Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä tosiaan alkuraskauden lääkärikäynti korvaantui kun lääkäri teki ultran ja sisätutkimuksen samalla. Mun mielestä se tärkein osa sitä normilääkärikäyntiä on juuri sen sisätutkimuksen tekeminen kun meillä ei terkat ainakaan sitä tee. Tietty lisäksi katotaan mahd. lääkeasiat kuntoon ja sellaista. Mä en enää oikein muista mitä muuta siinä ekassa lääkärissä tehtiin...

juu ei meidänkään neuvolassa ultraa ole vaan varhaisultra tehtiin naistenklinikalla ja sen teki lääkäri ja se korvasi ekan lääkärikäynnin. Seuraava lääkärikäynti on neuvolanlääkärillä joskus viimeisen raskauskolmanneksen aikana.

Tääläki ultrat on 30km päässä ja synnytykset sitte vaihtoehtoisesti 40km tai 100km päässä. Ja puhuvat ton 40km päässä olevan pinemmän yksikön lopettamisesta. 30km päässä oli vielä kaks vuotta sitte synnäri mut se lakkautettiin. 100km päässä sit yliopistosairaala. Mää en tajua yhtään mitä ne hyötyy enää ton lakkauttamisesta kun sitte yliopistosairaalan jo ylitäynnä olevaa synnäriä täytys laajentaa. Ja sieltä oon kuullu huonoja synnytyskokemuksia nii sinne en mee jossei oo pakko, eli riskisynnytys..
Eka raskaudessa (vuosi sitte) kätilö teki ultrat ja oli erikseen 14-viikolla lääkäri. Nyt täälä ei oo lääkäriä ku terkkari joutuu anomalla anomaan neuvolalääkäripäiviä et pääsis ees lapset käymään neuvolalääkäris. Nii multa kysyivät nt-ultrassa että onko lääkäriaikaa varattu ja teki sit ne tarvitse vittavat tutkimukset ennen ultrausta. Kun kuitenkin lääkäri ultras, en tiiä miks. Täälä ainaki lääkäri sormella koitti kohdunsuuta ja jollai instrumentilla myös jotaki et ei ainakaa miellyttävän tuntosta oo..

Meillä on lääkärikäynti vissiin yleensä ensimmäisen kolmanneksen aikana, mutta nyt on ollut niin täyttä lääkäri että mulla on aika 2.1. Mitäs mulla edes on viikot sillon... öö... 15+. Jotenkin tuntuu että aika menee nopeasti mutta toisaalta taas ei millään malttais odottaa rakenneultraa ja sitä että uskaltais ruveta hankkimaan kaikkee...
Meillä on synnäri 50 km päässä eli ihan kohtuullinen matka mun mielestä. Tai se matka tuntuu lyhyeltä kun mies käy samassa kaupungissa töissä päivittäin ni tulee aika usein kuljettua tuota väliä.

Mun mielestä n1H matka (riippuen liikenteestä ja kelistä) synnärille on kyl liikaa... Mut vois se pahempiki olla... ! Täytyy vaan hyvissä ajoin hypätä autoon ettei kauheesti tarvis kärvistellä paikallaan istuen :/ tähän jouluun asti oli tossa 15km päässä hyvä ja kehuttu synnäri jossa kävi väkee ulkopaikkakunniltakin.

Meillä kyllä lääkäri ultras, mutta ei mulle muuta tehty. kyseli vaa onko lääkityksiä ja miten menny. Meilläki ultrataan 50km päässä meiltä ja synnäri on joko 20 tai 100km päässä. ja miehen sisko sai niin huonon kokemuksen tuosta meitä lähimpänä olevasta sairaalasta, että en tiiä uskallanko sinne mennä.. :/

Suviit oot vissiin vihannista ja se synnäri mistä puhut on ilmeisesti OAS. Mulla on siitä pelkkää hyvää sanottavaa, olin siellä maaliskuun lopussa ku esikoinen synty. Ja sinne meen ens kesänäki. En kyllä menis OYSiin. Siitä oon kuullu nii monelta pahaa että en mee ellei oo pakko. Käytäväpaikka voi olla ainut vapaa paikka ja äidit hoitaa ite ittensä, toki varmasti hyviäkin kokemuksia on, mutta mielummin meen pieneen kodinomaiseen yksikköön ku liukuhihnalle Oysiin :)

Onneksi sitä ei tartte vielä päättää. Onko sulla esikoinen tulosa? Oulaisissahan te varmaan käytte synnytysvalmennuksessa, sielä kerrotaan aika paljon. Mm. Perhehuoneeseen pääsee yleensä kaikki halukkaat.. Ehkä lopetan tän ylistäminsen Oasin puolesta kun jokainen tekee kuitenki päätöksen ite. Meillä on la:t vissii samana päivänä :)

Onneksi ei tarvi vielä :D
Juu on esikoinen tulossa. Ja eihän se tietenkään nii oo, että kaikki lähtee sieltä huonojen kokemusten kans pois. :D Hyvä kuulla vähä positiivisempaaki kokemusta sieltä :)
No tuota siis missä päin sinä sitten asut, jos Oasissa oot käyny ja oot ilmeisesti tämän tulevanki kanssa menossa sinne?

Jep. Ja näytti olevan pari muutaki joilla oli oas synnytyssairaalana.. En sitte tiiä onko nyt vielä mukana. Huhtikuisissa tänä vuonna oli pari ehkä oulusta mutta ei sen lähempää ketään..

Me taidetaan vaihtaa OAS Kokkolan sairaalaan. Toisen synnytin Oulaskankaalla, ihan suht hyvä fiilis sieltä muuten jäi mutta haluan nyt viimeisen kohdalla kokeilla vielä eri sairaalaa. :) esikoinen syntyi Lahdessa joten sitten olisi jokainen syntynyt eri paikoissa :) meillä n.60 Oulaisiin ja n.100 Kokkolaan mutta varmaan saadaan rauhassa ajella synnyttämään, kummatkin edelliset on käynnistetty, heillä ei ainakaan ollut kiire maailmaan :)

Oikeastaan vain hyvää olen minäkin Oulaskankaasta kuullut. Itse jouduin ensimmäisen syntymän jälkeen kiirreellisenä OYSiin ja sieltä minulla erittäin huonot kokemukset. Mutta jokainen valitsee paikan niinkuin itsestä parhaalta ja turvalliselta tuntuu.

Kuulostaapa kivalta että on näinki läheltä joku! :) Onko sulla missä vaiheessa kuuta la? Ja meinaatko sää oulaskankaalle? :)

Mulla muuttu la 31.5. Näillä näkymin tarkoitus olisi sitten mennä Oulaskankaalle jos kaikki menee niinkuin pitää.

Neuvolassa käyty, sydänäänet kuulu samointein. Hieman ehti jo olla taas epäuskonen olo... Luulin selviäväni sieltä puolessa tunnissa mut lähemmäs tunti meni. Mulla onkin nyt hienosti sit 3! laskettua aikaa. Neuovolan, ultra-lääkärin ja sit sen hoitsun(kätilön?), kaikilla eri 28.6 - 2.7 välillä. Täytyy rakenneultrassa sit kysästä et milläs mennään, lähinnä kait kelaa varten.

Seuraava neuvola sit onkin vasta maaliskuussa, ja se rakenneultra helmikuussa.

Yleensä mennään sen mukaan mitä ultrassa mittaamalla saadaan :)

Takaisin