Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ole täällä vaan sanko, mitä sitä enää porukkaa vaihtamaan kun on tullut jo tutuksi. :) Ja onnea hyvistä uutisista. Mulla kanssa lääkäriopiskelija mukana ja tosiaan rauhallinen kaveri täälläkin. Potki välillä takaisin kun kovin tökittiin. Hyvät ja uudennäköiset vehkeet meilläkin, käytiinköhän me samassa paikassa ultrassa? :)

Jos nyt niinkin paljoo täällä paljastaa olinpaikkaansa niin forssassa on mun äippäpolilla käynnit (siis perusjutut). eli helvetin tulirotkon kupeessa asustelen :laughing8

Mä olen kanssa varjellut tarkempaa tietoa asuinpaikastani, mutta sanottakoon että forssassa minäkin asioin. Neuvola on sitten toisaalla. :)

Kuinka monella on ollut nyt alkuraskaudessa lääkärikäynti? Mulla oli eka neuvola 19.11 ja nyt nt ultra oli 17.12 ja seuraava neuvola vasta 16.1.
Mitään lääkäriä ei siihen väliin ole varattu ja olenkin vähän ihmetellyt että eikö semmoinen olisi pitänyt olla? :o

Täällä ainakin lääkärikäynnit vähennetty kahteen kertaan eli siellä varmaan sama. Ei ole enää niin montaa käyntiä jollei ole jotain erikoista. Eli siis kai ne on vaan ne alku- ja loppuraskauden käynnit...

Mulla kanssa nt-ultra varmaan kuukaus sitten ja sitä ennen tietty se alkuraskauden lääkäri+ultra. 15.1 on rakenneultra ja 29.1 muistaakseni vasta seuraava neuvola (kun tällä viikolla siellä viimeks kävin).

Meillä oli tänään ultra. Toinen haukotteli ja hiero silmiään (tai ainaki kasvojaan) <3 nt oli 1,4 ja kaikki hyvin :) Tää päivä on kyllä menny hymyillessä :D Rakenneultraki varattiin 13.2. Niin ja laskettu pysy samana, vaikka vastas viikkoja 13+3/4, kun menkoista laskettuna olis 13+5.

Nii eli mulla on nyt jääny se alkuraskauden lääkäri välistä. Olis kyllä ollu kiva jos neuvolassa olis vähän avattu sitä, että mitä kaikkia käyntejä tulee.

Sitä alkuraskauden lääkäriä ei nykyään ole, siis se on poistettu siitä neuvolaohjelmasta, koska ensimmäinen lääkäri on siinä ekan ultran yhteydessä nykyään. (en tiedä miten se siinä on niinkuin yhdistettynä, koska ne kuitenkin vaan ultraa) Mutta näin se nykyään on. Toki ihan paikkakunnastakin riippuu. Joissain paikoissa pääsee sinne lääkärille myös alkuraskaudessa. Mutta se on vaan ekstraa jos pääsee. Säästösyistähän tämäkin johtuu, mutta näin minulle kerrottin. Joten et ole jäänyt paitsi Elen mistään mikä normaalisti kuuluu olla.

Alkuraskaudessa lääkärikäynti on vain tarvittaessa noin 12 raskausviikolla. Uudet sikiöntutkimukset korvaavat aikaisemman ensimmäisen lääkärikäynnin. Lääkärissä käydään raskausviikoilla 24 - 28 ja 35 - 36.

Meillä kuluu alkaraskauden lääkäri ihan normina neuvolakuvioon, koska täällä ultraa kätilö. Mä kävin ylimääräisessä ultrassa, jonka teki lääkäri ja se teki samalla sisätutkimuksen niin jäi se neuvolalääkäri käymättä kun ei sillä ois ollut sen enempää annettavaa. Oisin kyllä saanut mennä jos oisin kokenut sen vielä lisänä tarpeelliseksi..

Joensuussa on nyt vain yksi lääkärikäynti keskiraskaudessa. Käytännöt vaihtelee kunnittain.

Mulla oli lääkäri käynti rv10 entie koska seuraava, ja mikä yleinen käytäntö täällä suunnalla..

Täällä (Kuopio) taas se keskimmäinen jää pois ja vaan siksi kun on normaali eka raskaus takana.. Muuten niitä oli kolme, joka kolmannekella. Eka oli mulla eilen (rv13+1) ja seuraava onkin sitte vasta viimesellä kolmanneksella.

Vantaalla näin :

Raskauden seuranta nevolassa
Raskausviikot / Pääasialliset tutkimukset
Vko 8-10 - Ensikäynti neuvolassa terveydenhoitajalla.
Neuvolassa tutkitaan virtsan bakteerit. Laboratoriossa tutkitaan veriryhmä, HIV, Hepatiitti-B ja kuppavasta-aineet.

Vko 12-14 - Tarvittaessa käynti lääkärillä tai terveydenhoitajalla

Vko16-18 - Käynti terveydenhoitajalla. (ensisynnyttäjät)

Vko 22-24 - Käynti terveydenhoitajalla, KELA:n avustukset.

Vko26-28 - Lääkärikäynti, (RH- kontrolli tarvittaessa)

ko 30 - Käynti terveydenhoitajalla. (ensisynnyttäjät)

Vko 32 - Käynti terveydenhoitajalla.

Vko 34 - Käynti terveydenhoitajalla, (ensisynnyttäjät)

Vko 36 - Lääkärikäynti (RH -kontrolli tarvittaessa)

Vko 37 - Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta. (ensisynn.)

Vko 38 - Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta.

Vko 39 - Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta. (ensisynn.)

Vko 40 - Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta.

Vko 41 - Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta,
ohjaus jatkoseurantaan.

Ja Helsingissä:

Keskimääräinen käyntimäärä neuvolassa raskauden normaaliseurannassa:

Käyntikerta:Raskausviikot:Toiminta:
1.7-10terveydenhoitajan vastaanotto
2.10-12tarvittaessa lääkärin vastaanotto
3.10-12 ja 19-20+6sikiön seulontatutkimukset
4.20-24terveydenhoitajan vastaanotto
5.26-28lääkärin vastaanotto
6.30terveydenhoitajan vastaanotto
7.32terveydenhoitajan vastaanotto
8.34terveydenhoitajan vastaanotto
9.36lääkärin vastaanotto
10.-14.37-41terveydenhoitajan vastaanotto

Muista kaupungeista en tiedä. Löytyy googlella varmastikkin :)

ja helsingissä on kans rajattu et ensisynnyttäjät käy usemmin kuin uudelleen synnyttäjät. Itse kävin alkuraskaudesta terkkarilla ja seuraava käynti on sit viikkojen 22-24 aikana ja pitää ite huolehtia ja varata sen jälkeen vasta 30 jälkeen jossain vaiheesa. Eli uudelleen synnyttäjänä käytejä tulee koko aikana ehkä joku 4 ja lisäksi ultrat. Mä en edes neuvolassa nää lääkäriä ollenkaan kun kaikki lääkärijutut on naikkarilla kun on riskiraskaus.

Ensimmäinen virallinen ultra oli toissapäivänä, mutten päässyt kirjoittamaan siitä kun netti oli epäkunnossa. Siellä se esitteli itseään, venytteli, "hyppeli", kääntyili, potki ja vilkutteli. Ihana tyyppi! <3 Pituutta oli 6,6 cm ja viikkoja 12+5, eli nyt on 13+0. Niskaturvotus oli 1,5 eli kätilön mukaan aivan normaali. Ollaan niin onnellisia :smiley-bounce013

Miulla jo viikkoja 16+risat, eikä ole lääkärikäyntiä ollut / ole sovittuna, mitä nyt ultrat on tehnyt lääkäri... Taitaa käytännöt vaihdella aika paljon paikkakunnittain, mutta enpä toisaalta ole lääkäriä tarvinnutkaan, kun neuvolan terkkari on osannut kaikkiin kysymyksiin vastata. :) Kai sitten lopummalla raskautta on joku lääkärikäyntikin, mutta ei ainakaan tuonne rv 23 mennessä, kun sinne on seuraava th-aika sovittu. Rakenneultra vain ennen sitä, jonka suorittaa lääkäri - tosin ei siellä nt-ultrassakaan muuta käyty läpi, kuin lapsiveden määrä ja onko sikiön kehitys edennyt normaalisti. Enpä osaa edes kaivata lääkärikäyntiä, mutta olisi kiva kuulla, mitä siellä käydää läpi niillä paikkakunnilla, joilla sellainen järjestetään? :)

Alkuraskauden lääkärikäynti on tuo lääkärin tekemä ultra.

Meillä ei ollut alkuraskauden lääkäri se joka ultras.. Mein neuvolassa ei edes oo minkä valtakunnan ultraus laitteita :/ täällä on iha tyhmästi organisoitu nää ultrat yli 50 km päähän, samoin kuin synnytyksest kaikki toiminta ajetaan alas, sit ihmetellää ku enemmän muutetaan pois kun tänne :/

Takaisin