Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on otettu 4 kertaa hemppa. Nyt oli noussut viimeisellä kerralla jo sinne lähtölukemiin takaisin, eli 140, joten luulen ettei sitä nyt enää kovin seuraillakaan. Alimmillaan taisi käydä 121 mutta siitä lähti itekseen nousuun. Varmaan täällä mitattaisiin useammin jos oli matala tai laskis koko ajan.

Kahdesti on hb mitattu, enkä oo kokenu tarvetta, ku aina ollu hyvät. Keskiraskaudessa käy siellä n.120 niinku Aveallaki.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Mullaki kahdesti hemppa mitattu, molemmilla kertaa lähes sama eli 127 ja 128. Esikoisen odotuksen aikaan otettiin melkein joka kerta.

Sain esikoista odottaessani painoarvion terkalta paria päivää ennen synnytystä. Se heitti noin 100 grammaa :) Kuulemma oli muillekin antanut melko tarkkoja mittoja! Siis tunnusteli vain mahan päältä. Nyt on eri terkka, mikä on harmi koska se edellinen oli maailman ihanin ihminen. On nykyinenkin tosin ihan kiva.

En mäkään ole kuullut mistään väkivaltakyselystä. Niitä muita onkin sitten kyllästymiseen asti.

Mulla hemppa otetaan nyt joka kerta kun tippuu vaan tippumistaan. Nyt viimeks oli 107. Sitä edellisellä kerralla 2 viikkoo aikasemmin oli viel 113 ja sano et syö lisä rautaa silloin tällöin. No ei näköjään auttanu. Nyt käski sit jo syödä päivittäin ja sano et tässä vaiheessa sen pitäis alkaa nousemaan. No toivottavasti nousee ens neuvolakäyntiin :)

Mulla neuvolatäti oli viimeks ihan sekasin (tän viikon ke kun viikkoja oli 32+2). Se kysy multa että oonko hakenu kesätöitä (kun siis valmistun nyt 2 viikon päästä). Mä siihen sitten et mullahan alkaa siit suoraan äippäloma (31.5.). En kyl ymmärrä mitä se ajatteli. Et teen sinne laskettuun aikaan asti (7.7.) töitä vai? Ehkä se jotenkin ajatteli mun rv väärin tai jotain kun mulla on niin pikkunen masu :)

Mä veikkaan, että menevät vain välillä ajatuksissa sekaisin, kun paljon asiakkaita. Mullakin kyseli miten lääkäriaika sopii 17.6. työaikatauluihin. Totesin vaan, että ei väliä eli kaikki ajat sopii, kun äippäloma alkaa 7.6. :)

Meilläkään ei mun mielestä mitata hemppaa, muutakuin jos on ollut väsymystä tms. Eli ei automaattisesti. Kerran terkkari ainakin sanoi mulle, että mitataan se hemppa nyt vaikkei kuuluisi, koska valitin väsymystä, ja olihan se tippunut joten hyvä että mittasi.
En malta odottaa keskiviikon neuvolakäyntiä!! Tuntuu että edellisestä kerrasta on ikuisuus!! Nyt alkavatkin onneksi 2 viikon välein :)

Mua on alkanu jotenki tympiin neuvolakäynnit :D Ei sieltä ikinä saa mitään tietoa mitä en jo tietäs, neuvolatätiki sellanen vanhempi nainen joka toistelee niitä kirjoista luettuja ohjeita ja neuvoja... Rasittavaa jos neki turhat käynnit ny alkaa sit viel lisääntyyn. Mut onneks "joutuu" ultriin vielä, ni on ees jotai mukavaa edessä!

Tänään ultrassa käyty ja hienosti vauva kasvaa, painoa toisella 1595g, joten vielä ei ainakaan sokerit ole vauvaan vaikuttaneet. Kerta noin tasasta oli kasvu niin seuraava kontrolli on vasta heinäkuun alusta, ja näillä näkymin käynnistetään sit lasketun-ajan tietämissä... Ja jos vauvan kasvu jatkuu samanlaisena, niin lasketun-ajan tietämissä vauva painaisn3,5kg luokkaa, joten nyt pitää vaan jaksaa tsempata itteesää jatkamaan samalla lailla, jottei vauva ainakaan hirveesti tuosta kasva!

Ja vauva siis edelleen raivotarjonnassa, ja toivon mukaan ei käännykkään muuhun asentoon enää!

Muokattu viimeksi:
Mulla oli tänään käynti ä-polilla radikontrollissa. Oli varsin pysäyttävä käynti mutta samalla nyt oli eka kerran keskusteluyhteys lääkäriin joka ymmärsi huoleni. Mulla on la ollut väärin alusta asti ja vaikka kaikille yrittänyt puhua asiasta niin se on vain kuitattu että niin se vain nyt on-tyyliin. Nyt ultratessa tää lääkäri ihmetteli että miten heittää la ja ultrausmitat jopa neljällä viikolla ja vihdoin sain sitten oikean la:n korttiinkin. Ei kyllä ymmärtänyt miksei ollut vaihdettu aikaisemmin kun np- ja ra-ultra molemmat näyttivät samaa edistämistä... Ei se kyllä sitä faktaa poistanut että elviira on ihan yläkäyrän ylärajalla :eek:, mutta lääkäri sanoi että on vielä liian aikaista sanoa että on tulossa megavauva. Voi kasvu vielä hyvinkin tasaantua. Seurataan ja missään nimessä kuulemma ei anneta mennä liian isoksi. Nyt sitten tiedän että tapaamme elviiran viimeistään 24.7. :Heartred, ehkä jopa viikkoa kahta aikaisemmin.

Neuvolassa pitää torstaina sanoa tuosta uudesta la:sta ja sen mukaan on alettava heidänkin elää.

Miten ne on voinu sit noin väärin laittaa ees sen lasketun? Jos kerta heittoa on kokoajan ollu?
Mikä sulla oli laskettu ennen tota oikeaa laskettua aikaa ja mistä ne on sen saanu?

Mut onneksi nyt sattui lääkäri joka on kuunnellu!

Huli, nla määritti la:n olevan 5.8. Kierto on mulla kaikea muuta kuin se tavallinen 28 päivää ja nla toimii vain ja ainoastaan sillä 28 oletuksella. Sikiötutkimusyksikkö korvasi varsinaisen np-ultran ja se laitos ei kuulema määritä la:a. Olisin saanut käydä myös sen tavallisen np:n mutta tieto annettiin liian myöhään. Ra-ultrassa heitto oli vain 13 pv joten ultraajan mukaan la ei muuttunut, kun raja on 14 pv. Byrokratiaa toisten terveyden kustannuksella, sanoisin...

Luojan kiitos mulla vaihtui nla muuton myötä ja toivottavasti nyt "täti" on ammattilainen eikä viittä kertaa tuputa terapiaa/terapeuttia joka käynnin aikana. Takana on siis keskeytykseen päätynyt T-18 raskaus aikaisemmin. Tuntui että se tarvitsi sitä terapeuttia en minä...

Öh aika pitkä aika, 14 pv ja sit vasta vaihdetaan la? Vaikuttaa vähän omituiselta kun multa vaihtu kahden päivän heiton takia, vai ymmärsinkö mä nyt jotain väärin?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Jossain vaihdetaan ilmeisesti herkemmin itsellä kans on kahdessa ultrassa näyttäny et oisin viikon pidemmällä mutta eivät halunneet sitä muuttaa.

Mulle taas neuvolatäti sanoi, että eka laskettu aika on vain laskennallinen ja lopullinen laskettu aika määrittyy sitten ensimmäisessä ultrassa. Eli ilmeisesti vaihtelee paikkakunnan käytäntöjen mukaan. Mulla siis vaihtui ultrassa viikkoa eteenpäin alkuperäisestä lasketusta ajasta (tasan viikko siis).

Itse taas odotan tuota neuvolaa, joka on kahden viikon välein. Saa kuulla Toukan sydänäänet (ja muutenkin varmistaa, että arvot kunnossa). Meillä kun ei ole doppleria (en uskaltanut ostaa, kun pelkäisin, et oisin sit paniikissa kuuntelemassa koko ajan, et kuuluuko ne sydänäänet vai ei) ja oon koko raskauden tuntenut tosi huonosti (tai sitten ollu liian epäileväinen) Toukan liikkeitä, niin kiva saada henkistä vahvistusta, että Toukalla on kaikki ok :) Kyllä Toukallakin on siis (kuten varmaan lähes kaikilla) tietty päivärytmi ja jos ehtii/pystyy herkistymään niin tiedän missä kohtaa päivää todennäköisesti parhaiten tuntee niitä liikkeitä, vaikkakin heikosti. Ellei potki sit vasemman kyljen puolelle kylkiluiden alle - ne tuntee parhaite. Yleensä vaan potkii aika lailla suoraan keskelle eli just istukan kohdalle.

No kuulostaa kyllä melkoiselta bingolta tuo lasketunajan määrittäminen! Onneksi sattui nyt mukava lääkäri joka kuunteli sua Helmerielviira, jottei tartte enää loppuajasta jännittää tuollaista asiaa, onneksi oot pitäny pääsi!

Mulla oli vaihtunut neuvolan täti :smiley-angry017 Ei tällä ole samanlaista kokemusta ja ei meillä kemiat natsaa yhteen. Ei edes osannut tunnustella vauvan kokoa ja multa kyseli/varmisteli miten päin vauva on. Itse jouduin käyntiä ohjaamaan. Kyllä huokui tädistä kokemattomuus, harmi. :sad001

No olipas åke perseestä! Minä en ainakaan osaisi neuvoa neuvolantätiä ollenkaan!! Mitään hajua ole miten päin tyyppi tuolla köllii :confused:

Tänään neuvolassa käyty, rv 32+4.
RR 111/77, pissa ok, sf mitta 29, vauvan syke +140 ja edelleen raivotarjonnassa.
Kaikki siis ok ja huomenna pitää vielä soittaa pissanäytteen tulokset mutta tuskinpa niissäkään mitään on, kovasti epäilen.. Kyssin sivuille sain tunnukset millä pääsee täyttämään sitä esitietolomaketta.
Seuraava käynti olisi 10.6. ja siinä on alkuun neuvola ja sen jälkeen lääkäri, otetaa sillo se streptokokkinäyte (pitääki lukee mikä se ees oli ku en enää muista mitä siitä lukenu ja miks se otetaa yms..:grin)

Sattu muute aika kovasti ku piti siinä pöydällä maatessa vetää keuhkot täytee ilmaa ja sit ku puhalti ulos ni samal th paino ja tunnusteli tosi kovi alavatsalta vauvaa ni hirveetä vihlontaa alko tuntuu lonkissa ja alapäässä, majailee vauva kuulemma jo tosi alhaalla..

Takaisin