Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No niin jälleen on alkuviikosta käyty neuvolassa ja ultrassa.
Muuton takia syömiset oli mitä oli joten sokerit oli koholla ja painoa turvotusten takia tullut lisää... Mutta kokonaisuudessaan tää täti on ottanut vain 2kg painoa lisää koko raskauden aikana. Vauva on edelleen raivotarjonnassa, sykkeet 144, sf mitta 29,5, ja koko arvio on nyt huimat 1481g.. joten kahden viikon päästä uudestaan ultraan.... ja viikkojahan on nyt 29+3
Muuten kaikki hyvin, sokeritkin on nyt asettuneet kun vanha kämppä on saatu tyhjäksi ja uutta laitellaan :)

Useimmilla paikkakunnilla synnytystapa-arviointi tehdään vain riskiraskauksissa tai jos edellisissä synnytyksissä on ilmennyt jotain poikkevaa tai on menty sektioon. Lääkäri arvioi ultraamalla sikiön koon ja keskustelee äidin kans. Päätetään yritetäänkö alakautta vai täytyykö leikata. Myös se, että annetaanko synnytyksen käynnistyä itsekseen vai käynnistetäänkö. Usein käynnistyspäätöstä ei tehdä suoraan, vaan arviossa käydään lähempänä laskattua uudelleen.

Mulle jäi edelliseltä semmonen mielipide tosta (ku kävin radin takia useamman kerran koko-arviossa), että kaikki lääkärit oli vaan automaattisesti sitä mieltä, että mahtuu tulemaan ja odotellaan, että käynnistyy itsekseen. Vaikka yritin varovaisesti sanoa, että perheen muilla naisilla ahdas lantio ja laiska kohtu eli ei lähe itekseen käynnistyyn. 41+4 viikolla oli viimeinen arvio, sikiö 4000g ja sain jäädä käynnistykseen. Vauva syntyi kolmen päivän käynnistelyjen jälkeen sektiolla 4490g... Että todellakin arvioita nuo ultrallaki tehtävät tutkimukset. Toisaalta oon kuullu vanhoista kokeneista terkkareista, jotka mahan päältä osaavat arvioida vauvan koon grammalleen oikein!

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

^ pelkään ite kans tota, et arvioivat (paljon) pieleen ja antavat odottaa liian pitkään... mitenköhän, voiko sitä käynnistystä ite vaatia aikasemmin, vai onko se lääkärin mielipide se minkä mukaan aina mennään?

Riippuu aika paljon lääkäristäkin toi käynnistys päätös, toiset antaavat herkemmin kuin toiset....

Mulla on kyllä noi paino- arviot osuneet tosi nappiin, esikko arviotu 2 päivää ennen syntymää 3,5kg ja painoi 3460g ja toinen arviotu päivää ennen syntymää 4kg ja painoi 3920g, joten ei mun mielestä hirveesti ole heittoa ollu.

Ja siihen käynnistyspäätökseen vaikuttaa monikin asia, ettei ne ihan hepposin perustein sitä tee kuitenkaan...
Voihan sitä vaatia, mutta jos ei oo tarpeeksi perusteita niin en usko että rupeevat käynnistää pelkästään äidin vaatimuksesta...

Ainahan se ois parempi, ku ittekseen käynnistys ja vähemmän kivuliaampiki (kuulema). Ainaki Oysissa (Oulu) on semmonen periaate, että synnytyksen kulkuun halutaan puuttua mahd vähän. Eli odotellaan ja odotellaan. LPKS:ssa (Kemi) taas käynnistetään paljon jo sen takia, että henkilökuntaa on vähän, ni voivat näin aikatauluttaa synnytykset, (tämä tieto siis siellä työskentelevältä kätilöltä) ja varmaan myös pitkät välimatkat vaikuttavat siellä asiaan.

Mutta lääkärihän sen päätöksen tekee. Mutta kyllä ne äitinki mielipidettä kuuntelee. Ite ainaki oon tällä kertaa kovana sen kans, että käynnistys on tehtävä ajoissa, jos tuntuu sikiö kasvavan. Tietysti mun tapauksessa nyt aletaan varmaan muutenki herkemmin käynnisteleen, ku viimeksi tosiaan synnytyksen edistyminen keskeyty just vauvan koon takia. Mutta tyhmää, että aina pitää olla tämmönen omakohtanen kokemus ennen ku lääkäri ottaa tosissaan.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Mun kaverilla kans on heittäny noi painoarviot tosi paljon alaspäin. Yli 4 kilosesta sanottiin olevan just just 3 kiloinen ja et ei missään tapauksessa voi olla iso vauva. En tiiä sitten onko toiset vauvat sit sen muotosia ettei saa oikeeta painoo arvioitua reisiluun, pään- ja vartalon ympärysmitan perusteella.

Mie onneks jo tässä vaiheessa tiedän, että tätä odotusta on tasan 10 viikoa jäljellä tai 8 jos käynnistäävät aikasemmin, en siis usko että tää itekseen käynnistyy, koska 2 edellistäkin on käynnistetty, ja tätä ei kuulema yli lasketun päästetä ollenkaan ....

Joten poks poks 30+0 tänään!

Ja tohon et käynnistäävät vauvan koon takia, niin ei välttämättä.

Kaverilla näin ei ainakaan menny, esikoinen oli jotain 4300g, odotti toista, vaati vauvan koon takia et käynnistäävät ennen laskettua jostain puolivälistä lähtien ja ainaan vaan lupasivat että katotaan, mittojen perusteella pienempi vauva on kun esikoinen ja suostuivat käynnistämään vasta laskettuna päivänä ja kappas vauva painoi 4700g, joten olihan tuo aika paljon pienenmpi, kolmannen kohalla suostuivat käynnistämään viikkoa ennen laskettua, ja tämän sai sillä että vaati KOKO raskausajan että pitää käynnistää ennen laskettua kun edelliset ovat olleet noin isoja ja suht vaikeeet synnytykset olleet edelliset, ja taas oli että pienempi on kun edelliset, no eipä ollu 4400g painoi kun syntyi...
Ja siis kun ei ole lääketieteellistä perustetta ollu niin sillä ovet tuota käynnistystä lykänneet mahdollisimman pitkälle, joten kyllä se aika sairaala kohtastakin on.

Tossa on vielä muutama linkki tohon käynnistykseen liittyen, jos jotakuta kiinnostaa lukea:

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk01136

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...synnytyksen-kaynnistaminen/Sivut/default.aspx

Kotiuduin hetki sitten neuvolasta. Tänään siis rv 33+3.

Painoa tullut nyt kaiken kaikkiaan +16,3kg. Argh...
Turvotusta on edelleen käsissä ja jaloissa.
Pissassa ei ihmeellistä mitään.
Verenpaine hyvä, 113/69.
Hemppa 130.
SF-mitta 31.
Vauveli raivotarjonnassa, hieman poikittain. Sydämen sykkeet kuului hienosti, meni jossain 140 tienoilla (vaihteli hiukan sinä aikana kun kuunneltiin).

Täyteltiin joku väkivalta-kaavake, terkka siis kyseli mm. etä onko mies käyttäytynyt väkivaltaisesti mua kohtaan yms. Huvittavaa jotenkin, mies ei todellakaan ole sellainen. Mutta ymmärrän kyllä, että kaikilla ei ole niin hyvin asiat...

Terkka tekee nyt sen lähetteen mulle sinne synnytystapa- ja painoarvioon äippäpolille, menee kuulemma jonnekin viikolle 36-38. Toivoin aikaista aamuaikaa, kun mies haluaisi kanssa tulla mukaan, mutta jos se aika osuu johonkin keskelle päivää niin hän ei välttämättä saa työjuttuja sumplittua niin että pääsisi tulemaan.

Meidän terveyskeskus meneekin nyt sitten parin viikon päästä kiinni, kesätauolle. Joudun siis nyt kun käynnit tihenevät, niin ajelemaan n.50km päähän terveyskeskukseen :confused:

Täyteltiin joku väkivalta-kaavake, terkka siis kyseli mm. etä onko mies käyttäytynyt väkivaltaisesti mua kohtaan yms. Huvittavaa jotenkin, mies ei todellakaan ole sellainen. Mutta ymmärrän kyllä, että kaikilla ei ole niin hyvin asiat...

Luulen, että toi on joku lomake, mitä pistävät kaikkien täyttämään. Meillä ainakin meinaan oli samanlainen kaavake, mut se täytettiin jo ihan alkuvaiheessa olisiko ollut ekalla tai tokalla neuvolakäynnillä.

Meidän piti yhdessä täytellä niitä parisuhteen voimavarat kaavakkeita ja niistä sitten keskusteltiin neuvolassa.. Tunti siihen sessioon varattiin, vaikka oli minusta hieman turhaa.. Terkkarikin sanoi, että ehkä tämä on enemmän parikymppisille suunnattua kuin teidän ikäisille. Olisko ollu 20 viikon tienoilla.

Juu siis aiemmin jo täyteltiin voimavara-kaavakkeet sun muut, ja mies joutui oman kaavakkeen täyttämään alkoholitottumuksistaan. Nyt oli sitten vuorossa tuo väkivalta-lomake, ilmeisesti siksi nyt kun mies ei ollut mukana? Ja tosiaan, ovat sellaisia joita vissiin kaikkien kanssa täytellään, se vaan vähän vaihtelee että mikä kaavake täytetään milloinkin.

Juuri kotiuduin uudesta kokoarviosta, vauvan paino oli 2185g ja kuulemma keskikäyrällä kasvaa tällä hetkellä, eli pudonnut pois sieltä +1 käyrältä! :)

Tänään kävin kontrolliultrassa tarkistamassa onko istukka noussut kohdunsuun reunalta ja hienostihan se oli noussut :) Painoarvio vauvalle oli n.1600g, viikkoja nyt siis 31+1. Kuulemma vähän keskikäyrän alapuolella kasvaa. Pikkuinen piteli koko ultrauksen ajan käsiä kasvojen edessä, ei halunnut antaa vinkkiä minkä näköinen tyllerö sieltä on tulossa:wink Mutta pääasia että kaikki on kunnossa!

Jännä juttu ja täällä ei oo ees tollasta tehty, yhdessäkään odotuksessa?
Ja toi voimavara kyselykin on sellanen mitä ei oo tehty, kun varmaan ekassa muistaakseni?

Kai ne vähän sit vaihtelee alueittain? Ei sen puoleen, ei tartte olla kun naapurikunta, niin on eri linjaus. Jyväskylässä ottavat hemoglobiinin kuulemma vain pari kertaa raskauden aikana (uusi ohjeistus), kun Laukaassa sentään ottavat jokaisella neuvolakäynnillä. Tokihan varmaan hemoglobiini pyydettäessä otettais useamminkin, mutta tämmönen uusi ohjeistus on kuulemma tullut - säästetään siinäkin muutama euro sitten, kun ei sitä testata joka kerta :confused: Kaveri siis pari viikkoa perässä Jyväskylän puolella ja itse Laukaan puolella, niin sillä tuli tämä ilmi.

Ja täällä taas kysyyvät että otetaanko hemppa vaikka viimeks olikin niin hyvä, Kyllä mie oon aina halunnu et se otetaan, vaikka ei pakko oliskaan, kun ei oo ees hirveesti laskenu, kiva vaan seurata sitä...

Mulla tänään rv 33+4 ja hemppa on otettu 2 vai 3 kertaa... eli ei todellakaan joka kerta.

Takaisin