Neuvola- ja ultrakuulumiset

Ok, eli poliklinikkamaksu siis tiedossa. Pääsen sentään sinne, eikä tarvitse mennä yksityiselle, jossa hinta taitaa helposti pompsahtaa 80€...
 
Tänään sain varattua ensimmäisen neuvola-ajan, vasta 18.12 ja sillon ois jo rv 10+4.. Aika pitkältä ajalta tuntuu, johtuukohan siitä ku toista odotan. Varhaisultraan aijotaan mennä, eli muutaman viikon päähän varaan ajan :)

Ja se virtsanäytehän annetaan neuvolassa jokaisen käynnin yhteydessä, tuosta 4h ajasta en oo koskaan kuullu :)
 
Joo, bakteerinäytettä varten virtsaa tulis olla tarpeeks. Ja vaikka nyt juodaa paljon niin sillon se pissa on laimeempaa ku sellai "seisonu" pissa. Mut se nyt on vaan tavallisen hoitajan kommentti :)
 
Eli meillä oli varhaisultra keskiviikkona rv 6+0. Kävin omalla gynelläni.
Alussa lääkäri kyseli kaikki normifaktat, koska kuukautiset viimeksi alkaneet, koska plussa, kuinka pitkä kierto yleensä yms. yms. Oli vähän varovaisella mielellä, että mitä sillä ultralla oikein näkyy näin aikasessa vaiheessa. Kun sitten vehje oli sisässä ja kuvaa näkyi ruudulla, niin lääkärikin oikein yllättyi, että juu kyllä siellä pieni sydämen syke näkyy. Ruskuaispussi oli selkeästi näkyvissä kohdussa, mutta itse tyyppi on niin minimaalinen vielä, että eihän siitä mitään selvää saa, se oli semmoinen vilkkuva viiva siellä se sydämen syke :)
 
BeNe, hieno juttu että siellä oli elämää :)

Mulla on eka ultra vasta 26.11. Meillä siis kunta tarjoaa ultran viikolle 9-10. Ja mulla sillon 10+2, pitkä aika odotella..

Meilläpäin muutenkin on ultria tosi hyvin kunnan puolesta, yhteensä vähintään 5 plus ylimääräiset :) taisin ekasta käydä yhteensä 8 kertaa ultrassa..
 
Hei!
Tänään oli varhaisultra, mutta en nyt tiedä mitä ajatella...toivotun varmuuden sijaan toikin hirmumäärän epävarmuutta ja pelkoa...Oli kylläkin oikeassa paikassa ja ruskuaispussi näkyi mutta alkiota ei juuri erottanut...lääkäri yritti ja yritti ultrata mutta ei varmuudella saanut alkiota esiin...sanoi että ehkä näki sen ja heikon sydämen sykkeen mutta ei ole varma...sanoi että on ihan tavallista ettei alkiota välttämättä näykään etenki jos viikkoja onkin todellisuudessa vähemmän...sanoi että voisin tulla uudelleen kahden viikon päästä jolloin tulokset ovat jo paremmin näkyvissä, mutta mitään halpaa lystiähän tuo ei ole mutta en tiedä pystynkö nyt ainakaan odottaa sinne Joulun tienoille nt-ultraan...tosin ensi viikon neuvolassa voisi kysyä jos saisi lähetteen varhaisultraan kunnan puolelta, mutta jotenkin on sellainen olo että viisveisaavat ja käskevät vain odottaa nt-ultraan... :/ lääkäri yritti vielä sanoa että kaikki on siis tässä vaiheessa niin hyvin kun voi olla mutta ei nyt siltä kyllä tunnu :/
 
Nanini, meilläkin se syke ja alkio löytyi pitkän etsinnän jälkeen ja syke näkyi ruudulla vain hetkisen. Se on jo paljon, jos siellä oli oikeassa paikassa jotain näkyvillä
 
Esikoiselta viiva näkyi noin 5+jotain viikoilla. Ei sykettä, ei mitään muuta. Piti odotella nt-ultraan. Mutta jotenkin kyllä mulle toi varmemman olon, kun ei itten ollut vuotoja tms. Jännitin kyllä silti nt-ultraa.

Mulla on 26.11. neuvola ja 23.12. ultra. Jotenkin haluaisin sinne varhaisultraan, mutta toisaalta se ei mitään pelasta. Näkee toki, että pikkuinen on siellä, mutta edelleen km riski on aika suuri. Mä oon nyt näin pessimisti toukokuisen km takia (viikolla 9+jotain). En saanut kunnallista varhaisultraa vaikka viikot olivat ihan arvauksena. Menkkoja ei ollut ollut 3kk ollenkaan.

Nanini, oikeassa paikassa on kuitenkin olemassa. Pikkuinen on vain niin pikkuinen, ettei näy. Jos ei ole vuotoja jne, kaikki on hyvin. Nuo pikkuiset kasvaa niin paljon pienessä ajassa, ja voi olla että on esim. kohdun takaosassa jne ja siksi ei kovin näykään. Joskus 10-12 viikoilla voi jo neuvolassa hyvällä tuurilla kuulua sydänänet, viikolla 6 kuului mulla jo istukkaäänet.

Alussa kun ei oikeasti voida tehdä mitään. Olin pikkuisessa kolarissa rv 16 esikoiselta, Jorvista sanottiin, et toivottavasti ei tule mitään, kun mitään ei voida tehdä. Turvavyö painoi mahaa ja supisteli illasta. Onneksi mitään ei käynyt.Vasta joskus 21 viikon jälkeen edes vaivaudutaan yrittämään käsittääkseni.
 
Mulla oli jo ensimmäinen neuvola ti. Siellä täytettiin erilaisia lappuja, otettiin virtsatesti,hemoglobiini ja verenpaine mitattiin. Ensimmäinen ultrakin on jo ensi viikolla kun neuvolassa menevät niiden viikkojen mukaan koska edelliset kuukautiset on olleet. Mulla ei puolen vuoden aikana ole ollu ku yhdet ja siksi tein clearblue testin joka anto viikoiks 2-3 eli nyt ois ehkä 6 tai 7. Ultrassa sit selviää missä vaiheessa mennään :)
 
Kiitos, helpotti teidän kommentit!Ehkä tosiaan toinen on vielä niin pieni ettei vain sattunut näkymään ja ehkä lääkärikin halusi pelata sitten varman päälle ja sanoa rehellisesti ettei nyt sitä saa esiin...eikä siis tosiaan mitään vuotoja ja ylimääräisiä kipuja ole ollut...juttelen tästä ensi viikolla neuvolassa, ehkä siellä tekevät jotain jos tarpeelliseksi näkevät.Muuten tarvitaan nyt vain aimoannos kärsivällisyyttä!
 
Nanini, se voi olla, että jo viikonkin päästä pikkukaveri on ehtinyt kasvamaan sen verran, että näkyisi ultrassa. Älä siis ala turhaan murehtimaan tuosta! Kaikki selviää kyllä!
 
Voi apua, miksi meinkään lukemaan kaikkia tuulimuna-juttuja!?Typerä pää!Nyt mietin jo että jos sitä pääsis vaikka jo ens viikolla uuteen ultraan, että josko sielä näkyis jo jotain...?pitäishän sielä jo ens viikolla näkyä jotain kun pitäis olla 7+...vai miten tämä pää pystyis odottaa vielä 2 viikkoa :/ varasin siis jo uuden ultran 2 viikon päähän mitä se lääkäri suositteli...ei me nyt kerrota tänään vanhemmille, kuten oli tarkoitus kun ei tiedä että onko tässä nyt mitään kertomista.
 
Osa yksityisistä lääkäreistähän suosittelee varhaisultraa vasta 9. raskausviikolla, tämä siksi juuri että jos viikkoja on todellista vähemmän, niin ei stressaa turhia!
Joten ihan hyvin Nanini on mahdollista tuo, mitä lääkärisi sanoi :)
Mä itse olen tosiaan tuo tuulimunaraskauden kokenut ja mä päätin siksi etten mene nyt varhaisultraan ollenkaan. Toivon vaan, että nyt olisi pikkuinen oikeassa paikassa ja todella kasvaisi siellä pussissa.Pelko on toki suuri, mutta kun ei näihin voi oikein itse vaikuttaa :sad001((
Saako udella Nanini paljonko Vaasassa maksoi ar-ultra?
 
No pitää yrittää nyt jotenkin pitää pää kylmänä, en vain tiedä miten.
Täällä oli hurjan kallista eli 150€...mutta nyt juuri ystävä vinkkasi toisesta yksityisestä, josta en ollut aiemmin kuullutkaan ja siellä maksaisi "vain" 90€...mutta on kuulemma ruuhkaista, joten en tiedä miten nopeasti sinne saisi aikoja.
Olitko siis silloin ar-ultrassa kun sinulla todettiin tuulimuna?saanko kysyä millä viikoilla olit silloin?
 
Niin, enkä kyllä tiedä miten noita viikkoja voisi olla vähemmän minulla, koska kiertoni ollut ollut aika säännöllinen 26-29...mutta ehkä tuossa jo kolmen päivän heittokin voi olla tosi ratkaiseva, jos siis olisikin ollut 6+0?no joo, olisi pitänyt hieman tutustua aiheeseen ennenkö meni tuonne ultraan, että mitä sieltä saa kuulla, lähinnä kun itse ajattelin että varmistetaan että sielä jotain on oikeassa paikassa.
 
Mulla taisi olla viikkoja 6-8 niillä ultrakerroilla ja tosiaan (3) niitä tehtiin ja eri lääkärit ja vempeleet. Mutta siis ei näkynyt yhtään mitään eli minäkin sen jo näun, ei edes epävarmuutta siitä, notta onko. Mutta jos nyt jotain neuvoa voin sanoa, niin yritä odotella rauhassa!

Loppuvaiheessa mun raskausoireetkin oli oikeastaan kadonneet eli siitä tiesin kyllä jo itse ennen vikaa ultraakin.
Mutta ei nyt maalata piruja seinille! Nämä pikkuiset tuppaa yllättämään välillä ihan totaalisesti :) ollaan kuitenkin ihan alussa!

Huh, aika suolainen hinta tuo 150 e....mulle neuvolassa sanottiin, että Närpiön lähellä on kuulemma joku joka tekee edukkaammin, eli jos sinne päin on asiaa, niin kannattanee käydä siellä.
 
Kiitos Närpiön vinkistä!
Eli siis näkyikö sinulla edes sikiöpussia tai ruskuaispussia?
Mua vähä huolestuttaa se että aiemmin alamahaa on nippaillu ja repimiskipuja on ollu nivusessa ja nyt ne oireet on kadonneet...mutta etovaa oloa on enemmän päivä päivältä, mut entä jos vain kuvittelen koko pahoinvoinnin...
 
Joo siis tyhjä ruskuaispussi näkyi.

Mutta tosiaan toivottavasti maltat odotella vielä, on niin aikaiset viikot että kaikki on mahdollista, myös ne paremmat uutiset :)
 
Muokattu viimeksi:
Ne repimiskivut pitäiskin loppua josain vaiheessa :) Mulla oli esikosta niitä johonkin 5-6 viikolle saakka. Sit oli suht oireetonta. Tissit turvoksissa (vähemmän kuin nyt) ja en voinut sietää kermajäätelöä. Mehujäitä olisin voinut syödä miten paljon vaan.. Huimaili jonkun verran (matala verenpaine). Mut oikeestaan tosi oireetonta oli.

Mä tänään jo surffasin tissiliiviliikkeen sivuille. Nää utareet painaa ja tissiliivit on pieniä. Mut en raaskis oikein 50-60e ihan vielä sijoittaa (varmaan lähes 100e kokonaisuudessaan) tissareihin. Jos meneekin kesken. Ärsyttävää. Koko on siis normisti noin 75H ja nyt olis kai aihetta ainakin 80G-H.. Ei muuten löydy joka kulmasta noita kokoja.
 
Takaisin
Top