Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä sain työpaikan puolesta joulukuun alussa influenssarokotteen. Neuvolassa asiasta ei puhuttu täälläkään mitään, ei nyt eikä esikoisen kohdallakaan.

Tuosta istukasta. Se tosiaan saattaa tässä alkuraskauden aikana olla kohdunsuulla, mutta melko monessa tapauksessa nousee kyllä pois siitä, kun kohtu kasvaa. Ei toki kaikissa tapauksissa, joillakin se saattaa jäädä siihen alas ja olla osittain kohdunsuulla.
Mun mielestä mulle sanottiin nt-ultrassa, että istukka on hyvässä paikassa takana, mutta eilen ultrassa lääkäri sanoi sen olevan etuseinässä. Mene ja tiedä sitten, missä lienee on. Jos se tuossa etuseinässä on, niin liikkeitä saa varmaan vielä jokusen viikon odotella.

Täällä meilläkään ei tartte pissanäytettä varten pidätellä sen kummemmin. Kunhan jotain saa siihen purkkiin tiristettyä niin se riittää. Ja täälläkin se näyte käydään antamassa heti siinä alussa ennen terkkarin luokse menoa. Terkkari sitten kysyy aina, jätitkö näytteen ja käy sen katsomassa. Meidän neuvolassa on erillinen näyte wc, missä on purkkeja valmiina ja kyniä, että saa kirjoittaa siihen purkkiin oman nimensä. Näyte sitten jätetään sinne wc:n.

Me osallistuttiin kans noihin seulontoihin. Ja mä olisin kans tarvittaessa valmis jatkotutkimuksiin ja vaikka raskauden keskeytykseenkin, jos tilanne olisi niin huono. Raadollista ehkä, mutta joskus on ajateltava itseäänkin ja omia voimavarojaan, perheen tulevaisuutta ja myös sen syntymättömän lapsen mahdollista tulevaisuutta.

Influenssarokotteesta ei olla puhuttu neuvolassa mitään. Ei esikoisen aikaan, eikä nyt tässäkään raskaudessa. Tuskin otan, en oikein tiedä vielä..

Kun olin ensimmäisessä neuvolassa,niin siellä terveydenhoitaja kysyi halutaanko minä ja mieheni ottaa influenssa rokotteet,minä otin ja mieheni ei. Sen jälkeen tuli pieni flunssa,mutta toivottavasti säästyn pahimmalta. Viime vuonna tosin sairastin influenssan jo!

Käytiin tänään nt-ultrassa ja siinä näytti kaikki olevan hyvin. Pommi putoskin siinä vaiheessa kun sain kuulla yhdistelmäseulan tuloksen:80% riski kromosomipoikkeavuuksiin. Nyt en yhtään tiedä mitä tehdä. Luottaako siihen, että kaikki hyvin kun ultrassa näkyi kaikki mitä pitää, koko vastasi viikkoja, nt-mitta oli normaalin rajoissa ja tyyppi liikkui todella vikkelästi vai mennäkö varmuuden vuoksi vielä lapsivesipunktioon. Pari viikkoa on aikaa miettiä tuota punktioon menoa. En vaan yhtään tiedä mitä teen jos siellä jotain ikävää ilmenee...

Jansku: Onpa ikävää, että tuli huonoja uutisia. Mä kyllä varmaan menisin siihen punktioon. En mä pystyis elämään sen -entä jos- tunteen kanssa. Haluaisin saada varmuuden. Vaikka eihän mikään ole varmaa ennen syntymää. Pohdi nyt rauhassa, mitä teet. Teet niin kuin sinusta itsestäsi parhaalta tuntuu, ajattele sydämellä.

Kuopus, mulle ainakin sanottiin, ettei istukan paikkaa voi vielä edes tietää alkuraskaudesta, koska se on puolet kohdun koosta. Joten turha panikoida sitä vielä.

Jansku: Todella ikävä kuulla! Vaikea lähteä neuvomaan, mutta itse tekisin varmaan tässä tilanteessa punktion, vaikka siinä onkin riskinsä. Mutta sen jälkeen tietäisi taas enemmän. Muista kuitenkin, että on vielä hyvin mahdollista, että lapsi on terve! Ymmärrän kyllä pelkosi ja huolesi, koska on niin vaikea sanoa mitä tehdä, jos siellä jotain ilmenee. Ja kun mikään ei ole varmaa ennen syntymää, se on pahinta.

Jansku, voimia päätöksen tekoon! Itse vastailen sillä taustalla, ettemme ole seuloissa mukana, paitsi ultrissa käydään kyllä ehdottomasti. Kuitenkin ajattelen, että ennen lapsen syntymää voi olla hyvä tietää jos jotain poikkeavaa on tulossa. Voi henkisesti paremmin valmistautua. Ja tosiaan koskaan ei varmaksi tiedä onko siellä mitään vaikka testit antaisivatkin riskiarvioitaan.

Jansku, mulle kävi noin esikoisen kohdalla ja siksi en enää halunnut kakkose ja nyt tämän raskauden aikana mennä seuloihin koska se verinäytteessä oleva arvo saattaa olla omassa veressä...näin mulle sanottiin! Esikoisen kohdalla kävin lapsivesipunktiossa, enkä itse enää ikinä siihen halua mennä, oli niin tuskaista odottaa neljä viikkoa vastauksia! Koko kuukausi meni tuolloin lähes itkiessä! :) molemmat lapset kuitenkin olleet terveitä ja haluan uskoa että tämäkin tulokas on terve, np ultrassa kaikki oli ok!

Kiitos kaikille tsemppauksesta! Täytyy vaan ajatella,että terve se on kunnes toisin todistetaan. Harmittaa,että osallistuin seulaan, koska ilman sitä oltais onnellisia kun ultrassa kaikki hyvin. Punktioasiaa vielä mietin. Vaikka siinä olis kaikki hyvin niin sitten taas jännitetään onko rakenneultrassa kaikki ok jne. Täytyy vaan totutella tähän jatkuvaan epävarmuuteen...

Jansku, minä kävin tänään Oysissa istukkanäytteessä.Koska olen iäkäs (yli 40v) minulla olisi ollut jo suoraan mahd. mennä sinne mutta kävin nämä seulat läpi, nt oli 0,9 mutta se "riskiluku" seerumista oli 1/229, eli pomppasin. Alusta pitäen meille oli selvää että ainakin istukkanäyte otetaan, niimpä varattiin sinnea aika neuvolasta ja tänään (viikkoja 13) siellä käytiin. Kyllähän se jännitti, mutta kätilöt ja lääkäri olivat kovin rohkaisevia ja osaavia, ja saimme paljon tietoa ja mikä parasta kunnon laitteella tehtiin ultra. Pikkusella oli kädet, jalat, aivot, mahalaukku.. ja mikä parasta, sydän hakkas täysillä! Ja oli vilkas vipeltäjä. sitten lääkäri tutki istukanpaikan, minulla istukka kohdun etuseinässä, joten näytteenottoa ajatellen juuri passeli paikka. Niimpä näyte otetiin, vähän se sattui, ja miestä varsinkin hirvitti. Vknloppu käskettiin ottaa iisisti, ilman rehkimisiä. Viikon päästä sieltä luvattiin puhelimitse ilmoittaa..joten elämme viikon jännittäviä aikoja!

Lapsivesinäytteestä saa ainakin 100% varmuuden, eikö näin ole? Vai muistanko sen väärin???? Itse sitä näytteen ottoa kammoan kovan piikki-kammon takia, oksu meinasi siellä silloin lentää teki niin pahaa...ota kuitenkin jansku huomioon että kaikki kestetään kipua erilailla ja siitä saisit ainakin mielen rauhan! Ei tässä voi kuin onnea päätöksen tekoon toivottaa!

Muru<3: lapsivesipunktiosta saa varmuuden noiden kromosomipoikkeavuuksien osalta ainakin, joten todennäköisesti käyn siinä. Oman mieleni olen aika hyvin saanut rauhoiteltua, mutta mieheni on maassa tämän tiedon vuoksi. Kätilö kyllä sanoi ettei meidän tarvi olla kovin huolissaan kun ultrassa kaikki ok. Mitä teillä on olleet nuo nt-lukemat? Meillä oli 2.2. Olin niin shokissa eilen tuon riskilukematiedon jälkeen etten tajunnut kysyä mikä on tuon nt- luvun yläraja...

Jansku_82 ja Riduli, tsemppiä ja voimia tutkimuksiin!

Mä kävin tänään taas neuvolassa ja lääkärillä, koska laittoivat mut kuitenkin vielä lääkärille monien allergioideni yms. takia.Neuvolantäti on kyllä tosi mukava ja tänään siellä oli myös kätilöopiskelija, otettiin verikokeet, jotka jäi ekalla kerralla ottamatta ja sokrut ja protskut oli kunnossa, mut painoa on tullu melkein kilon verran… Olen kyllä huomannutkin et mahasta on tullut oikea röllykkä ja hiukan ahdistaa, mutta olen syönytkin epäterveellisemmin kuin aikoihin, hyvällä tekosyyllä… Noh, pitää nyt vähä skarpata taas ruokailujen kanssa. Lääkäri oli kyllä pettymys, sellanen venäläinen nuori lääkäri, joka ei osannut vastata ensimmäiseen kysymykseeni kalkinsaannista, yms. ja totesin, että annanpa loppujen kysymysten olla. Lupasi kyllä selvittää asian ja palata. Parasta käynnissä oli tietysti sydänäänet! Vaikka nt-ultrasta on vain reilu viikko niin oli taas ihana helpotus kuulla sydämen siellä sykkivän!

Me ei olla vieläkään saatu kuulla sydänääniä :( kätilö selitti sen sikiölle vaaralliseksi kuumuuden vuoksi tai jotain sellasta joten?!?! Käytiin siis nt-ultrassa keskiviikkona ja siellä hulluna heilui ja kieppui meijän sisupussi <3 pää-peppu mitta oli 60mm ja vastasi viikoiltaan 12+4 vaikka just sillon oli 12 tasan. LAta ei kuitenkaan muutettu kun tiedetään hedelmöityspäivä (istutuspäivä). NT oli 1,3mm eli hyvät oli lukemat, nyt vaan odotellaan niiden verikokeiden tuloksia.

Täälläkin ruokavalio ollut ennen raskautta tosi terveellinen mutta nyt ihan hävettää miten on tullut syötyä herkkuja.. Onneksi paino ei ole vielä noussut.
Meillä kuunneltiin sydänäänet neuvolassa rv12 eikä ollut puhetta mistään haitoista. Koti dopplerilla olen kuunnellut monta kertaa viikossa mutta en pitkiä aikoja, se ei kuitenkaan ole läheskään yhtä tehokas kun neuvolan laite, josta kuului paljon kovemmin ja selvemmin sydänäänet.
Tylsää odotella rakenneultraa joka on vasta maaliskuun lopulla... Aika kuluu niiiin hitaasti :confused:

Joku pohti täällä influenssarokoteita. Itse otin rokotuksen, mutta eipä ne rokotteetkaan aina anna 100% suojaa, sillä rokotuksesta huolimatta sairastuin influenssaan. :sad001 Aikas raju tauti ja inhottava huoli, miten influenssa mahdollisest vaikuttaa pikkuiseen. Parempi kuitenkin olla miettimättä sellaisia asioita, joihin ei itse pysty vaikuttamaan.

Itselläni on nyt takana nt-ultra. Kaikki oli sen perusteella hyvin. Eilen oli ensimmäinen neuvolalääkäri, ja olipa se hätäistä touhua. Hyvä, kun ennätti jalkansa pöydällä levittämään, niin jo siitä sitten käyntiaika loppuikin. Tärkeintä ja ihaninta oli kuitenkin taas kuulla sydänäänet, jotka viipottivatkin melkoiseen tahtiin. Syke oli 160.

Terveydenhoitajakin vain huikkasi, että pidetään nyt se seuraava aika, mutta jos ei mitään ihmeitä tapahdu, voin sen vaikka peruakin. No toisaalta, en itse koe tässä vaiheessa käyntejä kovinkaan tarpeellisiksi. Eniten odotan kanssa rakenneultraa, jonne on vielä matkaa, sillä viikkoja on nyt 14+0.

Mulle ei tuota influenssarokotetta ole edes tarjottu, enkä tiedä olisinko ottanutkaan, koska en juuri sairastele, enkä ole noita rokotteita aikaisempina vuosinakaan ottanut.

Jansku nt-raja on 3.0, ts 3.0 on patologinen löydös. Mikä tahansa sen alle on ok, mutta tulos yhdistetään seeruminäytteeseen, eli vaikka olisi ok nt-mitta niin seerumi vaikuttaa, kuten nyt sulla.
Muista, että tässä puhutaan todennäköisyyksistä -mikään ei ole varmaa.

Tsemppiä todella paljon teidän tilanteeseen, varmasti kaikki täällä pidetään peukkuja että kaikki kääntyy vielä parhain päin!

Jansku, nyt oli nt mitta 1,3 eli hyvä on ja kätilö oli ihana kun sanoi kaiken olevan sen perusteella kunnossa, eihän se kuitenkaan ihan 100%ole että kaikki hyvin olisi, mutta kuten kätilö sanoi niin rakenne ultrassa näkee jos on jotain kehitys häiriöitä ja senkin jälkeen lisä tutkimusket mahdollisia! Rauhallisin mielin tässä koitan olla itse, mutta lähi päivinä olen alkanut pelkäämään että jokin menee vikaan....

Meidän neuvollassa on ihan surkeet doplerit eikä millään meinanut lääkäri löytää sydän ääniä! Että kuulen koti doplerilla paljon paremmin sydän äänet! Enkä ole ennen kuullutkaan että sydän äänten kuuntelu olisi jotenkin vahingollista vauvalle.....

Takaisin