Neuvola- ja ultrakuulumiset

Meillä näkyi ultrassa elävä sikiö oikeassa paikassa hyvällä sydämen sykkeellä! Siellä se Kultakala uiskenteli ja joka suunnasta sai hyvän sykkeen :love7

Mun laskujen mukaan nyt olisi 7+6, lääkärin 8+0 ja kuvan mukaan 7+2. Ei kuulemma vielä mitään hätää vaikka koko heittelee, alussa niin saattaa käydä. Seuraavassa ultrassa se vasta varmistuu. Lääkäri sanoi meille, että voidaan jo kertoa jos halutaan, koska sykkeen löytymisen jälkeen keskenmenojen osuus on marginaalinen (vaikka toki tokaisi perään, että tietenkin niinkin saattaa käydä). Aiemmin on kuulemma noudatettu sitä 12 viikon rajaa siksi, koska silloin on vasta ollut eka ultra, ja ennen sitä ei ole voitu tietää, että onko alkio oikeassa paikassa ja elossa. Nykyään kuulemma voi huoletta luottaa tähän päätelmään. Mutta silti tuntuu, että taidetaan pitää tämä salaisuutena sinne jouluun asti ja antaa kaikille yllärijoululahja! :p

Oma fiilis on ihan epäuskoinen. Mutta kai se on pakko alkaa nyt uskoa ja luottaa, että asiat rullaa omalla painollaan tästä eteenpäin. :)
 
Me käytiin tänään kans ultrassa. Viikkoja oli mun mielestä tasan 7, lääkärin laskujen mukaan 7+1 ja ultrauksen mukaan 7+3. Laskettu aika oli lääkärin mukaan 6.7. Eli päivän ennen kun mitä nettilaskurit näytti. Sydämen syke näky ja kuulu selkeesti :) 100 euroo makso mutta oli se sen arvosta nähdä et kaikki on hyvin. :) nyt voi olla sitten vähän rauhallusemmin mielin. Toivottavasti te muutkin saatte hyviä uutisia. :)
 
Mulla toinen neuvola 25.11 ja samassa ultra. Tarkentuu laskettu aikakin sitten. Kävin jo kerran kun mun menkat on aina ollut todella sekavat niin silloin olisi ollut jo kasiviikko menkkojen mukaan mutta oli todellisuudessa 4-5. Nyt sitten se likes eka neuvola. Onko teillä muuten mies ollut mukana? Me ei oikein osata päättää.
 
Meillä oli tytön 8kk neuvola eilen. Hoitaja on sama kuin mulla odottaessa ja haluisin saman tässä uudessakin, joten kerroin siinä sit plussaneeni. Sain 23.12 ekan ajan ja ihaninta, saman ihanan hoitajan.

Se on maagista se kun saa kuulla pikkusen sykkeen ekaa kertaa... sitä odotellessa
 
Mymmeliä ja Aveaa peesaan! Ultrassa käyty, ja 9 mm Pätkis siellä sydämineen sykki. Kuulema oli jo alkanut raajojakin kehitellä toinen :Heartred Ruskuaispussi oli vielä iso, mutta istukkakin jo näkyi takaseinään kiinnittyneenä. Isoksi mainitsi kohdun, ja arveli sen aiheuttaneen jo näitä vatsan kipuiluja. Viikot pituuden mukaan 7+1, kuten "tiesin", mutta mittavirhettähän noissa aina voi olla.

Kyynel valui ihan väkisin silmästä siinä hetkessä... Ja vähän väliä nyttekin. Vitsi, minäkö saan taas tämän ihanuuden kokea? Vaikka luulin ja ajattelin, että en enää onnistu... 1,5 vuotta yritystä on kuitenkin aika lamaannuttavaa.

Muoks. Neuvola-aika 29.11. Silloin viikkoja siis noin 8+5
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ei mies ole päässyt nyt pikkukakkosen neuvolaan ja ultraan kun ei olla saatu esikoiselle lapsenvahtia. Esikoisen kohdalla tuli ultriin ja neuvoloihin niin usein kuin pääsi :)
 
Kesäkuisten puolelta kommentoin. Avea80: Kerroit lääkärin "antaneen luvan" kertoa jo uutiset, koska ultran jälkeen km riski on hyvin pieni. No, en missään nimessä halua luoda negatiivisia fiiliksiä / pelkoja, mutta luojan kiitos minut viime heinäkuussa ultrannut lääkäri ei rohkaissut samaan. Kävin siis ultrassa 7+1 ja lääkärin mukaan kaikki normaalisti. Mun äidin syntymäpäivä oli ultran jälkeen seuraavana päivänä ja olin harkinnut kertovani hänelle sen kunniaksi, mikäli ultrassa kaikki kunnossa. En kuitenkaan kertonut, kun halusin sanoa kasvotusten. Sittenhän äidin synttäreistä seuraavana päivänä eli 2 päivää ultrasta tulikin keskenmeno yllättäen ja rytinällä.

Vaikka Avea80 tosin kyllä totesitkin odottavasi jouluun asti. Tavallaan mua suututtaa tuo lääkärisi sanoma kommentti. Tietenkään ylimääräisiä pelkoja on turha lietsoa ja on ihan kiva, että lääkäri on positiivisella asenteella, mutta jos mä olisin mennyt lääkärin rohkaisemana kertomaan ja sitten olisikin saanut heti perua uutiset, niin kyllä olisi v*tuttanut.

Anteeksi vielä, oikeastaan tämä on multa todella tyhmää tulla kertomaan tänne tällaisia kauhutarinoita, mutta nuo ajatukset vaan liippaavat todella läheltä sitä mitä itse ajattelin tuossa raskaudessa, siis mietintöjä kertomisen ajankohdasta. Kaikki käsittelevät asiat omalla tavallaan ja toiset ehkä haluavatkin jakaa kaikki asiat läheisten kanssa, joten silloin tietysti kertoa voi vaikka heti plussan jälkeen. Itse taas en olisi jaksanut kuunnella äidin voivotuksia keskenmenosta, joten siksi olin tyytyväinen etten ehtinyt hänelle kertoa. Tässä raskaudessa pidetään sama linja ja kerrotaan joulun tienoilla, kun 12 vko on täynnä. :)
 
Eka neukku varattu... Sain ajan 3.12 (rv7+9). Ei jännitä mikään muu kuin se, että ehinkö saada ultran ennen joulua, kun lähetteen laittavat vasta ekan neukun jälkeen. No jospa pääsisin ultraan ennen joulua, kun viikotkaan ei oo ultran suhteen niin vimpan päälle kun ei haluta tälläkään kertaa seuloja..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Hei, nyt kun Sheidi löyhästi sivusi asiaa jota olen pohtinut, kysynpä teiltä kaikilta. Eli mitä mieltä olette noista seulonnoista? Varmasti monella on kokemuksia, kun on jo useampia raskauksia takana ja lapsiakin. Tiedän, että niissä on km-riskinsä, ilmeisen pieni, mutta riski kuitenkin. Itse olen kyllä koko ajan ollut sitä mieltä, että tahdon tutkittavan että kaikki on kunnossa, mutta toisaalta onhan siinä huonotkin puolensa... Ja siis, neuvolassahan se sitten otetaan puheeksi, eli sitä odotellessa, sinne vaan on vielä vajaa kuukausi itsellä. Onko neuvoloiden suositus nykyään että seuloa pitäisi, vai ovatko "puolueettomia" sen suhteen, onko kokemuksia?
 
Siis eihän perusseuloissa kai mitään kohonnutta km riskiä oo. Sehän on vain verikokeet ja ultrassa mitataan niskapoimun turvotus, niskaturvotuksesta ja verikokeista sitten kai lasketaan se riskiprosentti. Jos näissä on jotain suuria muutoksia niin sitten vasta tutkitaan enemmän, ei muutoin. Me ei siis olla aiemmilta lapsiltakaan lähdetty edes noihin perusseuloihin. Ei oo siis mitattu niskaturvotuksiakaan :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joo siis eihän tuo itse seulonta aiheuta keskenmenoriskiä, mutta jos verikokeen ja niskaturvotuksen perusteella riskiluku on 1:250 tai pienempi, voidaan suositella istukkabiobsiaa tai lapsivesipunktiota. Niissä pienenpieni riski on, mutta nekään ei ole pakollisia. Eli voit mennä seulontaan ilman riskejä, ja jos jotain on, sitten miettiä että tehdäänkö noita tarkempia tutkimuksia.

Meillä esikoisen riskiluku oli 1:100 000
 
Pihla, mä ymmärrän kyllä kommenttisi, ja sen, miksi reagoit siihen niin voimakkaasti. Tosiasiahan on, että keskenmenoja voi tulla vaikka viikolla 13, vaikka juuri olisi kuvitellut pääsevänsä riskiajan yli. Toki todennäköisyys koko ajan pinenee, mitä edemmäs raskaus pääsee etenemään. Tuo lääkäri taas oli melkoisen positiivinen kaiken suhteen, joten yhtään ei tavallaan yllättänyt tuo kommentti. Toki ihmetytti myös meitä, sillä sitä 12 viikkoa mekin ollaan tässä odoteltu, ja päätetty, että sitten vasta kerrotaan.

Mä kyllä myös haluan kertoa molempien vanhemmille jos tässä nyt jotain sattuisikin, Siinä mielessä voisin kertoa jo nyt, koska todella läheisissä väleissä ollaan, ja varmasti haluan kertoa heille niin iloiset kuin surullisetkin uutiset, jos sellaisia meidän eteen heitetään. Mutta meillä ehkä tuo joulu sopii niin hyvin kuvioihin, koska halutaan antaa molempien vanhemmille oikea jouluylläri, sillä tämä on molempien puolelta eka lapsenlapsi, vaikka me ollaan molemmat jo pitkälti yli 30. Siksi pantataan tietoa. Jos ajankohta ei olisi tämä, luultavasti molempien perheet jo tietäsivät asiasta. Mutta jokainen tuntee perheensä (ja sen toisenkin perheen) parhaiten, ja tietää, milloin on paras aika mitäkin kertoa. :)

Tsemppiä Pihla eteenpäin, ja toivotaan, että nämä pikkuiset pysyvät menossa mukana :)
 
Samoin teille, tulevat isovanhemmat saavat hienon joululahjan. :)
 
Meilläkin huomenna varhaisultra 8+1 omien laskujen mukaan. Toivottavasti kaikki hyvin. Hiukkasen pelottaa kun tänään oireet olleet lievemmät kuin yleensä.... No ehkä turhaan panikoin :)
 
Mä kävin tänään siellä neuvolassa ja neuvolakorttia sun muuta paperia sieltä mukaan tyrkättiin. Terkkari mittas verenpaineen, hemoglobiinin ja painon. Verikokeeseen sain ajan 3.12 ja ultraan joskus sitten viikoilla 10. Tuntuu, etten juuri tullut hullua hurskaammaksi neuvolassa. Jotenki odotin, että siellä raskaus olisi varmistunut, mutta niin ei käynyt. Yritimme kuunnella sydänääniä sillä neuvolan vehkeellä, mutta suolikaasut siellä vain lurahteli. En kuitenkaan ole huolissani, koska terkkari sanoi, että hän ei todellakaan takaa, että jotakin sydänääniä erottuisi, kun ollaan vielä niin varhaisilla viikoilla menossa. Petyin kuitenkin hieman ja lisäksi olokin on ollut tänään normaaliakin normaalimpi niin, että aloin taas epäillä, että mahdanko sittenkään olla raskaana. Eipä kai muuta kuin odotellaan edelleen..
 
Kyllä taas säikäyttää... kahtena päivänä tullut verta, ei nyt mitenkään lorisemalla mutta niin et pyyhkiessä punasta paperissa :sad001 Käytiin tänään sairaalalla ultrassa ja sen verran näki et raskaus on oikeassa paikassa ja vastaa viikkoja. Mitään ihmeellistä syytä vuodolle ei lekuri mumissu... 2vk päästä vielä uusi aika, sittenhän pitäs jo nähdä enemmänkin et missä mennään. Siihe asti; raskaana ollaan kunnes toisin todistetaan :wink
Edellisissä raskauksissa on myös ollut pientä tiputtelua, mutta nyt tuo syyskuinen kkm jotenkin jääny kummittelemaan :confused: Nyt on kyllä oireita ihan eri tavalla kun siinä raskaudessa, josta ihmettelinkin kuinka hyvä olo mulla on, vau...olikin sitten ennenaikaista iloa se. nyt saa kyllä yrjöillä ja yökkiä vähän väliä...
 
TsemmpiäTiinagr! Eiköhän kaikki mene hyvin :)

Me käytiinkin jo tänään varhaisultrassa Femedassa. Oli ihana lääkäri ja saatiin kysellä vaikka mitä tyhmää x)

Alkio oli 16,1 mm pitkä ja istukka oli hyvää vauhtia kasvamassa ja sydän sykki niin kuin pitääkin. Kierron mukaan ollaankin vasta 7+5, mutta alkion koon mukaan 8+0. Itse kyllä veikkaan aikaista ovulaatiota, mikä viittaisi Alkion kokoon.

Oli kyllä huojentava kokemus :)

Ainiin lääkäri otti papakokeen, kun mulla viimeksi otettu 3v sitten. Sanoi, että jotkut on sitä mieltä ettei raskauden aikana saa ottaa, mutta se on virhe käsitys ja suositeltavaakin. No mä otakin sitten senkin.

Samoin lääkäri totesi, että mulla on hieman taaksepäin kallistunut kohtu, mikä voi kohdun kasvaessa (viikoilla12-14) aiheuttaa mahdollisesti virtsaputken "jumiutumisen" häpyluun ja kohdun väliin. Jos näin käy niin, sitten on kuulemma Kiire katetroimaan rakko ja näin saadaan kohtu pullahtamaan pois pikkulantiosta.... Olipas vaikea selitys, mutta onneksi nyt sain tämänkin riskin tietää. Aiemmin kukaan ei ole minulle kohdunasennostani puhunut. Onni että käytiin kyseisellä lääkärillä :)
 
Tuosta papasta raskausaikana:

Mä käyn puolen vuoden välein kolposkopiassa (kohdunkaulan tähystyksessä), sekä papa:ssa, tarpeen vaatiessa sen lisäksi koepala nipsaistaan. Multa on pari vuotta sitten sähkösilmukalla leikattu kohdunkaulan syövän vaikea esiaste, siksi noissa kontrolleissa käyn.

Nyt kun kävin samalla polilla varhaisultrassa, jossa kontrolleissakin olen käynyt, multa poistettiin seuraava kontrolliaika tiedoista. Lääkäri selitti mulle, että papa-kokeesta ei ole hyötyä, koska kohdun, kohdunkaulan ja emättimen kudokset jotenkin muuttuu erilaiseksi raskauden aikana, näyte ei siis kerro mitään, patologi ottaa vain herneen nokkaan kun sellaista "saastunutta" näytettä yritetään diagnosoida. Mutta mene ja tiedä sitten. Mulle ainakin nyt sanottiin, että seuraavaan kontrolliin varaan itse ajan sitten, kun olen imetyksen lopettanut.

Ai niin, ja kohdun asennosta:

Mulla on eteen- ja oikealle kallistunut kohtu, tulee siis kuulemma raskausmasu nopeammin esiin kuin yleensä, ja saattaa aiheuttaa helpommin selkävaivoja raskauden aikana... kiva, kun mulla on muutenkin tosi notko selkä... :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top