Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huikea kokoennuste rinmil!! Hienoahan se on että vauva kasvaa, mutta toivotaan nyt, että vähän tasoittuu kuitenkin tuo vauhti! =)

Huh, rinmil minkä kokoinen kaveri! Hyvä toki että kasvaa mutta mamman paikkoja ajatellen... ;)

rinmil, toivottavasti kasvu tasoittuu :) ja niitä painoarvioita ei kannata ottaa niin vakavissaan koska ne ei ole tarkkoja.. Mun yhdelle kaverille ne sanoi että vauva tulee olemaan vähän yli 3 kiloa kun hän syntyy, mut sit kun hän syntyi niin painoi 4,3 kiloa! se painoarvio on vaan suuntaa antava..

Minulla olisi tiedossa neuvola maanantaina ja vähän jännittää että mikä se sf mitta tulee olemaan... Viime kerralla olin jo vähän yli sen yläkäyrän... Ja sitten mietityttää se että onko vauva kääntynyt nyt oikein päin.. Koska näillä viikoilla hänen ois pitänyt vissiin kääntya.. Mutta voihan ne toki kääntyä myöhemminkin..

Lääkärissä käyty, sairaslomaa äippäloman alkuun. Vartin yritti etsiä sydänääniä, ei saanu kuuluviin. Vauva potki anturia minkä kerkes, luojan kiitos, oisin muuten varmaan jopa säikähtäny. Toki vähän jäi mietityttään että oliko ne sykkeet mitä löysi kuitenkaan mun vai jospa ne oli vauvan sykkeet ja ne oli liian hitaat... No, varmuuden vuoks laitto neuvolan kautta kotiin, neuvolassahan ne heti bongas sykkeet ja ne oli ok, ilmeisesti mun mielenrauhan vuoksi (vaikka olin hyvinkin rauhallinen) vilkastiin vielä ultralla että kaikki on ok.

Mä kävin lääkärissä tänään myös, en kylläkään neuvolassa vaan ihan terveysaseman omalla lääkärillä. Sain seuraavat 3 viikkoa saikkua minäkin. Sen jälkeen on vajaa 3 viikkoa kesälomaa ja sitten alkaakin mammaloma! Työstressin helpottamisen kunniaksi kävin ostamassa riippumaton, jossa toivottavasti uskallan näitä aurinkopäiviä lomaillessa vietellä, unohtamatta kaikkea sitä pientä tekemistä, mitä täytyy vaan saada tässä aikaiseksi.

Niin ja vauva on jo pää alaspäin, neuvolan tätsy oli sitä mieltä että tuskin siitä enää kääntyy, näyttää parkkeeranneen jo, supistukset mitä tässä onkin riittäny on ohjannu vauvaa jo paikoilleen.

Puapru: Minä en enää riippumattoon uskaltaisi, en varmasti pääsisi pois :D nauti lomasta ja unohda työasiat :)

Emmu_ma, jos asennan sen ihan tosi alas niin sitten voi vaan kierähtää alas eikä käy kuinkaan? :laughing021

Mä ja ajattelin sellaista sopusuhtaista 3,5 kiloista vauvaa :) no, eihän toivo ole tosiaan vielä menetetty, kunhan kasvais enää 1,5 kiloa :P

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Tänään oli neuvolalääkäri.. Kaikki hyvin ja sukupuolenkin vahvisti.. Sanoi lyövänsä päänsä pantiksi, kun niin selvät vehkeet siellä ultrassa heilui.. :laughing002 Harmitti vaan jälkeenpäin, kun en taaskaan muistanu kysyä, että kuin päin kaveri siellä oli kun itellä ei oo mitään hajuakaan.. Ihanat hoitajat ja lääkärit mulla on ollut joka kerta, että tosi hyvin mielin oon saanut olla ja mennä..

Selän kanssa onkin sitten ollut paljon ongelmia. Sisätutkimuksen jälkeen en päässyt edes omin avuin ylös vaan piti napata lääkäriä kädestä, kun vihloi niin kamalasti.. Ilmeisesti piriformislihas on jumissa.. Viimeksi vappuviikolla oon ollut töissä ja lääkäri kirjoitti mulle nyt sitten kesälomaan asti saikkua ja sitten jäänkin äippälomalle. Tuntuu hullulta, että ei tiedä koska seuraavan kerran töihin.. 2016..? :eek: Sain myös lähetteen fysioterapeutille ja nyt pitäiskin sitten Seinäjoelta löytää joku hyvä OMT-fysioterapeutti..

Ekan kerran oli painokin nyt noussut. Mulla on pyörinyt kokoajan samoissa lukemissa ja nyt oli tullu het kerralla 2,2 kiloa edelliseen verrattuna, että tästä se sit vissiin lähtee.. :whacky011

Viimeksi hb oli 110 ja otin rautaa silloin, kun muistin jos muistin ja nyt oli 125, että riittää vissiin, kun ottaa vaan silloin tällöin..

Minulla oli neuvola tänään. Verenpaine oli tosi alhainen 99/69 joten nyt neuvolatäti suositteli syömään salmiakkia ja minua se ei kyllä yhtään haittaa :laughing002 sf mitta oli 28,5 cm joten se on yläkäyrän alapuolella. Tyttö makaa masussa pää alaspäin mutta vielä vähän poikittain mutta hänellä on vielä 10 viikkoa aikaa laskeutua :)

Mulla oli tänään neuvola ja se terkkari oli ihan ihmeissään kun käytiin läpi sitä neuvolalääkärikäyntiä, jossa ei siis tehty sisätutkimusta eikä kokeiltu miten päin vauva on. Sain sitten uuden ajan lääkärille, tosin vasta kuukauden päähän. Mutta olipa kyllä outoa kun tuo terkkari piti itsestään selvänä että se tutkimus tehdään ja se kuuluu nimenomaan tuohon lääkärikäyntiin, ja sit siellä ei tehty mitään... Mutta hyvä että asia nyt korjaantuu. :)

Muuten oli kaikki hyvin, verenpaineet edelleen matalat ja suositteli syömään vähän jotain suolaista jos ei turvota. Sf mitta oli 27 ja vauva pää alaspäin. Sykkeet 150-155, ja kyllähän sieltä muutama potkukin tuli. Juteltiin myös aika paljon näistä mun työkuvioista ja väsymyksestä ja terkka oli sitä mieltä että ehdottomasti haen lisää saikkua jos yhtään tuntuu etten jaksa, ettei sitten väsymys ja stressi ole päällä kun vauva syntyy vaan sais oikeasti levähtää. Nyt on sen suhteen ihan hyvä mieli, vaikka tiiänkin että kohta sitä taas stressaan. Mutta yritän nyt sit ajatella vaan itseäni ja vauvaa, en työpaikkaa.

Tehtiinkö teille pelkkä sisätutkimus vai kurkattiinko myös kohdun suulle? Täällä ei tähyilty lainkaan, pelkällä käsikopelolla kokeiltiin (ja ai perkele kun se tekee kipeetä). Ja edelleen välillä mietin että mikä se todellisuudessa se tilanne kohdunsuulla on, kokematon lääkäri kun oli kyseessä....

Käsikopelolla vaan ja ultrasi.. Mulla ei koskaan oo ottanu tuo sisätutkimus kipeetä?! :O Mä edes paljon huomaa sitä, enkä kyllä oo mikään lörppätavarainenkaan.. :D

Hahhehhehhaahaa, lörppätavarainen :D Mua on helppo viihdyttää näemmä. Menis tää mun juttu ehkä jonkun muun otsikon alle...mutta keksin tähän loppuun jotain neuvolaan liittyvää.

Taitaa olla joku hormoniryöppy nyt meneillään, itkettää ja naurattaa todella helposti. Eilinen päivä melko outo, tuli raskauden ekat pahoinvoinnit (en oksentanut), hikoilutti ja piti käydä pitkälleen. Tuli sitten nukuttua muutamat päikkärit. Ipana mylläsi ihan urakalla koko päivän ja reagoi kaikkeen puheeseen ja ulkoa kuuluviin ääniin...Sitten itkin ihan jotain tyhmiä juttuja illalla. Ja tänään katsoin Pieniä ihmeitä- sarjaa ja padot auki taas.

Ja joo, kävin perjantaina neuvolassa, kaikki oli hyvin (taas uusi neuvolantäti, kun oma jäi vuorotteluvapaalle, mutta tosi ihana tämäkin). Seuraava onkin sitten kuukauden päästä, hassua.

Täällä on taaksepäin kääntynyt kohtu tai jotain muuta vastaavaa mikä tekee tutkimisesta vaikeeta, ainoo joka sen osaa tehdä hellästi on oma gyne! Sekään ei tosin mukavalta tunnu mutta kovakourasempia tuntuvat nuo muut olevan

Neuvolalääkäri oli juurikin niin huono, kuin olin ajatellut. Mistähän tuota oikein aloittaisi.. Noh saikkua tuli kesäloman alkuun saakka, joten meikä on nyt sitten tästä eteenpäin hamaan tulevaisuuteen lomalla.

Ensinnäkin aika oli myöhässä. Eka terkkari mittas verenpaineen ja painon ja katsoi virtsan. No se oli ok. Sitten siinä välissä minun piti vielä poistua tutkimushuoneesta, kun lääkäri tuli välissä tulostamaan jonkun toisen asiakkaan papereita koneelta. Odottelin taas aikani odotustilassa ja lopulta pääsin takaisin terkkarin huoneeseen. Sitten siinä terkka jo kyseli vähän kuulumisia, mutta huomasi, että hänelläkin oli jo kiire ottaa seuraavia asiakkaita. No lääkäri vapautui edellisestä potilaasta ja pääsin lääkärin huoneeseen. Kyseli kiireellisesti kuulumiset ja kirjoitti sen sairaslomalapun (joka hänen täytyi taas lähteä eri huoneesta tulostamaan). Sitten eikun tutkimuspöydälle makaamaan ja siis ihan housut jalassa. Mittasi sf-mitan, jota ei sitten sanonut, eikä kirjoittanut neuvolakorttiinkaan. Kuunneltiin siinä vielä sydänäänet. (Äänien etsimiseen meni ihan tolkuttomasti aikaa) Sitten pois pöydältä ja tässä välissä terkka tuli käymään huoneessa. Kysyin siinä sitten, että katotaanko jossain välissä hemoglobiini? No terkka sanoi, että sitten, kun olen päässyt lääkärin tutkimuksista. Ok, ajattelin, vaikka mietin, että melkoista säätöä.

Sittenpä lääkäri jo tuumi, että tässäpä tämä onkin. Kysäisin, että mitenkäs se sisätutkimus, kun ei ole vielä tähän saakka raskautta tehty ollenkaan? Noh, lääkäri tuumasi, että ei sitä tarvitse välttämättä tehdä, kun ei ole ollut paljoa supistuksia eikä erikoisia vuotoja, mutta että voidaan katsoa jos haluan. Halusin. Äkkiä housut pois ja takaisin tutkimuspöydälle ja äkkiä sormet sisälle ja sanoi vaan, kaikki on kunnossa, voit nousta. Olin vähän ällikällä lyöty ja silleen et OOOKEEii. Sitten menin odotustilaan istumaan ja odottamaan terkkaa, joka tulikin niitten hemoglobiiniliuskojen kanssa siihen eteistilaan ja mitattiin siinä hb. Kattelin sitten hb-tulosta odottaessa äitiyskorttia ja huomasin, että lääkäri ei ollut tehnyt korttiin mitään merkintöjä, ei sf-mittaa tai yhtään mitään. Terkka huuti toisesta huoneesta, että hb on 120 niin kirjoitin ite sen siihen korttiin, että jäisi edes jotain tietoja muistiin..

Siis näin sekavalla käynnillä en ole vielä käynytkään ja tuntui, että osa mittauksista ja tutkimuksista olisi jäänyt tekemättä, jos en olisi itse pitänyt mielessä niitä pyytää... Sori pitkä sepustus, mutta vieläkin vähän järkyttynyt olen tuosta käynnistä.

Ainiin ja varsinkaan mitään lääkäri ei sanonut siitä, että mitenpäin vauva mahassa oli. Ei se kyllä edes painellut mahaa eikä mitään..

Takaisin