Neuvola- ja ultrakuulumiset

elenna

Sukkela juttelija
Tänne saa kertoa suunnitelmia ja kuulumisia liittyen neuvola- ja ultrakäynteihin. Tästä aiheesta tulee varmaan paljon keskustelua, joten laitettaisiinko niitä keskitetysti myös tänne?
 
Meillä on aika varattu neuvolaan 29.1. Meidän neuvolassa on myös ultralaite mallia "vatsan päältä". Tuolla ekalla käynnillä on tarkoitus katsoa sillä. Olen silloin viikoilla 7+2 jos sinne asti päästään, se vaan mietityttää että näkyykö tuolla vatsanpäällys-ultralla mahdollinen vauvanalku kunnolla, kun mulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Mut näinollen en ole menossa yksityiselle varhaisultraan. Neuvolan täti oli kumminkin mukava, kun hän antoi tuon ajan ultraa varten, vaikka silloin ei kuulemma ehditä tehdä vielä kaikkia muita ekaan käyntiin liittyviä juttuja. Varmaan siksi, kun viime kesänä mulla todettiin keskeytynyt keskenmeno 7+0.
 
Koin myös viime keväänä kkm ja nyt vihdoin uudelleen raskaana. Eka neuvola varattu 30.1, mutta ajattelin ennen sitä käydä yksityisellä ultrassa. Pelottaa vaan koko ajan ettei tämäkään onnistu.. Jos kaikki kuitenkin menee hyvin niin laskettu aika on Elennan kanssa samana päivänä 15.9. :)
Elenna; käsittääkseni noilla viikoilla alkio näkyy vatsan päältä ultralla, mutta en ole varma näkyykö niin hyvin että erottaa sykkeenkin?
 
Tänään soitin neuvolaan ja sain ajan 1.2. Miten jaksan sinne saakka? Silloin olisi viikko 9 lopuillaan. 
 
Meillä ensimmäinen neuvola jo ensi viikon tiistaina, eli 15.1. Saimme myös kotiin muutaman kyselylomakkeen jotka on täytettävä ennen ensimmäistä käyntiä. Ekassa ultrassa ehdittiinkin jo käydä ihmettelemässä ruudussa näkyvää minipapua ja tuon ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen olisi tarkoitus varata kunnan tarjoama ensimmäinen ultra.
 
Oon tässä nyt alkanut miettimään, että pitäisikö sittenkin varata se varhaisultra yksityiselle 7. raskausviikolla, siis esim. to 6+4 tms. Kun ti 7+2 on tuo neuvolan vatsan päältä-ultra, mutta huolestuttaa se, että sillä ei näykään mitään tai että näkyy alkio, mutta ei sydänäänet. En tajunnut kysyä soittaessa, että mitä sillä kuuluisi näkyä. Jos ei näy, niin voihan olla että pääsen sitten taas lääkärille alakautta ultrattavaksi, mutta pelkään, että laitetaan vaan odottamaan viikko. Ja kun oon ne kaksi seuraavaa päivää reissussakin... toisaalta tuntuu niin tyhmältä, jos pitää sanoa sille neuvolan tädille, että en malttanut odottaa vaan kävin jo ultrassa. Enkä kyllä kehtaa salatakaan sitä, erityisesti jos hänen ultralla ei näy mitään. On se hankalaa :D Mutta harmittaa, kun tämäkin on niin hankalaa. Ja kun paikalliset ultra-hinnastot ei oo kovin selkeitä, mutta ilmeisesti se on satasen ainakin.
 
Mulla on ensimmäinen neuvola varattu 4.2. Ja tänään sit varasin ajan varhaisultraan 28.1. Mietin ja mietin asiaa, ja päädyin että käyn, sen verran tässä on ns. tulisilla hiilillä että haluaisi jonkin konkreettisin näytön siitä että on raskaana. Ultran aikaan mulla lienee 6+6, jos oikein laskin. Hintaakin kysyin, ja se oli 100e, paitsi sitten jos jostain syystä saisi sen Kela-korvauksen.
Nyt sitten odotellaan, taas!  
 
Mulla on niin helpottunut olo nyt. Kerroin jo aikaisemmin, kuinka mulla on ollut täysin oireeton raskaus tähänmennessä. (no vähän närästystä, mutta senyt voi johtua vaikka mistä.)
Eilen oli siis ensimmäinen neuvola/lääkärikäynti. Kaikki on ok ja piiiiiienen pieni musta pallura siellä kasvaa. Eli siellä on elämää <3 Viikotkin varmistuivat ja 5+6 tänään.
Eli menkää ihmeessä kurkkaamaan, jos sellainen mahdollisuus on. Tää huojennuksen tunne mikä on, on kyllä palkitsevaa. Mies kylläkin tutki sitä ruutua hämillään ja oli purskahtaa nauruun...

 
Onnea Schoko :)

Minäkin sain nyt varattua ajan yksityiselle lääkärille ultraan ja se on 24.1. eli minun laskujen mukaan 6+4. Silloin kuulemma näkyy jo. Ja 29.1. on edelleenkin se neuvola-aika ja siellä katsotaan myös, mitä vatsan päältä näkyy. Neuvolatätinikin oli oikein kiva ja ymmärtäväinen kun kerroin näistä huolista puhelimessa. Kuulemma ei ole ihan varmaa, että silloin vielä näkyisivät sydänäänet vatsan päältä. Mutta nyt ei tarvitse sitä murehtia. Kyllä helpotti :)
 
Me olimme tänään ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja oli oikein mukava kokemus vaikkakin hieman mitäänsanomaton. Mutta onneksi tiesimme että tällä ensimmäisellä kerralla ei oikeastaan hirveästi mitään muuta tehdä kuin kirjata vanhemmat neuvolan asiakkaiksi. Tsekattiin paino (ihan liikaa) ,verenpaine ja hemoglobiini ja virtsasta jotain jota en muista. Sain kuitenkin mukaan oman neuvolakortin ja pinon kaikenlaista muuta luettavaa johon pitää tutustua tarkemmin kunhan pääseen töistä kotiin.

Seuraavaksi pitäisikin sitten varata aika siihen ensimmäiseen kunnan tarjoamaan ultraan sekä käydä verikokeissa muutaman viikon päästä. Seuraava neuvolakäynti on vasta maaliskuussa ellei mitään yllättävää tule eteen :)
 
Minä kävin tänään alkuraskauden ultrassa katsomassa 7+3 vastaavaa papua ja miten pieni sydän sykki.. <3 Helpotti vähän ressiä kun oireet on laimenneet.. La menis sitten ton mukaan 31.8 kun nyt oon laskenut 2.9. Mutta sanoi että voi kattoa tarkemmin sit niskaturvotusultrassa. Neuvolaan menen maanantaina.
 
Huomenna itselläni ensimmäinen neuvola (vai pitääkö kohta sanoa jo meillä?). Ilmeisesti veritestejä ainakin otetaan, mitään muuta en sitten tiedäkkään mitä on edessä.
Tässä sitä vain toivoo, että kaikki on hyvin ja eiköhän huomenna ole hieman viisaampi asiasta.
 
Mä jotenkin tosi jännityksellä odottelen teidän muiden neuvolakäyntejä ja -kuulumisia. Omaan aikaan on kuitenkin vielä reilu pari viikkoa, se tuntuu pitkälle ajalle odottaa! 
 
Kävin tänään yksityisellä vairhaisultrassa 6+6 (kuukautisten mukaan).
Kaikki tarvittavat oikeilla paikoilla ja 3mm pituinen jötikkä siellä oli, joka vastaa 6+2. Syke eroittui ja varmistettiin vielä väri- että ÄÄNIdolpplerilla! Mikä fiilis!!!! <3
 
Hienoa hienoa Tyttih!!! 

Mun varhaisultra yksityiselle on varattu samoille päiville kuin sinulla. Oon tässä jo ehtinyt jännittää että tuliko varattua aika turhan aikaisin, mutta toiveita siis on, että syke siellä jo sitten näkyisi.. =)  
Kävin aikani kuluksi vähän noita erilaisia raskauslaskureita läpi, ja yksi niistä kertoi että sydän alkaisi sykkimään 18.1., se ois aika liki jo! Vaikka eihän noista tiedä onko ollenkaan tosijuttujakaan, mutta ihan hauska noita on pläräillä!
 

Niin kai se niin yksilöllistä . Toivottavasti näkyy puapru sinullakin
 Lääkäri sanoi ettei sykkeen kuuluisi kuulua vielä mutta kokeillaan.. 'hidas' syke kuului (70?), se alkaa siitä sitten nopeutumaan :) Oli kyllä tippa linssissä..

Sanoi kyllä että jos olisit tullut maanantaina niin ei olisi välttämättä syke näkynyt saatika kuulunut. Eli nou panik  :)
 
Neuvolasta soittivat 8:50 että pääsenkö tunnin päästä gynelle? Hieman tuli kiire kun olin just tullut suihkusta. 10:30 pääsin vasta gynelle.
Kysyi koska menkat oli, 6.12. Laski että sen mukaan 5+6. Kysyi kierron pituuden. Sanoin että heittelee. Mutta noin 30. Sen mukaan 5+4.
Ultra tehtiin tietty alakautta. Oikeassa paikassa oli. Raskauspussi näkyi. Eli ei tuulimunaa sanoi gyne. Sanoi että jos on sen 5+4 niin ei vielä näy. Mutta ei tarvi pelätä kun näkyi raskauspussi.
Eikös se raskauspussi näy oli normaali raskaus tai tuulimuna?
Entä ruskuaispussi, näkyykö sekin molemmissa? se näkyi nyt niin selvästi. En ymmärrä miten gyne voi sanoa että ei oo tuulimuna kun alkiota ei näkynyt??
 
sarah81, en tiedä tarkemmin, mutta kuulostaa siltä, että ruskuaispussi ja raskauspussi on eri asiat, sulla siis näkyi molemmat (onnittelut!). Se alkiohan onkin tosi pieni viellä tuossa vaiheessa, että ei kai se oikein näy. Minulla oli tuulimunaraskaus, joka todettiin 7+0. Ultralla näkyi ruskuaispussi ja ei mitään muuta, ei siis raskauspussia tai mitään muutakaan sen ruskuaispussin sisällä. Se oli sellanen ympyrä. Eli kyllä kai se gyne saattoi ihan hyvin olla oikeessa, että ei se tuulimuna ole sinulla. Sitten kun mulla ultrattiin uudestaan 8+3, niin kohdussa ei näkynyt enää mitään, eli se mun ruskuaispussi oli ilmeisesti hajonnut sinne. Oon muutenkin lukenut, että jos kehitys pysähtyy, niin se alkio ym. saattaa alkaa hajota sinne (ja en oikein tiedä, mutta musta tuntuu, että sellaisiakin keskenmenoja saatetaan luulla/sanoa joskus tuulimuniksi, kun alkiota ei enää näy vaikka se olisikin ollut siellä jossain vaiheessa). Mutta kyllä uskon, että sulla oli sitten tällä hetkellä kaikki hyvin :)
 
Takaisin
Top