Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ei osallistuta seulontoihin, koska niillä ei kuitenkaan saa esim. kromosomipoikkeavuuksista täydellistä varmuutta kätilön mukaan, ja me pidettäis kuitenkin pieni, vaikka jotain olisikin <3 Eli abortti ei olisi tullut kysymykseenkään, vaikka pienokaisella olisi joku ollut. Ja yleisin on kai downin syndrooma kromosomimuutoksista, tunnen downlapsia ja he ovat ihania omine erityispiirteineen! Nyt meillä tosin seuraavan ultran tekee lääkäri, koska mun lääkitysten takia katsotaan pikkuisen sydäntä tarkemmin, vaikka noista lääkityksistä ei teratologisen mukaan ole haittaa. Eli siis varmistusta varmistuksen päälle :wink

np-ultrassa käyty ja kaikki on niinkuin pitää, sikiö oli kooltaan 6,79mm :) jouduin menemään yksin ja kyllä jännitti, mutta onneksi oli mukava ja rohkaiseva kätilö. vauva oli aika kummallisessa asennossa ja jouduin vähän kävelemään, jotta hänet saadaan muuttamaan asentoa, että niskaturvotus saadaan mitattua. niskaturvotus oli tavallinen eli pieni, joten siitä ei huolta. veriseulontojen tulokset tulee parin viikon kuluttua. kävin ultran jälkeen herkuttelemassa pizzalla, oli kyl niin hyvä mieli :)

Elisinha80, itse sanoin ihan samaa tuosta seula-asiasta neuvolatätille ekalla käynnillä, mutta tämäpä ei asiaa ymmärtänyt ja laittoi tutkimuksiin.. Vaikka hyvin selkeästi sanoin, että jos on down tulossa, niin tulkoon, ei se minun päätä käännä vaikka olisi poikkeavuus. Yhtä rakas se tulisi olemaan.. Hupsu tätskä, kun ei ole tuloksia soitellut, mitä lupasi pari viikkoa sitten jo soitella....

maisakarja : minulla samana päivänä oli Lks sä nt ultra ja justiin samat mitatki. EHKÄ nähdään laitoksella :) Eli kaikki oli vauvalla niinku pitää. Oli se nii ihana nähdä pieni sielä köllöttämässä :)

Muokattu viimeksi:
Itse kävin viikko sitten nt-ultrassa, niskaturvotus oli 1,04 ja sano että mitätön, eikä ensin edes mitannut sitä mutta mittasi kun sanoin haluavani sen vihkoon ylös, jos kyseinen vauva on tyttö ja tahtoo joskus isona itse tietää odotus ajastaan :) Verikoe otettiin mutta sen ottaja sanoi jättävänsä sen pöydälle siksi aikaa että käyn ultrassa ja jos turvotuksessa ei mitään ole niin ei tee siintä testejä ollenkaan, en halua saada mitää prosentti lukuja, tiedän että sitten alkasin murehtimaan liikaa, ja näin olen toiminut kaikkien kolmen kohdalla.
Neuvolassa olen käynyt jo 2kertaa, jälkimmäinen vaikutti sellaiselta käynniltä että halusi tarkistaa että isukki on täysijärkinen, kun pyysi häntä olemaan sillä käynnillä mukana, eikä siellä muuta tehty kun keskusteltu ja mitattu arvoja myös isiltä ohimennen verenpaine ja hemoglobiini.

Kertokaas miten usein teillä on neuvola käyntejä neuvolaterveydenhoitajalla ja neuvolalääkärillä?

Kun mua jotenkin ahistaa tää, kun tuntuu että mulla on ihan liian vähän ja nytkin neuvola väliksi tulee vähän vajaa 2 kk! Musta se on aika pitkä väli.

Mulla oli eka neuvolaterkkari h 8+3 ja seuraava käynti oli sit neuvolalääkäri h 11+3 ja seuraavaksi sit on neuvola terkkari vasta kun h 18+6. Eli tossa eka väli on se 3vk, joka musta on ihan ok. Mutta sitten väliksi tulee 7viikkoa ja 3 päivää, mikä tuntuu tosi pitkältä ajalta.. Kun ajattelee, että kahessa kuukaudessa kerkeää tapahtumaan vaikka mitä muutoksia verenpaineessa tai pissanäytteessä, ja jos ne huomataan sitten vasta liian myöhään, kun toi väli on noin pitkä.. (En nyt ottanu tähän mukaan sitä nt-ultraa).

Tää on siis mun eka raskaus, niin eihän se väli noin pitkä sais olla? Vai miten teillä, jotka odotatte kans ensimmäistä lasta?

Mä kävin neuvolassa tammikuun alussa (rv 8+2) ja sit seuraava neuvola on vasta maaliskuun alussa (mitä niitä viikkoja sitten jo onkaan, taitaa tulla 16). Ekaa siis odotan minäkin ja kovin harvaltahan tämä tuntuu. Tosin oon voinut tosi hyvin eli siinä mielessä ei mulla kyllä olis ollut mitään asiaakaan. Mutta seuraavista käynneistä tai neuvolalääkäristä ei ole mitään havaintoa. Toivottavasti ne olis noin kuukauden sisään tuosta neuvolasta :)

Miullakin on kuukauden kahden välein neuvolakäynnit.. Esikoista odotamma.. :)
+ seuraava käynti olisi ollut myöhemmin, mutta se ei käynyt omaan aikatauluun, kun olisin silloin koulutuksessa, niin sitä aikaistettiin..

Mä kävin ekan kerran neuvolassa tammikuun alussa ja ens viikolla olis seuraava kerta. Mulle sanottiin, että alkuun käynnit kuukauden välein ja jossain vaiheessa, en nyt muista miltä viikolta, kahden viikon välein.

Ja kiitos Papolle vielä tuosta nt-tiedosta.

Katsumamma, jännä että on toinen samassa "laitoksessa" :D ehkäpä nähdään juu. Meille annettiin samantien rakenteeseen aika joka on 9.4. Sinne asti pitäs nyt sinnitellä ilman ultria :( ajattelin kyllä ottaa selvää esmes terveystalon palveluista että mitäs siellä ultra maksais ja se 4D sitten jossain vaiheessa. Saanko udella että ootko iha rovaniemestä vai naapuri kunnista? Itsehän Sodankylästä.

Isabella: Mulla oli eka neuvola muistaakseni 7+4, sit seuraava oli lääkärineuvola 13+5 ja seuraava neuvola on muistaakseni 16+5 eli vähän tiheempään. Mutta mulla ei tuolla lääkärineuvolassa edes otettu verenpainetta, hemeglobiinia tai pissanäytettä. Joten sen suhteen tuntuu, että tulee ihan hirveän pitkä väli. Ehtiihän nyt tossa yli kahdessa kuukaudessa jo muututta verenpaineet ja hemoglobiinit vaikka miten paljon...

Meillä on ainakin sellanen neuvola, missä voi käydä itse mittaan verenpaineen ja tikuttaan virtsanäytteenkin jos haluu. Ja kyllähän niitä neuvola-aikoja voi soitella jos tuntuu siltä että joku on vialla tai joku asia vaan huolettaa. Ei ketään tyhjän päälle jätetä.

Mulla oli eka neuvola joskus kuukausi sitten ja ens viikolla on neuvolalääkäri. Saa nähdä, koska sit seuraava aika on. Kuulemma toista lasta odottavilla ainakin on pidemmät käyntivälit. Esikoisen kohdalla kävin aluksi kuukauden välein ja ihan lopuksi joka viikko. Se oli jo rasittavaa...

täällä uudelleensynnyttäjän ei myöskään tarvii kovin usein käydä neuvolassa. kävin 10.1 ja seuraava aika on 7.3 (olisin voinut mennä myös vasta rv 22, mutta halusin ajan ennen sitä, että saan kuulla sydänäänet). loppuajan neuvolakäynneistä en tiedä, ekaa odottaessa ne oli rv 20-> kuukauden välein ja sit kahden viikon välein ja vikana kuukautena joka viikko. minä tosin juoksin kahdesti viikossa verenpainekontrollissa synnytykseen saakka.

Meijän kunnassa asiat on niin huonosti että ne entisetkin harvat käynnit vaan kuulemma harvenee :( saa nähdä onko tässä välissä yhtään käyntiä, siis ennen rakenneultraa.

Pipridae, mua kans niin huolestuttaa, että jos tässä välissä kerkeää tulemaan jotain muutoksia verenpainees tai virtsas ja niitä ei huomata tarpeeksi ajoissa ton kahden kuukauden välin takia...ja jos vauvalle sitten saattuukin huonosti. Ja tuskin niitä lisä-neuvola aikojakaan ihan tämän yleisen huolen takia annetaan, kun resurssit vedetty niin minimiin. Mutta aion kyllä,seuraavalla neuvola käynnillä huolistani sanoa, mikäli selviän nyt sinne yli kuukauden päähän ;)

Nitti: Tuahan ois hyvä, että annettais tuollIainen mahdollisuus rr mittaukseen ja pissan tarkkailuun. Missä päin tuollainen käytäntö, jos saan udella? Oon kyllä miettiny, että voisin itelleni ostaa niitä pissaliuskoja, niin ei ainakaan tarvi stressata turhaan, että jos tulee jotakin muutoksia.

Mutta tosta oon kyllä eri mieltä, että neuvola ei jättäis ketään tyhjänpäälle. Mulle tuli nimittäin just sellainen tunne tosta neuvola järjestelmästä, että mä en saa tarvitsemani ammattimaista apua. Nimittäin soitin neuvolaan ja kerroin, että mulla on muutaman päivän ollu alamaha jatkuvasti kipeä, ja en tiennyt kuuluko se nyt normaali raskauteen vai olisko kyseessä esim. emätintulehdus.. No neuvolasta sanottiin, että seuraavat ajat neuvolalääkäriin menee kahden viikon päähän. Ja se sano, että soita terveyskeskukseen, ja kysy voisko ne antaa ajan yleislääkärille kun neuvolalääkäri oli puukattu täyteen.
No minä menin tk:n yleislääkärille, josta mulla tuli heti tunne, että toi ei oo kyllä raskaana olevia hoitanut, oli niin hukassa. No se otti pissanäyteet ja teki gynekologisen sisätutkimuksen ja sano että kaikki ois ok, näytteet oli puhtaat. Lääkäri sano että se on vaan normaalia kohtukipua.
No sitte 4 päivän jälkeen tuli postista kirje ja siellä oli resepti antibiootti kuurista! Ja päälle oli liimattu lappu, jossa luki, että "jos oireet jatkuu, aloita antibioottikuuri ohjeen mukaan". Minä sitten soittamaan hädissäni tk:seen, että miksi lääke oli määrätty ja tietenkin kerkesin jo huolestumaan, että jos minulla nyt onkin tulehdus ja se on kerennyt olemaan jo kauan ja että miten vauva nyt selviää...jne. kaikkea ehdin patikoimaan..No hoitaja sanoi, että lääkäri ei ole tehnyt sanelua, että ei nyt osaa sanoa, miksi Antibiootti on määrätty. Tarkisti kuitenkin vielä, että kaikki näytteet oli puhtaat ja olihan ne. No sain sitten kyseiselle lääkärille soittoajan kahden päivän päähän. En uskaltanut lääkettä alkaa syömään, koska en ymmärtänyt, että miksi huvikseen sen söisin.

No menin heti yksityiselle, koska en uskaltanut odottaa kahta päivää ja odottaa lääkärin soittoa... No yksityisellä kokenut synnytyslääkäri tutki minut ja sanoi, että kaikki on kunnossa ja kielsi syömästä turhaan antibioottia ja kertoi, että muutenkaan näin pienillä viikoilla ei kannata mitään lääkkeitä varmuuden vuoksi syödä.
Tämän kokemuksen jälkeen jäi kyllä niin huono luottamus meidän Oulun neuvolapalveluun :(. Oikein pelottaa, että jos jatkossa tulee jotain ongelmia, niin siihen ei saa ainakaan helposti ja tarvittavan nopeasti apua. Ja kyllähän se näin on, että vasta viikolla 22 ja siitä eteenpäin vauvan hengellä on merkitystä, ja vasta tästä viikosta eteenpäin aletaan suhtautumaan vakavasti. Mutta toivottavasti ei muilla tällaisia kokemuksia neuvolan toiminnasta.

Muokattu viimeksi:
Täällä on neuvola noin kuukauden välein. Odotan esikoista, joten en tiä, olisiko pidempi väli käynneissä jos olisi jo toinen lapsi kyseessä. Tilasin just kotidopplerin, niin pääsee ainakin sydänääniä kuuntelemaan niin usein kuin haluaa, eikä tarvitse pelätä niin kauheesti... :)

Jamppa, tilasikko sellasen, jossa on ne kuulokkeet erikseen, mistä kuuluu ne sydänäänet, vai sellainen että kuuluu suoraan laitteen kaiuttimesta? Onkohan ne miten hyviä kapistuksia, että miltä viikoilta rupeaa kuulumaan?

Itekki oon miettiny kotidopplerin hankkimista, mutta ei oo kokemusta/tietoa onko ne miten luotettavia. Että jos sydänäänet ois oikeasti ok, ja se kone näyttäis toisin... Niin siinä tapauksessa sellaisesta laitteesta vois olla tällaiselle tarkalle ensiodottajalle vaan haittaa :D

Takaisin