Pipridae, mua kans niin huolestuttaa, että jos tässä välissä kerkeää tulemaan jotain muutoksia verenpainees tai virtsas ja niitä ei huomata tarpeeksi ajoissa ton kahden kuukauden välin takia...ja jos vauvalle sitten saattuukin huonosti. Ja tuskin niitä lisä-neuvola aikojakaan ihan tämän yleisen huolen takia annetaan, kun resurssit vedetty niin minimiin. Mutta aion kyllä,seuraavalla neuvola käynnillä huolistani sanoa, mikäli selviän nyt sinne yli kuukauden päähän
Nitti: Tuahan ois hyvä, että annettais tuollIainen mahdollisuus rr mittaukseen ja pissan tarkkailuun. Missä päin tuollainen käytäntö, jos saan udella? Oon kyllä miettiny, että voisin itelleni ostaa niitä pissaliuskoja, niin ei ainakaan tarvi stressata turhaan, että jos tulee jotakin muutoksia.
Mutta tosta oon kyllä eri mieltä, että neuvola ei jättäis ketään tyhjänpäälle. Mulle tuli nimittäin just sellainen tunne tosta neuvola järjestelmästä, että mä en saa tarvitsemani
ammattimaista apua. Nimittäin soitin neuvolaan ja kerroin, että mulla on muutaman päivän ollu alamaha jatkuvasti kipeä, ja en tiennyt kuuluko se nyt normaali raskauteen vai olisko kyseessä esim. emätintulehdus.. No neuvolasta sanottiin, että seuraavat ajat neuvolalääkäriin menee kahden viikon päähän. Ja se sano, että soita terveyskeskukseen, ja kysy voisko ne antaa ajan yleislääkärille kun neuvolalääkäri oli puukattu täyteen.
No minä menin tk:n yleislääkärille, josta mulla tuli heti tunne, että toi ei oo kyllä raskaana olevia hoitanut, oli niin hukassa. No se otti pissanäyteet ja teki gynekologisen sisätutkimuksen ja sano että kaikki ois ok, näytteet oli puhtaat. Lääkäri sano että se on vaan normaalia kohtukipua.
No sitte 4 päivän jälkeen tuli postista kirje ja siellä oli resepti antibiootti kuurista! Ja päälle oli liimattu lappu, jossa luki, että "jos oireet jatkuu, aloita antibioottikuuri ohjeen mukaan". Minä sitten soittamaan hädissäni tk:seen, että miksi lääke oli määrätty ja tietenkin kerkesin jo huolestumaan, että jos minulla nyt onkin tulehdus ja se on kerennyt olemaan jo kauan ja että miten vauva nyt selviää...jne. kaikkea ehdin patikoimaan..No hoitaja sanoi, että lääkäri ei ole tehnyt sanelua, että ei nyt osaa sanoa, miksi Antibiootti on määrätty. Tarkisti kuitenkin vielä, että kaikki näytteet oli puhtaat ja olihan ne. No sain sitten kyseiselle lääkärille soittoajan kahden päivän päähän. En uskaltanut lääkettä alkaa syömään, koska en ymmärtänyt, että miksi huvikseen sen söisin.
No menin heti yksityiselle, koska en uskaltanut odottaa kahta päivää ja odottaa lääkärin soittoa... No yksityisellä kokenut synnytyslääkäri tutki minut ja sanoi, että kaikki on kunnossa ja kielsi syömästä turhaan antibioottia ja kertoi, että muutenkaan näin pienillä viikoilla ei kannata mitään lääkkeitä varmuuden vuoksi syödä.
Tämän kokemuksen jälkeen jäi kyllä niin huono luottamus meidän Oulun neuvolapalveluun
. Oikein pelottaa, että jos jatkossa tulee jotain ongelmia, niin siihen ei saa ainakaan helposti ja tarvittavan nopeasti apua. Ja kyllähän se näin on, että vasta viikolla 22 ja siitä eteenpäin vauvan hengellä on merkitystä, ja vasta tästä viikosta eteenpäin aletaan suhtautumaan vakavasti. Mutta toivottavasti ei muilla tällaisia kokemuksia neuvolan toiminnasta.