Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo, tiedän tuosta selällään olosta ja siitä keskusteltiinkin th:n kanssa. Mutta, kun se rupes taas miettimään, että pitääkö lähettää synnärille pidempään tarkkailuun, enkä oikein saanu sen puheista selvää että mikä on perimmäinen syy. Esikoisen kohdalla ei tälläistä ollut. Ja th itse sano, että kaikilla saattaa olla raskauden aikana noita sykkeenlaskuja, mutta jos jää sellaisesta "kiinni" nvlassa, niin ohjeistuksena on yleensä lähettää seurantaan.Kyljellä nuo sykkeet tosiaan oli ihan ok, niin päätti sitten ettei lähetä, mut jäi tietty taas itteä mietityttämään, että mitä ne siellä seurannassa sitten tarkkailee ja tutkii, että miksi nuo sykkeenlaskut on syynissä, jos niitä todennäköisesti kaikilla tulee.. ja lisäks vielä mainitsi, että just kk sitten lähetti viimeks yhden tarkkailuun ja ihan terve vauva syntyi. Siinä rupes vaan itellä päässä pyörimään, että onko tässä nyt mahdollista, ettei täällä masussa olekaan "terve" vauva. Että mikä on sitten hätänä?

Ainut mitä ite löysin, oli että sikiö on saattanut pitää esim. napanuorasta kiinni ja aiheuttaa näin sykkeenlaskua tai napanuora saattaa olla kaulan ympärillä.. seuraava nvla on kolmen viikon päästä, täytyy siihen asti tarkkailla liikkeitä ehkä hieman aktiivisemmin kuin tähän asti..

Neuvolassa käyty tänään (30+3) ja kaikki hyvin :)

Päiväpaino noussut tähän mennessä 9,4kg
RR 117/73 (leposyke 54!)
Hb 124 (rautakuuri auttanut, kun rv24+2:ssa 119)
Sf 26
Lapsen syke 145 -> ei siis oikein siitäkään osaa päätellä voisiko enemmän poikaa vai tyttöä aavistella o_O:grin (itse olisin siis halunnut tietää, jos ultrassa olisi näkynyt, mutta mies ei halunnut, joten kunnioitin hänen toivetta ja jätettiin ylläriksi kumpi sieltä tulee :) )

Nyt sitten tosiaan tihentyi väli kahteen viikkoon käydä neuvolassa ja viikolla 36 olisi lääkärin tarkastus edessä. Lisäksi käydään Laukaan perhevalmennuksessa (3krt) tässä toukokuussa ja joku lauantai olisi tarkoitus mennä synnytysvalmennukseen (sinne ei siis erikseen kutsuta eikä tarvitse erikseen ilmoittautua, vaan se järjestetään synnytyssairaalan tiloissa joka lauantai klo 12). Suositus oli rv36:n jälkeen, mutta en tiedä menisikö jo kesäkuun alussa sinne (rv34:llä) vai vasta juhannuksen jälkeen (rv37:lla)... Kun jos tuleekin vaikka vähän etuajassa, niin sit ei välttis sinne ehtisikään... :grin

Muokattu viimeksi:
Tänään neuvolassa käyty verenpaine ja pissa ok. Painoa on tullut alusta 3kg, vauva on raivotarjonnassa ja syke oli 147. Hb oli 130 eli ei tarvitse vielä rautaa syödä. Juoda kuulemma pitäisi enemmän kun pissassa oli ketoosi 2+. Seuraava neuvola ois taas kuukauden päästä. Siitä onkin sitten viikon kuluttua lääkäri joka kattoo ekan kerran mikä tilanne on tuolla kohdun suulla.

Ihan vertailun vuoksi kattelin edellisiä äitiyskortteja:
Ekassa raskaudessa käyntejä ollu 18, joista 9 ultrattu.
Tokassa käyntejä ollu 19, joista 6 ultrattu.
Tässä käyntejä ollu 10, joista 6 ultrattu.

Joten kyllä sen huomaa, jos on jotain ongelmaa raskaudessa on, saa käydä neuvolassa ja äitpolilla ihan mukavasti( No ei toi mua ees haittaa kun meillä on kuitenkin neuvolan tätit kivoja, niin mielellään siellä käy huolia purkamassa ja varmistamassa että mahassa on kaikki ok...)

-Stardust- millä viikolla oot synnytystapa -arviossa?? Ite sain 38+3..kaiketi vauva vielä on masussa sillon :wink

Neuvolassa kävin pari päivää sitten (tuntuu, että edellisestä ikuisuus!) Eli 31+3 oli sillon.. Kaikki ihan normaalia.. hempat 124, painonnousu +700g/viikko. Verenpaineet 126/68.. pissassa ei mittään.. hmm..ja hoitaja epäili, että on pääalaspäin mut ei oo vielä asettunu olemaan :grin

Ja mikä parasta..ressasin sitä sijaista mut hää olikin hyvin asiallinen :wink

Synnytystapa-arviointi viikolla 37+3,jos nyt oikein laskin.. 38 viikolle sitä oottelin. En jaksa uskoa, että tää tulis itekseen ulos, saati sitte etuajassa. Mutta jos ennen tuota tulee, ni tod.näk. vielä "pieni",ni mahtuu ehkä tulemaanki ;)

Mulla oli nla eilen ja mun oireita kuvailin, ni th mietti, että oisko alkavaa raskausmyrkytystä. Ei ollu kovin huolissaan, kun verenpaineet alhaalla ja virtsa puhdas, mutta käski tarkkailla oireita. Onko muilla ollu raskausmyrkytystä tai siihen viittaavia oireita?
Th suositteli loppuajan sairaslomaa ennenkuin äitiysloma alkaa 2.6. Ma lääkäri, joka sitten päättää sairaslomasta ja varmaan jatkostakin tuon raskausmyrkytys epäilyn suhteen.

Mulla epäiltiin viime raskaudessa, ku oli niin karmeet turvotukset, mutta seurailtiin paineita ja proteineja, eikä sen kummempaa.

Mulla epäiltiin myös tässä raskaudessa kun oli kovat turvotukset ja verenpaineet korkeella. Sain verenpaine lääkityksen ja proteiineja seurailen kotona+et kahen viikon välein neuvola ja rv32 ylimääränen ultra

Perjantaina kävi neuvolan tätsy ja perhetyöntekijä kotikäynnillä. Muuten oli perus meiningin (verenpaineen,virtsa näyte,hemoglobiinit ja paino),mutta perhetyöntekijä kertoi omasta työstään ja mitä palveluita kunnalla on tarjota.ei ollut niin paha,kun olin varautunut.jotenkin ajattelin automaattisesti,että tulevat kyttäämään,mutta ihan eri aiheilla olivatkin.hyvä näin.
Kaikki arvot oli kunnossa.neukkari sanoikin,että,kun painoa on tullut mulle vaan 1,4kg koko tänä 32 viikon aikana ja kun kaikki arvot on ollut kokoaika niin hyvät,että mut on ihan luotu olemaan raskaana:)
jos totta puhutaan,niin onhan tää raskausaika menny tosi kivuttomasti.yllätyin,että kuinka helppoa kaikki on ollut ja miten hyvin kroppa on kaiken tän kestänyt.toivotaan,että loppuun asti menis näin hienosti.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Muokattu viimeksi:
Ainii unohtu sanoo,että viimeksi kun sf-mutta oli alakäyrällä,niin nyt se oli jo keskimääräinen vähän yläpuolella.neukkari sanoi,että viimeksi ötökkä ollut tod.näk kyykyssä,koska nyt oli mittaa 30cm.edelleen tulossa pitkä poika!

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Jei, täälläki viimein sit 30+0 poks! :dance008

Tänään oli toinen lääkärineuvola ja kaikki reilassa.
RR 123/70
sokerit ja proteiinit edelleen miinuksella
painonnousuki nyt tasaantunu =)

Lääkäri sit mittas sf (29) eli on hieman tullu nyt alas sieltä yläkäyrältä, mutta lääkäri meinas, että voi olla noin korkee ihan jo sen takia, että vauva vielä tosi ylhäällä. (Mulla siis sikiön koko huolestuttaa kovasti..)
Lapsivettä normisti ja raivotarjonnassa siis edelleen.

Mutta itelle tärkeimmät tiedot eli kohdunsuu kiinteä ja kiinni ja 3cm pitkä. Eli saan huolettaa jatkaa liikkumista ja treenejä. Välillä oon miettiny, ku alhaalla tuntuu paine ja alapää turpoaa, että onko kenties kohdunsuu pehmenny ja tulis liikkumiskielto..

Ens viikolla se pelkopoli ja 4.7 synnytystapa-arviointi, ni sitä ennen enää kaks neuvolaa!! Ihanaa olla näin loppusuoralla. Tuo oli muuten uus juttu, että sillon n.36-37viikolla otetaan strepto-näyte. Ei ollu vielä edellisen odotuksen aikaan, ihan uus juttu kuulema, että testataan. Mutta tosi vaarallinen vauvalle, jos äiti positiivinen. En muista onko täällä siitä ollukki puhetta jossain ketjussa...

Täälläki oli eilen toinen (ja viiminen) neuvolalääkäri. Nopee käynti, perusjutut katottiin, sf-mitta ihan tasan keskikäyrällä ja kohdunsuu täysin kiinni ja ok muutenkin.
Nyt näitä kaikkia muita juttuja kyl alkaa oleen jo aika paljon, ens viikolla kontrolliultra sokerirasituksen takia, sitte perhevalmennus, sitte neuvolaa ym joka viikolle jo jotain.

Viime neuvolassa kyselin noista valmennuksista ja th vinkkas sivun mistä saa katsella videoita. Täh, ei ole siis minkään muunlaista synnytysvalmennusta luvassa, olin ollut ihan sellasissa kuvitelmissa, että joku yksi kerta edes olisi jotain :/ Olen joo vähän huonosti perehtynyt näihin asioihin, kun aikakin on mennyt ihan huomaamatta..
Ensimmäinen syntyi sektiolla ulkomailla ja sen verran ajoissa, että en sielläkään valmennukseen kerennyt, joten jää nyt sitten netin varalle kaikki :( Asennoistakin ja vaihtoehdoista halusin th:n kanssa edes jutella, mutta kuulemma sitten kätilön kanssa itse h-hetkellä.. Kiitos tästäkin "avusta" synnytyspelkoiselle..

Mä tykkäsin tosi paljon kun terkkari tuli kotiin käymään. Ehkä se merkkas mulle enemmän kun mieskin oli sillon mukana.. Ei olla koettu tarpeelliseks et mies tulis aina neuvolaan mukaan. Mutta mulla synkkaa muutenkin mun terkan kanssa tosi hyvin. :)
Me oltiin yhdessä perhevalmennuksessa, jossa käytiin synnytyksen kulku läpi ja puhuttiin kivunlievityksestä.. Koin sen täysin turhaksi koska olen hoitoalan ammattilainen ja hyvin perillä noista kaikista. Miehen mielestäkin se oli turha käynti, koska ollaan samoista asioista puhuttu kotona useasti.
Mä oon yrittänyt sanoa mun terkalle et muuttais mun tietoihin mun nimen oikein, mua siis kutsutaan mun toisella nimellä (on aina kutsuttu) ja se kyllä on merkattu kutsumanimeks, mut SILTI aina joku puhuu sillä ekalla.. Sanoin jo terkalle et synnärillä tulee hermoromahdus jos eivät osaa oikeaa nimeä. :D se onkin mun miehen tärkein tehtävä; korjata nimi oikein joka kerta kun joku perseilee. :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Miten tai miksi päädytään synnytystapa-arviointiin? Ei esikoisen aikaan ollut mitään puhetta arvioinnista eikä nytkään..

Paikkakunnalla jossa asutaan on ainakin kaikille ensisynnyttäjille synnytystapa-arvio.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Minä pääsen "onneks" radin takia siihen arviointiin. Jotai hyvää siitäki. Täällä ei muutoin pääse, jos ei oo mitää "oikeeta" syytä, oli ensisynnyttäjä tai ei.

Mäkin olen menossa synnytystapa-arvioon, radin takia (ärsyttää kun virallisesti mulla on radi, vaikka ainoastaan siinä sokerirasituksessa oli 2h arvo 0,3 yksikköä koholla, mutta kotimittailuissa ei ole yksikään arvo ollut yli sallitun raja-arvon missään vaiheessa!).

Mulle varmaan huomisessa neuvolassa varataan se aika, se tulee jonnekin 36-38 viikolle.

Mä olen ainakin käsittänyt, että menen siis äitipolille (sinne sairaalaan, johon menen synnyttämäänkin).
Siellä ultrataan ja käsikopelolla kokeillaan lapsen koko. Eli onko tulossa jättiläismäinen sokerivauva vai ei... ja onko kääntynyt raivotarjontaan, ja onko pää alkanut kiinnittymään lähtökuoppiin... yms.
Ja lapsiveden määrä tarkistetaan, samoin kaikki napanuoran virtaukset ja kalkkeumat yms.

Eli katsotaan siis, onko mahdollista saada tuo lapsi alateitse syntymään, ja pitääkö alkaa jo ennen laskettua aikaa käynnistelemään tms.

Takaisin