Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En valita ollenkaan näistä omista lääkärikäynneistäni, kun lukee muiden kokemuksia. Minulla myös ollut eri lääkäri näillä kahdella kerralla, mutta asiallisia molemmat. Ja varsinainen neuvolalääkäri tuntui olevan aika huipputyyppi, oli lomalla nyt viimeksi. Täällä myös vielä yksi lääkärikäynti neuvolan puolesta siellä loppupuolella, varmaan just viikon 36 tienoilla. Ja ensi viikon neuvolakäynnin jälkeen täällä myös alkaa pyöriä nuo joka toinen viikko käynnit. Huikeeta, että ollaan jo aika loppusuoralla!!!
Niin, ja "pääsenhän" lääkärin ultraan vielä kertaalleen Keskussairaalalle muutaman viikon päästä, jolloin kontrolloidaan sitten vielä niiden aivokammioiden kasvua tai koon muutosta. Sitä en tiedä. onko meillä täällä tuota synnytystapa-arviota...

Ei mullakaan se lääkäri osannut vauvan sydänääniä kuunnella. Tunnusteli missä vauvan selkä on, tökkäsi dopplerin siihen, ei liikauttanut senttiäkään, sieltä kuului se viuh viuh viuh ja mutisi että "kauhean huonosti aina kuuluu sydanaanet, onkohan laitteessa vikaa?" (Olin että ei saatana ja hyvä etten ottanu sitä anturia siltä) ja sit se otti kellon ja laski sen kaiun perusteella sykkeen :eek:

Mulla neuvolan täti tunnusteli eilen vauvan asennon! Ilmeisesti tädit sitä alkaa nyt sitten seurata, ja merkintä tuli neuvolakorttiin tarjontasarakkeeseen.

Lisäksi mulle on varattu neuvolalääkäri ens kuun puoleen väliin, sillo jotain 35+, en kyllä kysynyt synnytystapa-arviosta, mulle oli tärkeintä että varmasti varataan nyt ERI LÄÄKÄRI KUIN VIIMEEKSI!!!!! En tiedä oliko tämä täti tietoinen tästä mun lääkäri-kokemuksesta, mutta se ei mitenkään kyseenalaistanut tai ihmetellyt kun sanoin että ei mitään väliä kenelle, kunhan ei tälle Vuoriselle.

Mut olen ymmärtänyt että täällä jos se lääkäri ei sisätutkimuksessa totea että lantio on liian pieni / vauva kasvaa liian isoksi sf-mitan ja ulkoisen olemuksen perusteella, synnytystapa-arviota ei tule. Se tehtäisiin sitten tuolla synnytyssairaalassa. Mua ei kyllä jännitä yhtään, varsinkin nyt kun kasvukäyrä on asettunut :)

...Mistä tulikin mieleeni, pitää muistaa varata ensi viikolla se tutustuminen synnytysosastolle että tietää sitten jo etukäteen miltä siellä näyttää. Sen saa varata 30-34-viikoilla, ja itse tapahtuma 36+, näin ymmärsin ainakin :)

Minulla on ollut sama lääkäri joka kerralla ja hän on tosi mukava ja asiallinen. Vielä ois yksi lääkärikäynti edessä viikolla 36 ja silloin hän myös tekee synnytystapa arvion :) Myös neuvolatäti on ollut mukava ja hän tietää mitä tekee.

EeVei; me saatin postitse kutsu synnytyssairaalaan ja sillä käynnillä saadaan katsoa kaikki tilat läpi ja keskustellaan synnytyksestä ja kivunlievityksestä. Meillä on se käynti viikolla 35.

Meillä taitaa kaikki asiat täällä Pohjois-Karjalassa olla huonommin. Tuli nimittäin mieleen, et terkka antoi minulle paperin jossa oli puhelinnumero synnytyssairaalaan tutustumisen varaamista varten. No samalla hän muisti vielä mainita, että kannattaa yrittää heti kokeilla saada aika varattua itselle, kun kuulemma tutustumiset on olleet niin suosittuja (lue: niitä ryhmiä ei järjestetä tarpeeksi) että osa varaajista on saanut oman aikansa vasta lasketun ajan jälkeen. Tällöin he usein ovat käyneet jo varsinaisissa merkeissä tutustumassa sairaalaan!! Ilo elää Pohjois-Karjalassa -vai miten se slogan olikaan :/

Menna: Ilmeisesti samasta sairaalasta meillä kyse :) Kuitenkin, itse varasin sen tutustumisen (tai synnytysvalmennukseksi ne sitä taitavat kutsua) heti kun sain sen lappusen ja silloin ainakin oli heinäkuulle vielä tilaa. Mutta me haluttiin nimenomaan lauantaipäiväksi se ja miehen vuorojen mukaan tottakai niin olin heti haukkana soittamassa. Itsekin juuri tätä olen kuullut ettei sinne ole edes ehtinyt. Me mennään sinne kun viikkoja 34+3, eli toivottavasti vielä ennen synnytystä ;)

Meidän oma terkkari neuvolas sanoi että hän seuraa myös vauvan kasvua ja painoa sitte raskauden lopussa.. Ehkä nyt enemmän ns. käsikopelolla ettei ultrata yms.. ?? Saas nähä oonko mä aiva omiani kuunnellu :D

Mulle on ollut alusta asti selviö, että ultraa ei tule enää rakenneultran jälkeen, ellei oo joku erityisjuttu. Mutta kyllä mä oon paaaaljon tyytyväisempi siihen että sitä vauvan kasvua ja asentoa tutkii neuvolatäti eikä nää kaikenmaailman humpuukilääkärit :smiley-angelic003 Ainoastaan ihan alkuvaiheessa kun käytiin Mehiläisessä ja gyne tutki ja ultrasi, ni oli sellainen olo että nyt on helvetin hyvä lääkäri! Oli niin perusteellinen tutkimus ja mukava ihminenkin! Rahalla saa ja hevosella pääsee?

Tiedättekös, mulla on ollut vasta 2 kertaa neuvola ja kerran lääkäri. Ja seuraava neuvola on vasta 21.7. Miten tämä tuntuu jotenkin tosi vähäiseltä. Ihan on melkein heitteillejätetty olo. Ja katselin tosta neuvola kortista että Ton seuraavan neuvolan jälkeen on vaan enää toinen lääkärikäynti viikolla 36 ja sitten seuraava neuvola viikolla 40!! Kuulostaako teistäkin vähältä?

Kyllä Viima minusta kuulostaa tosi vähäiseltä... Kun siis vertaa, että meillä on neuvolakäyntejä ollut 4 viikon välein, lisäksi 2 lääkäriä ja tietysti ne ultrat. Ja kun neuvolakäyntien tahti tässä vaan kiihtyy, eli seuraavan käynnin jälkeen on joka toinen viikko tarkaskastus. niin kyllä jotenkin kuulostaa hirmu vähälle nuo sinun käyntisi..

Viima: kyllä tuo kuulostaa vähältä jopa minun korviini. Täällä on ollut neuvoloita n.1,5kk välein tähän saakka. Nyt alkoivat juoksemaan joka toinen viikko ja lopussa on ihan joka viikko.. Mut noita lääkärikäyntejä ei täälläkään ole kuin yksi.

Argh ja huoh ja voihan hattaran tattara mikä neuvolakäynti oli tänää.... oma täti lomalla ja tää joku nuori "mut ku on nää suositukset mitä pitää noudattaa ja mä teen niin kirjaimellisesti".
Kaikki hyvin ja ok mut pissassa tädinki mukaan ihan tosi vähän sokeria. No tuttu juttu mulle, meillä oli tosiaa esikoisen synttärit viikonloppuna niin arvasin että jotain näkyy kun tuli makeeta vähän maisteltua. Esikoisen kanssa todettiin neuvolassa että jostain syystä vaan pääsee läpi vähän jos syö enemmän makeeta. Kävin nimittäin sillon rasitukset ja tulos täydellinen. Mut ku tää ei usko. Anto kotiseurantaan laitteet ja välineet ja selosti ku vajaalle miten pitäs syödä sun muuta, siinäkin sit harjotus mitattii ja seki tulos oli hyvä. Mut seuraat nyt viikon ja pistelet sormias neljä kertaa päiväs.
No en muuten tasan tarkkaa tee noin ku tasan tarkkaa satun tietää oman kehoni ja mulla on parempaaki tekemistä tässä ku tuijottaa kelloo milloin pitää mitata ja hajottaa sormenpäät verille! Sanokoot mitä sanoo, yli hysteeristä tommonen. Ymmärtäsin jos jollain tasol ois riskiryhmäs ja oikeesti usein sokeria pissassa, mut ei. Katotaa nyt jos muistan ni mittaan muutaman kerran mut en kyllä yhtää enempää. Mä oon niin täynnä tätä, kiitos ja anteeks taas valitus.

Mulla tänään neuvolakäynti ja kaikki oli hyvin, viikkoja nyt 31+1. Aika vähänhän noita käyntejä on ollut, mut nyt alkaa tahti kiihtymään. Kahden vkon päästä taas käynti ja kohta kerta viikkoon. Viikolla 36 on vielä yksi lekuri ja labrassa on käytävä streptokokki-bakteerikokeissa, joka kuulemma tehdään nykyisin aina. Hb on ollut koko ajan vähän alhaalla, vaikka syön lisärautaa, oli nyt noussut 119. Paineet ovat mieluummin vähän alhaalla kaiken aikaa n.105/60, aamuisin joskus huippaa. Painoa tullut ekakäynnistä 12,5kg, Sf-mitta oli 29, eli hiukan yläkäyrällä mennään. Huvitti, kun katsoin vanhoista äitiyskorteista vanhempien poikien aikaisia mittoja, niin ihan samoissa mennään. Pojat (nyt 8v. ja 15v.)olivat syntyessään 3640g/51cm ja 3680g/53cm. Minulla on ollut kaikkiaan ihan positiiviset kokemukset neuvola- ja lääkärikäyntien palveluista.

Hmm.. mietin juuri että johtuisiko vähäiset käyntimäärät vaan siitä että mulla on jo toinen lapsi tuloillaan... ...mutta jos sullakin Ilppu78 on luvassa noin paljon tulevia käyntejä, niin ehkä mun pitäis soittaa neuvolaan ja kysyä että onko tosiaan tässä kunnassa vedetty näin tiukoille käynnit. Asuin ekan raskauden aikaan toisessa kunnassa ja siellä neuvolakortista täytyi koko sivu ja vähän seuraavaa. Nyt on tosiaan vasta 2 neuvolaa, 2 ultraa ja 1 lääkärikäynti (mikä oli hyvin suurpiirteinen ja nopea) siellä kortissa. Eipä siinä kai muuten mitään, mutta kun tässä kunnassa
ei oikein edes tuo neuvolan takaisinsoittopalvelu toimi kovin nopeasti ja siihen vastaajaan soittoaikaakin on vain klo 8-13, niin on tuntunut siltä että oon vähän googlen varassa ollut silloin kun joku huoli nouseee. :/

Huomasikos kukaan tänään Maikkarin kympin uutisten juttua neuvolakäyntien vähenemisestä kaiken kaikkiaan nyt syksyn aikaan? Perusteena taisi olla, että normaaliraskauksien ja terveiden äitien tämän hetken seurannasta vapautuisi resursseja riskiraskauksien seurantaan tms..

Katsoin sen just netistä. Siinä oli, että lääkärikäyntien määrä vähenisi kolmesta kahteen normaaliraskauksissa. Eli ilmeisesti hoitajilla käynnit ei vähenis... Nykysuositusten mukaan siis pitäisi olla kolme lääkärikäyntiä. Mulla on ollut vasta yksi, onkohan muka kaks vielä tulossa?

Mulla on huomenna neuvola. Aion kysyä, miten tuo loppu menee. Vähän epäilen, onko mulla seuraava neuvolakäynti vielä 2 viikon päästä, kun mulla on nyt edellisestäkin kuukausi. Mut huomenna nähdään..

Joo, ei mullekaan kuulu ku 2 lääkärikäyntiä, mulla ei ollut alkuraskauden käyntiä ollenkaan, joten onko jatkossa niin että täällä näkee lääkärin vasta silloin 35+ viikolla? Alkaako neuvolan tädit sitten jatkossa seurata kohdunkaulan tilanteen?

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Minusta on ihan hyvä, että lääkärien resursseja siirretään niitä enemmän tarvitseville. Itse en ole kaivannut lääkärikäyntejä sen rv 25 käynnin jälkeen (joka oli siis eka ja vika) ja mielelläni annan omat "ylimääräiset" aikani jollekkin joka niitä todella tarvitsee. Tietenkin minun oloani varmasti rauhoittaa ihana ja erittäin asiantunteva terkkari neuvolassa. Ainut asia mikä mietityttää onkin sitten se, että millä perusteilla ne useammat lääkärikäynnit saa, että saako kuitenkaan kaikki niitä jotka oikeasti tarvitsee? Toivotaan ettei mee siihen et liian kovalla kädellä karsitaan kaikilta.

Takaisin