi tätä ilon, liikutuksen ja onnen määrää <3 Oli pakko käydä kaupassa vauvanvaateosastolla kotiin tullessa ;)

Eka lääkäri-neuvola mullakin nyt takana! Ihana tuttu lääkäri, joka on hyvin mukava! Mulla kyllä mitattiin verenpaine ja hemoglobiini olikin jo katsottu perjantaina joten se oli jo ok! Seuraavan kerran neuvolaan vasta maaliskuun lopulla rakenne ultran jälkeen, olisin saanut ajan jo rv 17-18, mutta koska olen suht perus terve niin neuvola ajat ovat harvemmin! Saan mennä neuvolaan aiemmin jos jotain erikoista ilmenee! Ja hyviä uutisia sain lääkäriltä, ei ollut sitä pirullista hiivaa onneksi! :)

Kiitos lollo paljon vastauksesta!

Ja joo tästä Virtasesta vielä, eihän se sosiaalinen puoli kerro mitään ammattitaidosta, huvitti vaan kun oli jotenkin tökerö käytökseltään, tokas melkeen heti vaan "pöksyt pois ja tuolille tsotso" :D ja oikeastaan nyt jälkeenpäin kun vielä asiaa miettii, niin saattaa minun mielikin värittää muistikuvaa käynnistä, kun tosiaan aika unelta se tuntui kun selvisi tää kaksosraskaus.

Tarviiko muuten joka kerta neuvolaan mennessä olla virtsaamatta ku mitataan niitä protskuja? Tai mikä se pissatesti nyt olikaan... En muista mitä neuvolantäti sanoi vai oliko se vain silloin ekalla kerralla ku otettiin joku toinen näyte virtsasta..

Täällä Saksassa metsästetään kätilöä tällä hetkellä! Täällä on sellainen tapa, että on se omalääkäri ja sitten vielä oma kätilö! Ei varsinaisesti tarkoita ihmistä, joka auttaa itse synnytyksessä, mutta järjestää esim. synnytysvalmennuksen ja tulee synnytyksen jälkeen kotiin auttelemaan käytännön asioissa. Sain kyllä yhden kätilön lääkärini kautta, mutta asuu vähän kauempana ja kokeilin, jos saisi tästä omilta kulmilta. Mutta LA elokuun alussa, joten kaikki lomilla tai muuten vaan täyteenbuukattu eli taidanpa pitää sen, joka mulla jo on (jota en ole vielä tavannut, mutta ensi viikolla olisi ekat treffit).

Muuten kuuluu sillä lailla hyvää, että tuli kans tarkemmat tulokset riskiseulannasta ja hyvin pieni riski esim. Downin syndroomaan. En malttais odottaa seuraavaa ultraa, se ois sit vk:lla 20!

Np-ultra takana, sinne mennessä elin rv 11+4 vaan sikiö vastasikin rv 12+0. :) Vilkas ja liikkuvainen pieni, ultraaja meinasikin, että näin "uusintakierroksella" liikkeet voivat alkaa tuntua piankin, jos samanlainen liikehdintä jatkuu. :D <3 Turvotusta oli tasan 1mm, pää-peppumitta 54mm. Kaikki oli muutenkin näkyviltä osin hyvin. :) Rakenneultraa odotellessa!

Onko teillä kaikilla otettuna influenssarokote?
Anoppi sitä multa kyseli, että kai mulla se on ja laitoin neuvolaan kyselyn että mites pitäiskö olla, niin neuvolantäti vastasi että kyllä sitä ehdottomasti suositellaan raskaanaoleville.
Olisko mun pitänyt tämä tietää automaattisesti jonkn geeniperimän tai sisäisen intuition kautta??? Kai niiden kuuluu neuvolassa kertoa tommoset?

No joo, nyt odotan sitten tietoa että saako sen julkiselta puolelta, vai onko mentävä yksityiselle. Onko kokemusta?

Mulla ainakin heti ekassa neuvolassa ennen joulua kysyttiin, että otanko sen ja se lykättiin se saman tien käsivarteenkin. Eli pitäisi kyllä käsittääkseni saada julkiselta puolelta (ilmaiseksi), koska rakaana ollessa kuuluu riskiryhmään..

Tänään otettu verta vapaaehtoista sikiöseulontaa varten. Kuinka moni tuohon on osallistunut? Meille oli itsestäänselvää, että osallistutaan. Toivon mukaan ei tule jatkotutkimuksille tarvetta.

Vajaa 2vk pitäisi vielä malttaa nt-ultraa odottaa. Jännittää..

Täälläkin käyty tänään nt-ultrassa. Siellä se oli, varhaisultrassa pieni piste nyt löytyi kaikki raajat oikeilta paikoilta, profiili oli kauniisti jo nähtävistä, kaikki elimet paikoillaan ja hyvin kehittyneet. Levoton tyyppi, ei meinannut paikoillaan pysyä. Jalat sirosti ristissä :) n. 9 cm vähän päälle jalkoineen päivineen. Perä- päämitta n. 6 cm. Tykkäs pötkötellä selin tai kyljellään.. kertaakaan ei kääntynyt "naamatusten". Sydänääniä ei pystynyt tällä laitteella kuulla, sydämen syke 159krt/min. sama ollut kotidopplerilla vikat kerrat. Neuvola 10pv, mutta pikkusen kanssa seuraava näkeminen rakenneultrassa vasta 8.4, huoh pitkä odotus! Onko moni ajatellut käydä yksityisellä esim. 4d-ultrassa?? Täällä mietitty ja varmaan mennään kyllä.

Kotiin tullessa piti tänkin lähteä katteleen vauvanvaatteita. Ostin muutamat "unisex" bodyt ja housut, sukat sekä söpön lakin. Koskahan sitä viittis alkaa laittaa huonetta remppaan ja sisustaa vauvaa tai lähinnä meitä varten :D

Pipridae mä kyllä kans ihmettelen vähän tätä vastausta. Eka neuvola mulla oli tammikuun alussa, kai siinä yhteydessä kuuluisi mainita asiasta. Nytkin tuli vain vastaus, että ehdottomasti suositellaan, muttei sen enempää...huoh. Hyvissä käsissä tunnen olevani, not! :O

Cloudberry meille oli kans ilmiselvää että mennään, olen jo 36, eli iänkin puolesta oli itsestäänselvää mennä. Onneksi saatiin kuulla hyviä tuloksia ja kaiken pitäisi olla oikein hyvin :)

Oon lukenu jostain, että saattaa siirtyä kohdun suulta pois. Tarkemmin en tiedä miten ja kuinka paljon. Muistaakseni se vaikuttaa synnytystapaan, eli jos se on vielä synnytyshetkellä siinä suulla, niin pitäis synnyttää sektiolla. Tosin kaksosraskauksissa se saattaa olla edessä joka tapauksessa? Varma en asiasta ole, mutta tällaisen kuvan olen saanut. Korjatkaa toki joku, jos jollain on parempaa tietoa :)

Jamppa, ei mulla ainakaan viimeraskaudessa pitänyt olla virtsaamatta ennen niitä muita neuvolakertoja.
Ja Cloudberry, minä ainakin osallistun seulontaan. Osallistuin viimekskin ja se on kuitenkin hyvä juttu, niin miks ei.

Jamppa, pissanäytteen jätetään joka käynnillä heti alussa ainakin Turussa. Mutta en ole sen takia pidättämässä, siihenhän riittää pieni liraus.

papo, suunnittelin jo heti marraskuussa että otan influensarokotteen kun vielä yritimme vauvaa. Olin kuitenkin saikulla esikoisen kanssa kun työterveyshoitaja kävi työpaikalla piikittämässä. Sitten heti rv 5 kävin työterveyshoitajalla ottamassa piikin. Neuvolassa asiasta ei joulukuussa edes kysytty. Esikoisen LA oli tammikuussa, silloin neuvolassa kysyttiin loppuraskaudessa.

Cloudberry mä ainakin osallistuin seuloihin, jotenkin turvallisempi mieli nyt kun seulat selvillä ja ok. Itse olisin myös otattanut tarpeen vaatiessa istukka/lapsivesipunktion riskeistä huolimatta ja tarvittaessa jopa keskeyttänyt raskauden. Olin miettinyt asiat aika pitkälle valmiiksi ja mulla on tietyissä asioissa liiankin raadollinen katsontakanta tiettyihin asioihin. Eihän nuo seulat sataprosenttisen varmat ole, mutta on ainakin katsottu. Mullahan kaikki näytti hyvältä nt-ultrassa ja seuloissa :)

Tänään käväisin jälleen neuvolassa. Hb 134, pissa puhdas, verenpaine ok ja painonnousu 300g viikko eli ihan ok. Sydänäänet kuului hyvin ja selkeästi. Viikot nyt 14+5 eli hyvällä mallilla asiat on. Ehkä pientä liikettäkin alavatsalla on, istukka on takaseinässä (ihan varma en ole, ei ihan kaikki jäänyt nt-ultrassa kristallin kirkkaana mieleen, mutta näin muistaisin kuulleeni), joten kuulemma hyvin mahdollista. Ihanaa odottaa kevättä ja kasvavaa masua ja etenkin sen asukkia, vaikka joskus ajatus vähän hirvittääkin. Valtava vastuu on edessä. Ihana sellainen kuitenkin.

Takaisin