Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Martuti taisi vaihtua lopullisesti. :sad001
Yritän kyllä nyt kaikkeni josko saisin käydä sillä mun omalla tän loppuajan (on siis vaihtanut työpistettä ja tehtävää) eli tuskin onnistuu ja joudun tyytymään tähän tätiin.
Ois kyllä tosi tärkeetä näin loppuajasta olla sellanen joka ymmärtää mua ja on kokemusta. Ja kun odotin niin sitä kuinka nuo kokeneet terkkarit osaa tunnustelemalla arvioida vauvan koon.

Mua ärsyttää kun terkka vaihtuu koko ajan. Ekalla kerralla oli joululomien takia joku sijainen. Sit oli oma terkka 3 kertaa, mutta nyt on taas sijainen loppuraskauden ajan kesälomien takia. Joka kerta joutuu selittämään samat asiat, että miten menny ym.

Ja tuntuu, ettei mua infota tarpeeksi asioista. Perhevalmennuksesta sain tietää kun itse tajusin kysyä. Mutta fysioterapiaryhmä ehti mennä sivu suun kun en itse kysynyt ja nyt siitä kerrottiin, mutta kun se on tarkotettu rv 15-25. Ja tää mun oma terkka kertoi ekalla kerralla jostakin tyttöjen kodista, jossa voi tavat muita nuoria odottavia äitejä. No mutta hups, se on tarkoitettu alle 21-vuotiaille.

Ja tää loppuraskauden sijainen on tosi nuoren ja kokemattoman oloinen. Se ei ollut varma sf-mitasta, ja tarkisti taulukosta, että menikö yhtään oikeeseen suuntaan. Sai mitaksi 28-29 cm ja päätti valita sen 29 cm kun se oli lähempänä keskikäyrää. Samoin tunnusteli kauan, että on ehkä pää alaspäin ja merkkasi RT, niin kuin viimeksikin terkka oli laittanut.

Onneksi mulla on kuitenkin raskaus mennyt ihan hyvin, niin tässä tää menee omalla painollaan. Nyt neuvola-aikojen välissä on taas 4 viikkoa ja edeltävänä päivänä on lääkäriaika.

Mulla onneks pysyny kokoaika sama terkka, tosin nyt parina kertana siel on ollu sh-opiskelija poika sen kaverina.

rv 33+6 käynnistä:
paineet 100/60
Hb ei mitattu (vaikka viimeks 113) ärsyttää
Pissassa leukkarit +++, näyte vietävä labraan (josko oliskin tulehdus, joka selittäis menkkaolot ja muut tuntemukset alapäässä, ei kyl kirvele tms)
paino -1kg, -280g/vko. kiitos vatsataudin, ei siis ole vieläkään kaikki tullu takasin...vaikka luulin että olis ja reilusti.

Ja mulla ei oo lääkärineuvolaa enää ollenkaan, ei siis painoarvioo eikä paikkojen kattomista...pöh. lääkäri siis ultrannu x2 ja sit oli oman neuvolan lääkäri rv 26+6.

Mulla onneks pysyny kokoaika sama terkka, tosin nyt parina kertana siel on ollu sh-opiskelija poika sen kaverina.

rv 33+6 käynnistä:
paineet 100/60
Hb ei mitattu (vaikka viimeks 113) ärsyttää
Pissassa leukkarit +++, näyte vietävä labraan (josko oliskin tulehdus, joka selittäis menkkaolot ja muut tuntemukset alapäässä, ei kyl kirvele tms)
paino -1kg, -280g/vko. kiitos vatsataudin, ei siis ole vieläkään kaikki tullu takasin...vaikka luulin että olis ja reilusti.

Ja mulla ei oo lääkärineuvolaa enää ollenkaan, ei siis painoarvioo eikä paikkojen kattomista...pöh. lääkäri siis ultrannu x2 ja sit oli oman neuvolan lääkäri rv 26+6.

siis täh? ei oo neuvolalääkäriä enää?? :confused: sehän kuuluu tähän loppuraskauteen. minäkin joka oon juossut jatkuvasti ultrassa ja lääkärissä tän vaikeen raskauden takia pääsen vielä neuvolalääkärille ultraan/tutkimuksiin vaikka samalla viikolla on synnytystapakeskustelu..... kuuluu silti kuulema kaikille.

ei kuulemma uudelleen synnytäjillä, jollei jotain erikoista ilmene. Kai ne olettaa että hyvin menee ku meni viimekskin, mä kyllä olisin voinu haluta varmistusta oletukselle...

hö outoa. meillä on neuvolakäyntejä karsittu uudelleensynnyttäjiltä mutta lääkäriin pääsee kyllä ne normaalit käynnit... esikoista oottaessa tuntu että neuvolakäyntejä on kokoajan mutta nyt niitä on tosi harvakseltaan... toki sinnekkin on päässyt jos on itsestä tuntunut siltä että haluaa lisäkäyntejä. esikoista oottaessa erillä paikkakunnalla ultraan ei päässyt ku np- ja rakenneultraan ku taas täällä päässy useammin...kun täällä lääkärillä on ultralaitteet neuvolassa, mitä ei taas ollut esikoista oottaessa ollenkaan neuvolalääkärillä......

Mullakaan ei ole enää neuvolalääkäriä, ja se on vaan kerran ollutkin, silloin alkuraskaudessa.
Mä olen menossa radi-diagnoosin takia yhteen ylimääräiseen ultraan äippäpolille, silloin tehdään synnytystapa- ja painoarvio. Niin silloin kuulemma tehdään myös sisätutkimus, joten en sitten enää neuvolalääkärille mene. Ei haittaa mua, mä en tykännyt siitä sedästä... :confused:

Kävin neuvolassa viime viikon torstaina ja kyselin taas kerran mahdollista tarkistella lapsivesitilannetta ultralla, kun viime raskaudessa alkoi näillä viikoilla (~32) uhkaavasti vähenemään ja esikoinen syntyi tästä syystä sektiolla rv 37. Silloinen synnytyslääkäri sanoi, että seuraavassa raskaudessa tilannetta ehdottomasti seurattava, kun usein ko. ongelma toistuu.
Th tunnusteli vatsaa ja sanoi tilanteen olevan normaali. Synnytystapa ultra sitten vissiin näillä näkymin rv 39. En vakuuttunut, koska kokenutkaan lääkäri tilannetta voi käsin oikein tuntea (näin sanoi mun raskautta seurannut synnytyslääkäri Meksikossa,missä kokemusta karttuu jo ihan syntyvien vauvojen määrästäkin johtuen väkisinkin).

Viikonlopun jälkeen soittelin äitipolille supistuksista ja muista oireista, ottivat heti sinne ja vuodelepoon sairaalaan. Lapsivesi oli hyvin vähissä ja lääkäri vielä kysyi miksi en ole neuvolassa sanonut, että tälläinen ongelma on ollut viime raskaudessa niin olisivat aloittaneet seurannan jo ajoissa... No nyt onneksi seurataan niin ei tarvitse enää itsekseen panikoida :)

No hui KIrsikkainen miten on neuvolantäti sivuuttani tollasen oleellisen asian?
Ootko nyt sit ihan seurannassa loppuun saakka?
Kannattaa varmaan neuvolan tätille huomattaa asiasta, kerta ei oo ottanu kuuleviin korviinsa sun huolta asiasta ja kuitenkin oot ollu oikeessa!

Mutta eikös lapsiveden muutenkin kuulu vähentyä näillä viikoilla pikku hiljaa? Mä olen ainakin ymmärtänyt niin...

31+3 neuvolakäynti takana, valittelin selkääni ja kirjoittikin heti loppuviikon sairaslomaa ja antoi tiistaille lääkäriajan, jossa katsoo sitten josko jäisin jo pois töistä. Eli mahdollisesti enää yksi päivä töitä jäljellä! :)
Hb oli laskenut edelleen, nyt 108 vaikka ei ole enää väsyttänyt samalla lailla. Kysyi haluanko, että sitä mitataan. Painoa oli tullut vajaa 3 kg lisää, nyt yhteensä 8 kg. Meillä ei kuulemma kokoarviota tehdä ollenkaan! Vasta synnytyslaitoksella! Sitten jos epäillään, että lapsi ei kasva tarpeeksi/kasvaa liikaa, niin saa lähetteen äitiyspolille, mutta neuvolalääkäri einiitä tee..

Alkuraskaudessa lapsivettä on vain muutama millilitra, mutta myöhemmin veden määrä on jopa litra – puolitoista litraa. Lapsiveden määrä lisääntyy raskauden puoleenväliin ja suurimmillaan se on noin 34 viikkoa hedelmöityksestä. Lähestyttäessä laskettua aikaa, tavallisesti noin 38. raskausviikon tietämillä, lapsiveden määrä vähenee. Vähäisimmillään vesimäärä on useimmiten yliaikaisissa raskauksissa.

Tuossa olis tosta lapsiveden määrästä,ettei sen nyt ihan vielä tartteis vähentyy, kun voi tietää vauvalla ongelmia...
Ja mulla ainakin huomasivat maanantain ultrassa, että vettä on aika runsaasti, muttei vielä liikaa jotta tartteis huolestuu, mut siis johtuu ihan sokereista toi veden runsaus...

Mikähän on normaali kasvuvauhti sikiölle tässä vikalla kolmanneksella..? Eilen siellä seurantaultrassa toinen vauva oli kasvanut 2 viikossa n.200g ja toinen vaan alle sata :( lääkäri ei mitään sanonut mut nyt aloin miettiä että onhan toi aika vähän! Muuten menevät kasvukäyrillä ihan vähän alle keskikäyrän ja kaikki vaikutti olevan ok...
Mietityttää silti!

Kiitos Miu! :) ainakin ton taulukon mukaan ovat molemmat hyvin siinä painossa kun pitääkin. Ehkä niitä kasvuspurtteja tulee vähän sen mukaan tartteeko kasvaa vai ei :D
Mies sai mUt melkee hysteeriseksi tosta kasvusta kun alko jauhamaan kaikkea sairausjuttuja ja muita.... :(

Meilläkään ei täällä oo enää lääkärikäyntiä. Ne on vähennetty suositusten mukaan kahteen ja meän terveyskeskyslääkärit olivat päättäneet, että viikolle 36 sitä ei kannatta jättää ja siksi se on siis viikon 30 tienoilla.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Tiu, mun siskolla on kaksoset ja niillä oli syntyessään yli puoli kiloa eroa painoissa. Ero tasoittui kyllä nopsaan ja jo 1veenä eroa ei huomannut :grin Ja nyt jo aikuisia miehiä. En muista syntymäpainoja, mutta kumpikin ihan hyvän kokoisia :)

• Tykkään
Reaktiot: tiu
Joo no mä olen nyt sitten saikulla 13.6 asti ja äippäloma alkaakin 14.6.. rupesi noi duunimatkat olee niin raskaat (70 km suunta).. joten nyt sitten vissiin sitä pesän rakennusta :-)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Tänään oli taas neuvola ja hyvä niin. Mulla kun aina tulee pelkoa, että siellä kohdussa on jotain ongelmia, niin hyvä kun pääsee nyt parin viikon välein käymään neuvolassa tsekkaamassa, että kaikki kunnossa. Sain purkaa huolen siitä, etten tunne liikkeitä kovin hyvin (ja sain ohjeet liikelaskentaan). Tunnusteli miten päin Toukka on ja siinä yhteydessä sitten lähti vähän liikkumaan - neuvolatäti tunsi siihen sykelaitteen anturaan potkun, kun osu suoraan. Mistä mä en tuntenut kuin pienen hipaisun ja en olis varmaan edes sitä noteerannut, jos ei olisi maininnut :confused: Eli täytyy vaan luottaa, että siellä liikettä on, vaikka tunnen ne tosi huonosti (ei siis toivettakaan niistä kunnon potkunyrkkeilymatseista, jotka näkyy / tuntuu selvästi masun läpi, mitä muilla on :sad001 ).

Mutta speksejä tältä kerralta, kun rv 32+3
Painoa tullut nyt n. 10kg eli 0,35g/viikkotahti (tosin mulla on niitä kasvupyrähdyksiä ja sitten hiljaisempia kausia)
RR 124/73 ja syke 61 -> pysynyt aikalailla samoissa koko raskauden ajan.
Hemoglobiinia ei tällä kertaa mitattu (syön nyt rautaa sisältävää vitamiinivalmistetta eikä olossa ole väsymystä, joten sen puoleen kaikki varmasti ok, ettei mitään tarvetta olekaan mittaukselle).
Sf-mitta 27,5. Käyrän alareunoilla siis mennään edelleen, mutta käyrällä ollaan.
Pissa ok.

Täällä pissanäyte puhdas, ei siis tulehdusta. Jostain syystä vaan leukkarit sit oli plussalla...

lunastar - olisin kans varmaan helisemässä jos en tuntis liikkeitä (alussa kävin tiuhaan kuunteluttaan sydänääniä siitä syystä). Hyvä et noteerasivat huoles neuvolassa, voihan siellä sit tarvittaessa varmaan useemminkin käydä visiitillä...

Takaisin