Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei kuulemma sitten olekaan enää lääkärikäyntejä, että oli vaan se yksi kesäkuun alussa.

Tänään oli siis neuvola. Täti katsoi ultralla vauvan asennon. RT oli, ja kuulemma sitten pysyy todennäköisimmin siinä. Ihan lopussa kuulemma voidaan tarkistaa se. Tai varmaan se tarkistaa aiemminkin, jos mulla olis jotain epäilyksiä vauvan asennosta. Mutta kohdunkaulan tilannetta ei sitten varmaan seurata sen enempää. No enpä mä usko että se on tarpeellistakaan, lähinnähän se olisi mielenkiintoista.

Seuraava neuvolakäynti on 3 viikon päästä, että niitä on ihan ok:sti mun mielestä, vaikka mulla ei ookaan ollut niin usein kuin joillain muilla täällä. Tän käynnin täti oli kuitenkin pidentänyt eli siirtänyt jonkun muun aikaa. Se oli tosi kiva, kun asiaa oli paljon ja 5 viikossa oli kertynyt jo aika paljon kysyttävää. Ja edellinen aika oli vain 15min+neuvolalääkäri. Jäi kyllä taas oikein mukava olo tuosta käynnistä. Sain vastauksia kysymyksiini, ja muutenkin juteltiin. Neuvolatäti kertoi myös jotain synnytyksen jälkeisestä mielialanvaihtelusta/masennuksesta liittyen hormonimuutoksiin. Että sellaiseenkin pitäisi varautua.

Joo ja sf-mitta oli aivan normaali. Eli tiedoksi vaan kaikille tutuille, ketkä ovat ihmetelleet mahani kokoa.

Täällä päin ei muuten pääse tutustumaan sairaalalla muuten kuin siihen koulutustilaan, jossa pidetään luento synnytyksestä. Se on vähän tyhmää, mutta ei voi mitään :/ No, vielä ei ole synnytys alkanut juuri jännittää edes, en ole oikein miettinyt sitä. Jos saan jonkun paniikin perheryhmän jälkeen, niin neuvolatäti kyllä mainitsi, että pelkopolille on mahdollista päästä. Mutta ehkäpä sitä paniikkia ei nyt tuukaan.

Tänään oli siis neuvola. Täti katsoi ultralla vauvan asennon. RT oli, ja kuulemma sitten pysyy todennäköisimmin siinä. Ihan lopussa kuulemma voidaan tarkistaa se. Tai varmaan se tarkistaa aiemminkin, jos mulla olis jotain epäilyksiä vauvan asennosta. Mutta kohdunkaulan tilannetta ei sitten varmaan seurata sen enempää. No enpä mä usko että se on tarpeellistakaan, lähinnähän se olisi mielenkiintoista.

Voi olla että senkään takia ei lääkärikäyntejä ole, jos kerran neuvolassa voi täti ultrata. Meidän vakineuvolassa ei ole ultraa, eikä tuolla keskustankaan neuvolassa taida olla, missä pitää nyt heinäkuun ajan asioida, eli jos haluaa että ultrataan, se on lähetteellä synnytyssairaalaan mars, tai päivystykseen jos veri lentää jne.... Olen kyllä sitä mieltä että neuvolan tädit voisivat tehdä niin kovin monet lääkärille kuuluvat asiat, kun tullut sellainen maku että tädit osaa paremmin kuin nuo lääkärit :thumright Lääkärit pihalle ja niiden palkkarahoilla joka neuvolaan ultra!

Mulla on synnytyssairaalaan tutustuminen 14.8. Ja se on mulle todella tärkeä, koska helposti ahdistun ihan vieraassa ympäristössä. Eli toivon että voisin mahdollisimman kauan kituuttaa kotona sitten kun synnytys käynnistyy, kun ihan varmasti sitten sairaalaan mennessä mun synnytys hidastuu tai jopa pysähtyy kun pelottaa vieras paikka niin kovin. Eli parasta olla sitten jo niin kypsä ettei tarvi siellä kärvistellä vuorokausia! Voisikohan joku lääkäri tai kätilö neuvoa mun miehelle että miten se kohdunsuun tila tarkistetaan niin voisi sitten lähteä kotoa kun on varmasti auki tarpeeksi :biggrin :biggrin :biggrin

Pakkohan munkin on vähän tehdä yhteenvetoa neuvolakäynneistä, kun on niin montaa erilaista käytäntöä täältä lukenut.

Mulla on kerran kuukaudessa ollut säännöllisesti neuvola ja lääkärikäynnit on ajoitettu samaan sykliin siten, että käyn terkalla eka ja sitte lääkärikäynti perään. Nyt on alkanut 28 viikolta alkaen käynnit 2 viikon välein ja sit jossain vaiheessa vielä useammin (kerran viikossa kait?)

Lääkärillä olen käynyt viikoilla 13 ja 27. Vielä viikolla 36 käyn viimeisen kerran lääkärillä. Joka kerta on alakerta ronklattu, vatsaa paineltu ja kahdesta lääkäristä vanhempi rouva yritti kuunnella sydänääniä (vko13), mut ei löytänyt niin ultrattiin. Nyt nuorempi lääkäri (vko27) kattoi ultralla ja varmisti samalla sukupuolenkin.

Meillä on lääkärien huoneessa ultrat ja terkoilla oma ultrahuone.

Terkalla on pari kertaa kuunneltu sydänääniä ja muilla kerroilla on ultrattu. Ihan ekalla neuvolakäynnillä ultrattiin kanssa (vko9) ja se oli kiva yllätys. Mulla ollut kolmea eri terkkaa ja kolmea eri lääkäriä (lääkärillä joutunut käydä muutenkin, kun vain noilla seurantaan kuuluvilla). Kaikki supermukavia ja terkkojen kanssa tulen hyvin toimeen. Ei pahaa sanottavaa. Koskaan ei ole tullut tunnetta, että henkilökunnalla olisi ollut kiire tai, että ei olisi kuunneltu tai saanut apua ja tukea. Aina hymy korvissa saanut lähteä. Ja ajatkin ollut max. 10 minuuttia myöhässä..

Ainoa asia mikä vaivaa on toi sf-mitta mikä on otettu ainoastaan kerran (oliskohan ollu vko22) ja nyt viimeksikään ei otettu.. Mut muuten kaikki on sujunut niin hienosti, että en jaksa sitä miettiä.

Myös soittoaika on arkisin ainoastaan tunnin, mutta joka kerta olen ihmisen sieltä kiinni saanut tuon tunnin aikana, että sekin toimii hyvin.

Missään noissa valmennuksissa ei olla käyty ja en yhtään tiedä pääseekö täällä tutustumaan sairaalaan synnärille.. Tietääkö muut Seinäjokiset paremmin? Täällä on kyllä hyvät nettisivutkin tehty tuosta synnytyssairaalasta, että siitäkin saa apua.. http://www.epshp.org/kotisivut/synn/Virtuaalisynnytys/Synnytysvastaanotto/index.asp

Mutta siis näin meillä ja tuntuu kyllä hullulta, että voi olla noin hurjia eroja paikkakuntien välillä. Mutta kai sitä rahoitusta annetaan erilailla joka paikassa ja sen mukaan on toimittava..?

Mua alkaa pikkuhiljaa vähän jännittämään huominen... Meillä on nyt se kontrolliultra huomenna. Silloin rakenneultrassa gyne halusi vielä tarkistaa myöhemmin tilanteen, että vauva on kasvanut normaalisti kun on ollut niin monta keskenmenoa. Tuntuu että pelottaa ihan sikana, jos siellä ei olekkaan kaikki hyvin. Toisaalta tiedän, että pelko on melkeempä turhaa sillä vauva liikkuu joka päivä ja tiedän sen olevan elossa. Lisäksi rakenteessakin oli kaikki niinku pitääki. Jotenki vaan edelliset menetykset vainoo tuola taustalla.

Sitten toinen asia: Sain viime viikolla ajan sinne pelkopolille (8.8.-13) ! JEI! Kyllä ootan sitä niinku kuuta nousevaa! Aluksi ei pelottanut kun se kipu, mutta tässä h-hetken pikkuhiljaa lähestyessä on tullut PALJON muitakin asioita jotka pelottaa. Onneksi pääsee jonkun oikeasti asiasta tietävän kanssa keskustelemaan niin helpottaa oloa jo hieman. Muutenkin koen juttelutuokion todella tärkeäksi, kun ei ole varmaa pääseekö mieheni näihin valmennuksiin ollenkaan mukaan kun on reissuhommissa niin saan ainakin minä kunnollista tietoa itse tapahtumasta.

Retrokki: Tsempit huomiselle <3 Peukut ja varpaat pystyssä.. :D Hyvin siellä kaikki varmasti on, kun kerran rakenneultrassakin oli kaikki hienosti! Ihminen vaan on rakennettu jotenkin niin ettei se menneisyys meinaa koskaan antaa periksi.. Tuuhan kertomaan sitten tännekin niin ei tartte meidänkään jännätä.. :)

Ja hienoa että sait tuon pelkopoli ajan! Toivotaan, että saat sieltä apua, tukea ja mielenrauhaa. :)

Tänään oli neuvola. Painoa tullut sellanen 15kg... Murh. Ei olis noin paljoa tarvinnu tulla kun ennestäänkin on vähän liikaa kiloja tässä kehossa :S Mutta sille nyt ei voi minkään. Näillä mennään.

Vauvan sykkeet näyttivät 180, mikä sai mut vähän säikähtämään. Odoteltiin siinä hetki ja kun neuvolatäti mittasi uudestaan niin ne olikin jo tasoittunut 160. Ennen tuota mittausta se neuvolantäti paineli mahaa niin kovakouraisesti että ajattelin tytön "suuttuneen" siitä kohtelusta :D Tytöllä näytti kaikki muuten olevan ihan hyvin vaikka olikin alkuun tosi korkeat sykkeet, oli kääntynyt jo perätilastakin pois (Jes! Ei enää potkuja rakkoon).

Nuo sykkeen hurjailuthan on hyvä juttu, kun ne kertoo että vauvan sydän osaa sopeutua eri tilanteisiin :) Eli vaikka suuttua kun murjotaan :P

ultrassa käyty ja kaikki oli hyvin :) Tänään rv 29+2 ja poitsu painoi 1451g. Ultraaja sanoi, että enempää ei voisi vauvan mitat mennä keskikäyrää eli hyvä niin :) Ainakin huojentaa tieto, että on kasvanut normaalisti, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole tulossa mikään jättivauva! Kohdun kaula oli hieman pehmentynyt, mutta kuulemma ihan normaalia näille viikoille. Saatiin vielä yksi kontrolliultra viikolle 38.

Mieheni ei päässyt ultraan mukaan, vaan lähetti ultraajalle terveisiä, että voisiko hän vielä tarkistaa, että kikkeli ei ole mennyt hukkaan vauvalta :D Tallessa oli eli saa mieskin olla rauhassa sen suhteen :dance011

Neuvolassa käyty tänään aamusta.
Aika kiva käynti, vaikka vähän tuppasi taas itkettämään. Sanoinkin terkalle, että se on paikkana jotenkin sellainen, että muutama kyynel vierähtää melkein aina, en mä kotona ole mitenkään erityisen alakuloinen.

Hempparia ei tällä kertaa mitattu, mutta kahden viikon päästä varmaan sitten taas. Eikä sen kai ole niin väliksi, kun ei tämä väsymys siihen hemppariin tunnu mitenkään liittyvän. Verenpaineet oli 133/80, ilmeisesti ihan ok vielä, painoa oli tullut reilu 600g/viikko, sekin vielä normaalin rajoissa, vaikka itseä toki vähän harmittaa. Vähemmälläkin pärjäisi. Niin, pissa oli puhdas, mutta siitä huolimatta käytiin aika tarkkaan läpi noita raskaustoksemian oireita, jotta tietää missä tapauksessa on syytä ottaa yhteyttä joko neuvolaan tai suoraan polille.

Vauva on raivotarjonnassa, mutta ei vielä kiinnittynyt. Syke oli 133, joku pieni kohoava piikki siellä oli mittauksen aikana, kun varmaan Monsteri vaihtoi asentoa. Sf-mitta oli ensin (väärässä asennossa mitattuna) 32 ja sitähän kyllä aika kovasti kauhistuin!! Oikeassa asennossa sitten oli 29, joka vähän helpotti, yläkäyrillä silti mennään. Viimeksi olitiin alakäyrällä, eli nyt on ollut joku kasvupyrähdys. Kohtu on kuitenkin jo niin korkealla, että painaa palleaa, joten voimakas hengästyminen kävellessä johtunee tuosta.

Juttelin noista polttavista selkäkivuistakin. Terkka suositteli kertomaan näistä äippäpolilla lääkärille, kun parin viikon päästä on se aivojen rakenteiden kontrolli. Oli sitä mieltä, että jos ennen sitä ei mitään akuuttia tapahdu, niin silloin viimeistään on syytä kurkistaa mikä on kohdunkaulan tilanne. Kun ei siis voinut suorilta sanoa, etteikö polttava kipu jotenkin liity supisteluihin. No, ultraa odotellessa siis!

Huoh, mä niin halusin että olis jo neuvola :confused: Sekin on vasta ens viikon perstinä.. Viimeksi kävin neuvolalääkärissä 19.6, joten tasan kuukausi tulee väliä. Ainahan sinne voi soittaa, mutta eipä tässä niin hirveetä paniikkia kun vaavi potkii & myllertää mahassa. Haluaisin ehkä tietää onko asukki jo siirtyny pää alaspäin..

Mulla oli tänään kontrollikäynti ku verenpaine oli hurjastellut. Tänään oli kaikki ihan tiptop :biggrin Kyllä se vaan tuppaa mieltä lämmittämään kun tuntui johonkin puoliväliin saakka että kaikki on ihan persiistä ja raskaus ainakin mulla syöpään verrattava sairaus, ja nyt on vihdoinkin edes hetken kaikki niin kuin pitääkin, sekä olot että arvot! :happy093 Tai sitten sitä alkaa vaan jo niin tottua ja turtua kaikkiin kremppoihin sekä vaivoihin että ne on jo normaalitilaa :laughing002

Minä oon niin kateellinen että jotkut pääsee/joutuu ylimääräsiin ultrauksiin. Ois niin ihana nähä miltä siellä nyt näyttää <3 Toisaalta hyvä ettei oo enää, niin ei vahingossa pääse näkemään sukupuolta, joka vois herkästi jo näkyä! :)

Meilläki pitkästä aikaa oli neuvola, oma täti lomalla ja harmikseni ei tuntenut miten päin tyyppi on yms. Vettä kuulemma paljon. Kai se hyvä asia on, en tiedä. Mulla kans alkanu painetta tuntumaan alhaalla ja olen saanu paljon kuulla siitä kuinka mun maha on yhtäkkiä laskehtinu alas. Sykkeet pomppi 143-157 välillä, huhheijakkaa. Mitäs muuta. Saatiin joku vauva-dvd mukaan. Niin ja hb noussu 123:n..vihdoin alko rauta toittaan, jee! Sf oli huimat 27,5. Keskikäyrillä mennään juu, mutta lukema oli niin utopisen kuuloinen mulle.. Iltapäivällä mitattuna maha on kyllä keränny aamusta itelleen ylimäärästä turpeutta :rolleyes: (selityksen makua? :)) painoa tullu maltilliset 6,5kg (lp 58).
Nyt pitäs suunnnitella synnytysvalmennukseen/sair. tutustumiseen menoa, meillä jkl saa mennä millon vaan mukaan ja niitä on joka lauantai. Th arveli et saan sieltä apua synnytys-jännitykseen.

(Ps. tää ei mitenkään kuulu mihinkään, mut eikö oo ärsyttävää kun valkkailee noita hymiöitä, niin ne sivut vaihtuu älyttömän nopeasti! :D) :smiley-angry019

Meilläkin oli tänään neuvola rv 32+1 ja oma täti oli sairaana joten sijainen oli paikalla. Hiukan etäiseksi jäi koko käynti tietenkin kun vasta ekan kerran tavattiin. Seuraavalla kerralla oma täti ei myöskään ole paikalla kun on kesälomalla.

Kaikki kuitenkin hyvin, verenpaine 118/87, hemoglobiini 120 ja pissa kunnossa. Paino noussut viime käynnistä 1000g/vko.... Tämä kyllä sai taas kiukun pintaan mutta näillä mennään. Nyt kokonaisuudessaan 16 kg painoa tullut, enkä tajua mistäminnemiksi. Nyt sain ohjeet seurata alkaako muuten raskausmyrkytyksen oireita ilmaantua että onko tuo paino ja turvotukset siitä. Nyt ei onneksi vielä muuta ole. Ärsyttää koko paino asia, toivottavasti ei ihan kilon viikkotahtia enää loppuaikaa nouse. Sf mitta 30cm joka hiukan keskikäyrän yläpuolella. Sydänäänet vahvat ja tasaiset <3 Vauva majailee ilmeisesti jo pää alaspäin vaikka vielä 3 viikkoa on kuulema aikaa ja sitten pitäisi asettua viimeistään pää alaspäin. Ihan varmuutta asennosta ei tullut, ja viikolla 35 sitten kuulema ultralla kurkataan jos ei ensi kerralla ole selkeämpää.

Juteltiin synnytyksen jälkeisestä ajasta ja babybluesista. Ihan hyvää asiaa mutta ei mitään mistä ei olisi miehen kanssa jo keskusteltu. Seuraava käynti sitten kahden viikon kuluttua ja sillä viikolla on myös synnytysvalmennus ja sairaalaan tutustuminen. Jännä viikko siis! Ja alkaapa siitä sitten muutaman päivän päästä äitiyslomakin virallisesti.

Sieppi, ymmärrän toisaalta kateuden näitä ylimääräisiä ultria kohtaan, mutta jos olisin valita saanut alun alkaen niin kyllä olisin jättänyt väliin. Ihan vaan sen stressin ja huolen takia, mitä poikkeamaepäilys aivoissa on ajoittain aiheuttanut.. Nyt kun on taas pitkä väli edellisestä tarkastuksesta, niin huoli nousee mieleen; mitä jos siellä onkin tapahtunut radikaalia leventymistä?

Se auttaa kun pitää kursoria sen nuolen päällä millä vaihtaa hymiöiden sivuja.. :D

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Oon kokeillut, ne joskus kuitenkin rullaa heti ku liikutat sen siitä pois. Oon ihan hiilenä ku ne hymiöt on tosi hauskoja ja niiden käyttö niin ÄRSYTTÄVÄÄ!

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Minäki oon Marsi koittanu sitä, mut ei auta! :( Todella raivostuttavaa.

Puapru, juu siis ymmärrän tuon tarkoitinkin lähinnä ylipäätään ultraan pääsyä, eli en pistäisi pahakseni jos sellaisia tavallisia ultrauksia olisi vielä. Sinänsä en kadehdi juuri näitä tilanteita kun joutuu käymään tarkkailussa jonkun huolestuttavan asian vuoksi, sitä ei kukaan toivo itselleen. Mutta siltikin olen siitä kateellinen että jopa näissä tilanteissa pääsee näkemään sen oman nuppusensa. Mulla on ainakin vähän kuin ikävä sitä pientä, kun on pitkä aika kun sen viimeksi näki ja se on varmasti muuttunut ja kasvanut kauheasti ja haluaisin jo niin kovasti nähdä sen. Tai siis hänet. :)

Huoh.. Mä täällä vielä kaipaillen odottelen sitä mun kolmatta neuvolakäyntiä. Noh, reilu viikko ja sitten se on (22.7). Mulla on nyt ollut tosi paljon "kivuttomia vatsa kovettuu" harjoitussupistuksia ja nyt jo pari päivää harkka supistusten seuraavaa astetta "kuukautiskipuja muistuttavia tauottomia poltteluita alaselässä, alavatsalla ja reisissä". Ei siis kuitenkaan synnytyssupistuksia. Niistä en enää erehdy ekan synnytyksen jälkeen. Näitä polttelujuttuja en muista viime raskaudesta, joten tekis hyvää päästä omalle terkkarille niistä kertomaan ja varmistumaan että homma ei etene liian varhain.

Meillä oli neuvola tänään (31+2). Siellä oli kesälomasijainen, mutta se oli itse asiassa tosi mukava. Ainakin se muisti kehua moneen kertaan kaikkea, mikä oli kunnossa, ja siitähän tällainen kehuille perso odottaja tykkää :rolleyes: . Se meidän vakkarineuvolantäti ei kauheasti nimittäin oo kommentoinu arvoja. Tää kehu mun verenpaineen harvinaisen hyväksi raskaana olevalle ja vauvan syke oli "ihanteellinen". Mun 9 kilon painokertymäkin oli hänen mielestään oikein mainio, vaikka itseäni se vähän jo ahdistaa. En voi syödä kauheasti vähempää, enkä liitoskipujen vuoksi voi liikkua lainkaan, joten en oikein voi päästä niin hienoihin lukemiin kuin esim. oma äitini. En siis ole harrastanut oikeaa liikuntaa koko vuonna 2013: ensin se verenvuotoepisodi ja sitten nämä liitokset. Mut tän sijaisen mielestä tilanne oli aivan loistava ja paino noussut niin tasaisesti, että kehui vain kauheasti.

Pää alaspäin pieni siellä hengailee, peppu pystyssä. Sf-mitta oli tasan keskikäyrällä, ja veikkasi meille ihan keskikokoista vauvaa. Hassua, että kaikki mitattavat arvot on tosi hienosti, kun fyysinen olotila on aivan kamala. Voin aamupalan jälkeen pahoin ja pyörryttää (verenpaine käy niin matalalla, että kun se aamupalan jälkeen nousee, meinaa tulla oksennus ja silmissä sumenee), liitokset on tulessa, on muutenkin tukala olla ja toissayönä tuli kesken yötä tosiaan se todella kivulias supistelukohtauskin.

Tavallaan en malta odottaa, että saan kroppani kokonaan omaan käyttööni, ja toisaalta toivon ihan täysillä, ettei vauva tule, ennen kuin on täysiaikainen. Neuvolassa tää sijainen kuitenkin oli vakuuttunut, ettei vauva ole tulossa vielä mihinkään, kun voi niin mainiosti.

Takaisin