Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Multa kysyivät oonko käyny jo alkuraskauden lääkärikäynnillä ja sanoin että en ja aikaa ei oo annetttu nii se sitte totes et tehään se sit samalla. Niise sitte teki, eipähän tartte sitä murehtiaku täälä käpykylässä ei oo tällä hetkellä neuvolalääkäriä ollenkaa.. Tarttipahan taas olla ilman housuja ultrauksen ajan, mies ja poika siinä vieressä vaa eiköhän tuo mies eka synnytyksessä jo tottunu ja poika ei vielä ymmärrä. Poikaa kyllä ihasteltiin siellä♡

Itse asiassa istukan syke on äidin syke. Jos kuuluu nopea viuh viuh se on napanuora ja se voi kuulua vähän joka puolelta. :)

Näin minäkin sen ajattelisin. Olen kuullut sekä hitaan sykkeen, että nopean laukan että viuh-äänen. Tuo nopea viuh ei mielestäni kyllä voi olla istukasta, koska usein on käynyt niin että dopplerin anturi on ollut paikoillaan ja nopea viuh on kuulunut kaukaa, hetken päästä lähempää ja sitten hävinnyt eli vaihdellut siis paikkaa. :) Loogiselta tuntuisi että se on liikkuva napanuora.. :)

kuulin tänään ensimmäiset sydänäänet, tuntu todella ihanalta tietää että joku siellä kohdussa oikeasti kelluskelee. Suurin osa raskausoireista on nimittäin pikku hiljaa häipyny ja olen nyt jopa laihtunu hieman (!!!) siis, minä, laihtunut... Mutta kai se sitten vaan oli turvotusta joka on nyt vihdonkin alkanut häipymään.

Yöllä vaan kun esikoinen herätti kahden maissa niin en millään saanut uudelleen unta, koska sain jostain päähäni että nyt siellä vatsassa ei ole mitään elämää. Jos edes missään vaiheessa oli mitään elämää. Sellainen todella ikävä intuitio...Kävin sitten aamulla ennen töitä avoneuvolassa, hemoglobiinin tarkastus tekosyynä, ja kysyin jos samalla sais kuunnella sydänäänet ja siellähän löyty laukkaava syke yli 150. Maanantaina sitten ensimmäinen ultra, jonka jälkeen ehkä jo uskaltaa vähän hymyilläkin :) Toivottavasti tämä ja teidän kaikkien muidenkin vauvat nyt pysyisivät terveenä vatsassa kesään asti <3

Kävästiin nt-ultrassa tänään ja turvotusta oli 0,7mm, tyyppi oli kooltaan viikon pienempi kuin menkoista laskettuna joten la siirtyi ja meistä tasi tulla perän pitäjiä 29.6

Minä keikun täällä ihan perässä vielä, 30.6., mutta katsotaan aikaistuuko tuo ensi viikolla muutamalla päivällä vai pidetäänkö samassa. :)

Aamulla heti klo 8 oli niskaturvotusultra. Kaikki kunnossa. Niskaturvotus 1,0, nenäluu näky ja kaikki muutkin luut, sormet, jalat jne. LA pysy samana (25.6.), vaikka mittausten mukaan nyt on rv 12+5, menkoista laskettuna on 12+1 ja mun laskujen mukaan ku ovulaation tikutin niin pitäis olla vasta 11+6.. :)
Oli saman mallinen otsa kuin esikoisella (ja isällä), joten saa nähä köllötteleekö siellä taas poika.. :wink

Moi, eilen lääkäri neuvola ja täällä myös ultrasi samalla. Siellä vauveli voi hyvin ja kasvanu oli, nyt mittaa noin 8cm:) Veriseulavastaukset sain tänään ja niissä ei aihetta jatkotutkimuksiin. Ainut oli että joku hormonitaso oli alhainen ja sen takia nyt jo sovittu että viikoilla 34-36 ylimääräinen ultra jossa tarkistetaan istukan toiminta. Ekassa raskaudessa mulla käynnistettiin synnytytys kun istukka ei enää toiminut kunnolla ja vauva pienikokoinen. Nyt kyllä jo 13vuotias teinipoika:)

Mulla oli tänään lääkärineuvola, ihana tuo meidän lääkäri, kertoi miten oli liukastellut autonsa kanssa aamulla pihassaan ja muutenkin jutteli niitä näitä. Hänen vastaanotolla tulee aina olo ettei ole kiire ja huomaa potilaan :) kaveri oli kasvanut ja liikkui kovasti, istukka oli siirtynyt hieman eteen kohdunsuulta joten vuotojen pitäisi vähentyä, ja on tässä ollutkin rauhallisempia päiviä tuon vuodon suhteen. :)

Minulla tuli tänään istukkabiopsian tulokset; ei oo mun pienokaisella 21-, 18-, tai 13-trisomiaa! Iso kivi vierähti sydämeltä :) Huomenna ajattelin naistenklinikalle soitella ja sukupuolta udella kun ei tuossa kirjeessä sitä kertoneet kun unohdin sitä pyytää. :)

Näin aikasin saat jo tietää sukupuolen? Wau! :) onnea myös noista tuloksista. :)

Onnea Unamaja! Varmaan kyllä nyt huimasti helpottaa oloa!:)
mutta tästäkin opimme sen että ei ne turvotukset automaattisesti mitään merkitse..

Onnittelut Unajamalle! :)

Kävin aamulla ensimmäisessä sokerirasitustestissä. Pelkäsin etukäteen, että huutoyrjöän jo ensimmäisen kulauksen jälkeen (koska pahoinvointi ei ole kadonnut vielä minnekään), mutta yllättäen kaikki menikin ihan hyvin. Jano oli jo sen verran kova, että vedin kertakulauksella koko ison pahvimukillisen ;) Onneksi olin laittanut lämmintä vaatetta päälle, alkoi palella noin puolen tunnin kuluttua sokeriliemen vetämisestä. Ensi viikolla saa tietää vasta tulokset, toivottavasti arvot nyt olisivat ihan ok.

Ja en tiedä muiden paikkakuntien labroista, mutta ainakin Helsingissä otettiin ihan kunnolla verta x3, käsivarresta kaikki.

Me käytiin nt-ultrassa torstaina (viikot silloin 11+6) ja siellä näkyi vilkas pieni kaveri, joka aluksi liikkui todella vikkelään. Kätilön ja tulevan isän kansa naureskelimme pikkuisen käsille, kun niillä vilkutteli niin reippaasti. Joka hetkessä oli käsi ojossa. :greet025 Meillä niskaturvotus 1,2, mutta siis reilusti jäi alle kolmen :grin Rakenneultra on sitten 12.2.

Tänää oli toinen neuvola :) Sydänäänet kuulu hyvin ja löyty helposti! Vauva oli vasemmalla puolella mahaa niinku olin yks päivä päätellytki, ehkä oonki sitte tuntenu niitä potkuja :D Oli aika pikavisiitti, ku ei ollut mitään erityistä ja sydänäänet kuulu nopeesti! Tuntuu hämmentävältä ku tottunut nyt kaikkii testeihin ja sitte onki tommone rutiinitarkastuskäynti jossa vaa todetaa että kaikki on hyvin :) Mutta hyvähän niitä on olla!

Nt-ultra takana ja kaikki näytti hyvältä. :) Kaveri vastasi viikkoja 12+3 ja LA aikaistettiin 27.6.14. Kauan sai lääkäri tökkiä ennen kuin asento oli hyvä mittauksia ajatellen, mutta päästiinpä miehen kanssa katselemaan asukasta pitkään ja joka suunnasta. Mies ymmärsi näkemästään enemmän kuin mä ja oli innoissaan.
Voisin melkeinpä alkaa puhua poitsusta, kun sitä "nimeä" aina ajattelen kun mietin vauvaa. Molemmat ollaan miehen kanssa nyt entistä enemmän sillä kannalla, että poika sieltä on tulossa. :)
Rakenneultra 14.2.14, sen jälkeen ollaan ehkä viisaampia.

Ihme että joissain paikoissa sitä LA:kin lähdetään muuttamaan, vaikka heittoa olis vaan päivä. Kun pääsääntöisestihän sen pitäis pysyä samana, jos heitto alle 5 päivää.

Joo en mäkään oikein ymmärrä. Se kirjoitti neuvolakorttiin tod. näk. LA 27.6.14, kun kysyin, että muuttuuko se. Ei varmaan olisi kirjoittanut mitään, jos en olisi kysynyt. :D Ja ihan varmasti neuvolan täti sanoo taas, että ei toi mihinkään muutu.

Meilläkin oli tänään ultra, kaikki hyvin. Kovasti veti herneen nenään kun häntä vähän siellä tökittiin. Alko nyrkit heilumaan ja potkuja sateli. Laskettu aika heitti kolmella päivällä, mutta lääkäri sanoi ettei sitä ala muuttamaan. Sitten kuitenkin kirjoitti äitiyskorttiin 28.8 vaikka alkuperäinen laskettu aika oli 29.6. Varmaan joku ajatusvirhe.

Mutta viikkoja olisi neuvolan laskurin mukaan nyt 12+2 eli aika samoissa päivissä mennään Pihla sun kanssa!

Tänään oltiin niskaturvotusultrassa, kaikki oli ok, turvotusta oli 1,3mm. Kovasti pieni liikkui ja isänkin naamalle levisi aikamoinen hymy koko loppu päiväksi.... :D Viikot oli 13+0, mutta koko vastasi 13+2, samalla lasketulla ajalla mennään, huomenna olisi sitten vuorossa neuvola lääkäri. :) Ja rakenneultra onkin sitten ystävänpäivänä :)

Mutta siis ne joilla on sitä muutettu, niin kirjoittivatko sinne äitiyskortin alareunaankin sen uuden päivän? Mullakin siis ultran mittausten mukaan la 2.6. mutta tosiaan 1.6. on äitiystodistukseen merkittävä päivä. Ja mulle sanoi, että ei vaihda laskettua aikaa, jos ero on vain muutaman päivän.

Takaisin